سال گذشته همزمان با تغییر مبنای ارز مبادلهای به جای ارز مرجع در محاسبات گمرکی، تعرفه تمامی کالاها کاهش یافت این در حالی است که به تبع آن تعرفه واردات خودرو از ۹۰ درصد به ۴۵ درصد رسید.بر این اساس، اوایل امسال نیز همزمان با کاهش ۵ درصدی تعرفه واردات خودرو بر اساس مصوبه دولت دهم، تعرفه این کالا ۴۰ درصد شد.
هر چند با تعرفه ۴۰ درصدی، واردات خودرو روند صعودی به خود گرفت، اما بسیاری از واردکنندگان نیز از واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی محروم شدند. تغییر تعرفه واردات خودرو در دولت دهم حالا گریبان وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت دولت یازدهم را گرفته به طوریکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد دارند وزیر صنعت ومعدن را به بهانه واردات خودروهای لوکس که مقررات آن در دولت دهم با تغییراتی همراه بود، استیضاح کنند.
در هر حال ظاهرا نعمتزاده نیز از تغییرات تعرفهای دولت دهم راضی به نظر نمیرسد؛ چراکه وی در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو خواستار بررسی میزان تعرفه واردات خودرو برای سال آینده شده است. روز گذشته «ایسنا» گزارش داد که در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو پیشنهادی مبنیبر افزایش پلکانی تعرفه واردات خودرو براساس حجم موتور ارایه شده است.
در این جلسه پیشنهاد شده که خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر تعرفه بالاتری نیز بپردازند علاوهبر آن در این جلسه عنوان شده که هماکنون تناسبی بین تعرفه واردات خودرو به صورت CBU و همچنین تعرفه واردات قطعات خودرو به صورت CKD وجود ندارد بهگونهای که تعرفه واردات خودروی آماده در حد کمی بیشتر از تعرفه واردات قطعات بوده و این موضوع توجیه داخلیسازی خودروها را کمتر میکند. بر این اساس در جلسه مذکور وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکیل کارگروهی خواسته موضوعات مطرح شده مربوط به تعرفه واردات خودرو را بررسی و نتایج را ارایه کنند تا درباره میزان تعرفهها برای سال آینده تصمیمگیری شود. در خبر دیگری به روایت خبرگزاری تسنیم وزیر صنعت در حاشیه جلسه مجمع کارآفرینان برتر در پاسخ به اینکه پیشنهاد دولت یازدهم برای تعرفه واردات خودرو در سال ۹۳ چیست؟ عنوان کرده که دولت درباره تعرفه واردات خودرو هنوز هیچ نظری در افزایش یا کاهش تعرفهها اعلام نکرده است. البته در حال بررسی این موضوع هستیم.
منبع: روزنامه ی دنیای اقتصاد
مهدی
۴ دی ۱۳۹۲سلام به دوستان
قبلا گفتم باز هم میگم
تنها راه مبارزه با این دو حیون خودرو ساز داخلی تحریم خودرو هاست
فقط همین
دوستان ایکاش میدونستند تو این مملکت چه خبره و حاکمان بیگانمان توقع خدمت نداشته باشیم چون وطن خودشون نیست
برای کشورم ایران و مردمم و آب و خاکم متاسفم
ایران بهترینها رو برات آرزومندم
مردم ایران
ایرانیان
با هم متحد باشید
سپاسگذارم
مهدی
سعید
۴ دی ۱۳۹۲داداشی عزیزم
حرفت قبول
ولی توام اگه روزی به پای این وزارت خونه بری
میفهمی که چقدر سود توشه
بدبختی ما از رغیب نداشتن این دو خودرو سازیه
اگه دو تا شکرت خصوصی داشتیم که باهاشون رقابت کنن
اینجوری نمیشد
باید دولت طرحی برای ایجاد شرکت های خودرو ساز خصوصی بده
یا این دو شرکت رو کاملا خصوصی کنه
نه اینکه بده به 4 تا ابر شرکت نیمه دولتی
تا وقتی تو کشور مدیریت دولتی داریم و 4 سال یبارم عوض میشه
هرکی بفکر حقوق دو ماهشه
نه بفکر رفاه منو تو هستن
نه الودگی هوا
نه تصادفات این تولیدات داغونشون
تحریمم نمیشه کرد
میدونی چرا
چون قشر پایین ما خودرو خارجی هم بیاد تو این مملکت با این وضع دلار
بازم شاید بهمون پرایدشون فکر کنن
دولتم با این همه سود هیچ وقت از این دو شکرتش نمیگذره
راه حل فقط خصوصی سازی 100 درصد
و ایجاد رغیبه
کسی تونست سرمایه گذاری کنه بیاد وسط
نتونستن از خارجی ها دعوت کنن !!!
