صنعت خودروسازی ایران با این همه سابقه و ادعا و حمایت، جلوی سازندگان تازه کار و بی نام و نشان چینی زانو زد تا از پلتفرم ابداعی آنها استفاده کند. بنا به گزارشها، یکی از بزرگترین و باسابقه ترین خودروسازان ایران، با یک شرکت نسبتا گمنام چینی برای خرید پلتفرم یک خودرو به توافق رسیده است.
از چند ماه پیش خودروسازان بزرگ داخلی با بهانه مقابله با تحریمها مذاکره با خودروسازان چینی برای همکاری مشترک را آغاز کردند. در قدم اول یکی از خودروسازان بزرگ کشور با یکی از خودروسازان چینی برای خرید و واردات پلتفرم یکی از خودروهای تولیدی آن خودروساز بدون سیستم های پیشرانه و انتقال نیرو به توافق رسیده است. و موتور و گیربکس آن توسط شرکت داخلی و از تولیدات همین شرکت خواهد بود. با توجه به سرعت عمل خودروسازان داخلی در طراحی بدنه، حداقل دو سال برای طراحی بدنه و اتاق باید زمان را در نظر گرفت و با در نظر گرفتن زمان برای نصب موتور ملی یا سایر موتور ها، گیربکس، تعلیق، ترمزها، سیستم های الکترونیکی و تجهیزات، تست های فنی و ایمنی و اخذ استانداردها و گواهی نامه ها، دو سال دیگر به این پروسه باید افزود. نهایتا رویت خودروی ملی دیگری از این خودروساز، به چهار سال زمان نیاز دارد مگر اینکه در این موارد نیز چینی ها بداد این شرکت برسند. تازه معلوم نیست ملقمه ساخته شده چه کیفیت و ویژگی هایی خواهد داشت.باید در نظر داشت که چینی ها پلتفرم مستقلی برای ما طراحی نمی کنند و طرح های آنها، کپی از پلتفرم های عمدتا ژاپنی می باشد. امیدواریم، مصرف کنندگان و خریداران خودرو مجبور نباشند، بهای آزمون و خطای مدیران را بار دیگر از جیب خود بپردازند. چشم انداز شما از خودروی ملی ایرانی-چینی چگونه است؟
مهدی
۱۷ شهریور ۱۳۹۲حالا اینکه این پلتفرم یه کپی از محصولات ژاپنه خوبه یا بد ؟
یعنی ایران خودرو و سایپا قدرت همین کپی کردن رو هم ندارن !!!
M3 E92
۱۷ شهریور ۱۳۹۲این ینی وقتشو ندارن شاید بنده های خدا… : )))
HASSANBMW
۱۷ شهریور ۱۳۹۲ای بابا اگه کپی هم بلد بود که الان وضعش این نبود!!!
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۱۹ شهریور ۱۳۹۲درود.
این ها فقط وقت افزایش قیمت دارند.
حامد
۷ مهر ۱۳۹۲وقت زیاد = قیمت بالاتر *کیفیت کمتر
محمد
۱۰ آبان ۱۳۹۳واقعا واسه خودمون تاسف میخورم .شرکت ایران خودرو با کلی سابقه کار الان باید از چین تازه به دوران رسیده کپی کنه .واقعا حق مردم ایران اینه …
e_m
۱۷ شهریور ۱۳۹۲آخه پلت فرم چینی بخوره تو (……)!!!
ای پدرسوخته هــــــــــــــا!!!
احسان
۱۷ شهریور ۱۳۹۲اتفاقا وقت زیاد دارن ولی حال ندارن انقدر تو این قسمت ها بخور و بخوابه که دیگه حالی واسه همت و تلاش نمی مونه
خاوری مزراتی
۱۳ اسفند ۱۳۹۲من رشته م اقتصاده. پایان امه مو خواستم تو حوزه صادرات خودرو و تاثیراون بر اقتصادکشور بسنجم نکبتا هیچ اماری از صادرات خودشون بطور دقدق تو ده سال گذشته ندارن… خاک تو سرشون :-))
امین
۱۷ شهریور ۱۳۹۲یعنی یه پلتفرم ساختن از ساخت موشک و تانک سخت تره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از این میسوزم که ما یه زمانی پیکان میزدیم و در همون زمان چین نمیدونست ماشین چیه
حالا کار ما به جایی رسیده که …….
