سازمان توسعه تجارت برای اولین بار فهرست کالاهای اولویت دهم را اعلام کرد و با شرط «حمایت از تولید داخل» و با هدف «جلوگیری از تجارت غیررسمی»، خواستار رفع ممنوعیت واردات این کالاها شد.
کیومرث کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت در این باره با اشاره به اسامی کالاهای قرار گرفته شده در اولویت ۱۰ کالایی، گفت: در این فهرست کالاهای غیرضرور و لوکس قرار میگیرند.
وی با تاکید بر اینکه کالاهای اولویت دهم باید با رعایت «شرایط» از «ممنوعیت» خارج و «تعرفهبندی» جایگزین آن شود، گفت: ممنوعیت باعث میشود تا تجارت غیررسمی شکل گیرد و بنابراین بهترین راه، اعمال تعرفه برای کالاهای اولویت دهم است؛ مشروط بر آنکه حمایت از تولید داخلی در دستور کار باشد و ارز مورد نیاز کالاها نیز ارز منشاء خارجی یا ارز حاصل از صادرات باشد. وی تصریح کرد: نباید ممنوعیت واردات بر سر راه کالاها قرار گیرد، چرا که اگر این کالاها مورد نیاز کشور باشد، به هر طریقی از کانالهای غیررسمی، وارد خواهد شد. برنامه سازمان توسعه تجارت این است که کالاهای اولویت دهم به جای «ممنوعیت»، «تعرفهگذاری» شوند تا ضمن اینکه از صنایع داخلی حمایت میشود، «رقابتپذیری کالاهای کیفی در بازار» نیز افزایش یابد.
از سوی دیگر، معاون اول رییسجمهور نیز در بخشنامهای، شرایط ترخیص کالاهای اولویت ۱۰ دپو شده در گمرک را ابلاغ کرد که بر اساس آن، واردکنندگان این کالاها باید با استفاده از ارز آزاد، اقدام به واردات و همچنین سود بازرگانی دو برابری برای کالاهای وارداتی خود پرداخت کنند.
در متن این بخشنامه آمده است: به منظور تامین منابع طرحهای زیربنایی و یارانه بخشهای تولیدی و حمایت از تولید ملی، ترخیص کالاهای مشمول اولویت دهم که تا زمان ابلاغ این مصوبه به اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و برای آنها قبض انبار صادر شده باشد، پس از اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت (با ارز متقاضی و بدون تخصیص مجدد ارز) و اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و رعایت سایر قوانین و مقررات بلامانع است. سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی مکلف است برای این گروه از کالاها که به استناد ماده (۲۴) قانون امور گمرکی مشمول مقررات متروکه شده و در اجرای ماده (۳۳) قانون یادشده به آن سازمان، ارسال و تا تاریخ ابلاغ این مصوبه به فروش نرفته باشد، براساس این مصوبه اقدام کند.
بر این اساس، ترخیص کالاهای اولویت دهم دپو (انبار) شده در گمرک و مناطق آزاد به پنج شرط «داشتن قبض انبار»، «اخذ مجوز ثبت سفارش»، «اخذ حقوق گمرکی»، «دو برابر شدن سود بازرگانی» و «استفاده از ارز آزاد» بلامانع است.
منبع : روزنامه ی دنیای اقتصاد
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۲۶ شهریور ۱۳۹۲درود.
خدشون هم نمیدونند که دارن چیکار میکنند یا میخوان چه کار کنند!!!
ولی هر کاری بکنند اینقدر میدونند که اخرش مردم ضرر میکنند و خودشون هم سود.
خدایا ریشه ی ظلم و نا عدالتی را بکن.
ایران و المان.
slr722
۲۶ شهریور ۱۳۹۲هر روز یه قانون…هر روز یه قانون…
بس کنید دیگه… خجالت بکشید…
این مدیریت ضعیفه که هر روز حرفشون عوض میشه…
آرش ایرانی
۲۷ شهریور ۱۳۹۲گوشت حیوانات حرام گوشت!!!!!
لیست رو خوندین؟؟
آب گوجه فرنگی!!!
کیسه!!!
تیغ سلمانی!!!
قاشق!!!
الاغ!!!
چرخ و فلک!!!!!!
آبگرمکن!!!!
