دنیایاقتصاد: اعلام قیمتهای جدید محصولات پرتیراژ خودروسازان هم نتوانست طی هفتهجاری بازار را از رکود و خاموشی نجات دهد. هر چند برخی از دست اندرکاران بازار تاکید میکردند که با تعیین تکلیف محصولات کمتر از ۴۵ میلیون تومان، بازار خودرو نیز تحرکی از خود نشان خواهد داد اما طی هفته جاری بازار خودرو بدون تاثیر پذیری از این اتفاق به روند ملال آور خود ادامه داد.
در این بین برخی از دست اندرکاران بازار خودرو معتقدند که هنوز زود است تا تاثیر نحوه قیمتگذاری جدید در بازار مشاهده شود چرا که شوک آزادسازی قیمتها که مرتبا از سوی مسوولان صنعتی کشورمورد تکذیب قرار میگرفت پابرجاست. در این زمینه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودرو تهران به «دنیایاقتصاد» میگوید که حداقل یک زمان ۲ تا ۳ هفتهای نیاز است تا تاثیر قیمتهای جدید در بازار احساس شود. این مقام صنفی تاکید کرد: البته تاثیرگذاری قیمتها مشروط به عرضه خودرو از سوی شرکتهای تولیدکننده به بازار است؛ زیرا تا زمانی که عرضهای به بازار صورت نگیرد، اعلام قیمتهای جدید نمیتواند تاثیری روی وضعیت بازار داشته باشد.
اما از دیگر عواملی که این روزها رکود بازار را تشدید کرده است، خروج دلالان و واسطهگران از این بازار است. با توجه به شرایط حاکم بر بازار و همچنین اعلام قیمتهای جدید دیگر بازار خودرو برای سرمایههای سرگردان چندان جذابیت ندارد. سرمایههای سرگردان که پیش از این به دنبال استفاده و کسب سود از فاصله قیمتی بازار و کارخانه بودند در شرایط فعلی که این امکان برای آنها وجود ندارد به تدریج راه خروج از بازار را در پیش گرفتهاند. در این زمینه دست اندرکاران زنجیره خودروسازی کشور هم تاکید میکردند که با آزادسازی یا افزایش قیمتها راه برای ورود دلالان به این بازار بسته خواهد شد و آنها دیگر انگیزهای برای حضور نخواهند داشت.
اما بازار خودروهای وارداتی نیز با توجه به ممنوعیت ورود خودرو به کشور در همان مسیری است که بازار داخلیها حرکت میکند. هر چند خبر ترخیص ۱۳ هزار خودروی معطل مانده در گمرک تا حدودی شیب قیمتی را در این بازار نزولی کرد، اما همین اتفاق هم اکنون سبب شده تا رکود در بازار تشدید شود و معدود خریداران هم منتظر کاهش بیشتر قیمتها شوند و از ورود به بازار در شرایط فعلی منصرف شدهاند. در این زمینه یک دست اندرکار بازار محصولات وارداتی عنوان میکند که با توجه به ثبات نسبی بازار ارز، این خریدار است که تا حدودی قیمتها را تعیین میکند.
- افت قیمت ۲۰۰۸ و سراتو
حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمتها چه تغییراتی داشتهاند. سایپا این هفته مجدداً قیمتهای خانواده پراید را افزایش داده است. البته طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حالحاضر، بدون تغییر و با همان قیمت ۳۸ میلیون تومان در بازار موجود است. این در شرایطی است که دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱، با رشد کم ۲۰۰ هزار تومانی ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای صندوقدار و تیبا ۲ هم خبر میرسد این خودروها به ترتیب با قیمت ۴۱ و ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان عرضه میشود. ساینا نیز در هفتهای که گذشت یک میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد و به قیمت ۴۶ میلیون تومان رسید.
در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حالحاضر با کاهش ۳ میلیون تومانی به قیمت ۱۰۹ میلیون تومان در بازار رسیده است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۹۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ طی هفتهای که گذشت با کاهش نسبی قیمت مواجه بودند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲، افت یک میلیون تومانی و تیپ ۵ این خودرو افت ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است و به ترتیب با قیمتهای ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۷۱ میلیون تومان موجود است. مدل صندوقدار این خودرو نیز در بازار، ۷۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پژو ۴۰۵ هم که در دو مدل GLX و SLX در بازار حضور دارد به ترتیب ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری است. حال به سراغ محصولات رنو در بازار میرویم. ساندرو استپوی اتومات که در میان محصولات رنو پر طرفدار است، به نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده است و در حال حاضر با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار میگیرد. با این حال ساندرو استپ وی همچنان گرانترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب میشود.
بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۱۷ میلیون در بازار موجود است. ساندرو اتومات بعد از مدل استپوی این خودرو در جایگاه دوم به لحاظ قیمتی قرار دارد. ساندرو استپ وی و ساندرو با گیربکس معمولی، در حال حاضر با قیمت ۱۰۸ و ۱۰۱ میلیون تومان قابل خریداری هستند. تندر اتومات این هفته افت ۳ میلیون تومانی را تجربه کرد و در حال حاضر با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان در بازار موجود است. تندر E۲ در حالحاضر ۸۴ میلیون تومان قیمت دارد که به نسبت هفته گذشته افت ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده است. پارستندر نیز در حال حاضر با قیمت ۸۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود.