یاد پادشاهان بی لیاقتی افتادم که ایران ، بزرگترین کشورهای زمان خودش رو با قرارداد های اشتباه و کوته نگرانه خودشون از اون ابهت به این روز در آوردن……….
قایقی خواهم ساخت
خواهم انداخت به آب
دور خواهم شد از این خاک غریب…………………………..
آرمان
۱۸ شهریور ۱۳۹۲قایقی خواهم ساخت
خواهم انداخت به آب
دور خواهم شد از این خاک غریب…………………………..
تفسیر:
از زمان زنده یاد سهراب هر کی تو این مملکت توانایی ساختن داشته، رفته.
احسان
۲۶ فروردین ۱۳۹۴متاسفانه ما ایرانیها عادت کرده ایم به خوردن نون راحت… خوب خودروسازها هم از همین مردم هستند. این تو فرهنگ ماست که می گه: ” سری که درد نمی کنه دستمال نمیبندن” حتی تحصیل کرده ها و فرهیخته ها ی ما هم دنبال نون راحت هستند و تا امکانشو پیدا می کنن می رن خارج تا مبادا اینجا خودشون برای سیستمی که براشون هزینه کرده زحمت بکشند و نتیجه زحمتاشون را برای نسل بعد جا بگذارن. بگذریم از این واقعیت که تو خارج از این کشور هم خیلی کار میکنند. افسوس که ما با فرهنگ تلاش و کار بار نیامدیم و خیلی راحت همه چیزو گردن دیگران می اندازیم.
Sepehr
۱۸ شهریور ۱۳۹۲امین خیلی از نظرت خوشم اومد
حسین
۲۳ شهریور ۱۳۹۲درود
بـــرو بـــریم حــاجی فقط باید رفت ازین دزدبازار ایران زمـــین….
اینجا باشه واسه اهلش-اینجا جهان سومه و به سن ما قد نمیده آبادیش-باشه واسه آیندگان..
ما باید بهترین زندگی رو در بهترین شرایط بکنیم مگه چیمون کمتره ازین بچه آخوندا ک سروتهشونو میزنی یا لندنن یا پاریـس…..
واسه ما همچی اَخه واسه خودشون خوبـــ
حسن
۱۰ مهر ۱۳۹۲داداش من بچه آخوندم ولی بابام پیکان داره خونه هم نداریم . پس در نتیجه کلامتو کامل برسون
احسان
۲۶ فروردین ۱۳۹۴رفتن چاره کار نیست. مگر اینکه همه قبول کنیم که ایران ویران شه و دوباره ساخته بشه. بیایین یک ذره منصف باشیم…. چند درصد مردم ایران با وجدان کار میکنند؟ چند درصد حق و حقیقت را میگند. حتی اگه به ضررشون باشه. چند درصد برای بدست آوردن چیزی سختی می کشند. چند درصد دانشجویان رده اول مملکت تعهد دارند بمونند تو کشوری که براشون میلیون ها تومن هزینه تحصیل کرده؟ بابا همه چیز که به […] بر نمی گرده.. درست است که دولتها مسوول هستند که فرهنگ های صحیح رو پایه گذاری کنند. اما این ملتها هستند که با تعهد اونها رو نهادینه میکنند. ما قانون خوب کم نداریم. اما حیف که مردم ما مجریان خوبی نیستند. از راس هرم تا قاعده هرم به طور حدی هیچ کس کارشو درست انجام نمیده و فقط ادعا داره و تقصیرها رو گردن دیگران می اندازه.
