رپورتاژ: داستان خودروی ملی ما هم از آن داستانهای جذاب و شنیدنی صنعت خودروسازی کشور است. خودرویی که بر روی پلتفرم غیر ملی، با موتوری ساخته شده به سفارش ملی و با طراحی نه چندان منحصر به فرد و ملی و تا حد زیادی شبیه به تولید ملیتهای دیگر، بالاخره بعد از سالها وعده و وعید ایرانخودرو ساخته شد. اولین عرضه سمند مربوط به سال ۱۳۸۰ شمسی است و از آن سال تاکنون این خودرو یکی از بزرگترین گروههای تولیدی ایرانخودرو را از آن خود کرده است. طی ۱۹ سال تولید این خودرو مدلهای مختلفی از آن به بازار کشور عرضه شده که خط تولید برخی از آنها همچنان فعال بوده و برخی دیگر مدتهاست تولیدشان متوقف شده است. میخواهیم با هم مدلهای مختلف این اسب کهر (معنی لغوی سمند) ایرانی را بررسی کنیم و تغییرات اعمال شده روی آن از نسخه اولیه تا آخرین مدلها را زیر ذرهبین قرار دهیم.
تولیدات سالهای مختلف
نخستین مدل سمند که نمونه کلاسیک آن هم محسوب میشود، سمند EL است. این خودرو که از نسخههای قدیمی موجود در ناوگان تاکسیرانی کشور است، تا سال ۸۳ تولید شد و پس از آن ایرانخودرو تغییراتی بر اساس نظرات کاربران روی آن ایجاد و نسخه جدید را با عنوان سمند LX روانه بازار کرد که همچنان هم تولیدش ادامه دارد. سمند سورن مدل بعدی سمند بود و میتوان گفت اولین فیسلیفت جدی ارائه شده از آن. اولین نسخه سورن بر پایه سمند LX ساخته و سورن LX نامیده شد. تولید سورن LX تا سال ۹۰ ادامه داشت. اولین لیموزین ملی ایران نیز بر پایه سمند ساخته شده و سمند سریر نامیده میشود. تولید این خودرو در سال ۸۵ آغاز و به عنوان خودروی تشریفاتی به صورت بسیار محدود عرضه شد. سمند سریر با توقف تولید در سال ۸۷، کوتاهترین زمان تولید را در بین محصولات ایرانخودرو ثبت کرد. سمند LX-EF7 تولید سال ۸۸ ایرانخودرو از این برند بود و اولین سمند حامل موتور ملی. شاید باید پیشتر میگفتیم که سمندهای تولید شده پیش از EF7، موتور خودروی پژو ۴۰۵ را به عاریت گرفته بودند. سمند LX-EF7 نیز از تولیداتی محسوب میشود که همچنان خط تولیدش فعال است. در سال ۹۰، گویا ایرانخودرو در کنار سمند LX و LX-EF7 خلایی را احساس کرده باشد اقدام به تولید نسخهای جدید به نام SE کرد. این نسخه نیز همچنان تولید میشود. داستان گسترش خانواده سمند با سورن ادامه مییابد. سمند سورن LX که تولیدش در سال ۹۰ متوقف شد، نیاز به جایگزین داشت. جایگزین آن سورن ELX بود که توانست عنوان آپشنالترین نسخه خانواده سمند را نیز از آن خود کند. در بازار خرید و فروش این خودرو را سورن سال هم مینامند. نسخه بعدی سمند سورن ELX توربو است که در سالهای اخیر عرضه شده و از یک توربوشارژ در کنار موتور ملی EF7 بهره میبرد. نکته آخر اینکه سمند EF7 در حال حاضر در دو نسخه بنزینسوز و گازسوز تولید میشود.