سمند EF۷ طی هفتهای که گذشت، افت ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و از قیمت ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، به ۶۱ میلیون تومان رسیده است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸، سراتو در حال حاضر با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان در بازار موجود است. این خودرو به نسبت هفته گذشته، افت ۳ میلیون تومانی را به خود دیده است. قیمت پژو ۲۰۰۸ همچنان در سراشیبی قرار دارد. این خودروی مونتاژِی ایران خودرو به نسبت هفته گذشته ۵ میلیون دیگر از قیمت خود را از دست داد و در حال حاضر با قیمت ۲۲۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه میشود.
- بازار منتظر ترخیص خودروهای گمرکی
سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم؛ طی هفته گذشته قیمت بیشتر وارداتیها در بازار یا بدون تغییر باقی ماند یا تغییر اندکی به خود دید. این تغییرات قیمتی همان طور که اشاره شد ناشی از روند ثابت نرخ ارز و همچنین انتشار خبر ترخیص ۱۳ هزارخودروی معطل مانده در گمرک بود. با این شرایط سوناتا هیبرید بدون تغییر قیمتی، ۵۷۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. در شرایطی که سوناتا هیبرید بدون تغییر بود، سانتافه کاهش ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و طی هفتهای که گذشت، ۵۳۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. توسان هم مانند سانتافه افت ۱۰ میلیونی را تجربه کرد و با قیمت ۴۸۰ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و در حال حاضر با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان در بازار موجود است که این قیمت نشاندهنده افت ۵ میلیون تومانی به نسبت هفته گذشته است. در خانواده کیا هم سورنتو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. فروشندگان، اسپورتیج را به قیمت هفته گذشته و با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان عرضه کردهاند.
سراتو بدون تغییر در حال حاضر با قیمت ۳۷۰ میلیون تومان داد و ستد میشود. اپتیما هماکنون ۵۴۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. تویوتا RAV۴ نیز ۶۸۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. لکسوس NX افت ۲۰ میلیونی را تجربه کرد. این خودرو در حال حاضر یک میلیارد تومان قابل خریداری است. میتسوبیشی ASX و تالیسمان راه RAV۴ را طی کرده و بدون تغییر قیمت این هفته را سپری کردهاند. میتسوبیشی ASX هم با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان دادوستد میشود. تالیسمان با قیمت ۶۰۵ میلیون تومان قابل خریداری است و نیسان جوک نیز در این هفته ۵ میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد و در حال حاضر با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان در بازار موجود است.
Mohammad
۲۸ دی ۱۳۹۷سراتو 370 میلیون خنده داره
یاد وقتی که جولیتا خریدم به خیر
البته الان هم با پول سراتو صفر میشه یه جولیتای خوب خرید
Mohammad
۲۸ دی ۱۳۹۷یه مقایسه بخواید ماشین بخرید
جولیتا 2015 که اگهیش در سایت باما 330 میاون هست رو میخرید
یا سراتو
جولیتا لایک
سراتو دیس لایک
مزدا
۲۸ دی ۱۳۹۷هی روزگار !!بهترین روزای جوونیمون ببین داره چه جوری میگذره??
محمد
۲۸ دی ۱۳۹۷البته که قیمتا خنده داره
و تازه قیمتای بازار همین قیمتایی که تو گزارشها میاد هم نیست
شما الان استپ وی پیدا کن ۱۲۹ میلیون
بعد رونق هم داشته باشه؟؟؟
محمد
۲۸ دی ۱۳۹۷بعد با این قیمتا انتظار داشتن خریداران سر و دست بشکنن؟؟؟
۵٪ زیر بازار دیگه این همه ذوق زدگی داره؟؟؟
نوید جهرمی
۲۸ دی ۱۳۹۷حتما باید بزور بکنن تو پاچه ملت تا چرخ پنچر اقتصادشون بگرده و عدد و رقم و آمار غرورآفرین اعلام کنن؟ بابا الان خیلیا تا آخر برج حقوقشون نمیرسه. عده ای واقعا توی نون شبشون موندن. عده زیادی شرمنده زن و بچشون شدن. خیلیا از هزینه درمان و دارو عاجز شدن. معلومه که رکود میشه. میخوام هیچ وقت از رکود خارج نشن.
وقتی با بازی دلار، کسری بودجشون رو جبران کردن و بدهی بانکای خصوصی رو تأمین کردن(منبع صحبتای نماینده مجلس در برنامه تا ثریا) باید فکر این روزها رو میکردن.کاش شهامت این رو داشتن که برای یک بار بگن مدیریت بلد نیستیم. معذرت میخوایم.اما اینا حامی جمع ثروتمندان و از ما بهترونی هستن که نفعی برای کشور و مردم ندارن.