اسکالید
۱۷ شهریور ۱۳۹۲بعد از فتوحات زیادی که شاه عباس برای ایران انجام داد تاج و تخت رسید به شاه سلطان حسین که فرد بسیار بی لیاقتی بود، وقتی افغانها به ایران حمله کردند شاه سلطان حسین از ترس ،تاج را از سرش برداشت و گذاشت روی سر پادشاه افغان ، بعدشم افغانها کشتنش ، حکایت ما هم اینطوری شده :
40 سال خودرو سازی کردیم کادیلاک سویل و جیپ و …. تولید کردیم ، هالا هم به خاطر بی لیاقتی چند تا مدیر بدون فکر ،سر خم کردیم جلوی چینی ها. امروز ما مردم ایران موش های آزمایشگاهی چینی ها هستیم، با کشته هایی که ایرانی ها توی ماشینای چینی میدن ، چینی ها عیب ماشیناشون را می فهمن ، دوستان روزی میرسه که چین، ایران را مثل یه دستمال کاغذی کثیف میندازه دور ، چون اون زمان تونسته به بازار اروپا و آمریکای شمالی دست پیدا کنه
احمد.ف
۱۸ شهریور ۱۳۹۲اون موقع احتمالا ما داریم از مغولستان پلت فرم میگیریم!!
احسان
۲۶ فروردین ۱۳۹۴نگیم بی لیاقتی مدیران. بگیم بی لیاقتی مدیران و کارکنان! تعهد نداریم ! در تمام سطوح. فقط هم مدیران نیستند.و متاسفانه مدیران هم از همین مردم هستند و همه ادعا دارند که کارشون بهترین کاره. قصد سیاه نمایی ندارم اما هر جا ما موفق شده ایم نتیجه کار گروهی بوده که ما اصلا یاد نگرفته ایم.
اشکان
۱۸ شهریور ۱۳۹۲این جمله در انتهای نوشته نشون دهنده خیلی از رفتارهای خرداران ایرانیه!
“امیدواریم، مصرف کنندگان و خریداران خودرو مجبور نباشند، بهای آزمون و خطای مدیران را بار دیگر از جیب خود بپردازند.”
دقیقا یعنی اینکه مدیران مارو شناختن! هرچی میخوان تولید میکنند و قیمت بالا میفروشن ما ها هم مثل آدمهای بی اراده میخریم! بعد میان جای لیوانی اضافه میکنند دوباره پول میدیم میخریم!
دوستان حق ماست ماشین سرهم بندی شده رو به قیمت بالا به ما بدن!
جلال
۱۸ شهریور ۱۳۹۲ای کاش بهای آزمون و خطای چینی هارو خود خودروسازان پس میدادند
نه مردم بیچاره……………….
رضا
۱۸ شهریور ۱۳۹۲فکر میکردم یواش یواش داریم پیشرفت میکنیم.. خودروسازی که این همه مدعی هست اینه وضعش.. اون از دنا که الان چند ساله پزشو میدن و مقایسه ش میکنن این هم از خودروی جدید..
توی یکی از مجلات خوندم که نوشته بود کدام خودرو را ترجیح میدهید؟
دنا یا 530؟
بعد کلی دلیل اوورده بود که دنا خیلی بهتره :دی هاااااااااا
خودرویی که هنوز تولید نشده رو با یک محصول از رده خارج مقایسه میکنن :)
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۱۹ شهریور ۱۳۹۲درود.
حالا که ننه نیست.باید با زن بابا بسازیم.
فقط دعا میکنم که یک محصول با کیفیت حداقل در حد ال ممد.استاندارد.کم اصطحلاک و ایمن باشه.
ایران و المان.
