ایران خودروپژومقالات

انواع مدل های پژو پارس؛ مقایسه و بیان تفاوت ها

پژو پارس به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل، طی سال‌ها در انواع مختلفی تولید شده است که در این مطلب به معرفی، مقایسه و تفاوت های انواع تیپ های پژو پارس خواهیم پرداخت.

قطعاً یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران در بین مدل‌های داخلی پژو پارس است. هرچند دلیل این محبوبیت عجیب مشخص نیست ولی هرچه که هست باعث شده قیمت یکی از نسخه‌های پرتعداد این سدان پیر بازار کشور از خودروی به‌مراتب مدرن‌تری مثل تارا بیشتر شود. درهرحال، به دلیل همین محبوبیت پژو پارس نزد خریداران، ایران‌خودرو طی سال‌ها انواع مختلفی از آن را با پیشرانه‌ها و ویژگی‌های گوناگون تولید کرده است. در ادامه با انواع مختلف پژو پارس آشنا خواهیم شد.

تاریخچه پژو پارس

زمانی که ایران‌خودرو در سال ۱۳۶۹ پژو ۴۰۵ را روی خط تولید برد، یکی از بروزترین و بهترین خودروهای اروپا محسوب می‌شد. ۴۰۵ در ایران هم بسیار موفق عمل کرد و به یکی از پایه‌های اصلی خودروسازی کشورمان تبدیل شد. سپس در سال ۱۹۹۵، پژو مدل جدید ۴۰۶ را به‌عنوان جایگزین ۴۰۵ معرفی کرد اما پای این خودرو هیچ‌گاه به ایران باز نشد زیرا پژو و ایران‌خودرو تصمیم گرفتند بجای راه‌اندازی خط تولید ۴۰۶ در ایران که هزینه بسیار زیادی را می‌طلبید، همان ۴۰۵ را فیس‌لیفت کرده و چهرهٔ آن را به ۴۰۶ شبیه کنند. بدین ترتیب، در سال ۱۳۷۹ فیس‌لیفت ۴۰۵ در ابتدا با نام سفیر و پرشیا معرفی شد و بعداً به پارس تغییر نام داد. این تغییرات که می‌تواند بهترین فیس‌لیفت تاریخ خودروسازی کشورمان لقب گیرد، ظاهر ۴۰۵ را مدرن‌تر و لوکس‌تر کرد درحالی‌که هماهنگ و زیبا بود اما در داخل تغییر قابل‌توجهی را شاهد نبودیم.

پژو پارس

جدول مقایسه انواع مدل های پژو پارس

مدل سال عرضه پیشرانه قدرت (اسب بخار) گشتاور (نیوتن متر) ویژگی‌های برجسته
پژو پارس معمولی ۱۳۷۹ موتور ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 هشت سوپاپ ۹۷ ۱۴۶ طراحی جدید بدنه، داشبورد مشابه ۴۰۵، تریم چوبی
پژو پارس ELX ۱۳۸۳ موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ XU7 L4 ۱۱۰ ۱۵۵ پیشرانه قوی‌تر، تجهیزات بیشتر (رینگ آلومینیومی، سنسور دنده‌عقب، صندلی‌های خلبانی)
پژو پارس LX ۱۳۸۷ موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 ۱۰۵ ۱۴۲ مصرف سوخت پایین‌تر، گشتاور کمتر از XU7
پژو پارس دوگانه‌سوز ۱۳۸۷ موتور XU7 با قابلیت کار با گاز CNG ۸۳ ۱۳۵ باک گاز ۷۵ لیتری، موتور با کاهش خروجی هنگام استفاده از گاز
پژو پارس سال ۱۳۸۸ موتور XU7 هشت سوپاپ ۹۷ ۱۴۶ داشبورد جدید، ترمز ABS، دو ایربگ
پژو پارس اتوماتیک ۱۳۹۰ موتور ۱.۶ لیتری TU5 ۱۰۵ ۱۴۲ گیربکس چهار سرعته اتوماتیک AL4
پژو پارس ELX XUM ۱۳۹۰ موتور XU7 هشت سوپاپ ارتقاء یافته ۱۰۵ ۱۵۵ موتور XUM با مصرف سوخت بیشتر و شتاب کمتر
پژو پارس سال سفارشی XU7P ۱۴۰۱ موتور XU7P ارتقاء یافته ۱۰۷ ۱۵۳ مصرف سوخت پایین‌تر، استاندارد آلایندگی یورو ۵
پژو پارس سال سفارشی ELX XU7P ۱۴۰۱ موتور XU7P ارتقاء یافته ۱۰۷ ۱۵۳ تجهیزات بیشتر مانند نمایشگر لمسی، دوربین دنده‌عقب
پژو پارس LX سفارشی TU5 ۱۴۰۱ موتور ۱.۶ لیتری TU5 ۱۰۵ ۱۴۲ تجهیزات مشابه پارس سال سفارشی XU7P

معرفی انواع پژو پارس

پژو پارس معمولی

زمانی که پژو پرشیا و بعداً پارس در سال ۱۳۷۹ معرفی شد، لوکس‌ترین محصول ایران‌خودرو به‌حساب می‌آمد. این خودرو در جلو عقب نسبت به ۴۰۵ بازطراحی شده بود اما تغییرات قسمت جانبی آن صرفاً در آینه‌های جانبی همرنگ بدنه، زه‌های جدید با خط کرومی و قالپاق‌های متفاوت خلاصه می‌شد. در داخل نیز داشبورد کاملاً با ۴۰۵ یکسان بود و فقط برای ایجاد فضایی لوکس‌تر، تریم‌های طرح چوب روی کنسول میانی اضافه شده بود. البته علاوه بر این، غربیلک فرمان با نمونه مشابه پژو ۴۰۶ جایگزین شده بود و در عقب هم صندلی‌های جدیدی با پشت‌سری و زیر آرنجی نصب شده بود که دسترسی به صندوق بار را فراهم می‌کرد.

پژو پارس

پارس در تجهیزات نیز نسبت به ۴۰۵ کمی پیشرفته کرده و به موارد جدیدی مثل آینه‌های برقی و پنجره‌های برقی عقب مجهز شده بود. زیر کاپوت این خودرو هم بجای موتور ۴۰۵ که در آن زمان از نوع ۲ لیتری کاربراتوری بود، موتور ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 هشت سوپاپ قرار گرفته بود. این موتور که از سال ۱۳۸۲ در ۴۰۵ هم ارائه شد و همچنان با تغییراتی جزئی در پارس استفاده می‌شود، ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور داشت. پارس در آن زمان با قیمت حدود ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید که حدود ۴.۵ میلیون از ۴۰۵ گران‌تر بود.

پژو پارس

پژو پارس ELX

پس از عرضهٔ پژو پارس به بازار و استقبال خریداران، ایران‌خودرو نسخهٔ قوی‌تر و مجهزتر آن را با نام ELX در سال ۱۳۸۳ به بازار فرستاد. مهم‌ترین ویژگی این خودرو تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ XU7 L4 بود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور داشت. این همان پیشرانه‌ای بود که در سری اول سیتروئن زانتیا تولید سایپا ارائه شد و به همین دلیل، پارس ELX به پارس موتور زانتیا شهرت یافت. این خودرو به دلیل پیشرانهٔ قدرتمند و وزن سبک‌تر از زانتیا، شتاب صفرتاصد زیر ۱۰ ثانیه‌ای داشت.

پژو پارس ELX موتوز زانتیا

پارس ELX علاوه بر موتور قوی‌تر به تجهیزات بیشتری شامل رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، ترمزهای دیسکی عقب، سنسور دنده‌عقب، آینه‌های جانبی جدید، چراغ‌های عقب دورنگ دودی، کامپیوتر سفری و صندلی‌های خلبانی با گرم‌کن، سردکن و تنظیم برقی هم مجهز شده بود. این خودرو حدود سه میلیون تومان گران‌تر از پارس معمولی بود و حدود ۱۸ میلیون تومان قیمت داشت. در حدود سال ۱۳۹۰ تولید پارس ELX به دلیل تحریم‌ها و خروج پژو از ایران متوقف شد اما این خودرو که به دلیل موتور قدرتمند و تجهیزات بیشتر با استقبال مواجه شده بود، در بازار دست‌دوم‌ها همچنان طرفداران زیادی داشت.

پژو پارس ELX موتوز زانتیا

پژو پارس LX

هرچند ایران‌خودرو پارس ELX را با پیشرانهٔ ۱۶ سوپاپ روی خط تولید داشت اما پارس معمولی همچنان با همان موتور XU7 قدیمی هشت سوپاپ تولید می‌شد که از مشکلاتی مثل مصرف سوخت بالا رنج می‌برد. به همین دلیل، سازندهٔ وطنی در اواخر دههٔ ۸۰ پارس را به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 پژو ۲۰۶ تیپ پنج مجهز کرد و در سال ۱۳۸۷ آن را با نام پارس LX به بازار فرستاد. این موتور ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر قدرت دارد. هرچند پارس LX از قدرت بیشتری برخوردار است اما به دلیل گشتاور پایین‌تر نسبت به موتور XU7، شتاب کندتری دارد. بااین‌حال، در عوض این نسخه مصرف سوخت پایین‌تری داشته و پیشرانهٔ آن کم دردسرتر از موتور قدیمی است. پارس LX در سال‌های ابتدایی عرضه با تجهیزات بیشتری نسبت به پارس معمولی مثل رینگ آلومینیومی، سنسور دنده‌عقب و ترمزهای دیسکی عقب ارائه می‌شد. این نسخه همچنان در حال تولید است.

