ایستگاه خبر

دومینوی توقف تولید خودروهای مونتاژی

دنیای اقتصاد: با اعلام سایپا مبنی‌بر توقف تولید کیا سراتو، تعداد محصولات حذف شده از خطوط تولید خودروسازان کشور پس از اعمال تحریم‌های آمریکا به عدد ۴ رسید. خودروسازی ایران سال گذشته همین روزها و سه ماه پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام، تحریم و در ادامه، دومینوی خروج شرکت‌های خارجی از کشور و توقف تولید محصولات آنها آغاز شد. تحریم‌ها سبب شد خودروسازان خارجی از بیم جریمه شدن توسط آمریکایی‌ها، کشور را ترک و ارسال قطعات به ایران را متوقف کنند. اگرچه تولید برخی خودروها پس از تحریم نیز به‌دلیل ذخیره‌سازی قطعات (در فاصله زمانی سه ماهه خروج آمریکا از برجام و آغاز رسمی تحریم) تا ماه‌ها ادامه داشت، اما در نهایت با اتمام ذخایر موردنظر، تولید آنها یک به یک متوقف شد.

saipa corp
به جز سراتو که سایپایی‌ها دیروز رسما خبر از توقف تولید آن به‌دلیل قطع ارسال قطعات از شرکت مادر (کیاموتورز کره جنوبی) دادند تا به امروز سوزوکی گرند ویتارا، برلیانس و سیتروئن C۳ نیز از خطوط تولید خودروسازان خارج شده‌اند. در این بین، ویتارا که در سایت خراسان ایران‌خودرو و تحت لیسانس سوزوکی موتورز ژاپن مونتاژ می‌شد، در تیرماه امسال با ایران‌خودرویی‌ها وداع کرد. آمار ایران‌خودرو نشان می‌دهد حتی یک دستگاه ویتارا نیز در تیر سال‌جاری مونتاژ نشده است.


در سایپا نیز سیتروئن C۳ مدتی کوتاه میهمان سایت کاشان این شرکت بود و تنها ۲ هزار دستگاه از آن مونتاژ شد. این خودرو جزو محصولات پسابرجامی به شمار می‌رود که مونتاژ آن در قرارداد همکاری مشترک سایپا و سیتروئن پیش‌بینی شد. سایپایی‌ها ۲ هزار دستگاه از این خودرو را پیش‌فروش و ظاهرا به همین میزان نیز مونتاژ کردند. در نهایت با اتمام ذخایر قطعات، مونتاژ سیتروئن C۳ هم متوقف شد.


در نهایت اما برلیانس هم یکی دیگر از قربانیان تحریم لقب گرفت و تولید آن در پارس‌خودرو متوقف شد تا مشخص شود تحریم‌های جدید، پای چینی‌ها را نیز برای ماندن در ایران سست کرده است. پارس‌خودرویی‌ها گمان نمی‌کردند برلیانس بر موج تحریم‌ها سوار شود، اما این خودروساز چینی در نهایت زیر بار ریسک ماندن در ایران نرفت و به همکاری با سومین خودروساز بزرگ کشور پایان داد.

علاوه‌بر این خودروها، چند محصول دیگر نیز در صف توقف تولید قرار گرفته‌اند، از جمله خانواده رنو. رنوی فرانسه رسما از ترک ایران و توقف ارسال قطعات به ایران‌خودرو و پارس‌خودرو خبر داده و بنابراین تا چندی دیگر، تولید تندر ۹۰ و ساندرو و پارس‌تندر نیز متوقف خواهد شد. هرچند اخبار ضد و نقیضی درباره تداوم تولید محصولات رنو شنیده می‌شود، با این حال بعید به‌نظر می‌رسد بدون حضور و مجوز رنو، تولید تندر و ساندرو و پارس‌تندر ادامه یابد.