Yashar
۲۰ شهریور ۱۳۹۲اول باید بگم متاسفم برای برخی از دوستان که اینگونه با تکبر نظر میدن . یبار یکی از اساتید حرف بسیار قشنگی زد ، می گفت بزرگترین مشکل مردم خاورمیانه خودبزرگ بینیه که همیشه باعث عقب ماندگی این منطقه میشه…
کساییکه ادعا میکنن زمانیکه ما خودرو میساختیم بقیه گاری سوار میشدن هم از این خودبزرگ بینه … ما 70، 80 سال پیش راه درست درمونی نداشتیم ملت به خودرو میگفتن ماشین دودی…! در حالیکه چین اون زمان خودروی ملی تولید میکرد ! این به معنای تایید خودروهای چینی نیست. حالا یه نفر پیدا شده با زحمت و پشکار خود و یخورده زدوبند یه خط مونتاژ خودرو راه انداخته که باعث نمیشه ما خودمونو پیشرفته حساب کنیم یا پز دادن با ماشینای وارداتی قبل از انقلاب که حسن نیست…! تو افغانستان هم الان مدلهای روز سوار میشن این یعنی اونا از ما از لحاظ اقتصاد و تولید پیشرفته اند؟! الان وضعی پیش اومده که ما تو ساخت ماشینای پر تیراژ خودمون هم به مشکل خوردیم ولی این دلیل نمیشه که بگیم حالا چون رفتن از چین پلتفرم خریدن خودمونو کوچیک کردیم شاید ما درجا زدیم و چینیا مثل بنز اومدن از ما جلو زدن…
ماکه نتونستیم با کمک اروپاییا خودروساز! بشیم شاید بتونیم با روش چینی یه اسباب بازیهایی سرهم کنیم تا شاید یروزی در آینده نچندان نزدیک بتونیم ادعا داشته باشیم…
احسان
۲۶ فروردین ۱۳۹۴یاشار جان بر خلاف همه که مخالف حرفات هستند. من با بخشهاییش موافقم. اون بخش که ما ایرانیها خود بزرگ بین هستیم رو قبول دارم. اما اون بخش که چینی ها 70 80 سال پیش خودرو ملی داشتند حرف کاملا بی اساسی است. ضمنا بگم ما قبل از انقلاب فرایندهای کاری مون درست تر بود. داشتیم مونتاژ می کردیم تا بعد بتونیم کپی کنیم و بعد بسازیم و طراحی کنیم. اما اونجا هم ما کاری نمیکردیم. کلی مشاور خارجی اینجا بود. هنر اون دوره این بود که جمعیت کم بود، ارتباطات با کشورهای رده یک دنیا خیلی حسنه بود، اینجا مثل سایت منطقه ای شرکت های بزرگ دنیا بود. اما کار ایرانیها نبود…. در اون زمان همون چینی ها یا ترک ها که الان ما اونها رو هنوزم قبول نداریم روی خیلی چیزهای زیربنایی تر از ما سرمایه گذاری کرده بودن که ما زیر ساختهاشو نداشتیم. ما مثل بچه پولداری بودیم که یه پدر پولدار ماهی را می ذاشت دهنمون. ماهی گیری یاد نداد. حبابی بود که ترکید. اون پدر پولدار می دونست داره چی کار میکنه و ممکن بود بعدها هم به ما یاد بده ولی اون موقع ما خوشه چین زحمات دیگران بودیم. بابا جان چین خیلی وقته تولیدکنندس! اما خودرو تولید نمیکرده! ضمنا مردم چین و کره و حتی ترکیه بخاطر اینکه منابع زیر زمینی ندارن خیلی از ما ایرانیها سخت کوش ترند. ما هر جا گیر می کنیم می گیم پول نفت ما کجاس؟ اما من می دونم بخش زیادی از همین پول نفت میره توجیب کارمندایی که از صبح تا شب هیچ غلطی در ادارات نمی کنند( در حالی که هم جای کار هست و هم دانشش رو دارند. اما وجدان کاری ندارن) اما سر ماه منتظر حقوقشون هستند…. سیستم ما باید کلا عوض بشه….