پژو پارس LX TU5

پژو پارس دوگانه‌سوز

در دههٔ ۸۰ ایران‌خودرو همچنان به تنوع خانوادهٔ پارس اضافه می‌کرد و در این راستا، در سال ۱۳۸۷ نسخهٔ دوگانه‌سوز آن را به بازار فرستاد. این نسخه با همان پیشرانهٔ XU7 ارائه می‌شد که حالا قابلیت کار با سوخت گاز یا CNG را هم داشت. البته در صورت استفاده از سوخت گاز، خروجی این موتور کاهش قابل‌توجهی داشته و به ۸۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. پارس دوگانه‌سوز در کنار باک بنزین ۶۶ لیتری به مخزن گاز ۷۵ لیتری مجهز است. تولید این نسخهٔ پارس تا حدود سال ۱۴۰۰ ادامه داشت.

پژو پارس دوگانه سوز

پژو پارس سال

پژو پارس تا یک دهه پس از معرفی، همچنان با همان داشبورد قدیمی تولید می‌شد که از پژو ۴۰۵ گرفته شده بود تا اینکه در اواخر دههٔ ۸۰ ایران‌خودرو دستی به سروگوش کابین این سدان سالخورده اما محبوب خود کشید و داشبورد و رو دری‌های کاملاً جدیدی را برای آن طراحی کرد. این داشبورد جدید که همچنان در خانوادهٔ پارس استفاده می‌شود، طراحی کاملاً مدرن‌تری نسبت به قبل دارد اما از کیفیت متریال آن کاسته شده است. پارس با این داشبورد جدید که در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد، پارس سال نام گرفت. تنها تغییر پارس سال در بیرون تجهیز به آینه‌های جانبی جدید با راهنما بود درحالی‌که زیر کاپوت همچنان همان موتور XU7 قدیمی قرار می‌گرفت. البته همین داشبورد جدید برای پارس LX و همین‌طور پژو ۴۰۵ (با رنگ متفاوت) هم ارائه شد. پارس سال به آپشن‌های الزامی یعنی دو ایربگ و ترمز ABS هم مجهز شده بود.

پژو پارس اتوماتیک

در سال ۱۳۹۰ ایران‌خودرو نسخهٔ اتوماتیک را هم به خانوادهٔ پژو پارس اضافه کرد. این نسخه با همان پیشرانهٔ TU5 ارائه می‌شد و به گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک AL4 پژو ۲۰۶ تیپ ۶ مجهز شده بود. پارس اتوماتیک تنها حدود دو سال روی خط تولید باقی ماند و بی‌سروصدا کنار گذاشته شد تا اینکه ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۶ پس از حدود سه سال وقفه دوباره تولید این خودرو را از سر گرفت. تولید پژو پارس اتوماتیک تا سال ۱۳۹۹ ادامه یافت و سپس بار دیگر از سبد محصولات ایران‌خودرو کنار رفت و تا به امروز خبری از بازگشت آن نیست.

پژو پارس ELX XUM

پس از خاتمهٔ پارس ELX در حدود سال ۱۳۹۰، جای خالی آن در خانوادهٔ این خودرو بسیار احساس می‌شد. به همین دلیل، ایران‌خودرو که امکان تولید موتور ۱۶ سوپاپ XU7 L4 را نداشت، تصمیم گرفت همان موتور XU7 هشت سوپاپ را کمی ارتقاء داده و دوباره تولید پارس ELX را از سر گیرد. این پیشرانهٔ ارتقاءیافته که حالا XUM نام گرفته بود، با افزایش حجم به ۱.۹ لیتر و تغییرات دیگر، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که نزدیک به موتور L4 قبلی بود اما مصرف سوخت بالاتری داشت و نمی‌توانست شتاب ELX قبلی را فراهم کند. به همین دلیل، پارس ELX XUM چندان موتور توجه قرار نگرفت و تولید آن در سال ۱۳۹۶ خاتمه یافت.

