دنیای اقتصاد: آمار مربوط به میزان رضایت عمومی از کیفیت اولیه خودروهای داخلی نشان میدهد عیوب اصلی مدنظر مشتریان از سال ۹۲ تا ۹۶ همچنان به قوت خود باقی بوده و با وجود این تکرر، خودروسازان اقدام چشمگیری در راستای رفع آنها انجام ندادهاند.
بنابر آماری که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در کتابچه سالانه خود و در قالب «میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه خودروها» منتشر کرده، «رگلاژ نبودن در خودروها»، «مصرف بالای سوخت» و «صدای اضافی داخل اتاق» با بیشترین فراوانی در صدر عیوب مورد شکایت مشتریان قرار داشتهاند. این سه عیب با همین ترتیب، از سال ۹۲ تا ۹۶ کماکان تکرار و تنها درصد آنها در این بازه زمانی تغییر کرده است. طبق گزارش منتشرشده، در سال ۹۶، رگلاژ نبودن در خودروها بیشترین فراوانی را در بین عیوب مشاهده شده، به خود اختصاص داده است و سهمی ۳۹.۲ درصدی دارد. مصرف بالای سوخت نیز که ۱۹.۲ درصد سهم دارد، در رده دوم عیوب موجود قرار گرفته و رده سوم نیز به صدای اضافی در داخل اتاق با سهم ۱۵.۵ درصدی رسیده است. در رده چهارم اما «پایین بودن شتاب» قرار دارد که سهمی ۱۱.۴ درصدی را در عیوب اولیه خودروهای داخلی به خود اختصاص داده است. در نهایت، ضعیف بودن کولر یا بهعبارتی دیگر «خنک نکردن» پنجمین عیب مشاهده شده در خودروها محسوب میشود که سهمی ۷.۸ درصدی دارد. سایر عیوب نیز سهمی ۶.۹درصدی را به خود اختصاص دادهاند.
اما این موضوع که سه عیب ابتدایی خودروهای داخلی کماکان وجود دارد، نشان میدهد خودروسازان کشور چندان وقعی به برطرف کردن این عیوب نگذاشته و طی پنج سال (ابتدای ۹۲ تا انتهای ۹۶) رگلاژ نبودن درها و مصرف سوخت بالا و صدای اضافی در اتاق خودروها تکرار شده است.
نکته بسیار مهمی که در این آمار وجود دارد، به بازه زمانی ۹۲ تا ۹۶ مربوط میشود. هرچند خودروسازان در سال ۹۲ همچنان با تحریم دست و پنجه نرم میکردند و هم از حیث تولید و هم از جنبه کیفی در مضیقه بودند، با این حال در اواخر آذر آن سال، «توافق هستهای» رخ داد و صنعت خودرو رفتهرفته در مسیر خروج از تحریمها قرار گرفت. با فاکتور گرفتن از «مصرف سوخت» که به هر حال نمیتوان آن را تاثیرناپذیر از ناحیه تحریم دانست، وجود عیوبی مانند رگلاژ نبودن درها و صدای اضافی در اتاق، در نوع خود عجیب و غیر قابل پذیرش است، حتی در دوران تحریم. بهعبارت بهتر، اگر حتی کل سال ۹۲ را درگیر با تحریم بدانیم، برای افکار عمومی پذیرفتنی نیست که خودروسازی کشور همچنان در مسائلی مانند رگلاژ نبودن در و صدای اضافی در اتاق خودرو درجا بزند. اصلا فرض بر اینکه تحریمها در رخ دادن چنین مشکلاتی دخیل باشند، طی سالهای ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶، تحریمی علیه خودروسازی وجود نداشته و بنابراین مشتریان دیگر نباید از رگلاژ نبودن در و صدای اضافی در اتاق خودروی خود شکایت میکردهاند؛ بنابراین بهنظر میرسد رفع چنین عیوبی نه به تحریم ارتباط دارد و نه تکنولوژی خاصی را میطلبد و مشکل اینجاست که رفع آنها که در صدر شکایات مشتریان است، در اولویت خودروسازان قرار ندارد.
