مدتهاست همه از کارشناس و عوام به این نکته اذعان دارند که خودروهای داخلی، با قیمتی بسیار نازلتر به کشورهای دور و نزدیک صادر می شوند و در عوض با بهایی سنگین به هموطنانمان فروخته می شوند. اینکه دلیل این موضوع، سیاستهای دولتی و اجبار خودروسازان است یا تلاش برای صادرات به هر قیمت و کسب امتیازهای ویژه بابت آن، سخنی دیگر است. روزنامه شرق در مقاله ای مفصل، قیمتهای خودروهای صادراتی را با قیمت آنها در ایران مورد مقایسه قرار داده است که نشان می دهد یک خودروی داخلی، به راحتی بیش از ۶۰ درصد ارزانتر به دست مصرف کنندگان خارجی می رسد!
صادرات پژو پارس ۱۳۲ درصد ارزانتر از قیمت مصرفکننده ایرانی به عراق یا ارسال پیکاپ ۱۰۴ درصد زیر قیمت ایران به بنین؛ این تنها بخشی از دستاورد صادرات خودرو کارخانجات خودروساز در سال جاری است. ما در کشوری زندگی میکنیم که صنعت خودروسازی آن، ارز از کشور به خاطر واردکردن رادیاتور، پیچ و مهره یا دیسک کلاچ خودرو «پیکان» خارج میکند (منبع: آمار واردات خودرو بر اساس اطلاعات موجود و کارشناسی نشده طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۲، گمرک ج ا. ا، ردیفهای: ۲۶، ۴۲۰۱۱۶۹) سالهاست ادعای تولید خودرو ملی دارد، اما قیمت محصولات آن با بالاو پایین شدن قیمت ارز به شدت تغییر میکند و وقتی صنعت خودرو تحریم میشود، ناگهان عرضه خودرو ملی نیز با مشکل مواجه میشود و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد سر به فلک میکشد. کارخانجات غیردولتی «خودروساز» همگی مونتاژکار قطعات چینی هستند و برای واردکردن قطعات میلیاردهادلار ارز از کشور خارج میکنند و تولیداتشان را به قیمت خارقالعادهای به مصرفکننده ناچار از انتخاب بین گزینههای موجود به فروش میرسانند. حالا در همین کشور، که داشتن برخی خودروها مستلزم خواب پول نزد خودروسازان تا ۶-۹ ماه است و خودروسازان محصول آماده برای تحویل به مشتری بهصورت نقدی ندارند «صادرات خودرو» هم داریم! در اینجا بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، به بررسی قیمت صادراتی محصولات خودروسازان داخلی پرداختیم. گفتنی آنکه در آمار مزبور، بعضاً ردیفهایی با شرح تعرفه دو تا چند خودرو درج شدند که قابل تفکیک نبودند. این موارد در جداول ذکر شدند.
اوکراینیها رانا و تیبا دوست دارند!
در ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور به کشور اوکراین انواع تیبا و رانا صادر شده است. قیمت هر دستگاه تیبای صادراتی به اوکراین بیش از ۱۸ میلیون ثبت شده است، همچنین قیمت هر دستگاه خودرو رانا که به این کشور صادر شده است نیز بیش از تومان قیمتگذاری شده است. ارزش کل صادرات ۱۶۸ دستگاه خودرو به این کشور طی مدت یادشده بیش از سهمیلیاردومیلیاردو ۳۴ میلیون ثبت شده است.
جمهوری آذربایجان: رتبه دوم
رتبه دوم مقصد صادرات خودرو ایرانی به جمهوری آذربایجان با ۲۴ درصد سهم از کل صادرات خودرو اختصاص دارد. یکهزاروهزارو ۱۴۷ دستگاه انواع خودرو سواری از ابتدای امسال تاکنون به ارزش بیش از ۲۱ میلیاردتومان به کشور آذربایجان صادر شده است. خودروهای صادراتی به این کشور را ال ۹۰، پراید، تیبا، سمند و پیکاپ تشکیل دادهاند. در آذرماه ۴۴۳ دستگاه، در آبان ماه ۱۹۶ دستگاه، در مهرماه نیز ۱۹۶ دستگاه، در شهریورماه ۶۸ دستگاه، در مردادماه ۹۲ دستگاه، در خردادماه نیز ۹۲ دستگاه و در اردیبهشت امسال ۶۰ دستگاه از خودروهای یادشده به این کشور صادر شده است.
