رکود سنگینی که ناشی از قهر خریداران با خودروهای گرانقیمت و بیکیفیت داخلی به شمار میرود، کار را بدان جا رسانده که علاوه بر تسهیلات و یارانه سنگین درنظر گرفته شده برای خود شرکتها، اینک بازار تقاضا را نیز با تسهیلات با بهره پایینتر هدف قرار داده تا طلسم قهر خریداران را بهواسطه چنین مشوقهایی درهم بشکند.
دولت با خرج ارقام درشت، نشان داده که در طرفداری از روند معیوب خودروسازی، همچنان بر پاشنه قبلی میچرخد و وقعی به خواستههای برحق مشتریان نمینهد. بدین منظور مبلغ سه هزار میلیارد تومان به منظور تحریک بازار تقاضا برای فروش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو اختصاص یافته است.
آنطور که رئیسکل بانک مرکزی اعلام کرد، یکی از برنامههای ضد رکود دولت، پرداخت وام به مشتریان خودرو است و از همین رو تا سقف ۲۵ میلیون تومان وام در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. به گفته ولیالله سیف، این وام به میزان ۸۰ درصد قیمت خودرو به متقاضیان پرداخت میشود و دوره بازپرداخت آن نیز هفت ساله است. وی در ادامه تأکید کرد که نرخ سود این وام ۱۶ درصد است و اسناد ناشی از فروش توسط خودروسازان در بانک مربوطه با نرخ ۱۶ درصد خریداری شده و بانک مرکزی نیز با نرخ ۱۴ درصد تنزیل میکند. اظهارات رئیسکل بانک مرکزی در شرایطی است که شورای پول و اعتبار پیشتر وام خودرو را از هفت به ۱۵ میلیون تومان و با نرخ سود ۲۱ درصد، افزایش داده بود و مشتریان میتوانستند تنها معادل ۶۰ درصد قیمت خودرو از این وام استفاده کنند.
این در حالی است که به فاصله چند ساعت از انتشار خبر افزایش وام خودرو، مسوولان بانک مرکزی بهنوعی اعلام کردند ۲۵ میلیون تومان موردنظر، در قالب وام پرداخت نمیشود و اصلا قرار نیست پولی به مشتریان داده شود!
آن طور که پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شنبه شب اعلام کرد، شرکتهای خودروساز داخلی ۸۰ درصد قیمت خودرو را در این طرح از مشتریان در قالب تسهیلات هفتساله دریافت میکنند و مشتریان با بانکها روبهرو نمیشوند.
به گفته وی در این طرح تعامل میان خودروسازان و بانکها برقرار میشود و بدین واسطه تقاضا (در بازار خودرو) تحریک خواهد شد. قربانی همچنین تاکید کرده که بانک مرکزی، منابع مالی را با نرخ ۱۴درصد در اختیار بانکها قرار داده و آنها با نرخ ۱۶درصد به خودروسازان ارائه میکنند.
این اظهارات معاون اقتصادی بانک مرکزی در واقع خط بطلانی بود بر آنچه که تا چند ساعت پیش تر در ذهن مشتریان بازار خودرو جای گرفته بود، چه آنکه نشان میداد اصلا وام خودرویی در کار نیست. طبق گفته قربانی، پولی در قالب وام خودرو به متقاضیان پرداخت نخواهد شد و خودروسازان با استفاده از منابع بانک مرکزی تا ۸۰ درصد قیمت محصولات خود را به مشتریان تسهیلات میدهند.
این در حالی است که ظهر دیروز خبر رسید بانک مرکزی قصد دارد تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی را در قالب وام خودرو نیز پرداخت کند. بر این اساس، ظاهرا چون پس از اعلام جزئیات بسته سیاستی خروج از رکود دولت، برای افکار عمومی این گونه جا افتاده که وام خودرو افزایش یافته است، بانک مرکزی تصمیم گرفته امکان پرداخت ۲۵ میلیون تومان را در قالب وام نیز فراهم بیاورد.
بدیهی است که یکی از بزرگترین مشکلات منجر به رکود، ناشی از کاهش توان خرید مشتریان بهواسطه قیمتهای غیرمعقول و بالای خودروهاست که تناسبی با سطح درآمدی متوسط جامعه ما ندارد. با این وجود اگر این تسهیلات بدون افزایش کیفیت و رعایت حداقل خواستههای خریداران پرداخت شود، به مفهوم حیفومیل بیتالمال و روانه ساختن تعداد زیادتری خودروی معیوب و آلودهکننده و ناامن به خیابانها خواهد بود. سیاستی که در نهایت دود آن به چشم خود دولت خواهد رفت و با هزینههای بالاتری که بخش کلان مصروف هزینههای سوخت بیشتر مصرف شده، مشکلات آلایندگی بالاتر این خودروها، تلفات ناشی از نواقص ایمنی و هزینههای بربادرفته به واسطه کیفیت نامطلوب میشود، زخم بزرگی بر پیکره داراییهای ملی وارد مینماید.