نکته دیگری که این آمار در خود جای داده، توقعات نسبتا پایین مشتریان ایرانی از خودروهای تولید داخل است. وقتی پنج عامل اصلی نارضایتی از کیفیت اولیه خودروها، «رگلاژ نبودن در»، «مصرف بالای سوخت»، «صدای اضافی داخل اتاق»، «پایین بودن شتاب» و «ضعیف بودن کولر» است، مشخص میشود مشتریان دنبال مسائل پیچیدهای در خودروهای تولید داخل نیستند. البته ممکن است این طور تصور شود که وجود این عیوب بعضا پیش پا افتاده، نشاندهنده رضایت مشتریان از بخشهای ایمنی و فنی خودروها است، با این حال منطقی نیست افکار عمومی از خودروهایی که کولرشان درست کار نمیکند و درهایشان رگلاژ نیست و صدای اضافی دارند، رضایتی کلی داشته باشند. بهعبارت بهتر، وقتی خودروسازان در رفع عیوبی تا این حد ساده و پیش پا افتاده، درماندهاند، نمیتوان پذیرفت محصولات تولیدی آنها در بخشهای ایمنی و فنی و رفاهی، دارای عیوب فاحش نیست؛ کمااینکه سایر آمارهای کیفی، ضعفهای بزرگتر در خودروهای داخلی را آشکار کردهاند. این مساله را هم نباید فراموش کرد که عیوب پنجگانه موردنظر، به کیفیت اولیه خودروها (احتمالا سال اول استفاده) مربوط میشود و معمولا عیب و ایرادهای بزرگتر، بعدها خود را نشان میدهند.
اما ازآنجاکه خودروسازی ایران دوباره مورد آماج تحریم قرار گرفته و این بار شرایطی سخت تر از گذشته را تجربه میکند، بعید بهنظر میرسد عیوب موردنظر به این زودیها رفع شوند، مگر زمانی که نسل فعلی خودروهای داخلی به کل تغییر کند. همچنین با توجه به تحریمهای جدید، این احتمال وجود دارد که عیب و ایرادهای فنی و ایمنی و رفاهی خودروها، بیش از گذشته خود را نشان دهند؛ زیرا اولا تامین قطعات از منابع خارجی اصلی، مختل شده و ثانیا احتمال افت سطح کیفی قطعات داخلی نیز با توجه به مشکلات نقدینگی خودروسازان و قطعهسازان وجود دارد.
- عیوب خودروها به تفکیک برند
در بخش دیگری از گزارش مربوط به میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه خودروها، سطح رضایت مشتریان با توجه به نوع برند محصولات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، خودروهای موجود در شش برند آلمانی، ژاپنی، کرهای، چینی، فرانسوی و ایرانی دستهبندی و مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این بین، خودروهای برند آلمان، دارای کمترین عیب و ایرادهای اولیه از دید مشتریان بودهاند و این در حالی است که فراوانی آنها در مقایسه با سایر برندها کمتر است. در رده بعدی، برندهای ژاپنی قرار گرفتهاند و پس از آنها نیز خودروهای متعلق به صنعت خودرو کره، جایگاه سوم را در اختیار دارند.
رده چهارم اما به چینیها رسیده و این موضوع نشان میدهد مشتریان ایرانی عیب و ایرادهای اولیه کمتری در این خودروها نسبت به محصولات برند فرانسه و همچنین برند داخلی، مشاهده کردهاند. در بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مشخص شده که خودروهای فرانسوی در رده پنجم جدول رضایتمندی مشتریان قرار دارند. بهعبارت بهتر، از دید مشتریان ایرانی، عیب و ایرادهای اولیه موجود در خودروهای فرانسوی، بیش از برندهای آلمانی، ژاپنی، کرهای و چینی بوده است.
در نهایت نیز رده آخر رضایتمندی مطابق با انتظار به خودروهای برند داخل اختصاص یافته است. معنای این «رده» آن است که عیب و ایرادهای اولیه در خودروهای به اصطلاح ایرانی، با فاصله بیش از سایر برندهای موجود است. نکتهای که در این آمار وجود دارد، تناسب فراوانی برندها با میزان رضایتمندی مشتریان از آنها است. بر این اساس، خودروهای به اصطلاح ایرانی دارای بیشترین تیراژ هستند و پس از آنها به ترتیب فرانسویها، چینیها، کرهایها، ژاپنیها و آلمانیها قرار دارند.
حمید
۳۰ دی ۱۳۹۷اصلا به نظر من دیگه حرفی نزنیم سنگین تریم
بالاخره همیشه اینطور نمی مونه
ولی عیبها زیاده تو دویست و شش من آب بارون میاد روغن کم میکنه دالاق دلالق صدا میکنه
سعید سابق
۳۰ دی ۱۳۹۷«رگلاژ نبودن در خودروها»، «مصرف بالای سوخت» و «صدای اضافی داخل اتاق»
خب حتما اینا عیب نیستن … شاید حسن باشن خریداران محترم خبر ندارن
net
۳۰ دی ۱۳۹۷یه نکته منفی و زشت در مورد ماشین پژو ۴۰۵ دوگانه سوز فابریک کارخونه ای و پژو پارس دوگانه سوز فابریک کارخونه ای این هست که سر باک قسمت گاز درب نداره که واقعا زشته و هر کس ماشین رو میبینه سریع متوجه میشه ماشین دوگانه سوز هست و خیلی زشته و لی ماشینهای دوگانه سوز فابریک کارخونه ای سایپا مثل پراید و تیبا خیلی خوبه هر دو قسمت باک گاز و باک بنزین درب فلزی داره و اصلا مشخص نمیشه ماشین دوگانه سوز هست
علی
۱ بهمن ۱۳۹۷مال ما که نداره
تیپا!