به ترتیب خودروهای ال ۹۰ و پراید بیشترین سهم را در جریان این معامله داشتند.
بنین مشتری قدیمی نصف قیمت!
ظاهراً خودروسازان علاقه خاصی به صادرات بیش از نصف قیمت خودرو پیکاپ به کشور بنین دارند. برای آنها که شاید نشناسند باید گفت بنین کشوری است با هشتمیلیوننفر جمعیت در غرب آفریقا و ما از زمانی که صادرات خودرو را آغاز کردیم تاکنون همواره پیکاپ را به قیمت بسیار پایینتر از ایران به این کشور صادر کردهایم. امسال نیز به سبک و سیاق سالهای گذشته، پیکاپها را در تیرماه به ارزش هر دستگاه بیش از ۳۷ میلیون به این کشور فرستادیم، این در حالی است که قیمت این محصول در داخل نزدیک ۸۲ میلیون است. خودرو تیانا نیز که در ایران ۱۴۰ میلیون قیمت دارد، به این کشور به قیمت هر دستگاه ۸۶ میلیون صادر شده است. ارزش کل صادراتمان به ترکمنستان زیاد نیست و جمعا نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بوده است.
عراق، بازار قدیمی صادرات خودرو ایرانی، در گذشته نهچندان دور، در کنار سوریه بزرگترین مقصد صادرات خودرو ایرانی بود که پس از سوریه یکهتازی میکند. هماکنون مقصد بیش از ۵۳ درصد صادرات خودروی ما را عراق به خود اختصاص داده است. ال ۹۰، انواع پراید، پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و تیبا از جمله خودروهایی هستند که به این کشور صادر کردهایم. این صادرات در فروردین، مهر، آبان و آذر صورت گرفته است. مصر: بازار جدید
مصر بازار جدیدی برای خودروهای ایرانی به شمار میرود اما در همین مدت نیز توانسته سهم خوبی داشته باشد. ۱۳ درصد صادرات امسال خودرو ما به مصر بوده است. پراید و تیبا دو خودرویی هستند که در شهریورماه و آذرماه به این کشور بیثبات صادر شدهاند. در آلمان کسی سوار پراید نمیشود
البته ما صادرات خودرو به چین، کرهجنوبی، روسیه، حتی آلمان نیز داشتیم. اما این صادرات یا بهصورت موردی بود، یا برای مثال یک دستگاه از یک خودرو به چین صادر شده است که احتمالاً برای اهداف تحقیقاتی یا مشابه آن صورت گرفته وگرنه، احتمال اینکه در آلمان یا کره جنوبی کسی متقاضی خودرو پراید باشد کمی دور از ذهن به نظر میرسد! در شرح تعرفهها متأسفانه بعضاً مدل خودروهای صادراتی ذکر نشده یا چند خودرو در یک ردیف قرار گرفتند. بر همین اساس از آنجا که عموماً اجناس باکیفیت برای صادرات در نظر گرفته میشوند، در این مطلب آنجا که مدل دقیق ذکر نشده بود معیار قیمت داخلی محصولات، باکیفیتترین آنها در نظر گرفته شده است و از دیگر سو درصد اختلاف قیمت نیز قیمت کارخانه بوده است. هنوز هیچ مقام مسئولی درباره توجیه اقتصادی این صادرات توضیحی نداده است! برای مثال، قطعات خودرو پیکاپ باید با دلاری که مدتهاست در کشور وضع خاصی دارد وارد شود، در ایران تولید شود، قیمت آن (اگر عرضه شود) در ایران بیش از ۸۰ میلیون باشد، بعد این خودرو که تولید شد، آن را به قیمت ۳۷ میلیون به بنین صادر کنیم!
