شفاف نیوز: حالا خودروسازان از دولت کمک فوری میخواهند و هشدار میدهند که ورشکست خواهند شد. باورش سخت است، صنعتی با حاشیه سود بالا و انحصاری که مردم مجبور به پذیرش آن و محصولاتی با انتخابهای محدود بودند، حالا با کاهش تولید روبهرو شده و کار به جایی رسیده باشد که احتمال ورشکستگی آن شنیده شود…….
خودروسازان مدتهاست که دیگر خوشخبر نیستند، خبرهای تولید همواره از کاهش حکایت میکنند و قیمتها نیز صعودی است. براساس آخرین گزارش دفتر صنایع ماشینسازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، تولید خودرو در اردیبهشتماه سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۵/۸درصد کاهش یافته است و از طرفی این کاهش تیراژ و مشکلات تامین نقدینگی، تحویل خودرو با قیمتهای قبل را مقرونبهصرفه نکرد و بر همین اساس تلاشها برای افزایش رسمی قیمت خودروها آغاز شد و قیمت رسمی خودروها را همسو با بازار آزاد افزایش داد، اما افزایش قیمتها با تیراژ تولید پایین تاثیری بر حل مشکلات نداشت.
خبرگزاری مهر در ادامه خبرهای ناخوشی که از وضعیت خودروسازان به گوش میرسد، در گزارشی نوشت: درحالی که آمریکا اخیرا تحریمهای تازهای علیه صنعت خودرو ایران اعمال کرده، خودروسازان درخواست کمک فوری خود را به دولت ارسال کرده است و هشدار دادهاند: درصورتی که به صورت فوری به صنعت خودرو کمک نشود، این صنعت با بحران قطعه و رشد شدید هزینه مواجه شده و ورشکست خواهد شد..
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، دولت آمریکا به این دلیل برای نخستینبار صنعت خودروی ایران را برای اعمال تحریم مناسب دید که این صنعت به دلیل بیتوجهی و سیاستهای غلط دولت دهم بهخصوص در ماههای گذشته در شرایط شکنندهای قرار گرفته و همین شرایط شکننده، به مثابه چراغسبزی برای دولت آمریکا عمل کرده است و آنها تصور میکنند به لطف این بیتوجهی و فشار داخلی بر صنعت خودرو، میتوانند با اعمال فشار بر طرفهای خارجی، ضربه آخر را به صنعت خودروسازی ایران وارد کنند.
در همین ارتباط یک مقام مسئول که خواست نامش در خبر ذکر نشود، نیز با بیان اینکه شرکتهای کرهای در تحریمهای تازه پیشتاز هستند، گفت: شرکتهای کرهای تامینکننده قطعات که باوجود تحریمهای سالهای اخیر همچنان با خودروسازان ایرانی کار میکردند، بهتازگی به خودروسازان ایرانی اعلام کردهاند از اول ماه جولای فروش قطعه به کشورمان را متوقف خواهند کرد.
وی ادامه داد: با این شرایط، جریان خرید قطعات، از طریق کشورها و شرکتهای واسطه و با صرف هزینه و زمان چندبرابری ممکن خواهد بود.
به همین دلیل، خودروسازان با ارائه درخواستی فوری به دولت، خواستار دریافت کمک ارزی وعدهدادهشده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و پرداخت تسهیلات بلاتکلیفمانده خود در شورای پول و اعتبار و بانکمرکزی شدهاند.
داوود میرخانیرشتی، مشاور انجمن خودروسازان، از روندی که وضعیت خودروسازان را به هشدار مبنی بر ورشکستگی رساند، به شفاف میگوید: «خودروسازان در سالهای اخیر با مشکلات مالی روبهرو بودند. در هشت سال گذشته کمیته قیمتگذاری خودرو برای تعیین قیمتگذاری خودروها یا تشکیل نشد یا مصوبهای در اینباره نداشت که این امر به سرکوب مالی خودروسازان منجر و حاشیه سود به حاشیه ضرر تبدیل شد.»