قلبهای اعضای خانواده سمند
سمند LX و SE و سورن LX همانطور که گفته شد، از مشخصات فنی یکسانی برخوردارند. هردو از موتور خطی ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۸لیتری XU7 بهره میبرند با حداکثر قدرت ۱۰۰ اسب بخار. سمند LX-EF7 که به سمند EF7 معروف شده، حامل موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری موسوم به موتور ملی است با حداکثر توان تولیدی ۱۱۳اسب بخار. موتور سورن ELX نیز مانند EF7 است، در نتیجه بازده فنی ۲ خودرو مشابه است. اما سورن ELX توربو موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶سوپاپ ۱.۷ لیتری توربوشارژ EF7 TC را زیر کاپوت خود دارد با سقف توان ۱۵۰ اسب بخار. تمام سمندها از یک گیربس ۵ سرعته دستی مشترک برای انتقال قدرت به چرخها استفاده میکنند. اما اعضای این خانواده بزرگ در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تفاوتهای زیادی دارند که میتوانید برای بررسی بیشتر و دقیقتر آنها به این منبع مراجعه کنید. این خانواده در بخش قیمت نیز اختلافی حدود ۵۰ میلیون برای نسخههای صفر موجود در بازار دارند. برای اطلاع دقیق از نرخ هر نسخه به قیمت روز سمند در دیوار و دیگر سایتهای خودرویی مراجعه کنید.
NAVID۰۰۹۸
۲ تیر ۱۳۹۹رفیقم سمند Lx مدل ۸۶ داره که حدود یکسال میشه کولرش به مشکل خورده و وقتی ماشین روشن میشه ، درجا کولر شروع میکنه به کار کردن تا وقتی که ماشین خاموش بشه و کولر هم خاموش بشه و حالا زمستون و تابسون را گذرانده و مدام کولر روشنه و مورد استفادش هم فقط تو شهر برای جابجائیه و هنوز هِمَت نکرده ببردش تعمیر اما به این نتیجه رسیدم سمند بدجوری سگ جونه ? .
میگم چرا نمیبریش ، میگه تا وقتی زمینگیر نشده نمیبرمش فعلاً خوب داره کار میکنه ، زمستونا کولرش بخار شیشه را میگیره ، تابستونام خنکمون میکنه ? .
خدایی ، اِغراق نمیکنم ، سمند تو جاده راحتترین سواری را بین محصولات ایرانی داره اما بحث فنیش مثل همه پژوها پراستهلاک و عاشق واشر زدنه ، مصرفش هم بالاست ، ایمنیش هم که مثل بقیه آشغاله آشغال .
ارسلان
۲ تیر ۱۳۹۹ماشینای تولید قدیم کلا بهتر از این جدیدا هستن من خودم بعضی وقتا که تاکسی سمند سوار میشم نمیدونم فقط من اینجوری حس میکنم یا بقیه هم حس مشابهی دارن وقتی جلو کنار راننده میشینم حس میکنم یکم غیر عادی پایین هستم و یا شیشه جلو بالا هست و ادم دلش میخاد یکم صندلیش بالاتر بیاد بعد میبینی اونوقت سرت به سقف میخوره کلا این قضیه روی مخم هست تا وقتی پیاده میشم