نویسنده: موسی منعم – روزنامه شرق شماره ۱۹۳۷
MBS
۶ بهمن ۱۳۹۲تا کی باید ماشین های آشغال ایرانی را سوار شیم
فقیر
۱۰ بهمن ۱۳۹۲تا هروقت که بخواهیم
یاسر
۱۶ بهمن ۱۳۹۲تا وقتیکه بساط کلاهبرداری و دزدی برای مثلا خودروسازان برپاست
akbar
۴ اسفند ۱۳۹۲ازمابدبختترهم هس نگاکنین اینا همسوارمیشن مصر.آذربایجان . اکراین عراق
یاسر
۹ اسفند ۱۳۹۲اینطور نیست. شما یه نگاه به تعداد صادرات بنداز و با تعداد خودروهای این کشورها مقایسه کن متوجه میشی که درصد ناچیزی از خرید خودرواین کشورها تولیدات ایرانه.
یاسر
۹ اسفند ۱۳۹۲با مقایسه میزان صادرات با تعداد خودروهای این کشورها متوجه میشین که اصلا اینطورنیست , چرا که سهم کمی از بازار خودرواین کشورها در اختیار ایرانه.
احسان(احسان سابق)
۶ بهمن ۱۳۹۲چرا المانیا سوار پراید و تیبا نشن؟خیلی دلشون بخواد مگه خودشون جز ائودی و بنز و بی ام و فولکس واگن که همشون در برابر پراید تیکه اشغالی بیش نیستن چی دارن؟دلم برای ساده لوحیشون میسوزه که چشم ندارن ببینن یک ماشین هنوز بعد از 28 سال با 20-30 نام مختلف ساخته میشه
arash1354
۸ بهمن ۱۳۹۲برای تنوع آلمانیها درخواست پراید کردن !
یاسر
۸ بهمن ۱۳۹۲ایول, دمت گرم
بهرام
۱۸ فروردین ۱۳۹۳برا تنوع نیس ک بهترین راهو برا خودکشی انتخاب میکنن دیه هم میرسه ب خانوادشون دیگه نمیرن بالای ساختمون خودشونو بندازن پایین
هادی
۷ بهمن ۱۳۹۲اینا همش تدبیر و امیده
محمد
۷ بهمن ۱۳۹۲یکی از دلایلش تعرفه واردات قطعه است که حدودا 30 درصده اما وقتی خودرو صادر میشه اون مبلغ 30 درصدی که خودروساز به گمرک داده بهش پس میدن مثلا فرض کنید برای هر پراید 1000 دلار قطعه وارد بشه که با گمرکی میشه 1300 دلار حالا وقتی این پراید رو صادر کنن دولت اون 300 دلار رو به خودروساز پس میده .با توجه به این که درصد بالایی از قطعات ما وارداتی هستن این بخشودگی مالیاتی مبلغ زیادی میشه
arash1354
۸ بهمن ۱۳۹۲بارم با تخفیف 50 درصدی و بعضا بالاتر همخونی نداره
یاسر
۸ بهمن ۱۳۹۲هر جور حساب کنی بازم این قیمتها نمیشه. قیمت واقعی خودروها همینه. بی همه چیزها زورشون فقط به ملت خودشون میرسه
محمد
۱۲ بهمن ۱۳۹۲خوبه گفتم یکی از دلایلش دیگه این همه منفی برا چیه؟
یکی دیگه از دلایلش هزینه بالای مونتاژه
پدرم سایپا کار میکنه اینقدر توی خط مونتاژ کارگر زیاده که اصن معلوم نیست وظیفشون چیه
یاسر
۱۶ بهمن ۱۳۹۲اونوقت تاوان این سوءمدیریت و هزینه های سربار اضافی را ملت باید بدن.
یاسر
۱۶ بهمن ۱۳۹۲اونوقت تاوان این بی برنامگی و سوء مدیریت را که باعث هزینه های سربار مازاد میشه, مردم با گرونتر خریدن خودرو باید بدن.
interceptor
۷ بهمن ۱۳۹۲راو 4 در مقایسه با سایر 4در4 های کامپکت بازار ایران مثل گراند ویتارا، هیوندای توسان ای ایکس35، کیا اسپورتیج و نیسان قشقایی عرضه شده تو ایران خیلی سرتره فقط این رنگ مسخره مارون نمی دونم چیه که عین شتره و برا عربای حاشیه خلیج فارس که یه من گل میران داخل کابین خوبه برا ایران نوچ.
