دنیای اقتصاد: با اعلام سایپا مبنیبر توقف تولید کیا سراتو، تعداد محصولات حذف شده از خطوط تولید خودروسازان کشور پس از اعمال تحریمهای آمریکا به عدد ۴ رسید. خودروسازی ایران سال گذشته همین روزها و سه ماه پس از خروج آمریکا از توافق هستهای و برجام، تحریم و در ادامه، دومینوی خروج شرکتهای خارجی از کشور و توقف تولید محصولات آنها آغاز شد. تحریمها سبب شد خودروسازان خارجی از بیم جریمه شدن توسط آمریکاییها، کشور را ترک و ارسال قطعات به ایران را متوقف کنند. اگرچه تولید برخی خودروها پس از تحریم نیز بهدلیل ذخیرهسازی قطعات (در فاصله زمانی سه ماهه خروج آمریکا از برجام و آغاز رسمی تحریم) تا ماهها ادامه داشت، اما در نهایت با اتمام ذخایر موردنظر، تولید آنها یک به یک متوقف شد.
به جز سراتو که سایپاییها دیروز رسما خبر از توقف تولید آن بهدلیل قطع ارسال قطعات از شرکت مادر (کیاموتورز کره جنوبی) دادند تا به امروز سوزوکی گرند ویتارا، برلیانس و سیتروئن C۳ نیز از خطوط تولید خودروسازان خارج شدهاند. در این بین، ویتارا که در سایت خراسان ایرانخودرو و تحت لیسانس سوزوکی موتورز ژاپن مونتاژ میشد، در تیرماه امسال با ایرانخودروییها وداع کرد. آمار ایرانخودرو نشان میدهد حتی یک دستگاه ویتارا نیز در تیر سالجاری مونتاژ نشده است.
در سایپا نیز سیتروئن C۳ مدتی کوتاه میهمان سایت کاشان این شرکت بود و تنها ۲ هزار دستگاه از آن مونتاژ شد. این خودرو جزو محصولات پسابرجامی به شمار میرود که مونتاژ آن در قرارداد همکاری مشترک سایپا و سیتروئن پیشبینی شد. سایپاییها ۲ هزار دستگاه از این خودرو را پیشفروش و ظاهرا به همین میزان نیز مونتاژ کردند. در نهایت با اتمام ذخایر قطعات، مونتاژ سیتروئن C۳ هم متوقف شد.
در نهایت اما برلیانس هم یکی دیگر از قربانیان تحریم لقب گرفت و تولید آن در پارسخودرو متوقف شد تا مشخص شود تحریمهای جدید، پای چینیها را نیز برای ماندن در ایران سست کرده است. پارسخودروییها گمان نمیکردند برلیانس بر موج تحریمها سوار شود، اما این خودروساز چینی در نهایت زیر بار ریسک ماندن در ایران نرفت و به همکاری با سومین خودروساز بزرگ کشور پایان داد.
به جز رنو اما تردید برای ادامه تولید برخی محصولات چینی مانند دانگ فنگ، هایما، آریو و چانگان نیز با توجه به سختی تحریمها وجود دارد. فعلا خبری مبنیبر توقف تولید قطعی خودروهای مورد نظر منتشر نشده، با این حال بعید نیست دومینوی توقف تولید محصولات مونتاژی به آنها نیز برسد.
Barik
۱۴ مرداد ۱۳۹۸بالاخره کار به جاهای باریک کشید
مهدی
۱۴ مرداد ۱۳۹۸مسولی گفته بود تا هفت سال دیگر قطعات هواپیما را با پا به پای اروپا تولید میکنیم کسی نیست بگه به جای هوا همین زمین رو بچسب و حداقل ای سی یو پراید تولید کن
Genius
۱۴ مرداد ۱۳۹۸اونوقت باید باور کنیم در این سیستم صنعتی معیوب ما موفق شدیم یک دهه قبل ماهواره بری رو بدون وابستگی به خارج و کاملا داخلی بسازیم و تست کنیم؟!واقعیت اینه اقلا 50 سالی از سطح صنعتی کشورهای درحال توسعه عقبیم چه برسه به کشورهای توسعه یافته
حمیدرضا
۱۴ مرداد ۱۳۹۸حق گفتی
sina7
۱۴ مرداد ۱۳۹۸و بدین گونه تولید پراید و 405 و 206 و پرشیا تا 1405 تمدید شد…
واقعا متاسفم
چند روز پیش یکیو دیدم که با خوشحالی تعریف میکرد 206 تیپ 5 حدود 100 قیمت خورده بعد میگفت من فول آپشنشو 95 خریدم
بعد ازش پرسیدم مگه تیپ 5 هم فول اپشن داره؟
گفت اره دیگه ضبط و سنسور روش بود
:||||
Sajjad
۱۴ مرداد ۱۳۹۸و جالب اینجاست با همین لگنا چنان پز میدن که انگار نه انگار ماشین 30 سال پیش فرانسه رو که همون موقع هم درست حسابی نبود سوار میشن
حمیدرضا
۱۴ مرداد ۱۳۹۸اینجا دیگه پروپاگاندا جواب نمیده واقعیت اینه ترامپ در تحریم صنعت خودروی ایران بیش از انچه فکر می کرد موفق بوده به حدی که پای برلیانس که به جز سازوکار مالی منافع دیگری در امریکا هم نداره باز از ترس جریمه شدن از ایران میره کسانی هم که میگن مگه چه تاثیری روشون داره همین و بس برن سرنوشت شرکت زد تی ای که یه شرکت تولید تلفن همراه بود رو بخونن
hamid
۱۴ مرداد ۱۳۹۸حالا معلوم شد شعار خود کفایی و تولید ملی توهمی بیش نبود.
Hamid
۱۴ مرداد ۱۳۹۸ایران ای سی یو تولید نمیکنه؟؟؟؟وارداتی هست؟؟؟
Amir Ali
۱۵ مرداد ۱۳۹۸یک سوال !
الان که تولید این چند مدل خودرو به اصطلاح تولید داخل! به دلیل تحریم ها متوقف شده ، تمام پرسنلی که در گیر تولید (مونتاژ) بودن اخراج میشن یا تبدیل میشن به هزینه های بالاسری و باعث گران تر شدن بقیه محصولات میشن ؟ (مخصوصا مدیران و مشاوران )
بعد یک سوال دیگه از دولت محترم : این محصولات تولید داخل که با تحریم دیگه تولید نمیشن خروج ارز نداشتن ، ولی اگر ماشین با کیفیت وارد بشه خروج ارز از کشور داره ؟! انشالله به زودی شاهد فروپاشی مافیای خودرو و سه شرکت غارتگر ویران خودرو ، فالت خودرو و سایپا خواهیم بود.
پی نوشت : سایپا را تغییر نام ندادم چون همینجوری فحش حساب میشه .
SS
۱۵ مرداد ۱۳۹۸در کشوری که روی منابع انرژی هست اما هیچ صنعت های-تکی در خودروسازی نداره
مسئولین برای یک لیتر مصرف کمتر (که اون هم ثابت شده نیست) پای موتورهای توربوشارژ رو به کشور باز کردن که هم از نظر سرویس های دوره ای کاملا وابسته به مواد وارداتی هست و هم استهلاک خیلی بیشتری داره و باید قطعات اون وارد بشه
اون هم در کشوری که هرروز تحریم هست و ارز برای واردات نداره. همون بهتر که چنین خودروهایی تولید نشن تا راه برای ورود خودروهای درست حسابی باز بشه
خودروی مناسب ایران تویوتای هیبریدی هست نه سیتروئن توربوشارژ دار