شورای رقابت اکنون در همان مسیری گام برمی دارد که چند سال پیش، سازمان حمایت طی کرد. در آن زمان سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، انگار وظیفه داشت تا افزایش قیمت خودروها را وجههای قانونی ببخشد. همین عملکرد شبههانگیز، باعث شد که شان این سازمان در حد وکیل مدافل خودروسازان تنزل نماید. در ابتدای ورود شورای رقابت به موضوع خودرو، شعارها و کمانه زنیها برای کاهش شدید قیمتها نیز باعث بازی دادن بسیاری از خریداران و مصرفکنندگان خودرو شد. در عوض نوع عملکرد این شورا به گونهای بود که باعث افزایش قیمت در عین رکودی طولانیمدت بود. با تغییراتی که در دولت و ریاست شورای رقابت ایجاد شد، اولین انتظار برای تغییر عملکرد از شعار به شفافیت شکل گرفت. اما نتیجه عمل و ظاهر امر نشان می دهد که این شورا در دام تولیدکنندگان خودرو افتاده و با آنها همداستان شده است.
با وجود تأکیدات پیاپی مقامات بلندپایه دولت برای افزایش نیافتن قیمت خودرو و یا مخالفت با چنین افزایشی، سرانجام شورای رقابت پس از مدتها کشوقوس و تأخیر، با تمهیداتی برعکس این گفته را پیاده نموده است. بنا به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، با دستورالعمل جدید، قیمت انواع خودروهای تولید داخل بین ۳.۷ درصد تا ۶.۹ درصد افزایش مییابد.
البته این افزایش منوط به شروطی گشته است که بیشتر بوی تزویر و تحمیق می دهد! از جمله حذف بازار حاشیهای و تفاوت قیمت کارخانه و بازار که با وجودی که در کنترل خودروسازان است اما کوچکترین امیدی برای انجام خودخواسته چنین عملی و از دست دادن سود آن وجود ندارد.
شرط دوم اختیاری بودن آپشن است. بر اساس این بند، نباید آپشنها به صورت تحمیلی به مشتریان عرضه شوند. با وجودی که نیت و ظاهر بند مطلوب به نظر میرسد، اما نه میتوان خودروسازان را برای ارائه خودروهای با آپشنهای مختلف، محدود کرد و نه خودروسازان از نقشه خود برای فروش خودروها با آپشنهای بیشتر برای عبور از سد قیمتی شورا، کوتاه خواهند آمد.
اصلاح رویه فروش و پیشفروش خودروها برای جلوگیری از دلالی و فروش به مصرفکننده حقیقی، سومین شرط و شاید اصولیترین و واقعیترین شرط شورا باشد. قطعاً با کنترل روند فروش و اطمینان از خرید توسط مصرفکننده واقعی، قسمتی از فاصله قیمتی بازار و شرکت کاسته خواهد شد.
به گفته رئیس شورای رقابت در این فرمول جدید از عامل کیفیت نیز استفاده شده و پارامترهایی نظیر قیمت ارز، تورم بخشی و بهرهوری نیز درنظر گرفته شدهاند.
پنج شرط اعلامی از سوی شورای رقابت به شرح زیر است:
- میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول (مورد تأیید شورای رقابت) قرار گیرد.
- آپشن های نصب شده روی خودروها به هیچ وجه اجباری نباشد.
- طرحهای فروش به نحوی که دریافت کننده خودرو، مصرف کننده نهایی آن باشد، اجرا شود.
- بازار حاشیه از میان برداشته شود.
- فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت (به نحوی منصفانه) اصلاح شود.
بدین ترتیب قیمت خودروهای تعیین شده بدین شرح اعلام شده است:
- پژو 405SLX: قمیت جدید ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان با ۶.۹ درصد افزایش.
- پژو ۲۰۶ تیپ ۵: قیمت جدید ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با ۵.۷۶ درصد افزایش.
- پژو ۲۰۶ صندوقدار وی هشت: قیمت جدید ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با ۳ درصد افزایش.
- رانا: ۳۲ میلیون تومان با ۶.۹ درصد افزایش.