وگرنه 100 سال بعدم پرایدو تولید میکنن اسمش میشه
سایپا 1212121321
مهدی
۵ دی ۱۳۹۲دورود سعید جان
با گفته هات مبنی بر اینکه خودرو سازان دولتی هستند و در مورد بخش خصوصی باهات موافقم اما تو این چند وقت یک سری حرکتهای خودجوش توسط مردم انجام شد حالا خواسته یا ناخواسته به هر حال اثراتش رو داریم میبینیم و دو خودرو ساز دارند داغون میشند و یک حیون دیگه رو به نام صاح نیا میندازند جلو تا نجاتشون بده
آقای صالح نیا رسما با این گفته هایشان به مردم خیانت کردند
این کارش امیدوارم بی نتیجه نمونه و مجازات بشه
دوستان کاملا مشخصه که آقای صالح نیا از کجا خط میگیرن و به چه علت این مزخرفات و اراجیف رو گفتند
هدفش فقط شکستن تحریمی که مردم دارند بر علیه دو خودرو ساز به همراه سران جنایتکارشون دارند انجام میدند
از دوستان میخوام که به هرکسی که میتونند اطلاع رسانی کنند تا خودرو سازان داخلی و کلا خرید خودرو رو تحریم کنند
معلومه که این دو خودرو ساز دارند به نفس نفس میفتند که معاون وزیر داره اینجوری بازار خودرو رو متشنج و طبعا خریداران رو تحریک به خرید میکنه
مردم ایران خودرو سازان رو تحریم کنید
تنها راهش همینه
سپاسگذارم
مهدی
saied
۵ دی ۱۳۹۲اقا سال ۲۰۱۰ میلادی که تقریبا اسفند ماه سال ۸۹ شمسی بود من یه پرادو vxصفر خریدم . اون ضمون قیمتش۹۰ میلیون تومان بود . الان دقیقا میخوام صفر همون مدل بگیرم !!!! قیمتش شده ۴۱۰ میلیون تومان . کسی میدونه که چرا اینهمه قیمتش رفته بالا ؟ اخه نه دلار اینهمه گرون شده نه تعرفه حا زیاد جا به جا شدن ؟ اخه چرا قیمتش تقریبا چهار نیم برابر شده ؟ :( به خدا ظلم که اینا به ما میکنن :(
پارسا
۳ بهمن ۱۳۹۲تحریم فایده نداره وقتی جایگزینی وجود نداره. اگر تعرفه صفر بشه، خودروی 12 هزار دلاری ژاپنی و کره ای رو میشه 36 میلیون خرید. و خودروساز مجبور هست پژو 206 رو با قیمت پراید بفروشه و پراید رو از رده خارج کنه. ولی وقته تعرفه 40 تا 50 درصد هست و مالیات هم میگیرند، همین خودروی 12 هزار دلاری به قیمت 60 میلیون به بازار ایران میرسه.
زیگما
۴ دی ۱۳۹۲محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار «عصرخودرو» اعلام کرد: هم اکنون قیمت خودروهای داخلی گران نیست و چه بسا در مقایسه با برخی کالاها ارزان نیز باشد.
من سکوت میکنم.
blake
۴ دی ۱۳۹۲این حرام خوریه
MBS
۵ دی ۱۳۹۲برای بعضی ها ماشین ایرانی هم زیادیه چون قانون رانندگی رو بلد نیستم
سجاد
۵ دی ۱۳۹۲مسخرس،چقد ما ملت بدبختیم،تا کی باید حسرت داشتن یه ماشین معمولی با قیمت مناسب که هر قشری بتونه بخره رو داشته باشیم،بخدا دیگه خسته شدم
مرتضی
۵ دی ۱۳۹۲ملتی که عصر در اوج شلوغی نصفشون با ماشینشون میان بیرون(تک سرنشین) لیاقتشون همیناست به روایتی دیگه:
تک سرنشین ملعون اعدام باید گردد!!!!!
رضا
۵ دی ۱۳۹۲اوضاع به روایتی داغون داغون است.چی میتوانم بگم.
امید
۶ دی ۱۳۹۲باسلام
دوستان لازم میدونم که این اطلاعاتی رو که معمولا صحبت نمی شه رو اعلام کنم تا بشه قضاوت کرد
تابحال فکر کردین چرا ایران خودرو و سایپا ماشین های از رده خارج تولید میکنن ؟ مگه تولید یه ماشین با تکنولوژی روز چقدر از لحاظ قیمت با این ماشینهایی که اینا تولید می کنن داره ؟ آیا هر تولید کننده ایی دوست نداره محصولاتش با رضایت کامل مشتری خریداری بشه ؟
ببینید دوستان ما تو تحریم هستیم و فروش تکنولوژی روز تو صنعت خودرو به ایران امکان پذیر نیست . راه حل موقت اینکه تولید کننده های داخل از بین نرن این بوده که تعرفه خودرو های وارد آتی رو بالا ببرن که روشی بوده برای مقابله با تحریمها. ولی متاسفانه این به یک روش دائم تبدیل شد. برای اینکه یه سری میتونن ماشین رو بدون تعرفه و …. وارد کنن.
