هیئتوزیران جدول سن فرسودگی خودروهای شخصی اعم از سواری، استیشن (ون) و سواری کار را ۲۰ سال و خودروی عمومی سواری دوگانهسوز ۱۰ سال تعیین کرد.
هیئتوزیران بنا بر پیشنهاد سازمانهای مسئول ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیطزیست، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی ایران و به استناد قانون هوای پاک همچنین سن فرسودگی خودروهای عمومی شامل سواری تاکسی و استیشن (ون) و سواری کار را بر حسب بنزینی و دوگانهسوز بودن ۱۰ سال، پایه گازسوز ۱۲ سال و برقی و هیبریدی و نیز تاکسیهایی که بنا بر پیشنهاد وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی و تأیید سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان ملی استاندارد کماکان کیفیت ارائه خدمات مناسبی دارند را ۱۵ سال تعیین کرد.
بر این اساس وانت پایه گازسوز ۱۵ سال و بنزینی و دوگانهسوز دیزلی ۱۴ سال تعیین شد. همچنین بر اساس این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس درونشهری نیز بر حسب دیزلی بودن ۱۰ سال، پایه گازسوز ۱۲ سال و اتوبوس برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.
با ابلاغ این مصوبه سن فرسودگی مینیبوس و میدلباس درونشهری و برونشهری دیزلی ۱۰، پایه گازسوز ۱۲ و برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۲۰ سال مقرر شده است. بر اساس این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس برونشهری ۱۵ سال و کشنده، کامیون و کامیونت ۲۲ سال، موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری ۶ سال، بنزینی انژکتوری ۸ سال، برقی ۱۲ سال و سواری دولتی ۱۵ سال خواهد بود.
Bavaria
۲۶ مهر ۱۳۹۷چه شغل راحتی، دورهم میشینن یچی میگن ، میشه قانون
یگ گرم فسفر هم نمیسوزونن
فورد
۲۶ مهر ۱۳۹۷مشکل ما مدیرانی با مغز های فرسوده است
Cadillac
۲۶ مهر ۱۳۹۷همه اینا خبلی خوبه ولی،
ولی زمانی که یه سازمان قوی متولی تعویض ماشین فرسوده باشه
بهراد
۲۶ مهر ۱۳۹۷خب قانون که گذاشتین، خوب بود میدونستین این قانون برای چیه همینطور شخمی شخمی تولیدش نمی کردین
قانون برای اینه که ماشین های آلاینده ی قدیمی که تکنولوژی کمتر و قدیمی تری نسبت به ماشین های جدید دارن و ایمنی کمتر و مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودرو های روز دارن کنار گذاشته بشن
داداش خدا وکیلی فرق 405 مدل 84 با 405 97 چیه؟ فرق 206 مدل 83 با 97 چیه؟ یا پراید 77 با الانش چه فرقی داره؟tu5 شده tu10؟ یا xu7 شده xu70?
موتور ها زیاد فرق کردن؟قیافه ی ماشین دگرگون شده؟ فنی و شاسی تغییر کرده؟
به نظرم باید تا زمانی که این ماشینا تولید میشن حق تردد داشته باشن تا بیست سال بعد اتمام تولید شما بیای قانونتو اجرا کنی.من ماشینمو اوراق کنم که همونو بی کیفیت ترشو گرونتر بخرم؟
دانیال روشنی
۲۶ مهر ۱۳۹۷دقیقا خواستم همینو بگم .
توی اروپا اگر سه سال هم از تولید خودرو گذشته باشه و تست های آلایندگی رو نتونه پاس کنه اجازه تردد نداره .
سال که مهم نیست . مهم اینه که ماشین جدید ، کیفیت بالاتر و آلایندگی کمتری داشته باشه . که قطعا توی ایران اینطور نیست
عطا
۲۶ مهر ۱۳۹۷دوست عزیز، این قانون هدفش ایجاد بازار جدید برای خودروسازهای وطنی و همچنین اخذ مالیات بر ارزش افزوده هست،هرچقدر خودروها زودتر از رده خارج بشن،ایجاد بازار میشه،هدف آلودگی هوا و امنیت جانی من و شما نیست!
Sajjad
۲۶ مهر ۱۳۹۷بیست سال معمولا واسه ماشین های امریکایی خوبه.
پژو و نوادگانش (قدیمی هاش نه) بعد چهار پنچ سال زوالشون در میره،
از ول کردن سیستم تعلیق گرفته تا ریپ زدن موتور و…
این تاکسی های چهارصد و پنج جدید که اومدن، همشون بعد یه سال دارن نابود میشن ولی تاکسی های 405 قدیمی بعضیاشون هنوز سالمن اونم نهایتا 10 سال ازشون گذشته
بلیزر یا کاپریس نیستن که بعد چهل سال هم افرود بره هم دونات بزنه
علی
۲۶ مهر ۱۳۹۷با سلام
پس بر طبق این قانون مثلا منی که بنز 190 مدل 93 دارم یا کسی که سویل داره فرسوده است و کسی که ماشین آشغال امسال رو می خره که تکنولوژی ماشینش مال عهد عتیق هست فرسوده نیست
emad1990
۲۶ مهر ۱۳۹۷درست میگی .ماشین وارداتی قدیمی که بهش رسیدگی شده باشه صدبرابر دنا پلاس و 207 میارزه
من خودم یکی از برنامه هام خرید یه ماشین قدیمی وارداتی ه
یاس ی
۲۸ مهر ۱۳۹۷بی ربطه ولی این یدونه دیسلایک که همه کامنتها دارن چیه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سوال میپرسی بهت دیسلایک میدن. سلام میدی دیسلایک میدن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
volvo
۲۸ مهر ۱۳۹۷کیلومتر ماشین هم مهمه. الان یه تاکسی پنج برابر یه ماشین شخصی تردد داره ،بعد میگن سن فرسودگی تاکسی باشه 15 سال ،ماشینای شخصی باشه 10 سال!!!!