وی ادامه میدهد: «این مشکلات مالی در کارگروه حمایت از تولید مطرح شد و در اردیبهشتماه سال گذشته در کارگروه حمایت از تولید و با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییسجمهور، مصوب شد که دوهزارمیلیارد تومان وام بانکی به منظور حل مشکلات نقدینگی خودروسازان، پرداخت شود که تاکنون یک ریال هم برای حل این بحران نقدینگی به خودروسازان پرداخت نشده است.»
مشاور انجمن خودروسازان، با اشاره به نوسانات ارزی و تاثیر آن بر هزینههای تولید خودرو، تصریح میکند: «افزایش قیمت ارز، بر قیمت تمامشده خودروها تاثیر گذاشت و هزینههای تولید را بالا برد. بر همین اساس، قرار شد به صنعت خودرو نیز ارز مبادلهای تخصیص یابد، این در حالی بود که این اتفاق نیفتاد و ارز مبادلهای هم به خودروسازان نرسید.»
میرخانی با تاکید بر اینکه خودروسازان چند سالی است که زیان میدهند، یادآوری میکند: «در سالهای گذشته خودروسازان مجبور شدند بخشی از داراییهای خود را به فروش برسانند تا هزینهها تامین شود و زیان نشان داده نشود.»
وی درباره افزایش قیمت خودروها در سال گذشته که براساس تصمیم کمیته خودرو رخ داد، هم میگوید: «در پایان سال ۹۰، کمیته خودرو بعد از سالها تصمیم گرفت برای خودروها قیمتهای جدید تعیین کند، براساس تصمیم این کمیته اجازه افزایش ۲۰درصدی قیمت خودروها در اسفندماه داده شد، این در حالی بود که رییس سازمان حمایت در آن زمان به خودروسازان گفت که برای جلوگیری از شوک قیمتی در ماه پایانی سال، قیمتها در مرحله نخست ششدرصد افزایش یابد و در مرحله بعدی، یعنی در اردیبهشتماه ۱۴درصد دیگر افزایش یابد، اما ایشان به وعده و حرفی که به خودروسازان زده بود عمل نکرد، خودروسازان تا پایان سال چهارهزارمیلیارد تومان ضرر کردند.»
مشاور انجمن خودروسازان، به اقدام بعدی برای افزایش قیمت خودروها اشاره میکند و یادآور میشود: «با مطرحشدن ضرردهی خودروسازان، محمود احمدینژاد موافقت کرد قیمت جدید خودروها براساس ارز مبادلهای حساب شود و این موافقت قیمت خودروها در ماههای پایانی سال گذشته را به شدت افزایش داد و با گرانیهای بازار خودرو در شب عید، آقای احمدینژاد در گفتوگوی تلویزیونی خود از خودرو کیلویی چند پرسید و گرانیها را زیر سوال برد. پس از آن پای شورای رقابت و ماجراهای قیمتگذاری این شورا به میان آمد.»
میرخانی در ادامه خاطرنشان میکند که «پس از ماجراهای قیمتگذاری و کشمکشهای تعیین قیمت، حالا ماجرای عدم شمارهگذاری داریم. سازمان محیطزیست و موسسه استاندارد هر یک بنا به دلایلی جلوی شمارهگذاری خودروها را میگیرند و مشکلات جدیدی بر سر راه تولید همین چند مدل خودروی پرتیراژی ایجاد میکنند که البته با کاهش تولید روبهرو هستند.»
وی با اشاره به اینکه تولید خودرو با استاندارد یورو۴ که مورد تایید سازمان محیطزیست است، به دلیل نرسیدن قالبهای تولید قطعه با تاخیر مواجه است، ادامه میدهد: «حالا باید مذاکره کنیم تا همین تیراژ محدودی هم که داریم به خاطر عدم شمارهگذاری متوقف نشود. این در حالی است که با توجه به عدم توزیع سوخت یورو۴ در کل کشور، رعایت استاندارد یورو۴ جز نادیدهگرفتن حقوق مصرفکنندگان عایدی دیگری ندارد، زیرا مصرفکننده خودروی یورو۴ را گرانتر میخرد و با استفاده از بنزین یورو۲ پس از ششماه مجبور است کاتالیست کانورتور خودروی خود را عوض کند و کلی هزینه این تعویض را بپردازد.»