من فکر میکنم به جای تحریم دو خودرو ساز که الان هم کاری از دستشون بر نمیاد همه این خواسته رو داشته باشیم که باید با دنیا همراه شد و آشتی کرد و حرفهای به جا زد که با رفتار خودمان باعث نشیم که به نفع کشورهایی تموم شه که از این وضعیت سود میبرن.
به جای این حرفها بعضی کشورهای عربی مثل امارات و عربستان و … رو تحریم کنیم که سالانه میلیارد ها دلار خرج این میکنن که تحریم ها علیه ایران بیشتر بشه که بتونن درآمد نفت و گاز خلیج فارس رو از آن خودشان کنند و بعضی از دولتمردان با عدم درایتشون کلی به این افراد کمک کردن
nixcomputer
۷ دی ۱۳۹۲حرف شما درست نیست در واقع ما خودمون با انحصاری کردن ، مردم خودمون رو تحریم کردیم حلا دنبال بهانه ای هستند تا بندازند گردن تحریمها واقع بین باشید تا وقتی که صنعت خودروسازی ما دولتی است و دولت از آن سود می برد و مدیران آن را منصوب می کند معلوم است که این لگن ها را به مردم زوری می دهند تا سوار شوند تا 100 سال دیگر هم اگر این سیاست باشد همین است ، مردم از این ناراحت هستند و دست به اقدام تحریم علیه خودروساز زده اند …
فرامرز
۷ دی ۱۳۹۲للفاً دولت با تعرفه بالا، مانع واردات خودروهای متنوع نشود تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند و جلوی انحصاری بودن خودرو توسط دو خودرو ساز ایران را بگیرد. دولت از مردم همایت کند نه از . . ..
میلاد
۷ دی ۱۳۹۲خطاب به خودرو سازهای کشور
در سال 1380 خودروسازی ما با کره در یک سطح بوده
الان اونا کجا و ما کجا
این یعنی اونا خواستار تغییر بودن ولی ایران خودرو و سایپا فقط بنداز بنداز…
جان مادرتون یه تغییر بدید
یه موتور ملی . نفت سوز باشه ولی ملی باشه نه مثل خودروهای ملی امروز که فقط مونتاژ اون ملی هست.یه شاسی جدید . ژیان باشه ولی خواهشا خودتون رو از بند موتور پراید کره و پژو فرانسه رها کنید.جان مادرتون.
siavash
۷ دی ۱۳۹۲ای خدا این حرف چه قدر سخت و تلخه اما واقعیت داره:
آنان که غنی ترن تواناترن
رضا
۱۶ دی ۱۳۹۲راحت و خودمونی بگم،به بهونه گرونی دلار و تحریم ها حسابی دارن مردمو تیغ میزنن
علی
۲۱ دی ۱۳۹۲تحریم فقط بهونه است
اگر مذاکرات ژنو بالغو تحریم خودروتموم شه
اونا یه بهونه دیگه گیر میارن
ماشین ماشین ماشین
تو خواب دیدیدی ماشین
10 شد۳۸ شد ۶۰ شد۷۰ ٔ………ٓٔ.
……………… هر روز گران تر از دیروز
[…]
بدرود
مصطفی - برازجان
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳با سلام
ای کاش قیمت خودروهای داخلی هم مثل وارداتی ها سه برابر میشد تا میتونستیم بفروشیمشون و ماشین خارجی بخریم.
علي
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درهای کشورو به روی بازار رقابتی بستن نشد حمایت از تولید داخل .به نظر شما این پراید تو رده خودروهای جهانی از نظر کیفیت و تست سلامت جانی جایگاهی داره؟این حرفارو کسایی میفهمن که تو یه تصادف کوچیک با ماشین تولید داخل مثل پراید خودشون یا عزیزشون از دست رفتن یا نه کلی جراحت برداشتن،بابا این مرگو میر بالا توی جاده ها همش به خاطر رعایت نکردن قانون نیست،مثلا اگه شما با یه پراید با 100 تا سرعت بزنین به گارد ریل وسط حاده احتمال مرگتون خیلی بالاتره از ماشین مثلا مزدا3.
ارمین
۲۳ دی ۱۳۹۳خوش به حال کسی که این ماشین هارو داره