(پدال مورد منکراتی نداره. پخشش کن)
بهراد
۲۸ دی ۱۳۹۷بر باعث بانیش و هفت جدش لعنت.ایشالا اون دنیا هم در عذاب ابدی پرودگاری که خودشونم تبلیغش می کنن باشن.
دولت و مردم مثل شوهر و همسر هستن یکیشون خوب نباشه کل زندگی به فنا میره. همینی که الان هستش برعکسش 40 سال پیش بود
سورنا
۲۸ دی ۱۳۹۷باعث و بانیش ؟
ایشاالله ؟
عذاب ابدی ؟
جالبه …
بهراد
۲۸ دی ۱۳۹۷وقتی طرف مقابلت خودشو معیار حق میدونه شما چه کاری ازت ساختس؟
حسن
۲۸ دی ۱۳۹۷خودرو سازی سفره ی گسترده ایه که تمام طیف های سیاسی مسئول و ارگانهای کشور از ان به یک طریقی بهره میبرند
مردم بخرند بودجه تامین میشه نخرند براش بودجه تصویب میشه.
نمیدونم چطور توضیح بدم که حذف نشه ولی این تابوییه که به نام اشتغالزایی 400 هزاری وبال گردن ملت و مردم طبقه ی متوسط شده برای پوشش دریافتیه ذینفعان .
بهتره یه ردیف بودجه ای برای ذینفعان به نام های جعلی یا پوششی یا به نام سازمان حمایت از توقف تولید خودرو در کشور تعیین کنند و در این خراب شده ها را تخته کنن .
احتمالا از2004 و احتمال تغییر یک منصب در کشور بشه در مورد تغییرات بنیادی در اون اقدام کرد.
Abbas
۲۹ دی ۱۳۹۷به به چه افت قیمتایی من که رفتم بخرم?
در ضمن اگه من بچه بوشهرم میدونم که این ماشینای انبار شده تو گمرک دیگه ماشین بشو نیستن چون اینقد شرجی و آفتاب جنوب به در و پیکرشون خورده که حد نداره!!
مرتضی
۳۰ دی ۱۳۹۷مسیولین به سلامت باشند.ما وظیفمون تحمله سختیهاست.
مهرداد
۳۰ دی ۱۳۹۷قطعااا بازار تا جا افتادن قیمتهای جدید رکود داره و این کاملا طبیعیه
رضا
۳۰ دی ۱۳۹۷اگه کسی دنبال کاهش قیمته باشه این شخص یا خوابه یا اینکه تو این مملکت نیست
فاطمه
۳۰ دی ۱۳۹۷بابا وقتی همه چی گرون ، خودرو هم گرون میشه با نخردیدن که مشکل حل نمیشه باید یه فکر اساسی بشه ورگرنه خودرو یه کالای مصرفی هستش مجبور باشیم بالاخره مجبور به خرید خواهیم بود
امید ARMY
۳۰ دی ۱۳۹۷بنظر من مردم بجای اینکه به قیمت ماشین بیشتر دقت کنن باید به خدمات پس از فروش ماشین فکر کنیم مثلا خودرویی مثل جولیتا اگه خراب بشه باید بری دبی قطعه اش رو وارد کنی هیچ شرکتی خدمات نمی ده – هر کسی هم فکر میکنه اینا ماشین ها خراب نمی شن بهتره فقط فرقون بخره
فرید
۳۰ دی ۱۳۹۷با نخریدن وتحریم کردن هیچی درست نمیشه من خودم امروز صبح رفتم یه x22 خریدم چون از ماشینای ایرانخودرو وسایپا بهتره هم همه امکانات داره
ناصر
۱ بهمن ۱۳۹۷بنظرم قیمت خودرو هنوز به اندازه قیمت کالاهای دیگه رشد نکرده و کسی که می خواد خودرو بخره بهتره تا قبل از گرونی شب عید این کار رو انجام بده.
کامران
۲ بهمن ۱۳۹۷درست میشه 100 سال اولش سخته بعدش عادی میشه
فرید
۲ بهمن ۱۳۹۷بنظر من مردم بجای اینکه به قیمت ماشین بیشتر دقت کنن باید به خدمات پس از فروش ماشین فکر کنیم مثلا خودرویی مثل جولیتا اگه خراب بشه باید بری دبی قطعه اش رو وارد کنی هیچ شرکتی خدمات نمی ده – بنظر من بریم یه ماشین خارجی که کیفیت خوبی داره وپول پرداختی بابت خریدش کمتر از امثال جولیتا هست وخدمات خوبی هم داره بگیرم توی این بازار محصولات چری باداشتن قیمت مناسب نمایندگی خدمات پس از فروش وتامین قطعه گارانتی 5ساله گزینه خیلی خوبیه
پیام
۳ بهمن ۱۳۹۷اصلا نباید این ماشین هارو خرید تا وقتی دلال این بازار زیاد هست و ما ماشین میخریم وضعیت همینه.