مشاور انجمن خودروسازان، درباره اینکه در خبر درخواست کمک فوری خودروسازان از دولت، به تحریمهای جدید ایالات متحده علیه صنعت خودروسازی کشور اشاره شده است، این تحریمها چه سهمی از مشکلات خودروسازان و رسیدن به مرحله هشدار ورشکستگی دارد، پاسخ میدهد که «ما دوباره تحریم شدهایم و با محدودیتهای جدید برای تامین قطعات مورد نیاز و تجهیزات روبهرو هستیم، همین کاتالیست کانورتوری که برای تولید خودرو یورو۴ نیاز است هم باید وارد شود، این قطعات را نمیتوانیم مستقیم وارد کنیم و باید از واسطهها بخریم که هزینهها را به شدت افزایش داده و دسترسی به تکنولوژیها و تجهیزات را سخت کرده است.»
وی تصریح میکند: «در این شرایط ما دیگر نباید با تحریمهای داخلی روبهرو باشیم، باید از تولید حمایت شود، نه اینکه یک روز به دلیل نصب ایربگ و یک روز دیگر به دلیل یورو۲بودن خودروها، جلوی شمارهگذاری و ادامه تولید گرفته شود.»
رییس ایدرو: به سمت بهبود پیش میرویم
در این میان، با وجود این هشدار و آمارهای نگرانکنندهای که از سوی دفتر صنایع ماشینسازی و نیرومحرکه وزارت صنعت درباره تولید انواع خودرو در ماههای نخست سال داده میشود، روز گذشته نیز غلامرضا شافعی، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، از مشاهده علائم مثبت در بازار خودرو خبر داد و گفت: «روند کاهنده تولید اصلاح شده است و به سمت بهبود تولید پیش میرود. علائم مثبتی ظاهر شده است و شرایط موجود موجب میشود، کسانی که منابع مالی را در بورسبازی ارز صرف میکردند، اکنون تبدیل به ریال میکنند و یکی از جاهایی که باید انتظار داشته باشیم تقاضا برای آن افزایش یابد، بخش خودرو است.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: «با توجه به کاهش نرخ ارز انتظار میرود، قیمت خودرو تا ۲۰درصد کاهش یابد.»
وی در ادامه پیشنهاد داد که دولت دومیلیارد دلار ارز از منابع خارج از کشور را در اختیار خودروسازان قرار دهد.
غلامرضا شافعی، رییس هیات عامل ایدرو، در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد شما برای کمک به صنعت خودروسازی گفت: «قبلا گفته بودیم دولت دومیلیارددلار از منابع ارزی خود را در خارج از کشور در اختیار خودروسازان قرار دهد و خودروسازان معادل ریالی این مبلغ را به دولت بازگردانند.»
وی افزود: «با این دومیلیارد دلار خودروسازان میتوانند چهار برابر کالا بسازند؛ یعنی حدود هشتمیلیارد دلار که میتوان معادل ریالی آن را جذب کرده و صنعت خودرو جانی دوباره بگیرد.»
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: «امروز مشکل نقدینگی یکی از مشکلات اصلی صنعت خودروسازی است و این کار خاصیت ضدتورمی نیز دارد.»
به این ترتیب با وجود مشکلاتی که خودروسازان به شکل پررنگ و نگرانکنندهای از آن یاد میکنند، رییس ایدرو از مشاهده علائم مثبت و کاهش روند کاهنده تولید خودرو خبر میدهد و این اظهارات با خبرهایی که از وضعیت خودروسازان به گوش میرسد متفاوت است؛ وضعیتی که هرچند باور آن به خاطر سالها حاشیه سود بالا و انحصار در بازار کشور، هنوز سخت است، اما سایه روزهای سختتری را بر سر این صنعت انداخته است.
mohammad
۲۱ تیر ۱۳۹۲مسخره ها با ماشیناشون کلی از مردم و کشتن بعد انتظار کمک هم دارن.برای اینکه بخورن زمین و دیگه پا نشن صوات.
mohammad
۲۱ تیر ۱۳۹۲منظورم صلواته
سامی
۲۱ تیر ۱۳۹۲اگر ورشکست بشن اونوقت همین ماشینهای بی کیفیت را باید 2 برابر خرید.!!