به جز رنو اما تردید برای ادامه تولید برخی محصولات چینی مانند دانگ فنگ،‌ هایما، آریو و چانگان نیز با توجه به سختی تحریم‌ها وجود دارد. فعلا خبری مبنی‌بر توقف تولید قطعی خودروهای مورد نظر منتشر نشده، با این حال بعید نیست دومینوی توقف تولید محصولات مونتاژی به آنها نیز برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Barik

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (54 ديدگاه)

    بالاخره کار به جاهای باریک کشید

  2. مهدی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1327 ديدگاه)

    مسولی گفته بود تا هفت سال دیگر قطعات هواپیما را با پا به پای اروپا تولید میکنیم کسی نیست بگه به جای هوا همین زمین رو بچسب و حداقل ای سی یو پراید تولید کن

  3. Genius

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    اونوقت باید باور کنیم در این سیستم صنعتی معیوب ما موفق شدیم یک دهه قبل ماهواره بری رو بدون وابستگی به خارج و کاملا داخلی بسازیم و تست کنیم؟!واقعیت اینه اقلا 50 سالی از سطح صنعتی کشورهای درحال توسعه عقبیم چه برسه به کشورهای توسعه یافته

    1. حمیدرضا

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2415 ديدگاه)

      حق گفتی

  4. sina7

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (436 ديدگاه)

    و بدین گونه تولید پراید و 405 و 206 و پرشیا تا 1405 تمدید شد…
    واقعا متاسفم
    چند روز پیش یکیو دیدم که با خوشحالی تعریف میکرد 206 تیپ 5 حدود 100 قیمت خورده بعد میگفت من فول آپشنشو 95 خریدم
    بعد ازش پرسیدم مگه تیپ 5 هم فول اپشن داره؟
    گفت اره دیگه ضبط و سنسور روش بود
    :||||

    1. Sajjad

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      و جالب اینجاست با همین لگنا چنان پز میدن که انگار نه انگار ماشین 30 سال پیش فرانسه رو که همون موقع هم درست حسابی نبود سوار میشن

  5. حمیدرضا

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اینجا دیگه پروپاگاندا جواب نمیده واقعیت اینه ترامپ در تحریم صنعت خودروی ایران بیش از انچه فکر می کرد موفق بوده به حدی که پای برلیانس که به جز سازوکار مالی منافع دیگری در امریکا هم نداره باز از ترس جریمه شدن از ایران میره کسانی هم که میگن مگه چه تاثیری روشون داره همین و بس برن سرنوشت شرکت زد تی ای که یه شرکت تولید تلفن همراه بود رو بخونن

  6. hamid

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (9 ديدگاه)

    حالا معلوم شد شعار خود کفایی و تولید ملی توهمی بیش نبود.

  7. Hamid

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ایران ای سی یو تولید نمیکنه؟؟؟؟وارداتی هست؟؟؟

  8. Amir Ali

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (188 ديدگاه)

    یک سوال !
    الان که تولید این چند مدل خودرو به اصطلاح تولید داخل! به دلیل تحریم ها متوقف شده ، تمام پرسنلی که در گیر تولید (مونتاژ) بودن اخراج میشن یا تبدیل میشن به هزینه های بالاسری و باعث گران تر شدن بقیه محصولات میشن ؟ (مخصوصا مدیران و مشاوران )
    بعد یک سوال دیگه از دولت محترم : این محصولات تولید داخل که با تحریم دیگه تولید نمیشن خروج ارز نداشتن ، ولی اگر ماشین با کیفیت وارد بشه خروج ارز از کشور داره ؟! انشالله به زودی شاهد فروپاشی مافیای خودرو و سه شرکت غارتگر ویران خودرو ، فالت خودرو و سایپا خواهیم بود.
    پی نوشت : سایپا را تغییر نام ندادم چون همینجوری فحش حساب میشه .

  9. SS

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (818 ديدگاه)

    در کشوری که روی منابع انرژی هست اما هیچ صنعت های-تکی در خودروسازی نداره
    مسئولین برای یک لیتر مصرف کمتر (که اون هم ثابت شده نیست) پای موتورهای توربوشارژ رو به کشور باز کردن که هم از نظر سرویس های دوره ای کاملا وابسته به مواد وارداتی هست و هم استهلاک خیلی بیشتری داره و باید قطعات اون وارد بشه
    اون هم در کشوری که هرروز تحریم هست و ارز برای واردات نداره. همون بهتر که چنین خودروهایی تولید نشن تا راه برای ورود خودروهای درست حسابی باز بشه
    خودروی مناسب ایران تویوتای هیبریدی هست نه سیتروئن توربوشارژ دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا