خبرهای عدم شمارهگذاری پراید در چند سال اخیر بارها از سوی مسئولان نیروی انتظامی و سازمان استاندارد به گوش رسیده اما هیچ گاه عملی نشده است. یکی از مهمترین معضلات در جایگزینی این خودرو، یافتن جانشینی برای آن است. تیبا یا خودروهایی چون چانگان بنی و داتسون گو که از آنها به عنوان جانشینان احتمالی پراید نام برده میشود علاوه بر قیمت بالاتر از آن، ایمنی ضعیف و یا تکنولوژی پایینی دارند.
ایسنا: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد که از سال ۹۹ شماره گذاری خودروی سواری پراید متوقف میشود. سردار سید کمال هادیانفر در این باره گفت: در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بودهاند. هادیانفر با بیان اینکه متاسفانه پراید ایمنی کافی ندارد، اظهار کرد: ما گزارشهایی را به شکل مکتوب و همراه با مستندات به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کردیم و به صورت حضوری هم جلسهای داشتیم. همچنین با مدیرعامل شرکت سایپا هم جلسه داشتیم و این موارد را منتقل کردهایم و قرار شد با توجه به تعهدی که این شرکت در سال ۹۸ برای فروش داشته از سال ۹۹ اراده بر این شود تا تولید پراید متوقف شود و ما این خودرو را شمارهگذاری نمیکنیم تا خودرویی ایمنتر جایگزین شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم که ایمنی خودروهای ما افزایش پیدا کرده و خودروهای ایمنتر جایگزین چرخه تولید شود، گفت: به کسانی هم از سواری پراید استفاده میکنند توصیه میکنیم که بیشتر موارد و نکات ایمنی را بهخصوص هنگام رانندگی در جادهها رعایت کنند.
- رکود در خرید و فروش خودرو
دنیای اقتصاد: بازار خودرو، روزهای باثباتی را پشتسر میگذارد. به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار همراه با عرضه خودرو به واسطه تکمیل محصولات ناقص و همچنین آرامش در بازارهای سکه و ارز، خودرو نیز در مسیر ثبات در حرکت است. هرچند با رسانهای شدن افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو طی هفته گذشته، قیمتها در بازار روند صعودی به خود گرفت، اما با تکذیبیه ایرانخودرو مبنیبر عدمافزایش قیمت محصولات این شرکت، عقبنشینی محسوسی در قیمتها دیده شد. پیش از این مقامات صنعتی کشور به واسطه افزایش ناگهانی قیمتها از اردیبهشت سالجاری، بهزعم خود برخی از مسیرها را شناسایی و در پی ایجاد محدودیت برای دلالی در بازار خودرو بودند.
این در شرایطی است که فعالیت سایتهای پذیرنده آگهیهای خودرو بهزعم وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مسیرهای انحراف در قیمت بازار خوانده شده بود. به همین دلیل طی سه ماه گذشته با درخواست این وزارتخانه، پلتفرمهای آنلاین فعالیت خود را محدود کردند. حال این پلتفرمها در شرایطی بار دیگر فعالیت خود را آغاز کردند که بازار تحتتاثیر عرضه خودرو و همچنین ثبات در دیگر بازارها، روزهای آرامی دارد. به این ترتیب بهنظر میرسد که فعالیت یا توقف این سایتها که به نوعی مرجع قیمتگذاری خودرو در بازار خوانده میشوند چندان در روند قیمتی بازار تاثیرگذار نبوده هرچند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی مدیران سایتهای یادشده، تداوم قیمتگذاری در سایتهای پذیرنده آگهیهای خودرو باید ساماندهی و با نظارت بیشتر انجام شود تا مورد سوءاستفاده دلالان قرار نگیرد. به این ترتیب مشخص است که عرضه مناسب خودرو تاثیرگذارترین عامل در روند قیمتی محصولات موجود در بازار است و اگر عرضه از سوی خودروسازان با برنامهریزی انجام شود، بهطور حتم قیمتها نیز طبق خواست رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به ثبات میرسد.
بنابراین بهنظر میرسد مقامات صنعتی کشور بهتر است بهجای اعمال راهکارهای فرعی، مسیر اصلی را که همانا بهبود وضعیت خودروسازان و به دنبال آن تعادل در وضعیت توزیع خودرو به بازار است را دنبال کنند. از سوی دیگر اما فعالان بازار نقل میکنند که رکود همچنان میهمان بازار است و خرید و فروش به پایینترین سطح خود رسیده است. بهنظر میرسد که مشتریان خودروهای داخلی با آگاهی از تداوم قیمتگذاری دستوری وزارت صنعت که مانع از افزایش قیمت محصولات خودروسازان از مبدا شده و بازار را نیز متاثر از خود کرده، در انتظار عرضه بیشتر خودرو و در کنار آن کاهش قیمتها هستند؛ اما بازار خودرو در هفته جاری نیز همراه با رکود در معاملات بود و اکثر خریداران بهدلیل بازار بلاتکلیف قیمتها دست از خرید کشیده بودند. به این ترتیب در حالحاضر پراید ۱۱۱ با قیمت ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ با قیمت ۷۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶ صندوقدار با قیمت ۹۷ میلیون تومان بهفروش میرسد. علاوهبر این پژو ۲۰۷ اتوماتیک با قیمت ۱۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار میگیرد.