البته به نکته ی خوبی هم اشاره کردی که گفتی طرف گفته تا وقتی زمین گیر نشه نمیبرم تعمییر …منم بارها گفتم دلیل خرابی های زیاد ماشین داخلی همین طرز برخورد صاحبان شون و انجام ندادن سرویس های به موقع و رفع نکردن مشکلات جزئی تا وقتی تبدیل به مشکلات بزرگ و صدمات جدی نشه براش اقدام نمیکنن در صورتی که وقتی ماشین کره ای میخرن اینقدی که مراقب ماشین هستن مراقب سلامتی خودشون نیستن و ماشین میشه نوره چشم شون در صورتی که اگه همون رفتاری که با محصول داخلی داشتن رو روی محصول کره ای هم پیاده کنن عمر کره ای کمتر از داخلی خواهد بود و این حقیقت تلخی هست و میدونم گفتنش باعث میشه متهم بشم به دفاع از تولیدات داخلی ولی این دفاع نیس بلکه حقیقت هست و هرکی قبول نداره خودش امتحان کنه
Shayan
۱۳ شهریور ۱۴۰۱موافقم👏
Bayerische Motoren Werke
۲ تیر ۱۳۹۹ایرانخودرو فقط 405 2000 مدل سال 78 رنگ آلبالویی
رضا
۲ تیر ۱۳۹۹قطعا یه سری ماشین تاریخ مصرف گذشتن که رو پلت فرم فسیل ۴۰۵ هستن ولی به نسبت از خانواده پژو بهتره مخصوصا ef7 که مصرف سوختشم یه مقدار عاقلانه تره نسبت به موتور وحشتناک پژو
میلاد
۳ تیر ۱۳۹۹شاید باور نکنید ولی آشنامون 405 مدل 87 داره که تو اتوبان 7 تا میسوزونه.موتوری و قطعات کلا فابریکه.کلا 114 هزارتا کارکرده و تمام سرویسها بهترین زمان انجام میشن.میخوام بگم اگه به ماشین رسیدگی بشه حتی آشغالای تولید داخل، بازم خیلی خیلی بهتر از موقعی که انگار فرقونه باهاشون رفتار میکنن کار میکنه.
سیامک
۲ تیر ۱۳۹۹سمند تو دوره خودش واقعا ماشین خوبی بود و هنوزم مدل ef7 tc هم خوبه اما نسبت به کشورایی مثل چین و روسیه خیلی جا مونده کره ژاپن آلمان که دیگه هیچ
امیر
۲ تیر ۱۳۹۹از دنا اسم نبردین که اونم یه فیس لیفت و اتاق جدید روی همون پلتفرم و قطعات مشترک از نظر کیفیت داشبورد و فضای داخلی و تا حدی راحتی بین خودرو های تولیدی خوب اما تو یه بازار آزاد و رقابتی جایی نداره بدنه سنگین موتور کم توان در نسخه تنفس طبیعی مصرف بالا و ایمنی پایین تر نسبت به دنیا
Hiwa
۲ تیر ۱۳۹۹ستون جلو هم ماشالا به قطرش خطای دید 30 درجه بوجود میاره تقریبامعادل ندیدن یک موتورسیکلت .بلا نسبت مثل این سگهای پلاستیکی فنری که قبلنا مد بود رو داشبور یا طاقچه عقب نسب میکردن هی باید گردنتو بچرخونی که اون خطای دیدو پوشش بدی
Hiwa
۲ تیر ۱۳۹۹بنده تو منطقه کوهستانی زندگی می کنم بخاطر جاده پر پیچ خم زیاد ستون جلو خیلی واست مشکل درست می کنه
محمد
۲ تیر ۱۳۹۹البته سمند نونه صادراتی هم داشت که با موتور tu5 یعنی ۲۰۶ تیپ ۵ تولید میشد
حسن
۲ تیر ۱۳۹۹یادم اولین سری سمند تقریبا همزمان با زانتیا بود.اگرچه زانتیا برتری داشت اما هم از نظر قیافه،هم امکانات اختلاف زیادی نداشتن.اما الان هنوز سمند تولید میشه و زانتیا هزار نسل عوض کرده و دیگه اصلا خودروسازی نا با دنیا قابل مقایسه نیست.تازه سیترون و کلا فرانسه نسبت به بقیه کمتر پیشرفت داشته.
مک وال
۳ تیر ۱۳۹۹این مطلب که هر چیزی قدیمی اش بهتره فقط تو ایران است.
همه جای دنیا دارن روز به روز تولیدات با کیفیت تر و کاربردی تر تولید میکنن ولی تو ایران تولیدات هر روز آشغالتر میشه!
آریا ماشین
۶ تیر ۱۳۹۹۱۳۲ میلیون تومان