محمد
۳۰ دی ۱۳۹۷الان رنگ ماشینای داخلی هیچ مشکلی نداره؟؟؟
ماشین رنگ فابریک رو ببرید کارواش ۲ بار بشوره،
رنگ کارخانه ای مثل ورقه کاغذ برداشته میشه
اینقد که خوب کار شده!!!
.
بعد رنگ سفید ماشین داخلی رو بگذارید جلو سفید خارجی،
رنگ داخلیه ماته!!!!
مشکی داخلی مقابل خارجی، بور و خاکستری بنظر میاد!!!
همین رنگ ماشین داخلی رو بگذارید جلو رنگ ماشین داخلی ۱۰-۱۵ سال پیش،
قدیمیه با کیفیت تر بنظر میاد!!!!
.
چرا آخه؟؟؟
چرا سختگیری نمیشه؟؟؟
چرا نتیجه ها کمی نمیشه؟؟؟
چرا کیفیت حتی قدیمها بیشتره؟؟؟
چرا بازرسی استاندارد بجای کمک به بهتر شدن کیفیت، دنده عقب رفته؟؟؟؟
.
این ستاره های بی حساب و کتاب رو که بدون تغییر به همه میدن نتیجه اش میشه این!!!
نتیجه میشه اینکه مزدا ۳ رو مزدا ژاپن ۴ ماهه قطعه نداده تحریمه و تولید نمیکنن ولی تو لیست آذر ۴ ستاره گرفته
Khan
۳۰ دی ۱۳۹۷کلا خودشون همه چی رو میدونن از ماها هم بهتر میفهمنش
ولی در یک کلام واسشون مهم نیست
آدم نونحلال خورده به اون جاهایی اینا هستن نمیرسه که کار درست انجام بده واسه مردم، چون قبلش لازمه یکی مثل خودشون بشی
حمیدرضا
۳۰ دی ۱۳۹۷ایراد دوم و چهارم که دقیقا ربط به سن خودرو داره ولی ایراد اول خیلی ضایعست که هیچ وقتم درست نمیشه
sina7
۳۰ دی ۱۳۹۷شما به جای نقطه ضعف بیا نقطه قوتشو بگو ببینیم کلا 5 تا میشه یا نه
هادی 8سیلندر
۱ بهمن ۱۳۹۷پنج مدل موتور درست میکنن همه تو سطح از نظر استحلاک مصرف سوخت قدرت بعد برای هر کدوم کلی بودجه از مجلس گرفتن برای تولید بودجه در حد موتور m120 میگیرن بهت یه چیز تکراری میدن
بعد آخر سر هم نماینده مجلس میاد میگه. … خوردی
Abbas
۱ بهمن ۱۳۹۷ب نظر من که کار درستو میکنن و حق دارن،چون واسشون ثابت شدس که هر چه آشغال تر بزنن مورد پسندتر و پر فروش تر و سود ده تره?
Danial
۱ بهمن ۱۳۹۷باور کنید من ایمنی رو تو کیسه هوا و این چیزا نمیبینم و توقع ندارم همینکه پراید انقدر راحت درب صندق کاپوت و درب های ماشین باز نشه به نظر من ایمنی داره خواهشا نیایین بگین bmw هم میدوزدن بله ولی چندتا چند درصد پراید رو ب هر دزد خورده پایی هم بدی برات باز میکنه حالا یکی پیدا شده یدونه bmw باز کرده دیگه سرویس کردین.
این جمله ای که من گفتم از دید یک کسی هست که سطع توقعش پایینه ببین من اگر الان آلمان بودم دیگه این حرف رو نمیزدم مثلاً میگفتم من توقع دارم وقتی تصادف میکنم نخودم و نه اون کسی که بهش زدم چیزیشون نشه این رو استاندارد ایمنی میدونستم خب من وقتی میبینم پرایدی ک دارن مونتاژ میکنن در حد نیازهای اولیه هم نیست منطقاً توقم رو کم میکنم وقتی میبینم کیسه هوا ب عنوان آپشن کلی باید پول بدی برات بزارن خب توقع من از ایمنی میشه باز نشدن درب ماشینم توسط دزدهایی که روز ب روز هم دارن زیاد میشن همین الان شما یدونه پراید صفر بخر کم کم باید 300 تومان خرج کنی که در و پیکر ماشینتو ایمن کنی همین خرج برای ی ماشینی مثل 206 میشه 500 تومان دیگه شما توقع داری من بیام بررسی کنم که اگر تصادف کردم ممکنه مثلاً پام از یک ناحیه بشکنه یا از 30 ناحیه اینجا ایرانه تعاریف همه فرق میکنه جهان سومی هستیم مثلاً. والا