- پژو پارس جدید: ۲۹ میلیون تومان با ۶.۱۹ درصد افزایش.
- سمند LX بنزینی: ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با ۵.۳ درصد افزایش.
- پراید ۱۳۱ اس ایکس: ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان با ۴.۸۲ درصد افزایش.
- تیبا: ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با ۵.۹۷ درصد افزایش.
- ام ویام سه سیلندر: ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با ۳.۷۹ درصد افزایش.
- ام ویام چهار سیلندر: ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با ۳.۴۹ درصد افزایش.
- MVM 530: با ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۴.۵۷ درصد افزایش.
- ام ویام X33: با ۶۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۳.۸۸ افزایش.
- ام ویام ۳۱۵: ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با ۴.۱۳ افزایش.
به گفته رئیس شورای رقابت خودروسازان در اوایل هفته آینده و پس از امضاء تفاهمنامه با شورای رقابت مبنی بر پذیرش این شروط میتوانند قیمتهای جدید را اعمال کنند. رئیس شورای رقابت تأکید کرد چنانچه خودروسازی از دستورالعمل شورای رقابت و قیمتهای تعیین شده تخطی کنند مشمول جریمه و برخورد قانونی خواهند شد.
آیا با وجود این افزایش قیمت، خودروسازان همچنان از حمایتهای مالی وعده داده شده که منوط به تثبیت قیمتها بود، استفاده خواهند کرد؟ آیا برای حمایت از مصرفکننده در برابر این افزایش قیمت، راهکاری چون تسهیل واردات خودروهای ارزان نیز اعمال خواهد گردید؟ آیا تضمینی برای انجام همین شروط حداقلی و ظاهری نیز وجود دارد؟
امین اریامن
۲۳ خرداد ۱۳۹۳علت تفاوت قیمت 206 با فرمول شورای رقابت چیست؟
در دستورالعمل جدید قیمت خودرو که از سوی شورای رقابت تصویب شده قیمت پژو 206 از نرخهای فعلی کارخانه چند میلیون پایینتر است که به گفته رییس شورای رقابت این تفاوت قیمت به دلیل این است که خودروساز مدعی است از ابتدا درباره سال پایه قیمت خودرو با مسئولان وقت شورای رقابت به توافق نرسیده است.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شورای رقابت در جلسه عصر روز گذشته – چهارشنبه – دستورالعمل جدید قیمت خودرو را تصویب کرد که بر مبنای آن ماشینهای داخلی از 3.7 تا 6.9 درصد افزایش قیمت داشتند.شورای رقابت این بار به شکل رسمی مقادیر مد نظر را در فرمول قرار داد و در بستهای قیمتهای جدید تصویب شده را اعلام کرد.اما فرمول فعلی در یک نقطه ابهامی بزرگ دارد که آن بحث قیمت خودروی پژو 206 است.در فرمول جدید شورای رقابت قیمت مصرفکننده در سال 93 برای 206 تیپ 5 معادل 28 میلیون و 200 هزار تومان و برای 206 صندوقدار V8 معادل 28 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است.این در حالی است که در حال حاضر قیمت کارخانه چند میلیون بالاتر از نرخ جدید شورای رقابت محاسبه میشود؛ به این ترتیب که قیمت 206 تیپ 5 معادل 34 میلیون و V8 معادل 34 میلیون و 500 هزار تومان معامله میشود.این رقم در بازار آزاد نیز افزایشی چهار میلیون تومانی نسبت به کارخانه پیدا میکند.اما دلیل اصلی این اختلاف قیمت تفاوت دیدگاه خودروسازان با طراحان فرمول اولیه قیمت خودرو در سال پایه است.رضا شیوا – رییس شورای رقابت – در این باره به ایسنا گفت: خودروساز مدعی است که از ابتدا درباره سال پایه قیمت خودرو با مسئولان وقت شورای رقابت به توافق نرسیده و تفاوت قیمتها به این دلیل است.به گفته شیوا نمایندگان شرکت خودروسازی مربوط روز شنبه به شورای رقابت خواهند رفت تا نحوه مدیریت این اختلاف قیمت را مشخص کنند ولی تا آن زمان احتمالا همچنان بین قیمت مد نظر شورا و خودروساز تفاوتی چند میلیون تومانی باقی خواهد ماند که در چند ماه گذشته نیز در بازار وجود داشته است.