اینا رو قراره وارد کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی مسئولین عرضه تلقیح کردن دو تا خر رو ندارن که میخوان وارد کنن؟؟؟
خدایا ببین با کیا شدیم 70 میلیون نفر…
amir
۳۰ شهریور ۱۳۹۲آرش ایرانی دوست عزیز تولید داخلی زمانی پیشرفت میکنه و از حقوق مصرف کننده زمانی حمایت و حفاظت میشه که رقابت و وارداتی با شرایط منطقی و محصولات با کیفیت و … وجود داشته باشه اگر برای تولید کننده داخلی با تعرفه بالای واردات و افزایش قیمت ارز و … بازار انحصاری ایجاد بشه تولید کننده داخلی هم که رقیبی برای خودش نمی بینی و بازار رو در انحصار خودش میبینه قیمت محصولاتش رو افزایش میده و کیفیت محصولاتش رو کاهش میده و احتکار و گرانفروشی و … میکنند مثل همین بلایی که خودروساز دولتی با بازار انحصاری سر مردم ایران اورده. خیلی از موارد لیست فوق جزو کالاهای مصرفی و مواد اولیه صنایع هستند مثل مواد نساجی و کشباف و قلاب باف و پوشاک و مواد خوراکی مثل ماهی و زیتون و کدو و نخود فرنگی و لوازم خانگی و جاروبرقی و لباسشویی و آبگرمکن و …. ممکن هست تمام کالاهای انی لیست در ایران تولید بشند و یا قابلیت تولید داشته باشند اما ایجاد بازار انحصاری و جلوگیری از واردات محصولات به نفع مصرف کنند و تولید کننده نیست و کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن و …. هم با رقابتی کردن بازار داخلی کشورشون و واردات کالاهای درجه یک جهانی تولید کننده های داخل کشورشون رو وادار به تولید محصولات با کیفیت و به روز و جهانی کردند.
آرش ایرانی
۳۰ شهریور ۱۳۹۲آخه “الاغ” که بحث رقابتی نداره که بخواد با واردات از خارج، تولید کننده داخلی رو مجبور کنه الاغ با کیفیت یورو4 تولید کنه.
مثال از این دست زیاده
ولی وقتی هنوز موتور ملی سمندمون آلمانی هست پس باید قبول کرد که واقعا خیلی چیزای پیش پا افتاده رو باید حالا حالاها وارد کنیم نه بخاطر رقابتی کردن بازار بلکه بخاطر اینکه توان تولیدشون رو نداریم ، یا بهتر بگم، یه عده مثل مسئولین ایران خودرو و سایپا بخاطر منافع شخصی مانع از شکوفا شدن استعدادهای این کشور شدن
amir
۳۱ شهریور ۱۳۹۲فرض کنید من یک پرورش دهنده الاغ در ایران هستم و دولت برای من یک بازار انحصاری برای فروش الاغ ایجاد کرده و الاغ از خارج از ایران وارد ایران نمیشه و یا اگر وارد هم بشه هم قیمت فراری برای مردم تمام میشه در این شرایط من مسلما قیمت محصول خودم رو به دلیل انحصاری بودن بازار و نبود رقیب میتونم افزایش بدم و افزایش هم میدم و هر چی الاغ چفت و شل و معلول و…… دارم به مردم ایران و شما به 100 برابر قیمت واقعیش بفروشم و حتی با وجود بازار انحصاری الاغ های خوب وسالم خودم رو به کشورهای همسایه به یک سوم یا یک چندم قیمت صادر هم بکنم مثل همین کاری که الان خودروسازها و مابقی صنایع و …. که بازار انحصاری براشون ایجاد شده انجام میدند و با پول چند برابری که از فروش الاغ و بازار انحصاری الاغ در ایران نصیبم شده ثروتمند بشم.