عقب 2013 و 2014 زیاد خوشکل نیست. البته قشقایی با 5 ستاره یوروان کپ هم خیلی قوی کار شده
سگشون شرف داره به ایکس 33 و ایکس60 و امگرند شاسی بلندآشغال
sorena330تحریم خودروسازان داخلی
۷ بهمن ۱۳۹۲مارون خاکی نیست ها…
امیر
۸ بهمن ۱۳۹۲فکرشوبکن پارس elx که تازه اینجا فول اپشن نیست 45 قیمت صفرش هست اونوقت فول اپشن همین پارس elx صادرمیشه 16400000
البته اگه منطقی فکرکنیم بیشترازاین قیمت صادراتی نمی ارزه چون همه چیز ازجمله پلت فرم وبغیه اجزا مال 20 سال پیش هست پس باید قیمتش به اندازه ماشینی باشه که امکانات 20 سال پیش داره
البته خودرو ساز عزیز ضرر نمیکه چون قیمت نهایی بدون سود رو صادرمیکنه وسود اون خودروهای صادراتی رو از تک تک ماشین هایی که داخل کشور فروش میره میگیره بعلاوه حق دولت وغیره
خود مسولان ایران خودرو اعلام کردند قیمت نهایی خودرو به علاوه هذینه
شماره گذاری وهزارکوفت وزهرماردیگه که الکی هست به قیمت ماشین اضافه میشه بعد سودخودشون که 10 درصدهمون قیمت نهایی تمام شده هست اضافه میشه تازه بعدش 10 درصدهم به قیمت کل اضافه میشه برای سود دولت
اگه اینارو شما حذف کنی میبینی یه پارس elx قیمتش همین قیمت صادراتیه نه قیمت بازار کشورمان
ببخشید سرتون درد اوردم
arash1354
۸ بهمن ۱۳۹۲کاشکی میرفتیم از بنین پیکاب وارد میکردیم با احتساب گمرکی باز هم کلی سود داره
یاسر
۸ بهمن ۱۳۹۲برای اثبات اینکه ببینید قیمت واقعیه این خودروها بیشتر نیست, قیمت و کیفیتشونو با قیمت و کیفیت خودروهای مناطق آزاد مقایسه کنید, همه چیزو متوجه میشوید
محمدعلی
۹ بهمن ۱۳۹۲کاش میشد همه ی محصولاتشونو به کشورهای دیگه صادر کنند و دست از سر ملت ایران بردارن؛ خوبه که 53 درصد محصولاتشون میره عراق، آخه عراق دشمن دیرینه ی ایران بوده و هست و خیلی جوونای ما رو به کمک آمریکا و خودروسازهای حرفه ای دنیا به شهادت رسوندند؛ این صادرات ایشالا یه انتقام گیری از اوناست، ولی مردم ایران لایق بهترینها با قیمت مناسب هستند نه بدترین کیفیتها با بیشترین قیمت ممکن!! ما همگی خواستار عدالت در توزیع خودرو هستیم، هر کی موفقه حرفامه لایک کنه، متشکرم، شاید به گوش دکتر روحانی رسید و یه فرجی شد!
اکبر
۹ بهمن ۱۳۹۲شنیدم تازگیها بعد از قرار داد زنو المان وامریکا از دو خودرو ساز بزرگ ما یعنی ایران خودرو و سایپا تقاضای بسیار زیادی از محصولاتشون را کردن البته برای نصب دستشویی فرنگی داخل اونها و گذاشتن در پارکها و معابر عمومیشون به این دو خود رو ساز عزیزمون تبریک میگیم واقعا حق و لیاقتشون بوده
من
۱۷ بهمن ۱۳۹۲سایپا 201 بزودی!!
ما فقط پراید شاسی بلند سوار میشیم
یاسر
۹ بهمن ۱۳۹۲دوستان عزیز توجه داشته باشید که توهین و تمسخر خودروسازهای داخلی نه تنها دردی را دوا نمیکنه که آنها را جریتر و بی انصافترهم میکند. وقتی حق انتخاب زیادی وجود ندارد و همه جوره از این خودروسازهای بی وجدان حمایت میشود بهتر است با دادن اطلاعات فنی از خودروها به همدیگر در انتخاب بهتر و کم ضررتر کمک کنیم. مگر اینکه همه تصمیم به نخریدن یا کمتر خریدن خودروداشته باشند که البته نیاز به یک عزم و اراده قوی است.