sorena scirocco
۲۳ خرداد ۱۳۹۳حالا خوبه همین پدال هس آدم میاد میبینه نظرات چقد پر محتوا و عالین یه ذره تخلیه میشه،
صادق،میلاد،مهدی،شاهین و بقیه دوستان کامنتاتون عالیه،ولی حیف که امثال شما درصد خیلی کمی از جامعه رو تشکیل میدن،وگرنه علاوه بر خودرو خیلی از مشکلاتمون حل میشد.
در کل از همتون ممنونم
mahdi
۲۳ خرداد ۱۳۹۳درود سورنا جان
داداش شما لطف دارید
من اینو میگم
باید تلاش کرد
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
علیرضا
۲۳ خرداد ۱۳۹۳دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید براینکه خودروسازان قیمتهای اعلامی جدید شورای رقابت برای خودرو را اعمال نخواهند کرد، اعلام کرد: اجرای فرمول جدید قیمتگذاری خودرو که شورای رقابت تصویب کرده است، بر زیانهای خودروسازان خواهد افزود.
حمد نعمتبخش در گفتگو با مهر درباره فرمول جدید قیمتگذاری خودرو که مورد تصویب اعضای شورای رقابت قرار گرفت، گفت: خودروسازان این دستورالعمل را اجرا نخواهند کرد، چراکه در صورت اجرا، بر زیان آنان افزوده خواهد شد.
وی گفت: در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که روز پنجشنبه هفته جاری برگزار شد، اعتراض و گلایههای خود درباره دستورالعمل جدید قیمتگذاری خود را به اطلاع وزیر و معاونانش رساندیم و مقرر شد آنان این موضوع را پیگیری و تعیین تکلیف کنند.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه الان 15 ماه است که تورم بخشی در قیمت نهایی خودرو اعمال نمیشود، اظهارداشت: فرمول قبلی شورای رقابت هم 2 هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان وارد کرد، ضمن اینکه تصمیمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سال 91 نیز 4 هزار میلیارد تومان به این صنعت زیان وارد کرده بود.
نعمت بخش ادامه داد: براساس قوانین موجود کشور، در سالهای اخیر دولت باید کمک زیان به خودروسازان به دلیل اینکه قیمت محصولاتشان را کمتر از قیمت واقعی عرضه کردند، میداد که متاسفانه تاکنون آن را پرداخت نکرده است.
وی در عین حال یادآور شد: مسئولان شورای رقابت در جلساتی که با مقامات وزارت صنعت معدن و تجارت و خودروسازان پیش از نهایی شدن فرمول جدید قیمتگذاری خودرو داشتند، وعده دادند 10 تا 12 درصد قیمتها افزایش یابد اما براساس فرمول جدید، نه تنها قیمت خودرو افزایش نمییابد بلکه قیمتهای فعلی آنها از قیمتهای جدید بیشتر و بعضا اختلاف چند میلیونی دارند.
دبیر انجمن خودروسازان، ورود شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو را “اشتباه” خواند و گفت: این شورا فقط باید دستورالعمل بدهد؛ نه اینکه در کنار تعیین فرمول، قیمت خودرو را هم تعیین کند.
به گفته نعمتبخش، مگر میشود استانداردهای اجباری که دولت با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست برای خودروسازان گذاشته است، را برای مصرف کنندگان، آپشن اختیاری درنظر گرفت و به مشتریان، مثلا خودرو یورو 2 به جای یورو 4 تحویل داد!
http://mehrnews.com/detail/News/2310554
علیرضا
۲۳ خرداد ۱۳۹۳بیاید با هم عزای عمومی اعلام کنیم و به حال خودمون گریه کنیم.