هر کالا و محصولی که شما تصور کنید بحث رقابت سر قیمت و کیفیت وجود دارد حتی الاغ هم نژاد ها و گونه های مختلفی دارد که با هم تفاوت های زیادی دارند چه از نظر قیمت و چه از نظر نوع کاربرد و کارایی و … در مورد ما بقی جانوران هم این بحث هست مثل سگ و اسب و شتر و گاو و …. که نژاد و… حرف اول رو در این پرورش جانوران مختلف میزنه و تفاوت گربه و سگ و … که داخل خیابان میبینیم با سگ و گربه و مابقی جانورانی که به فروش میرسند در همین نژاد و … هست که قیمت و اصالت و نوع کاربرد و … رو تعریف میکند.حتی در محصولات کشاورزی هم بحث رقابت و واردات باید وجود داشته باشه زمانی که تولید کننده داخلی رقیب برای محصولاتش نداشته باشه و قیمت سیب زمینی و سیب و برنج و هر محصولی که شما تصور کنید رو افزایش میده و کیفیت محصولات کشاورزیش رو کاهش.حتی در مورد محصولات کشاورزی و باغداری هم اگر بازار انحصاری برای تولید کننده محصولات کشاورزی توسط دولت ایجاد بشه و قیمت هر یک عدد میوه وارداتی هم قیمت 3 ماه حقوق من و شما بشه تولید کننده محصولات کشاورزی داخلی هم بنجل ترین و کرم خورده ترین و بی کیفیت ترین محصولات کشاورزیش رو به من و شما به 100 برابر قیمت تمام شده و واقعیش میفروشه و میوه های درجه یک خودش رو به کشورهای عربی و … صادر میکنه.هر محصول و کالایی که تولید میشه و خریدار و مصرف کننده دارد و تصور کنید در صورت ایجاد یک بازار انحصاری توسط دولت برای تولید کننده داخلی قیمتش افزایش و کیفیتش کاهش پیدا میکنه و در واقع در تمام دنیا واردات و ایجاد بازار رقابتی توسط دولت ها به عنوان یک ابزار به منظور حمایت از حقوق مصرف کننده و مردم و تشویق تولید کننده به رقابت و افزایش کیفیت و …. استفاده میشه و تواوتی وجود ندارد بین اینکه یک محصول در یک کشور تولید میشه و یا وارد میشه در هر صورت بازار باید برای وارد کنند و تولید کننده داخلی رقابتی باشه حتی اگر وارد کننده یک محصول هم انحصاری باشه و فقط یک برند از یک کشور در بازار وجود داشته باشه هم باز هم باعث افزایش قیمت محصول و کالای وارداتی و کاهش کیفیت و … میشه.مشکل بازار ایران و تولید در ایران این هست که بازار داخلی برای تولید کننده داخلی با وجود تعرفه های بالای واردات انحصاری شده و واردات هم در ایران انحصاری هست و تمام مشکل ما در ایران از همین انحصار دولتی موجود در واردات و تولیدات هست و اگر این انحصار در تولید و واردات برداشته بشه هم تولید کننده پیشرفت میکنه و هم از حقوق مصرف کننده و مردم دفاع شده و مردم به خواسته ها و ارزوهاشون و حقوق و حقوقشون میرسند همینوطور که کشورهای مختلف در سایه بازار آزاد و رقابتی در داخل کشورشون تونستند پیشرفت کنند.
مهیار
۲۷ شهریور ۱۳۹۲داریم برمیگردیم به دوران تیرکمون فرض کنید طرف باید کلی پول به گمرک بده الاغ درجه 3 از چین وارد کنه
HASSANBMW
۲۷ شهریور ۱۳۹۲دلیلی دلره که براساس حجم موتور فیلتر میذارن؟؟؟
اسکالید
۲۷ شهریور ۱۳۹۲ببینید چقدر فکر پشت این تصمیم گیری هاست :
آب گوجه فرنگی ، گوجه فرنگی توی ایران تولید میشه بعد آبشو میخان وارد کنند ؟؟؟؟
خب همین جا آبشو مردم درمیارن
احسان 16v
۲۷ شهریور ۱۳۹۲با ارز مرجع وارد میکنن با ارز آزاد + 300 درصد گمرک+200 درصدم حق دلالی میفروشن به مردم
علیرضا
۲ مهر ۱۳۹۲اخه کدوم ادم خالی بندی گفته که گمرک 300 درصده
حسین
۲۶ شهریور ۱۳۹۲دوست داشتم اگر پول دار شدم یه پرادو دو در 8سیلندر سفارش بدم ولی وقتی دیدم لکسوس با مارک خودش پرادو 8سیلندر ساخته ولی نمیشه واردش کرد ناراحت شدم!!دوس داشتم ببینمش!!!