بهرام
۱۸ فروردین ۱۳۹۳حیف نمیشه بهشون فش داد دیگه شاید بهشون بر میخورد ی تکونی میخوردن
یاسر
۹ بهمن ۱۳۹۲به خارجیا ارزون میدن چون با همین قیمتها هم به سختی میخرن, ولی در داخل هر چی بخوان میدن چون حق انتخاب آنچنانی وجود ندارهو تعیین کنندههمه چیز خودشونن. با این کلاهبرداریایی که از ملت میشه نیاز به دشمن نداریم.
مصرف کننده بیچاره
۱۰ بهمن ۱۳۹۲باید در ایران خودرو و سایپا رو گل گرفت که با تولید و عرضه ماشین های آشغال و بی کیفیتشون علاوه بر اینکه جیب مردم رو خالی می کنن جون اون ها رو هم می گیرن. خدا از سرشون نگذره.
یاسر
۱۱ بهمن ۱۳۹۲انقدر برای بعضیها نون داره ایندو شرکت که هر بلایی سرملت بیارن بازم مورد حمایتن.
HoSeIn
۱۰ بهمن ۱۳۹۲ایول فقط مثل اینکه خون اونا رنگینتر از ما!!!اصلا خودروسازای آلمانی یا کشورای دیگه باید جلوی خودروسازای ما لنگ بندازن مگه بی ام و به پای پراید اونم از نوع وانتش میرسه!!؟؟ همچین چیزی وجود داره؟بله وجود داره زدیم رو دست آلمان!!!فقط یه پراید کوپه کم داریم که جنسمون جور بشه!!!
ALIN
۱۰ بهمن ۱۳۹۲یاسر جان گل گفتی ارزون میدن به غریبه اما به مردم خودشون دوبله سوبله میچپونن البته اینا ما ملتو از خودشون نمیدونن دیگه اینا از دشمن برا ما بدترن لعنت به اینا توف تو گور اول اخرشون ………
یاسر
۱۱ بهمن ۱۳۹۲البته بی تفاوتی و سکوت و کوتاهیه خود مردمم مزید بر علت است, همانطورکه درکامنتهای بالا توضیح داده شد.
یاسر
۱۱ بهمن ۱۳۹۲شاید خودروهای ایرانیو واسه فیلمهای اکشنشون میخرن چون سه سوت تیکه پاره میشه, ارزونم هست
وحید
۲۸ بهمن ۱۳۹۲برای شکستن انحصار نیاز به یک عزم مردمی هست باید این موضوع به طور گسترده در عرصه عمومی و مجازی به بحث گذاشته بشه حق گرفتنی است .
یاسر
۳۰ بهمن ۱۳۹۲و اطلاع رسانی با استفاده از ابزارهایی مثل این سایت , یکی از راههای رسیدن به عزم مردمی مورد نظر شماست.
حامد
۳ اسفند ۱۳۹۲بابا ما بحث چی رو داریم میکنیم.الان که پای این همه خودرو ساز به ایران باز شده.این همه تنوع.درسته گرونتر باید بخریم اما با نخریدن محصولات ایرانی میتونیم انتقاممون رو ازشون بگیریم.چینی بخر ایرانی (ظاهرا ایرانی)نخر
یاسر
۹ اسفند ۱۳۹۲این میشه انتخاب بین بد و بدتر.چیزی که متاسفانه توایران داره به یک فرهنگ تبدیل میشه.
شعیب
۱۲ اسفند ۱۳۹۲قیمت پراید تو این مدت چندبرابر شد یکی صداش در نیومد
واقعا ایرانیت با غیرت و حق طلبن راسته!!!!
ناشناس
۱۰ بهمن ۱۳۹۳چرا دروغ نوشتی داداش؟؟؟؟
قیمت ها تو عراق خیلی خیلی کمتر از ایناست.پراید که چهار،چهارونیم بیشتر نیست.