پژو پارس ELX XUM

پژو پارس سال سفارشی XU7P

نهایتاً به جدیدترین اعضای خانوادهٔ پارس می‌رسیم که اوایل امسال (۱۴۰۱) به بازار عرضه شدند. مدل اول پارس سال سفارشی با موتور XU7P است. این پیشرانه درواقع نسخهٔ ارتقاءیافته موتور XU7 قدیمی است که با نام XU7 پلاس هم شناخته می‌شود و تغییراتی را در میل بادامک، میل‌لنگ، سر سیلندر، شاتون‌ها، ورودی هوا، سیستم خنک‌کننده و… تجربه کرده است. علاوه بر این، در XU7P از واشر سر سیلندر XU7 دوگانه‌سوز استفاده شده که گفته می‌شود مشکل اصلی این موتور یعنی واشر زدن را برطرف می‌کند. همچنین به گفتهٔ ایران‌خودرو، در کنار افزایش ۱۰ درصدی خروجی موتور جدید، مصرف سوخت آن نیز از ۹.۱ لیتری ترکیبی قبل به حدود ۷ لیتر کاهش پیدا کرده و با استاندارد آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارد.

پژو پارس سفارشی XU7P

موتور XU7P در ابتدا در پارس سال سفارشی در اواسط زمستان ۱۴۰۰ ارائه شد و سپس در بهار ۱۴۰۱ نیز پارس سال سفارشی ELX معرفی شد. تفاوت این دو نسخه در تجهیزات است و مدل ELX از آپشن‌های بیشتری مثل نمایشگر لمسی، چراغ‌های عقب دودی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش باد تایرها، رینگ آلومینیومی، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو سنسور نور و باران بهره می‌برد. سپس در اواسط تابستان ۱۴۰۱، ایران‌خودرو تیپ ساده‌تر این ماشین را هم با نام پارس سال XU7P ارائه کرد که تجهیزات آن مشابه پارس سال قدیمی بوده و از ترمزهای دیسکی عقب و شیشه‌های دودی عقب بی‌بهره است.

پژو پارس سفارشی XU7P

پژو پارس LX سفارشی TU5

تقریباً هم‌زمان با معرفی و عرضهٔ پارس سال سفارشی XU7P، ایران‌خودرو پارس LX سفارشی TU5 را هم در دو تیپ معمولی و ELX معرفی کرد. تفاوت این دو تیپ باهم نیز مثل پارس سفارشی XU7P و سفارشی ELX در تجهیزات خلاصه می‌شد و تیپ ELX از آپشن‌های بیشتری مشابه مواردی که در بالا بیان شد بهره می‌برد. تفاوت اصلی این دو مدل باهم اما همان‌طور که از نامشان مشخص است، در پیشرانه است زیرا این مدل از موتور ۱.۶ لیتری TU5 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور نیرو می‌گیرد.

پژو پارس سفارشی TU5

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Amiro

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (403 ديدگاه)

    یار هر ایرانی در طول زندگیش
    حداقل یک بار همه سوارش شدن 😂
    فیس لیفت های ریز نمکی فقط بهش میزنن یکی از این ها عوض کردن رینگش بود😂

    موافقم 67
    مخالفم 2
    1. Amiro

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (403 ديدگاه)

      میگم این عکسو اجازشو از موزه گرفتین که دارین پخشش میکنین 😂😂
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/Peugeot-Pars-1.jpg
      مخصوصاً این یکی
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/Peugeot-Pars-3.jpg

      موافقم 47
      مخالفم 1
    2. RENAULT5

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      ماشین بدی نیست اما خیلی قدیمیه
      از ۴۰۵زیبا تره ومواد کابینشم بهتره
      اماکاناتشم بیشتره

      وقیمتشم تو بازار به دلیل اینکه مردم وجوانان عاشقشن خیلی بالاست

      اگه صفرشو به قیمت کارخونه۱۳۰تومن بتونی بخری ارزش داره وگرنه با قیمت های بالاتر وهمینطور دربازار خودرو های دست دوم ارزشی نداره

      رقبای ایرانی وچینیش بهترن

      موافقم 18
      مخالفم 2
  2. reza-a

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (455 ديدگاه)

    یادمه زمانی که سمند تاره اومده بود قیمت پارس و سمند نزدیک هم بود چون واقعا هم تفاوتی نسبت به چهارصد و پنج که اختلاف قیمت خاصی ایجاد کنه نداشت ولی کم کم تقاضا تو بازار برای پارس زیاد شد ایرانخودروهم نمیدونم روچه حسابی قیمتشو به نسبت 405 اینقدر بالا برد چون که اختلاف قیمتش کم بود تیراژش هم پایین بود ولی بعد تیراژش بالا رفت اختلاف قیمتش بیشتر هم شد!
    ولی جدا از همه اینا یه حس لش جالبی داشت رانندگی با اون قدیمی هاش