مسی
۲۳ خرداد ۱۳۹۳نمی دونم چرا این دبیر انجمن فرغون سازان عوض نمیشه؟ فکر کنم کنترات برداشته :(
هدف چیه نمی دونم
ياسر
۲۸ خرداد ۱۳۹۳وقتی اینقدر قشنگ سنگ لگن سازهارو به سینه میزنه چرا عوضش کنن؟
محمد علی
۲۸ خرداد ۱۳۹۳حالا که این خودروسازی اینقدر ضرر می دهد چرا اعلام ورشکستگی نمی کند؟؟؟؟؟
اگر ضرر می دهد چرا تعطیل نمی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خواهش میکنم منتشر کنید. آقای نعمت بخش هم اگر راست می گوید به نمایندگان مجلس اجازه تحقیق و تفحص بدهد تا علت این ضررهای بی پایان خودروسازان یک بار برای همیشه مشخص شود.
کاظم
۲۳ خرداد ۱۳۹۳اینم از سطح سوادو تحصیلشون! 206الان تو بازارکمتر از 40 تومن نیس! اونوقت اینا میان میگن 29 تومن اونم با 6،7درصد افزایش !!!!!!!!!اینم از خصوصیات مدیران و اقتصاد دانان مملکت! بایدم اوضاع اینجورى خرتوخرى بشه!
امير محمد
۲۴ خرداد ۱۳۹۳لینک خبر :
http://www.akharinnews.com/جهت-اطلاع/item/60179-هزینه-ساخت-یک-پراید-۳-میلیون-و-۷۰۰-هزار-تومان.html
این روز ها که بازار ” دلواپسی ” داغ داغه !! من خیلی دلواپس … سازان هستم . نکنه یه وقت ضرر کنن . اقای … ساز تو رو خدا یه ذره به فکر خودت هم باش داری داغون میشیاااااااااا !!
——————————————–
پاورقی
جای سه نقطه هم هر چی دلت خواست بذار فقط خودرو نذار .
sunmartin
۲۴ خرداد ۱۳۹۳ادعای نوستراداموس را ندارم امادر کامنت های 2 و نیم سال پیشخود چنین روزی را پیش بینی میکردم ، دو شرکت بزرگ مونتاژ کاری که سالیان سال حساب ها و طراز مالی خود را باقیمت های نجومی آهن پاره های غیر استاندارد و دیس کانتینیو شده به فروش رسانده با سیاست قطره چکانی بازار را دچار عطش و کمبود ساخته دلالان جهت افزایش نرخ و بازار گرمی کاذب اجیر کرده اند اکنون قیافه حق به جانب گرفته و طلب کار مردم ناچار و دولت هستند. انبار های این شرکت ها مملو از خودرو اما با تعاریفی که شرح دادم قطعات کمیاب و مشتری متضرر سرگردان و قیمت ها روز به روز در جهت صعودیجهش دارند و بازنده اصلی این روند مردم آلودگی شدید زشتی چهره شهر ها و این سیر قهقرایی بروش چنیزاسیون است بظاهر خودروها فرانسوی و ژاپنی هستند اما غریب به 90 درصد قطعات آنها چینی است با مسدود کردن مبادی ورودی خودرو و افزایش عملی نرخ کارمزد و عوارض ورود خودروهای خارجی عرصه را بر مردم تنگ و دست این دو شرکت را برای چپاول هرچه بیشتر دارایی های مردم باز نگاه داشته اند…هیچ امیدی به اینکه روزی خدروی مطابق سلیقه مردم وارد کنند با قیمت متعادل نیست
هی روزگار
۲۴ خرداد ۱۳۹۳دولتها رودرواسی دارن با خودروسازها… این مشکل حل بشو نیست…
سینا
۲۷ خرداد ۱۳۹۳هیچ رو در واسی نیست اتفاقا با هم هماهنگن
طوفان
۲۵ خرداد ۱۳۹۳آخه مگه پژو 206 و 405 و رانا و سمند چه آپشنی دارن که بخواد تحمیلی باشه یا نباشه ؟ نکنه میخوان یه چرخشو بردارن با قیمت ارزونتر ارائه کنند ؟
جواد
۲۵ خرداد ۱۳۹۳اینم مثل سری پیش می شه می گن و اجرایی نمیشه
خودرو سازها کار خودشون رو می کنن
به تشریفات بیشتر شبیه هست
ياسر
۲۷ خرداد ۱۳۹۳یکی به این شورای رقابت بگه مارا به خیر شما امیدی نیست شر مرسانید
ياسر
۲۷ خرداد ۱۳۹۳35/994/000تومن قیمت فعلی 206 اس دی ضربدر 3/79 درصد افزایش قیمت شورای رقابت مساوی با 28/500/000 تومان یعنی از فیثاغورس تا پروفسور حسابی تو قبر رفتن رو ویبره
علی از اهواز
۲۷ خرداد ۱۳۹۳من رانا رو اردیبهشت با تحویل شهریور ثبت نام کردم با این اوضاع اگه قراره از 30 بشه 32 که با حساب خواب سرمایه و .. الان تحول فوری بگیرم به صرفه تر در میاد!!!