احمد.ف
۲۳ تیر ۱۳۹۲حداقل اتفاقی که میفته اینه که از تعداد تلفات جاده ای کم میشه که این هم خودش یه جورایی پیشرفته!
میثم
۲۱ تیر ۱۳۹۲امــــــــــیــــــــــــــدواااااااارم که ورشکست شن! حداقل اینجوری مردم بیچاره کمتر کشته میدن…
وقتی ویران خودرو و سایپا نباشن مطمئنن جاشونو باید به شرکتای خارجی بدن و اینجوری کارگرای ایران خودرو میتونن اونجا مشغول شن.
hosein
۲۱ تیر ۱۳۹۲من که به شخصه منتظرم 206بشه 50ملیون بعدبخرم اینجوری کلاس نداره…
امید
۲۲ تیر ۱۳۹۲روزی که اینا ورشکست بشن باید جشن ملی گرفت…
امیر
۲۲ تیر ۱۳۹۲خودرو سازی با این سیاستهای ابلهانه داخلی که داره تا همین الانم با سلام صلوات به این نقطه رسیده . بیشترین سود حاصل از همین ماشینهای 0% کیفیت که عددش رو بهتر همه ندونن میشه مگان ، تیانا ، زانتیایه نیو ، ماسیماهای رنگ سفارشی و مورانو میفته زیره پای مدیران و اعضای محترم خانوادهاشون …..میشه حقوقای 16 میلیون در ماه برا پستای معاونت و مدیران ارشد در عوض کارگرشون که پایه همه این فراز و نشیبای تولید بودن برای 1 میلیون پول عمل زایمان زنشون باید 100 تا درخواست بدن به 100 تا ریس بی سواد و 100 مدیری که با سفارش اومده تو سیستم توضیح بدن ، آخرشم بگن برو فعلا از یه دوستی آشنایی قرض کن تا ما بررسی کنیم نهایتا تا 3 ماه آینده پرداخت می شه.
حسین
۲۲ تیر ۱۳۹۲گفتم خودروساز ها ورشکست نمیشن گفتید چرا و…!
الان برید به سایت زیر:
http://www.ikcopress.com/fa
.
.
.
.
.
بله نوشته همکاری با چینی ها و کره ای ها به جای اروپایی ها!!!!!!!!!
hosein
۲۲ تیر ۱۳۹۲باسلام.من یه سال پیش پیش فروش طلایی ایران خودرو ثبت نام کردم.ماشینوشهریور94تحویل میدن.به نظرشمابااین تورم صلاح هست من تونوبت باشم؟
احمد.ف
۲۳ تیر ۱۳۹۲شاید تا ۹۴ اصلا ایران خودرویی وجود نداشته باشد.
فقیر
۲۲ تیر ۱۳۹۲حسین اقا واقعا برات متاسفم….اگه جسارت و بی ادبی نشه همین شماها هستین که این دزدهارو سرپا نگه داشتین….
چی میشه از بازار ماشین دست دوم بخری برادر من
بازم افسوس برای شما برای مملکت برای خودم……….
حسین
۲۳ تیر ۱۳۹۲چه ربطی به امسال من داره!!
من گفتم تحریم خارجی اینارو ورشکست نمی کنه و تحریم های داخلی که ناشی از حروم خوری هست ماشین رو فقط گرون میکنه!!!