سهیل
۲۶ شهریور ۱۳۹۲من خودمو زدم به بی خیالی تنها راه همینه. در غیر این صورت فقط باید حرس بخوری.
pentagon usa
۲۶ شهریور ۱۳۹۲یه جایی از لیست بالا نوشته الاغ شتر خرگوش اخه مگه الاغ رو هم وارد می کنن؟! یعنی اینا رو هم نمی تونن داخل کشور درست کنن!؟
مارال
۲۶ شهریور ۱۳۹۲چون تولید الاغ در داخل کشور جوابگوی مصرف داخلی نیست بنابراین الاغ را از قبرس وارد میکنند ، ضمن اینکه الاغ زیر 2500 سی سی است و از لحاظ آلایندگی از خودروهای هیبرید هم پاک تر است.
الف
۲۷ شهریور ۱۳۹۲بابا اطلاعات شما دست اوله ، دست مریزاد
Esgh Mashin
۲۶ شهریور ۱۳۹۲دوستان سلام
آیا کسی اطلاع داره که در حال حاضر آیا ارز مبادله ای برای خودروهای زیر ۲۵۰۰ تعلق می گیره یا نه؟
رضا
۲۸ شهریور ۱۳۹۲تا جایی که می دونم هیچکدوم از بازرگانایی که در حال حاضر تو این زمینه کار می کنن نتونستن ارز مبادله ای تهیه کنن و اکثرا از ارز آزاد استفاده می کنن .
aryamehr
۲۶ شهریور ۱۳۹۲دیگی که واسه ما نجوشه میخوام سر سگ توش بجوشه بزن ب بی خیالی بهترین راه همینه
فرید
۲۶ شهریور ۱۳۹۳عزیز دل انقدر زدیم به بیخیالی وضعمون این شد
عرفان
۲۶ شهریور ۱۳۹۲فک کنید اگه گمرکی رو بردارن و گمرکی نگیرن کی میاد این اشغالای ایران خودرو و سایپا رو بخره؟
کرمانشاه
۲۶ شهریور ۱۳۹۲ما خودمونو گول میزنیم اگه بگیم کمرکی خیلی بیاد پایین یا حذف بشه اونوقت منبع درامد بعضی دوستان چی میشه؟
km
۲۶ شهریور ۱۳۹۲خب دوستان می تونن ماشینای با کیفیت تولید کنن که درامد داشته باشن
e_m
۲۶ شهریور ۱۳۹۲و باز هم خاک بر سر کتکله شمپت چلمنگ نکبت این مسوولان بکنن… .
..
..
..
..
هم چنین بچه های بالا و دو گاری ساز عطیم کشور!!!
عرفان
۲۶ شهریور ۱۳۹۲بچه ها یه سوال.هیوندای کوپه دیگه وارد نمیشه؟اگه وارد میشه قیمت 2013 چنده؟قیافه ی 2013 فرق کرده؟ اگه فرق کرده یه لینک بذارید برم ببینم. مرسی.
کمیل
۲۷ شهریور ۱۳۹۲دوست عزیز تولید هیوندا کوپه/تیبرون سال ۲۰۰۸ متوقف شده و با سیاست تولید یک خودروی کاملتر و بهتر جنسیس کوپه از ۲۰۰۸ تا به امروز تولید میشه.
البته اینم بگم که هیوندا از سال ۲۰۱۱ خودروی ولاستر و با هدف پر کردن خلاء هیوندا کوپه داره تولید میکنه که یک اسپرت هاچ بک هست و من اطلاعی از ورودش به ایران ندارم.
WWW.APARAT.COM/SPORTAGEMAN
۳۱ شهریور ۱۳۹۲فقط منطقه آزادش هست که تقریبا در مناطق آزاد بعد از اسپورتیج،اپتیما،ریو صندوقدار و هاچ بک،فورد اج ..بیشترین فروشو داره
عرفان
۲۶ شهریور ۱۳۹۲یکی از بهانه ی مسئولان برای کم تر وارد کردن خودرو های بالای 2500 سی سی این است که هوا رو خیلی الودله میکنن. اخه یه نفر نیست بگه اخه لند کروز 4500 از پراید 1400 شما کم تر الودگی داره. امریکا پر از این ماشین خرکی هاست پس چرا هواش لا اقل از این تهران ما که پر از پرایده بهتره؟ ها؟
نوید
۲۷ شهریور ۱۳۹۲یکی نیست به مسئولین محترم بگه که به جای بهانه آلودگی ماشین های حجم بالا، فکری به حال بنزین مصرفی تو کشور کنن که به درد چراغ نفتی میخوره.
