تحلیل بازار خودرو، قیمتهایی فضایی که زمینی شدند!
در هفته جاری نوسان قیمت همچنان میهمان بازار خودروهای داخلی بود. بعد از اعلام بسته جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و خروج زنجیره خودروسازی کشور از لیست دریافتکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی، به نوعی افزایش قیمت خودرو در بازار کلید خورد. دراینبین زنجیره خودروسازی کشور از یکسو برای تأمین مواد اولیه و قطعات وارداتی موردنیاز قادر به دریافت ارز دولتی نیستند و باید برای تأمین ارز به سراغ بازار دوم ارزی و نرخ توافقی بروند و از دیگر سو دولت با افزایش قیمت محصولات داخلی مخالفت میکند و همچنان روی قیمتهای اعلام شده توسط شورای رقابت که در خردادماه گذشته اعلام شد، اصرار میورزد.
به گزارش دنیای اقتصاد، همین مسئله شائبه کاهش عرضه توسط خودروسازان داخلی را قوت بخشیده بهطوریکه به نظر میرسد این اقدام طی هفته جاری، بازار را متلاطم کرده است. دراینبین مسئولان زنجیره خودروسازی کشور برای برونرفت از این چالش، بعد از اعلام بسته جدید ارزی دولت، اقدام به رایزنی با وزارت صنعت کردند تا بتوانند از این طریق مسیر آزادسازی قیمت خودرو را هموار کنند. آنطور که در خبرها آمده وزارتخانه با آزادسازی قیمت خودرو موافق است. دراینارتباط مشاور وزیر صنعت در بخش خودرو در نشست قطعه سازان طی هفته جاری اعلام کرده بود که وزارتخانه با آزادسازی موافق است و دراینارتباط نامهای از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در اختیار رئیسجمهور قرار گرفته است؛ بهطوریکه در این نامه تقاضای آزادسازی قیمت خودرو مطرح شده است؛ اما آنچه مشخص است با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور، باید شخص رئیسجمهور دراینارتباط تصمیمگیری کند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که چنانچه رئیسجمهوری با آزادسازی قیمت خودرو موافقت کند، چالش دیگری که پیشروی زنجیره خودروسازی کشور قرار میگیرد، کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت خواهد بود. در این زمینه برخی دستاندرکاران بازار نیز معتقدند همانطور که در شرایط فعلی برخی مصرفکنندگان عادی به دلیل افزایش قیمتها توان خرید خودرو ندارند و به نوعی از بازار خارج شدهاند، با توجه به اینکه حاشیه بازار با آزادسازی قیمتها از میان میرود، جذابیت بازار برای سرمایههای سرگردان هم از میان میرود و خودروسازان با بحران مشتری و خریدار روبهرو خواهند شد.
نمودار صعودی قیمت داخلیها
همانطور که گفته شد فعالان بازار معتقدند که آنچه طی هفته اخیر سبب نوسانات بازار خودرو شده، عدم تزریق خودرو از سوی خودروسازان به بازار است. بااینوجود اما در هفته جاری، نوسان قیمتی شدیدی بر بازار حاکم بود. بهطوریکه در خانواده پژو، بیشترین افزایش قیمت را ۲۰۷ اتومات به خود اختصاص داد، هفته قبل این خودرو در بازار ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت؛ اما این هفته قیمت آن در بازار تا ۹۳ میلیون نیز رسید. قیمت این خودرو با گیربکس دستی در بازار ۷۵ میلیون تومان است. پژو پارس اتومات هم با افزایش روبهرو بوده و در حال حاضر قیمت این خودرو به ۷۳ میلیون تومان رسیده است. در این شرایط پژو پارس با گیربکس معمولی از سوی فروشندگان به قیمت ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمتش در بازار به ۵۹ میلیون تومان رسید. این در حالی است که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله میشود. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار در بازار به قیمت ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است. پژو ۴۰۵ هم که تا نزدیک ۴۷ میلیون تومان در اواسط هفته جاری قیمت خورده بود در حال حاضر ۴۵ میلیون تومان معامله میشود.
سمند LX هم در هفته جاری قیمت ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد. همچنین دیگر محصول شرکت ایرانخودرو یعنی دنا پلاس نیز با افزایش قیمت همراه بود بهطوریکه این خودرو که حدود ۱۰ روز پیش با قیمت ۸۰ میلیون تومان در بازار معامله میشد، ابتدا افزایش قیمت ۳ میلیون تومانی را تجربه کرد و به ۸۳ میلیون تومان رسید، حالآنکه در این هفته بازهم با افزایش قیمت روبهرو شد و قیمت ۸۵ میلیون تومان را رقم زد؛ اما طی دو هفته گذشته همزمان با اخباری مبنی بر توقف عرضه محصولات رنو، قیمت خودروهای تندر و ساندرو نیز با افزایش قیمت در بازار روبهرو شد؛ بهطوریکه طی هفته جاری قیمت رنو ساندرو استپوی به بالای ۱۰۰ میلیون رسید و در بازار ۱۰۲ میلیون تومان قیمت خورد. رنو ساندرو هم که قیمتش به زیر ۹۰ میلیون رسیده بود با توجه به اتفاقات اخیر بار دیگر به بیش از ۹۰ میلیون رسید و در حال حاضر ۹۲ میلیون تومان دادو ستد میشود.
تندر ۹۰ اتومات نیز ۹۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود؛ اما خودروهای ارزانقیمت بازار هم در هفته جاری افزایش قیمت را تجربه کردند. بهطوریکه پراید ۱۳۱ که هفته قبل ۲۶ میلیون تومان معامله میشد در هفته جاری با افزایش قیمت ۲ میلیونی روبهرو شد و در بازار ۲۸ میلیون تومان دادوستد شد. پراید ۱۱۱ هم طی هفته جاری قیمت بیش از ۳۰ میلیون را تجربه کرد و در بازار با قیمت ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد. تیبا ۲ و ساینا هم از نوسان قیمت بینصیب نماندند.
اما محصولات مونتاژی که در خطوط تولید خودروسازان بزرگ کشور مونتاژ میشوند نیز طی هفته جاری افزایش قیمت داشتند بهطوریکه پژو ۲۰۰۸، اولین محصول پسابرجامی با قیمت ۱۹۳ میلیون تومان به بازار عرضه شد. خودروی چینی چانگان نیز که در بازار با توجه به رنگ آن قیمتش تعیین میشود طی هفته جاری از این قرار مورد معامله قرار گرفت و رنگ مشکی این خودرو ۱۰۷ میلیون تومان و رنگ سفید آن ۱۰۳ میلیون تومان قیمت خورد. دو محصول چینی ایرانخودرو یعنی هایما ۵ و اچ۳۰ کراس نیز به ترتیب ۱۴۵ میلیون و ۷۳ میلیون تومان در بازار معامله شد. در بازار خودروهای وارداتی بر خلاف بازار داخلیها، خبری از نوسان نیست؛ اما ثبات بازار هم سبب نمیشود که مشتریان در این بازار حضور داشته باشند. در این بین بسیاری از دستاندرکاران بازار وارداتیها پیشبینی میکنند که با توجه به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز توسط واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند، پیشبینی میشود که محصولات وارداتی افزایش قیمت دیگری را تجربه کنند.