رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روز گذشته در مصاحبهای، بهطور شفاف از توقف قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت خبر داد و سازمان حمایت را مسئول تعیین قیمت خواند.
هرچند پیش از این نیز وزیر مستعفی صنعت و برخی معاونان وی در اظهاراتی سازمان حمایت را مسئول قیمتگذاری خودرو خوانده بودند؛ بااینحال اما هیچیک، از تعلیق فعالیت شورای رقابت بهطور شفاف سخنی به میان نیاورده بودند. ماجرا اما به جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برمیگردد؛ جلسهای که یکی از موضوعات موردبررسی آن پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعلیق فعالیت شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو و سپردن آن به سازمان حمایت بود.
این پیشنهاد در شرایطی مورد موافقت سران سه قوه قرار گرفت که خودرو همچنان در لیست کالاهای انحصاری قرار دارد و با توقف واردات، حتی انحصار آن بیشتر نیز شده است بااینحال با توجه به اوضاع نابسامان بازار و همچنین افت تولید خودرو که گفته میشود به دلیل افزایش نرخ ارز است، سازمان حمایت با تصمیم سران سه قوه مسئول قیمتگذاری خودرو شد.
اما نکته جالبی که منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم به آن اشاره کرده این است که خودروسازان حق تعیین خودسرانه قیمتها را ندارند و باید تابع سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمتها باشند. به این ترتیب با توجه به اظهارات وی مشخص است که موضوع آزادسازی قیمتها منتفی است و قیمتگذاری دستوری تنها از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل شده است. هرچند این سازمان نیز وظیفه دارد که در حاشیه بازار به قیمتگذاری خودرو بپردازد؛
اما آنچه مشخص است در نظر گرفتن دو آیتم بهرهوری و کیفیت برای قیمتگذاری، برخلاف عملکرد شورای رقابت دیگر در دستور کار سازمان حمایت نیست و این سازمان تنها طبق تورم خودرو میزان افزایش قیمت را تعیین میکند. آنچه معظمی در این مصاحبه تأکید داشته این است که سازمان حمایت قیمتها را تعیین و ستاد تنظیم بازار پس از بررسی درصد افزایش قیمتها را اعلام خواهد کرد. در این زمینه یک منبع موثق به خبرنگار ما گفت که طی هفته جاری وزارت صنعت میزان درصد قیمتها را اعلام خواهد کرد.
MAHDI
۲۹ مهر ۱۳۹۷معنای خودروسازی درایران یعنی کلاه برداری از مردم
محمد
۲۹ مهر ۱۳۹۷“”دو آیتم بهرهوری و کیفیت برای قیمتگذاری، برخلاف عملکرد شورای رقابت دیگر در دستور کار سازمان حمایت نیست””
یکی اینه
یکی هم اینه که سازمان حمایت اسمش روشه حمایت از تولید کننده
یعنی راحتتر قیمت رو بالا میبره تا تولید کننده حمایت بشه که ضرر نکنه
.
اما مسئله برای من اینه که شما خودروی تولیدی پیدا کن تا بعد بخوای قیمتشو به هر شکلی تعیین کنی
چند ماهه که فقط خودروسازان دارن انبار پر میکنن
بدون حتی ۱ فروش فوری
ناشناس
۲۹ مهر ۱۳۹۷برای همینه چپ و راست هی پیش فروش گذاشتن که بعدا بتونن هر چقدر که میشه گرون کنند.
مرتضی مقدم
۲۹ مهر ۱۳۹۷خودروسازان ما انحصار طلب و پر توقعن.به کیفیت و پیشرفت کمتر اهمیت میدن.بی مسوولیتی براشون امر عادیه.ولی یه مورد باید در نظر گرفته بشه.وقتی دلار توی بازار مبادله ای ارز رسمی میشه نه هزار تومن یعنی تقریبا دو و نیم برابر همین موقع پارسال و برای مثال رب گوجه پنج هزار تومنی میشه پونزده هزار تومن و پوشک سی هزار تومنی میشه صد هزار تومن و هزار تا مورد دیگه همه و همه رشد قیمت دارن و قیمت قطعات یدکی ایرانی توی بازار حداقل دو برابر رفته بالا و خارجی بین سه تا پنج برابر رشد داشته میشه واقعا انتظار داشت قیمت خودرو به عنوان یه محصول در این بین ثابت بمونه؟
محمد
۲۹ مهر ۱۳۹۷البته من موافقم حمایتشون هم میکنم حتی بیشتر از سازمان حمایت از تولید کننده
اصلا قیمت مثلا۲۰۶ رو بزارن ۱۰۰ میلیون
ولی تعرفه واردات رو صفر کنن
مهدی
۲۹ مهر ۱۳۹۷قبلا جو بازار ارام کردن احتمالا پراید حدود سی و هشت تا چهل باشه بازار به این قیمت عادت کرده
emad1990
۳۰ مهر ۱۳۹۷40تومن کدومه دوست عزیز!!بالاتر از40میره
میخوان گرونش کنن منتظر 13 ابان هستن ببینن تا کجا جا داره ببرن بالا قیمتو
اگه رشته ای به اسم مهندسی افزایش قیمت تو دنیا وجود داشته باشه اینا مدرک دکترا ش رو دارن
مهدی
۳۰ مهر ۱۳۹۷چهل تومن برای قبل تحریم هستش که ملت بصورت رسمی قبولش کنن سه ماه دیکه میره رو شصت
amin
۳۰ مهر ۱۳۹۷یه نگاه به سایت کار پرایس آمریکا بندازید.برای مثال آپتیما که اینجا پانصد میلیونه.اونجا بیست و سه هزار دلار.با اقساط سه ساله سود نیم درصد.پورشه ماکان اسپرت توربو هشتاد هزار دلار…با اقساط سه ساله . نیسان جی تی ار ..صد هزار دلار… اینجا هم پول فورد فیوژن میگرن .سمند تحویل میدن