10 سال دیگه هممون به یه رقم سرطان مبتلا میشیم…
میشیم محل کارآموزی دانشجوهای پزشکی دنیا که رو درمان سرطان آزمایش رومون انجام بدن… به خدا…!
علیرضا
۲ مهر ۱۳۹۲مشکل از بنزینه.
به ماشین چه ربطی داره اخه؟
جلال
۲۶ شهریور ۱۳۹۲سلام
به امید روزی که در کشور ما هم شاهد پیشرفت باشیم……
به امید روزی که هیچ وقت پسرفتی نداشته باشیم………
خدایا کی میشه ما هم مثل خیلی از کشور ها بتونیم با دیگران رقابت کنیم……
فرید
۲۶ شهریور ۱۳۹۳ما هم همین آرزو را داریم ولی کو گوش شنوا؟
reza
۲۷ شهریور ۱۳۹۲عجب!
احمد.ف
۲۷ شهریور ۱۳۹۲آقا این بحث ماشین رو ولش کن لیست کالاها رو بخون، خیلی باحاله!
ردیف شصت و نهم: ««اشیاء»»!!! جااااااااااان؟؟
راستی یخچال و لباسشویی و .. هم وارداتش ممنوعه. یعنی باید یک یخچال ساخت ایران بخری که تا دو سال دیگه که مهمونته ۱۰ دفعه بدی تعمیر اساسی. (تجربه شده است)
این قانون ۲۵۰۰ سی سی هم عجب چیز مزخرفی است؟ حالا هیچ ملاکی نبود همین حجم موتور؟؟ یعنی الان مثلا آلفارومئو 4C بیارند به قیمت خدا تومن، چون موتورش ۱.۷ هست (البته توربو) مجازه؟ اگر واقعا بحث لوکس بودن و خروج ارز هست که قیمت اینها کاملا مشخصه و قابل بررسی خوب به مثلا ماشین بالای ۴۰۰۰۰ دلار مجوز ندن.
حسن
۲۷ شهریور ۱۳۹۲اگه گمرک خودرو ورداشته شه دلار همون فرداش تا 5 تومن میره. راه حل عملی و کوتاه مدت برای افزایش کیفیت خودروها گسترش مناطق آزاد هست. انصافا باید تبریز رو ببینید کم کم داره می شه لاس وگاس چشم می چرخونی ماشین آمریکایی….
WWW.APARAT.COM/SPORTAGEMAN
۳۱ شهریور ۱۳۹۲و همچنین منطقه آزاد انزلی………دیروز در فصله 200 متر دوتا کامارو و موستانگ دیدم یا در روز حدود 20 تا اج میبینی یا کلی اسپورتیج،اپتیما و یا شورولت کروز……….هیچ تودوزی،تودوزی شورولت نمیشه {امتحان شده میگم}
ahmad
۲۷ شهریور ۱۳۹۲ادم کفری میشه از دست این مسئولا .کاشکی تو افریقا به دنیا میومدیم تو ایران نه.کشوری با این همه معادن و منابع افتاده دستشون یه عده بی لیاقت نه میتونن یه ماشین خوب تولید کنن نه اجازه ورود ماشینای خوب با قیمت واقعی رو میدن .اخه ما اگه خواسته باشیم مسئول چینی داشته باشیم باید کیو ببینیم.
عادل
۲۷ شهریور ۱۳۹۲حمایت از تولید ملی..!!!!!!!!! ؟؟؟؟
با این ماشین های درپیتی که میزنید.برید خجالت بکشید… به خدا توی این مملکت اونقدر جوونه با استعداد در طراحی ماشین وجود داره که اگه بخوان براحتی میتونن توی 5 سال صنعت خودروسازی ایران متحول کنن…ولی حیف که آقایان به فکر جیب خودشون هستن و اصلا به فکر مردم نیستن وبه علاقه ی اونها توجه نمیکنن.
اگه صنعت خودروسازی شونو خوب کنن صد برابر ارز آوری برای خودشون داره …و کلی منفعت دیگه…. حیف …..