بدین سبب انتظار میرود، دولت تدبیر و امید حال که درهای خزانه را برای رهایی خودروسازان باز کرده، لااقل کنترل بیشتری روی تولیدات آنان در سطح توقعات مورد انتظار و معقول جامعه نیز داشته باشد.
منبع: خبرآنلاین
مهدی
۲۷ مهر ۱۳۹۴اینا فکر کردن میتونند بازم پراید و پژو رو با قیمت های نجومی به مردم بندازند!!!
امیر
۲۸ مهر ۱۳۹۴دوستان یکی لطف کنه فرمول محاسبه سودو بده بخدا من هر جور حساب میکنم با شما متفاوت میشه جوابش.
حمید سیمرغ یکی از تحریم کننده گان خودرو داخلی
۲۷ مهر ۱۳۹۴با سلام
امیدوارم این طرح هرگز عملی نشه چون دور از ذهن نیست که اساتید پس فرو کردن خودرو نما های خود که روی دستشان باد کرده به ملت سریعا تغییر رویه میدهند و خودرو های تازه جایگزین میکنند با کیفیت بهتر و به روز تر و تقریبا با همان قیمت خودرو های باد کرده روی دستشان و حال کسانی را که گول این عوام فریبی را خوردند که با تسهیلات 25 میلیونی صاحب خودرو شدند را حسابی جا میاورند
دانیال
۲۷ مهر ۱۳۹۴خدا همشونو لعنت کنه یه مشت رانت خوار اگه پول به ایران خودرو بدن این پول تو 7 روز گم میشه واسه 7 ماه نمیمونه چه برسه هفت سال تو مملکتی که سکوی نفتی گم میشه دیگه چه انتظاری میره…. ای خدا نجات بده مارو یه کاری کن شرمنده خانوادمون نشیم ماشین نمیخوایم
رضا
۲۷ مهر ۱۳۹۴یعنی این تسهیلات برای خودرو ساز هاست نه خریدار !!!
خریدار اگه محاسبه کنه مبینه با چه فاجعه ای ممکنه رو به رو بشه .
یه پراید دم قسط با سود سالیانه 16 درصد به مدت هفت سال میشه حدود 40 میلیون!!
بانکم منفعت خودش داره !
خودرو ساز ماشین بنجلش که مونده رو دستش میفروشه و بانکم سود بانکیش میگیره و هم سرمایه رو جذب می کنه.
بازم بازنده مردمن . مردمی که بخاطر کیفیت افتضاح خودرو های وطنی دست به اعتراض مدنی زدن ولی بجای توجه به اعتراض شون و رفع مشکلات میخوان اتحادشون به هر طریقی بشکنن.
دولتی که به عنوان منتخب ملت سرکاره باید بدونه این راه خروج از رکورد نیست حداقل نه برای صنعت خودور.
این نقش یه مسکن داره که به یه بیمار سرطانی بدی! شاید دردش برای یه مدت آروم بشه ولی درمانش نمی کنه.
اگه یه تحول عظیم تو این صنعت ایجاد میکردین خودش از رکورد خارج میشد و به یه صنعت پویا تبدیل میشد.
امیدوارم ملت هوشیار باشن و محاسبه کنن و گول این تسهیلات فاجعه بار نخورن.
امین
۲۷ مهر ۱۳۹۴مردم عزیز فریب نخورید . جان خودتون و عزیزانتون رو به خطر نندازید. نذارید این جنگ به نفع اونا تموم بشه یکسال بسازید بخدا همه چیز درست میشه . مجبورن با مردم راه بیان.
تو رو خدا به این لینک یه سر بزنید . http://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%2820g22qdugp50dzlfjpdlld1w%29%29/detail/469416/society/events
ببینید این سرنوشت ما هست که همه کار کردیم. سی و چند سال از این صنعت حمایت کردیم. مردم کره هم اندازه ما از صنعتشون حمایت کردن. اونا کجا و ما کجا. وقتی یه بچه کوچیک میخواد تازه راه رفتن رو یاد بگیره دستش رو میگیرن بعد از یه مدتی دیگه دستش رو نمیگیرن تا خودش راه بره اگر هم زمین بخوره تشویقش میکنن تا بلند بشه. صنعت خودروی ما هنوز نخواسته یا نخواستن راه رفتن رو یاد بگیره. الان اگر دستش رو ول کنن بد جور زمین میخوره.