کوشا
۲۰ مرداد ۱۳۹۸من غلط بکنم از پراید دفاع کنم.
ولی این که میگن “34درصد تصادفات مربوط به پرایده، پس پراید خیلی نا امنه” اصلن حرف درستی نیست.
تعداد پراید زیاده!! خیلی زیاده!! واسه همین درصدش بالاس!
شهاب
۲۰ مرداد ۱۳۹۸درصد ربطی به زیاد بودن نداره دوست عزیز.
OMID
۲۰ مرداد ۱۳۹۸هر چه قد تعداد در کل بیشتر بشه درصد میره بالاتر
انقد درکش سخته ؟?
محمد
۲۰ مرداد ۱۳۹۸خالی بندی! چند ساله میخوان پراید رو شماره گذاری نکنن هر دفعه هم میگن سال آینده
ایمان
۲۰ مرداد ۱۳۹۸همش حرفه همش شعاره چند ساله دارن فقط حرفشو میزنن
اگه به فکر مردم بودن این ماشین اصلاً نباید تولید میشد
عکس دوم گویای همه چیز هست ??
خدا ازشون نگذره
amir
۲۰ مرداد ۱۳۹۸111 حیفه.واقعا ماشین عالی ای هستش.
OMID
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ها؟??
Mad.z.Max
۲۲ مرداد ۱۳۹۸فرمودن عالی ای هستشش!
اصن 111 پراید نیستش!! لامبورگینی هستش، خیلی خوب هستش!
?
(بریم تو افق محو شیم اینبار دیگه)
Ehsan
۲۰ مرداد ۱۳۹۸توقف تولید پراید غیر ممکن است زیرا در این صورت عملاً سایپا و تعداد زیادی از شرکت های زیر مجموعه مرتبط تعطیل خواهند شد. این توقف تولید در صورتی ممکن است که از چند سال قبل جایگزین آن در نظر گرفته می شد و به تدریج با افزایش تولید آن، تولید پراید کاهش پیدا می کرد. با شرایط فعلی می توان مطمئن بود تولید پراید حداقل تا یک دهه آینده ادامه پیدا خواهد کرد.
farhad
۲۰ مرداد ۱۳۹۸به این میگن دروغ 13 با تاخیر در 10 سال گذشته هر سال ادعای توقف تولید بعدا وساطت اشخاص ذینفع و دوباره روز از نو، واقعا باید گریه باید کرد به حالمون.
حسن
۲۰ مرداد ۱۳۹۸اینجوری هم میشه گفت :افراد ذینفع دم مرجع بالاتر را میبینن و دوباره تولید پراید به خاطر تحریمهای استکبار جهانی که قصد ضربه زدن به این اب و خاک و اقتصاد نداشتمون را دارن از سر گرفته میشه. فقط و فقط استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم مقصرند. وگرنه مسئولان کشور عاشق مردم ایرانن.
Genius
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ده ساله این حرفا رو میزنن اونموقعی که مملکت حال و روزش روبراه تر بود و خارجیا حاضر بودن باهامون کار کنند این کار عملی نشد دیگه وای به حالا که اوضاع بدجور خرابه!
ZXEN
۲۰ مرداد ۱۳۹۸بعضی از قوانین ما مشکل دارن که باید اصلاح بشن تا بعضی از مسئولین و مدیر عامل ها سواستفاده نکنن . سایپا و ایرانخودرو پولی که در میاره یا از بیت المال هست که به صورت غلط جبران خسارت شرکتش رو انجام میده یا از خون مردمی که در تصادفات به علت نا ایمن بودن خودرو کشته میشن . وقتی که بعضی از مسئولین سایپا و حتی خوده مدیر عامل سایپا راضی به سوار شدن زیر ماشین 100 -200 میلیونی هم نیستند چیزی جز *** نیستند *** دل خوشی نسبت به این خبر ندارم . چون دروغه و اگه انجام بشه نونشون آجر میشه .
Amir
۲۰ مرداد ۱۳۹۸من غلط بکنم از پراید دفاع کنم.
ولی این که میگن “34درصد تصادفات مربوط به پرایده، پس پراید خیلی نا امنه” اصلن حرف درستی نیست.
تعداد پراید زیاده!! خیلی زیاده!! واسه همین درصدش بالاس!
بهراد
۲۱ مرداد ۱۳۹۸بخوره تو سرشون . مجبورن واسش جایگزین هم تولید کنن؟
کی بهتون گفته جایگزین پراید رو از آشغال ترین ها انتخاب کنید؟
به قول اون هنر پیشه تو پایتخت “شما دیگه باورت شده …”
امیر
۲۱ مرداد ۱۳۹۸تورو خدا زودتر جمع کنید این پراید دیگه تو خیابون نباشه ولی برای اونایی که پراید دارن وضعیت مالی خوبی ندارن که با همین پراید دارن خرج زن و بچشون در میارن باید یه فکری بکنید یه ماشین با شرایط خوب بهشون بدید
اسماعیل
۲۳ مرداد ۱۳۹۸راستی یه بار هم (فکر کنم سال 96بود) گفتن پراید 111 تولیدش متوقف شد . ولی چه طور به خط تولید دوباره برگشت