WWW.APARAT.COM/SPORTAGEMAN
۳۱ شهریور ۱۳۹۲یکی شم خودم، 6 ماه پیش یه طراحی کردم به عنوان فورد موستانگ 2014 و دادم ایمیل کردن به شرکت فورد و امسال که خودروی مفهومی موستانگ ساخته شده کاملا طراحی من درش معلومه نزدیک 20 نفر شاهدم دارم
فقیر
۲۷ شهریور ۱۳۹۲دوستان این مملکت رو باند بازیو رابطه و مافیا میچرخه و فکر نمیکنم مسئولین نوک سوزنی فکر مردم باشن والا وضع کشور غنی که تو دنیا جزو اولینها هست از هر نظر الا ….این نبود
youzarsif
۲۷ شهریور ۱۳۹۲این اقلام توی نامه، گوشتو …. ،خیلی خنده داره.،اما داره اینو به ما می فهمونه که هنوز هستن کسایی که میخوان مردم راحت تر زندگی کنن حتئ با وارد کردن الاغ ..
احمد.ف
۲۷ شهریور ۱۳۹۲گرچه اون موقع ما نبودیم ولی یادش بخیر!! :)
http://www.khabarkhodro.com/detail.asp?id=229378
دایرزه
۲۷ شهریور ۱۳۹۲بنده در کار واردات خودرو هستم
اخیرا سانتافه با موتور 2400 سی سی هم ممنوع شد . استاندارد ایراد موتوری گرفت و حتی خودرهای موجود در گمرک هم نگذاشتن ترخیص بشه در حالی که تا هفته گذشته ترخیص میشد
در مورد اختصاص ارز هم که سالهاست با ارز آزاد خرید میکنیم اگر کسی از دوستان اطلاعات در مورد ورود با ارز دولتی دارد ما را در جریان بگذارید
تشکر
09173627865
آرش ایرانی
۲۷ شهریور ۱۳۹۲مگه سانتافه 2400 سی سی وجود داره؟
2700 سی سی کمترین حجمش بود که اوایل وارد میشد.
یکم راهنمایی کنید.
شاید تازه وارده
مدل اروپاییشه؟
saeid
۲۷ شهریور ۱۳۹۲بله وجود داره در سایت bama.ir اگه بری 95 درصدشون 2400 سی سی است که به نظر من اصلا بدرد نمی خوره.
WWW.APARAT.COM/SPORTAGEMAN
۳۱ شهریور ۱۳۹۲عزیزم فیس لیفتش اومده که دارای موتور 2.4 و 3.3 هست در دو شکل متفاوت شما می توانید در کانال من در آپارات فیلم های مربوط به آن را مشاهده کنیدsportageman
jalal
۲۷ شهریور ۱۳۹۲حمایت از تولید داخل برای این که یه مشت آدم پول بیشتری گیرشون بیاد.
سينا
۲۸ شهریور ۱۳۹۲به به گل همیشه بهار، نبودی چن وقت. واردات که آزاد شد، مسیح هم که اومد، ذولفقاریم بیاد دیگه باید جشن گرفت.
skazi 68
۲۸ شهریور ۱۳۹۲پدال چی شده دیگه مطلب نداری خخخخخخخ
موتور بزار
سینا
۲۹ شهریور ۱۳۹۲راستی پدال منبع این خبرت چیه؟ هرچی تو نت سرچ کردم مطلب مشابهی پیدا نشد.
سینا
۲۹ شهریور ۱۳۹۲دیدم دنیای اقتصاد ولی اصن نپیچیده جایی
ali
۲۹ شهریور ۱۳۹۲حراجش کردیم
بیایید بخرید
الاغ درجه 3 چین
اصل واردات
امین
۳۰ شهریور ۱۳۹۲دیگه حالمو بهم زدن
هر چند وقت یه بار یه حرفی میزنن که بگن ما هم هستیم و یه جلسه ای میگیرن و یه پولی به جیب میزنن
واقعا نامردن
واقعا …
فرید
۲۶ شهریور ۱۳۹۳آقا واقعا دیگه شورشو دراوردین آخه بازار داخلی چی داره که مردم به اون دل خوش کنن غیر ماشین اشغال پراید که با قیمت بالا به مردم عرضه میشه و بقیه ماشین های سایپا هم حول موتور پراید میچرخند آقا مردم دلشون تو این کشور به چی خوش باشه مگه ما چی از کشورای دیگه کمتر داریم که نباید ماشین قوی سوار شیم تازه با اون همه گمرک الکی که رو ماشین کشیده شده بازم مردم بدبخت میخرن حالا دارین همونم بر میدارین؟ واقعا متاسفم