دانیال
۲۷ مهر ۱۳۹۴سایپا مطمئن
بنتلی
۲۷ مهر ۱۳۹۴ای بابا وضعیت این خودروسازا دیگه از رکود گذشته،الان دیگه توی کود هستن،اونم از نوع انسانیش
هرجوری ک شده میخوان مردمو گول بزنن عوضی ها
این زمونه قشنگ شده ماجرای قرآن سر نیزه کردن
…فک کنم ب جای موشک عماد پراید پرت کنن بیشتر کشته بده!
فرشاد
۲۷ مهر ۱۳۹۴مشخصه که اشتباهات سالهای گذشته رو تکرار نمیکنن چون اگر وام رو به مردم میدادند باز هم جریان فاکتورهای جعلی و گرفتن وام راه می افتاد.چون سود این وام 16 درصد هست و موسسات به سپرده ها سود 20 درصدی یا حتی بیشتر میدهند قططعا در صورتی که وام به خریدار پرداخت میشد قسمت خیلی زیادی از اون هرز میرفت.
امین آریامن
۲۷ مهر ۱۳۹۴بجای حل مسیله تمام راحل هاشون پاک کردن صورت مسئله هست..
اغا برین فکر کنین مردم چرا با خودرو قهرن اونا حل کنین تقاضا خودش بوجود میاد..
اینجوری پول مردم بیچاره هم هدر نمیره
amir
۲۷ مهر ۱۳۹۴من از 3 روز پیش از جلوی نمایندگی سایپا رد شده بودم که با چشم خود دیدم که یکی پراید خود رو تحویل گرفته بود و شیشه برقی سمت راننده خراب بود و نمیومد بالا حتی با دست هم نتونست کاری کنه.کاری به کمپین ندارم واقعا عقل میگه بازم هم این ها رو بخریم
علیرضا
۲۷ مهر ۱۳۹۴من نمیخوام بمیرم چرا هل میدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
(حداقل با خودروی ایرانی نمی خوام بمیرم)
تحریم خودرو ایرانی
۲۷ مهر ۱۳۹۴25 وام بگیری تا 7سال باید ماهی 400هزار و خورده ای پس بدی تا 7 سال میفهمی یعنی چی ….بابا اینا خیلی بلد ترن از این حرفان خیلی…اینا جایی نمیخوابن زیرشون اب بره…دهن ادم سرویس میشه تا 7 سال ماهی 430 پس بدی…خدا همشونو…….
آريا
۲۷ مهر ۱۳۹۴سایپا قیمت خودرو چانگان را 13/5 ملیون تومن یه دفه کاهش داد.فقط ببینید چقدر سود داره که اینقدر تخفیف داده. بد بختهایی که به 90 تومن چانگان خریدند بیچاره شدند
سعید
۲۷ مهر ۱۳۹۴متاسفانه دولتها با تورمی که هر ساله به کشور تحمیل کرده اند ، مردم ایران را عادت داده اند به جای اصلاح رویه های تولید و فروش ، به دنبال بریدن گوشهای یکدیگر باشند ، به نظر من دولت باید بیشتر به دنبال پرداخت بدهی های خود باشد و بخشهایی از جامعه که بی جهت به دلیل رفتار تورمی بزرگ شده اند باید کوچک شوند ، خودرو سازان نیز مثل بسیاری از کسبه در مواقع بحرانی باید به جای توسل به دولت به دنبال اصلاح رویه های فروش خود باشند .
سعید
۲۸ مهر ۱۳۹۴چرا باید به خودرو سازها و بعضی صنایع فقط وام اختصاص یابد ؟ مگر دیگر صنایع و کسبه جزء این کشور نیستند ؟ فقط اینها با ید از منابع بیت المال استفاده کنند ؟ چرا مانند بسیاری از مشاغل در شرایط بحرانی تخفیف نمی دهند ؟
احمد باقری
۲۸ مهر ۱۳۹۴همونطور که بارها گفتیم، هدف همونه و اینا به هیچ عنوان نمی خوان کیفیت محصولات رو بالا ببرن و از محصولات روز دنیا استفاده کنن، فقط می خوان یه جوری همون محصولات بی کیفیت رو به فروش برسونن.
آرین
۲۸ مهر ۱۳۹۴به جای راه حل های مقطعی به فکر راه چاره اصلی باشید چیزی که ملت میخواهند خودروی با کفیت و با قیمت مناسب است این خواسته زیاده خواهی نیست و قابل اجراست بهتر است نگاهی به کشور چین بیندازید که در همین سال های کوتاه چه پیشرفتی کرده است
تحریم خودروی صفر داخلی ادامه دارد مردم فریب نخواهند خورد.