فقیر
۲۹ خرداد ۱۳۹۳جنرال موتورز قصد دارد برای جایگزینی سوئیچ استارت ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار دستگاه از خودروهایش را که در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ تولید شده و در آمریکای شمالی به فروش رفتهاند، برای چندمین بار در سالجاری به نمایندگیهایش فرابخواند.
یعنی این شیاطین بزرگ ماشینهای 13 سال پیش رو هم بهش تعهد دارن
چه شرف و وجدانی دارن این کافرهای شیطان صفت!!!!!!
http://alef.ir/vdcjxve8yuqet8z.fsfu.html?231240
صاحب
۱ تیر ۱۳۹۳ام ویام 315: 36 میلیون و 300 هزار تومان با 4.13 افزایش
نوشتید افزایش اما قیمت رو کم کردید جزیان چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باقر کریمی
۶ تیر ۱۳۹۳فقط میگم ما چقدر بیچارهایم
بهنام
۹ تیر ۱۳۹۳با سلام خدمت همه دوستان , به نظر من تا زمانی ک خود دولت سهامدار این دو تا به قول دوستان فرقون ساز باشه همین اشه همین کاسه !!!بالاخره دولت باید از ی جا کسری بودجشو جبران کنه یا نه؟ کجا بهتر از جیب منو شما ؟ من خودم تو کار ماشینم ولی واقعا نمیدونم الان باید چیکار کرد بازار دچار سردرگمی شده ولی مثل دفه های قبل بعد همه این موشو گربه بازیا قیمت ماشین گرونتر میشه هیچکسم جیکش در نمیاد اون زمانو میبینم ک باید ی پراید معمولی رو 30 میلیون بخریم پرایدی ک اگه به جای اسلحه تو جنگ استفاده کنیم خیلی موثرتره بخدا.!!!!!
حسین
۹ تیر ۱۳۹۳بچه ها قیمت سمند ef7 تغییری نمیکنه با فرمول جدید؟
فرید
۱۰ تیر ۱۳۹۳واقعا بااین قیمتهاتون!!!!!!!!
یسر به این سایت بزنینی ببینین با این قیمتها چه ماشینهایی میشه خرید
http://www.autopapa.ge/en
محمد
۱۸ تیر ۱۳۹۳فامیل من 3 ساله به ترکیه مهاجرت کرده. بهتازگی، یکدستگاه مگان گازوئیلی به قیمت 22 هزار لیر خریده که به پول ایران 30 میلیون تومان میشه. من فکر کنم این ماشینو اگر در ایران بخواهیم بخریم ( که امکانش نیست )، 150 میلون تومان بایستی پول بدیم. با 30 میلیون تومان، نمیشه یک دستگاه 206 صندوق دار بی کیفیت هم خرید. تازه اگر هم پول داشته باشیم، بایستی 15 ماه در نوبت باشیم تا ماشین رو تحویل بگیریم.
godfather
۲۵ دی ۱۳۹۳کارای پت و مت باحساب کتاب تر بود
نظر شما چیه دوستان