چری
۱۲ بهمن ۱۳۹۳به نظر من تنها راهش اینه که محصولات ایران خودرو و سایپا از طرف مردم خریداری نشن…
چری
۱۲ بهمن ۱۳۹۳حیف پول ، که به ماشین های ایرانی (مثلاً ایرانی ) داده بشه . واقعاً واسه خودم و همه ابرانیها متاسفم با این تمدن و این همه منابع باید…
کوروش
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴فکرشو بکن خارجی ها با این پراید چه حالی بکنن…
پراید به هر کشوری که وارد بشه اندازه دو تا بمب هیروشیما ادم میکشه.
محمد
۱ خرداد ۱۳۹۴آلمانیا پراید می خرن بزارن تو موزه برلین چون دیگه از این ماشینا حتی تو زیمباوه هم تولید نمیشه
ALiHidden
۱۷ خرداد ۱۳۹۴تو آلمان فک کنم اشانتیونشون پراید باشه مثلا با 10 دلار خرید ی پراید بهت میدن=))
امیر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵آلمان پراید میخره کنترل وصلش کنن به عنوان اسباب بازی کنترلی دست بچه هاشون باشه خیلیم از اسباب بازی های قبلیشون بزرگتر و جذاب تره.شماهم اینقدر ایراد نگیرین هر چیزی را بهر کاری ساخته اند.
عرفان
۱۱ فروردین ۱۳۹۷ایرانخودرو وسایپا مانع ورود خودروهای ژاپنی به ایران شدند.تا بتوانند خودروهای خود را به قیمت دلخواه بفروش برسانند.شرکت ژاپنی که اسمی از ان منتشر نشده خواستار واردات یکی از محصولات خود که کیفیت ان از ماکسیما بهتر بوده به ایران را شده که متاسفانه این دو شرکت خودروساز داخلی مانع این موضوع شده اند….خودرویی با کیفیت بالا و با قیمت بعد از گمرکی 23میلیون…لطفا به نخریدن خودروی صفر ادامه بدید…
منتشر کنید تا همه بدونن چی داره به سرمون میاد…
آیا میدانید ?
آیا میدانید پراید در شرکت کیا موتور ساخته شده. و تولید پراید از سال 1987شروع و تاریخ انقضای تولید در 2001بوده است و بخاطر ایمن نبودن از چرخه خودرو سازی کیا موتور به طور کامل حذف شد .اما در ایران تولید میشود
آیا میدانستید که پژو 405در شرکت فرانسوی پژو در سال1989ساخته شد و تولید ان به خاطر ایمن نبودن سر نشینان جلو در سال1991متوقف شد .اما ایران خودرو این ماشین را تولید میکند و جان سر نشینان جلو برایش مهم نیست
آیا میدانستید ماشین سمند که به ظاهر خودروی داخلی است بدنه اش از bmwسال 2000تولید شد تقلید شده است
آیا میدانستید که پژو 206 در سال 1990توسط شرکت پژو تولید و در سال 2008تولید ان متوقف شد .اما هنوز در ایران تولید میشود
آیا میدانستید ماشین های پژو و پراید که در ایران تولید میشوند در کشور اصلی سازنده جزو خودرو های اسقاطی محسوب میشوند
آیا میدانستید قطعات اصلی که روی ماشین های داخلی بسته میشود چینی و هم چنین قطعات دسته دوم است این موضوع در اخبار هم اعلام شده
ایا میدانستید قیمت تولید شده خودرو در داخل یک دوم قیمت فروش ان است یعنی اگر خودرویی 30ملیون قیمت گذاری شود قیمت تولید ان 15ملیون تومان است
آیا میدانستید مدیران این دو شرکت در حال حاظر مانند زالو خون مردم را میمکند
آیا میدانستید تمام این حرف ها حقیقت دارند و برای اطمینان میتوانید به اینترنت مراجعه کنید
آیا میدانستید که اگر مردم ایران این دو شرکت خودرو سازی ایران خودرو و سایپا را به مدت 4ماه تحریم کنند و از ان ها خودرو نخرند این شر کت ها حتی قادر به دادن حقوق کار کنان خود نیستند
آیا میدانید اگر این پیام را نشر دهید چند ثانیه وقت شمارو میگره ولی عوضش به حقتون میرسیید.
جواد
۲ بهمن ۱۳۹۷آیا میدونی سال 97 بزرگترین سال سرقت اموال مردم توسط این دو شرکت رقم خورده!