فرشاد
۲۸ مهر ۱۳۹۴سمند و میدن کشورهای همسایه 4میلیونو 700هزارتومن به خود ما 30میلیون تومن تا 37 تومن بهانشونم شده عرض آوری عرض بخوره تو سرتون یزیدای زمونه من فقط موندم شما چه جور موجوداتی هستید.حیف نیست یه عراقی سمندو با این قیمت بگیره سوار شه ما ایرانیا با قیمت 30 میلیون.خدا لعنتتون کنه به حق علی
فرشاد
۲۸ مهر ۱۳۹۴ببخشید از بس اعصابم خورد بود ارز و اشتباهی عرض نوشتم
سردبیر
۲۸ مهر ۱۳۹۴سلام. دوست گرامی می توانم بپرسم منبع شما برای اعلام این قیمت صادراتی سمند، چیست؟ از شما بعید است که به شایعات کوچه بازاری و بی اساس توجه نمایید. فروش هیچ خودرویی با این قیمتی که گفتید صحت ندارد و هرچند قیمت این خودروهای صادراتی نازل است اما دیگر در این حد 4 میلیون ممکن نیست!!! سمند صادراتی به عراق حدود 7 هزار دلار به صورت منفصله ارسال می شود که در همانجا مونتاژ می شود. برای انتقاد صحیح از خودروسازی و هر موضوع دیگری تنها باید از شیوه مستدل و به دور از هیجان های غیر منطقی استفاده کرد. پیروز باشید.
ارادتمند
رضا
۲۹ مهر ۱۳۹۴لعنت به من که کاری از دستم بر نمیاد
سعید
۲۹ مهر ۱۳۹۴پدال جان یعنی می فرمایید یه سمند که کاملا من در اوردی هست رو برادران عزیز عراقی باید 23800000 البته با دلاد 3400 پرداخت بفرماییند . بیچاره ها تو پاچه ی موبارک همسایگان هم می رود . یه سری به سایت nisssan usa بزنید امریکایی های عزیز nissan versa 2015 رو با قیمت 11.990 دلار خریداری می فرمایند که با همون دلار 3400 وطنی خودمان می شه: 40760000 ناقابل که اگر ترازوی عقل و منطق رو سبک و سنگین کنیم می بینیم این nissan با برند جهانی و اون سمند ایران لگن . که با این پول میشه البته خودروی با کیفیت دنا رو داشت. پاینده باشید.
سعید
۱ آبان ۱۳۹۴شرمنده تو پست قبلی مقداری اشکال گرامری داشتم . به خاطر اعصاب خاکشیرم بود، ببخشید.
سبحان
۱ آبان ۱۳۹۴جالبه طبق فرمول محاسبه سود مرکب بعد از 8 سال باز پرداخت وام ، باید 42 میلیون عوض اون 25 میلیون پرداخت کنیم . و این ربا نیست اینم از لینک فرمول محاسبه سود مرکب بانکی یا همون بهره پول :
http://asrebank.ir/news/25637/
Sam
۹ آبان ۱۳۹۴۲ سال پیش یکی از دوستان من پژو ۴۰۵ صفر رو از ویرانخودرو تحویل گرفت و بعد از یک ماهی تصمیم به یه سفر به سمت مشهد گرفت ، در راه برگشت چپ کرد و ۳ تا پسراش که همه زیر ۱۰ سال داشتن مردند و خودش و خانومش چند ماهی بستری بودن، دلیل چپ کردن این بود که لاستیک های بارز زیر ماشین پوسیده بودن و تاریخ انقضای اون ها گذشته بود،واقعا ما مردم ایران با این همه ثروت و ذخایر سرشار این مملکت این حقمونه!؟ یعنی ما باید سالی ۲۰ هزارتا کشته بدیم به دلیل سوانح رانندگی !؟ آمریکا ۲تا بمب زد به ژاپن و ۲۰،۳۰ هزار نفر رو کشت بعد از ۶۰،۷۰ سال دارن یادبود میگیرن هر سال،اما ما داریم توی جاده هامون هر سال این تعداد کشته میدیم!! در کشور سوئد هر سال ۳۰۰ نَفَر کشته میشن در سوانح رانندگی که پادشاه اون کشور دستور داده به صفر باید برسه این تعداد هم، و در آخر این مردم که حق مسلم و طبیعی خودشون میدونن که خودرو با کیفیت سوار بشن هر چند با قیمت های گزاف و نا عادلانه و ناجوانمردانه دست آخر به زِد انقلاب بودن متهم میشن از طرف وزیر صنعت و معدن. واقعا که مردم کشورهای جهان سوم ،یک سوم مردم کشورهای پیشرفته و توسعه یافته حق زندگی و رفاه دارند ظاهرا.
سعید
۱۷ آبان ۱۳۹۴دوستان هر چه قدر می خواهید غر بزنید که فلان است و بد هست…
درسته که خودرو سازی ایران نسبت به اروپا بد است ولی مشکل شما مثل اون گربه است که دستش به گوشت نمی رسه و می گه : بو میده
من قصد کردم همین امروز یه ماشین برای خودم و برای پدرم بگیرم
به سلامتی همگی