احمد.ف
۲۳ تیر ۱۳۹۲امسال ۱۳۹۲ است. منظورت احتمالا امثال بود! :)
احسان
۲۲ تیر ۱۳۹۲خیلی دوستدارم ورشکست بشن اما متاسفانه نمیشن زیرا برای اینکه…
hosein
۲۲ تیر ۱۳۹۲اون موقعی که من ثبت نام کردم.206بود16ملیون فکرنمیکردم قراره دوبرابربشه..
hosein
۲۲ تیر ۱۳۹۲ده میلیون گذاشتم واسه ثبت نام درصورتی که206بود16میلیون چه اشتباهی…
Reza
۲۲ تیر ۱۳۹۲حقشونه!! این همه سال مردم رو کشتند و یچاره کردند حالا بکشن!!!
Yas
۲۲ تیر ۱۳۹۲واقعا خیلی دردناکه.نه سرانجام خودرو سازان بی کفایتی که با این همه کم کاری و سو مدیریت دارن حق خریدن خودرو های خوب و با کیفیت رو با خودرو(فرغون) های خود إز خانواده هایی میگرن که حقشونه ماشین های خوب سوار شن.
بلکه این دردناکه که هموطنان ما میرن با هزار خواهش و تمنا خدا تومن رو میدن به ماشین های چینی که البته تقصیری هم ندارن.تقصیر،تقصیر ایران خودرو و سایپای بی لیاقتی که ماشین صفر رو بهت میدن و میگن برو و سپرش رو خودت روش بنداز،ماشینی بهت میدن که تا عمر داری إز خریدنش پشیمون میشی….
فقط به أمید روزی زندگی می کنیم که ابنها سر عقل بیان و لا اقل با هیوندایی و کیا تو یک سطح باشن……
سعید
۲۲ تیر ۱۳۹۲بابا فیلمشون(نه کاملا) سرآخر دولت کلی پول میده بهشون
مهدی
۲۳ تیر ۱۳۹۲ماکه معنی درصد رو آخر نفهمیدیم!
فقط میدونم که ال نود سال 90 پانزده میلیون تومن بوده حالا 37 میلیون!
حالا چطوری جلوی افزایش قیمت رو گرفتن خدا داند.
بابک
۲۳ تیر ۱۳۹۲خدا رو شکر اتفاقا این که میگن دارن ورشکست میشن خودش کلی خبر خوشه. تا اینا باشن جواب این همه تفرعون و ظلم رو که به این ملت کردن رو پس بدن الهی آمین.
البته ما که خودمون باعث نشدیم مگه اینکه خارجی ها….
rastin
۲۳ تیر ۱۳۹۲سال 85 در جائی که کار میکردم قرار شد 7میلیون تومان وام خودرو با بازپرداخت 3ساله بدهند که ماهی 256هزار تومان قسط بندی میشد.همه همکاران به انتقاد از این طرح پرداختند و گفتند قسطش خیلی سنگینه .حتی 1نفر هم متقاضی نشد.من که ماشین نداشتم و میدانستم تا چند سال دیگه هم پولی بدستم نمیرسید که ماشین بخرم رفتم و ثبت نام کردم.فکر میکنید چه اتفاقی افتاد.فرداش 5نفر دیگه درخواست دادندو روز بعدش 100نفر و بعدش هم همه.منظورم اینه که خیلی راحت حرفمونو عوض میکنیم فقط یه ذره احساس کنیم سودی برامون داره.خواهش میکنم صادقانه بگید چه ماشینی دارید.کم وسط راه تنها نموندیم.پس این کسانی که در تایپیکهای دیگه سر دفاع از همین ماشینهای درب و داغون به دیگران توهین میکنند کیا هستند؟به جرات میگم 90درصدشون همینجا هم هستند ولی چون اینجا ارزوی انهدام خودروسازان رو بورسه اینجوری مینویسند.لطفا بگید خودتون چه ماشینی دارید؟من ریو دارم.
پدرام
۲۴ تیر ۱۳۹۲سانتافه
walid
۲۴ تیر ۱۳۹۲ای خدا ایران خودرو و سایپا رو ورشکست کن
همگی بگین آمیییییییین!!!!