omid
۲۰ شهریور ۱۳۹۲سلام
باید این خودرو سازی داخل را تحریم کرد با نخریدن و فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را جا انداخت تا به خودرو سازی فشار بیاد تا مجبور بشن واقعا خصوصیش کنند تا پیشرفت کنه
نمیدونم چه دردیه طرف نون شب نداره اما میره قسطی ماشین اسم مینویسه
مردم کشور های بقلستان اصلا به داشتن ماشین شخصی فکر نمیکنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند برا همین هم هست اونجا بازار یابی برای فروش خودرو اینقدر داغه، چون کسی طرفدار خرید ماشین شخصی نیست
علی
۲۱ شهریور ۱۳۹۲ای آقا، اگه قرار باشه به پلت فرم درست حسابی بخرن یا خودشون بسازن که دیگه واسه خرید یه فرقون ایرانیم باید پول یه بی ام و رو پرداخت کنیم
بیچاره ها دستشون تو جیب مردم گیر کرده انجوری می خوان فشار کمتری به جیب هموطناشون بیاد
بازم به مردونگیشون!!!!!!!!!!!!!!!
sunmartin
۲۲ شهریور ۱۳۹۲قبل هم همینطور بود خودروی “سمن” تلفیقی از پلت فرمر 405 طراحی شده توسط پینین فارینا و یک خودروی کپی شده چینی با استفاده از طراحی سری قدیم بی ام دبلیو و فولکس واگن بود نام اینخودرو در چین دیپلمات بود که در اوایل 2000 رونمایی شد ، حالا بعد از چندین سال و تولید و مونتاز جنون آمیز خودرو های چندین دهه قبل (در هیچ جای جهان تا کنون بغیر از کشورهای کمونیستی این اتفاق نیوفتاده-مانند کوبا -کره شمالی- قسمتی از افریقا- کشورهای تازه استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی ) این خودروهای اکسپیر شده و دیس کانتینیو بعنوان خودروهای شهری و برون شهری توسط ویران خودرو و سایه بان تولید و مونتاز میشن این سیاست تنها جمعیت بیش از یک ملیار دو 200 ملیونی چین رو سیر میکنه و باعث شکوفایی این کشور بنجل ساز میشه حتی در اروپا مردم ترجیح میدن که کالا هایی رو که میخرن حتی با لیسنس اصلی از چین نباشه چه برسه به خودرو که با جان و سلامتی انسانها سرو کار داره در آینده ای دور شاهد تردد این خودروی عجیب الخلقت در خیابان ها خواهیم بود و صد البته صف های طولانی برای خرید این آهن پاره بظاهر جدید
همایون
۲۳ شهریور ۱۳۹۲این پلت فرم چقدر شبیه اسپورتیجه!!! چینی ها خودشون کپی کردن بعد فروختن به ما؟!!!
نخود آش
۲۴ شهریور ۱۳۹۲یه راهی هست که
.
.
.
وقتی اومد نخریم.
ولی مردمه ….. باز هم برای خریدش صف میکشن.
کاش این مردم چشماشونو باز میکردن.
محسن
۲۵ شهریور ۱۳۹۲برای رفع نواقص یامشکلات مطروحه وبسیارازموارددیگر به عقیده اینجانب می بایست مقابله منفی نمودتامجریان وصاحبان نظرمنافع واهداف خودرابه ماتحمیل ننمایند. اگربرای مدتی کالای تحمیل شده راخریداری ننماییم ویابه قدرضرورت خریداری نماییم ویاتن به برخی ازبرنامه ها ندهیم بی گمان می توانیم اقدام آنهارابه اهداف ومصالح مان نزدیک نماییم .سزای بنجل فروش وگران فروش و..نخریدن است .بایدماندوچگونه ماندن راآموخت .
سرسخت
۲۵ شهریور ۱۳۹۲درود فراوان به همگی.
بازهم چین اومد وسط.