نوید
۲۴ تیر ۱۳۹۲ایران خودرو چوپان دروغگو. فرض کنیم تا چند ماه دیگه با دلایلتون بتونید سر مردم رو شیره بمالید آخرش چی؟ بلاخره حقیقت آشکار می شود و آن محکوم بودن خودروسازان به فنا است. تا کی دولت می تونه جورشون را بکشه. مهم سطح خرید ملته که هیچ زمان به این حد نمی رسه. فقط اتحاد مردم را می طلبه که فقط تا یک ساله دیگه تحریم را ادامه بدهند اونوقت می بینید چه طوری…
رفیق
۲۵ تیر ۱۳۹۲به الفرض که دولت بهشون وام بده مگه چیکار میکنن میرن از طریق یه کشور ثالث قطعه میارن ونتیجه میشه همون ماشینای قبلی ولی با قیمت گرونتر یعنی صورت مسءله پاک میشه .مشکل اصلی عدم توانایی ساخت قطعات کلیدی ومهم توسط خودرو سازان و وجود تحریمهاست که باقی میمانند
majid
۲۵ تیر ۱۳۹۲خودرو سازا باید توبه کنن ازین خیانتایی که مییکنن (مثل پرایدو پژو و پیکان وانت و…..) و توبه گرگ هم مرگه!!!!!
alia
۲۵ تیر ۱۳۹۲متاسفانه بازم دولت اشک تمساح خودرو(فرغون) سازها رو باور کرده ولی اینها غیر واقعیه م نباید بخاطر سومدیریت به اینها به داد چون:
هر کدام از این خودروسازها چندین شرکت بزرگ اقماری و بانک دارن مثل بانک پارسیان و شرکت ساختمانی در اتوبان همت تهران که هرکدام چندصدمیلیارد می ارزد و علیرغم اینهمه فریاد خودروسازها برای کمکهای دولت هیچ کس از آنها نمی خواهد که اقلا این شرکتهای اقماری را بفروشندو
دوم چرا هنوز تعرفه واردات خودرو بالاست مگر قرار نبود در حمایت از مصرف کننده بینوا هرسال (از ده پانزده سال پیش تدریجا تعرفه به زیر ده درصد برسد (قابل توجه نمایندگان مجلس)
محمد
۲۵ تیر ۱۳۹۲تا زمانی که تولید در انحصار این کلاه بردار ها باشد هیچ وقت ورشکست نخواهند شد و به تاخت و تاز خود ادامه می دهند!
معین
۲۶ تیر ۱۳۹۲خدا رو شکر!
ایشالا هرچه زودتر ورشکست شن دیگه هم کمر راست نکنن تا این همه ظلم به این ملت مظلوم نکنن و بازار از انحصار این دزدا در بیاد
محمد
۲۶ تیر ۱۳۹۲ایران خودرو و سایپا خودشونو بکشن کنار که خودرو وارد شه با قیمت پایین تر من نمیفهمم 206 اس دی خودم خریدم 14 تومن از ایران خودرو الان شده 40 تومن این چه وضعیه اخه .
ایرانی
۲۸ تیر ۱۳۹۲فرغون ساز را چه خودرو سازی!!!
از اول گفتیم گوش نکردند این احمق ها نتیجه شد خبر مرگ هر روزشون !!!!
هر روز با پول ملت این انگل مردنی را احیا می کنند تا دوباره بیافته به جان ما !!! اگر قرار بود درست بشه تا حالا میشد ولی یک نگاه به هم رده ها مثل کره و حتی چین بیاندازید تا خاطر جمع بشیم اینا درست بشو نیستند .
data
۲۶ مرداد ۱۳۹۲آقا ما ماشین ایرانی نمی خواهیم
SINA
۷ مهر ۱۳۹۲اگه مردم بی آر بی درد نباشن نمیرن تو این وضع آشغال بخرن اگه همه با هم اتحاد داشته باشیم ببین چقد راحت ورشکست میشن اون وقت التماس میکنن بیا نصف قیمت ماشین بردارین