تا کی ما میخوایم از علم مذخرف چینی ها استفاده کنیم معلوم نیست.
این همه استعداد داریم در ایران که میتونه دنیارو متحول کن این همه طراح های حرفه ای داریم برای خودروسازی اما به هیچ کدوم از این ها اهمیت نمیدین مخصوصا دولت.
اگر دولت و خودروسازان گرامی از علم و دانش جوانان ایرانی بهره مند بشه چی میشه؟
بجای اینکه پول به مهندسان چینی بدن بیان نصف همون پول رو بدن به مهندسین خودمون به همین جوونایی که استعداد هاشون نادیده گرفته میشه
اونوخت ببنید که چیکار میکنند.
نمونش هم زیاد مثل نادر فقیه زاده
عباس سلطانی
۲۶ شهریور ۱۳۹۲با کیفیت ترین خودروی چینی در ایران لیفان هست- سال گذشته قیمت 16-17بود (520)یه دونه یکماه کارکرده شب خریدیم برای دوستم به قیمت 12تومان فرداش اول وقت پسش دادیم گیربکس زوزه میکشید- دنده عقبش جا نمیرفت جلو داشبرداز پلاستیک اسباب بازی درست شده- خلاصه ماشین با 4000کیلومتر کار- 4تومان زیر قیمت نمیارزید حالا مردم دارن همونو 30میلیون میخرن سوار میشن پز میدن- پس مقصر ما مردم هستیم نه دزدان ونه چینی ها
امير زاده
۲۷ آذر ۱۳۹۲نیازی به بیشتر توضیح دادن نیست .دوستان کامل توضیح دادن.مخلص کلام فقط یک کلمه هستش… مقصر خود ما مردم هستیم
فرامرز
۳ دی ۱۳۹۲۴۰ سال پیش جدیدترین تکنولوژی ها میومد ایران. از تجهیزات نظامی و هواپیما و کشتی و … بگیرید تا خطوط مونتاژ خودروها و لوازم خانگی درجه یک. یه خانواده نیمه پولدار میتونستن جدیدترین محصول شورلت یا رنجرور رو بخرن. یه مثالش شرکت سونی بهترین آموزش های تخصصی رو رایگان برای تکنسین های خط مونتاژ تشکیل میداد که هنوز کتاب هاش مرجع الکترونیک دانشگاه های برتر ماست!!! همون خودرو آریا که ایران مونتاژ میکرد زمان خودش یکی از بهترین ها بود و ۶ لیتری هاش شتاب ۶ ثانیه ای داشتن!!! حالا مردم ما چندمین ماشین روز رو سوار میشن. پولدارامون تندر که رتبه ۱۰۰۰۰۰ هم بهش نمیدن! ما که ۱۰ ساله میخوایم پراید رو بفروشیم یه چیز دیگه بخریم هنوز نتونستیم.
علی
۱۷ دی ۱۳۹۲همینش هم غنیمتیه . بهتر از تولید سمند و 405 تاچهل سال دیگه ست.
پوریا
۲۶ اسفند ۱۳۹۲به نظرم وضعیت صنعت خودرو انقدر افتضاح هست که باید انحصار با کاهش تعرفه واردات خودرو به صفر درصد شکسته بشه. ایران خودرو و سایپا بیش از 20 سال هست که از خودکفایی و فتح قله های جهانی صحبت میکنند و در عوض چیزی که ما مبینیم رانت و سیاسی کاری هست. تصادفی نیست که هر سال نزدیک به نوروز که قرار هست تعرفه ها تنظیم شود، خودروسازها با سیلی از خبرهای تخیلی در مورد پیشرفت های احتمالی آینده، مردم و مسئولان را بمب باران میکنند.
2s
۲۸ شهریور ۱۳۹۳هرکاری کننن باز نمی تونن بنز رو بده بگو مونتاژ کنند باز گند میزنند باید اسم خودشونو اشغال ساز بزارن.