    موافقم 21
    مخالفم 2
  3. reza-a

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (455 ديدگاه)

    یادمه زمانی که سمند تاره اومده بود قیمت پارس و سمند نزدیک هم بود چون واقعا هم تفاوتی نسبت به چهارصد و پنج که اختلاف قیمت خاصی ایجاد کنه نداشت ولی کم کم تقاضا تو بازار برای پارس زیاد شد ایرانخودروهم نمیدونم روچه حسابی قیمتشو به نسبت 405 اینقدر بالا برد چون که اختلاف قیمتش کم بود تیراژش هم پایین بود ولی بعد تیراژش بالا رفت اختلاف قیمتش بیشتر هم شد!
    ولی جدا از همه اینا یه حس لَش جالبی داشت رانندگی با اون قدیمی هاش

    موافقم 44
  4. reza-a

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (455 ديدگاه)

    تولید طولانی مدت یه ماشین یک بدی جدا از بدی های دیگه داره و اون خراب کردن خاطرهای مدلهای قدیمیه اون ماشینه
    بعضی ماشینا تو اوج خداحافظی میکنن مثل دوو سیلو یادمه پدرم سال 80 یکی داشت خیلی خاطرهای جالبی هم ازش دارم و همچنان خوب مونده چون به وقتش تولیدش متوقف شد، ولی ماشینی مثل پارس به قدری طولانی تولید شده دیگه جایگاهی مثل اواخر تولید پیکان پیدا کرده از امنیت پایین و کیفیت داغون داخلش و مونتاژ ضعیف و کسی هم که اون اوایل داشته دیگه چندان خاطره نیست چون همچنان تولید میشه و به چشم اکثریت یه ماشین با جایگاه امروزش دیده میشه.

    موافقم 60
    مخالفم 1
  5. Sigma

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    پارس خیلی توی تصادف خطرناکه تا باهاش تصادف نکنید ازش مثل من وحشت پیدا نمیکنید این تارا که جدید اومده اگه ورق بدنش واقعا دو فازی باشه خریدش منطقی تر از پارسه رانا هم توی تصادف از ستون بقل ضعف داره حواستون به این مورد هم باشه

    موافقم 54
    مخالفم 3
    1. RENAULT5

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      ایمنی شاهین واقعا خوبه دیدم که میگم

      موافقم 33
      مخالفم 18
    2. آلفا

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      من هم قبلا همین فکر رو میکردم ولی این ویدیو رو ببین:
      https://www.aparat.com/v/9LjMu

      موافقم 20
      مخالفم 3
      1. بهراد

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (750 ديدگاه)

        اون ماشین دوبل زیر ورقش قر شده و ورق هیچ پشتیبانی نداره.
        بدنه سالم رو با پا فشار بدی تو نمیره.
        ویدیو پاسخش با یه تارا مشکی که رو دری رو باز کرده بود منتشر شد .

        موافقم 18
        مخالفم 3
  6. reza-a

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (455 ديدگاه)

    از دید خیلیا پارس بهترین فیس لیف ایرانه ولی کار طراحی این ماشین تو ایرانخودرو انجام نشده و کار طراحیش رو خود پژو به سفارش ایرانخودرو انجام داده

    موافقم 53
    مخالفم 5
  7. امین

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (461 ديدگاه)

    نمی‌دونم با قیمت 600میلیونی چه توجیهی داره که اینقدر مردم علاقه نشون میدن.یه ماشین با چهره قدیمی ، پلتفرم منسوخ شده و نا ایمن ، بدون تجهیزات . در صورتی که تو همین بازار داغون با توجه به رقبایی مثل شاهین و تارا و رانا و جک j4 که حداقل پلتفرم بروزتری دارن ، اصلا خریدش معقول نیست. هرچند که همونها هم آشغالن، ولی لااقل بروز تر هستن

    موافقم 59
    مخالفم 1
  8. Sevlan

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (55 ديدگاه)

    جالب اینجاشه که پارس سال امسال با پارس سال پارسال و پیارسال و سال آینده هیچ فرقی نداره، خودمم نفهمیدم چی گفتم😁😂

    موافقم 56
    مخالفم 4
    1. mahdi-es17

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (547 ديدگاه)

      پارس سال یعنی این که این ماشین فقط یک سال کارایی داره بعدش همش تعمیرگاهی

      موافقم 45
      مخالفم 5
  9. نویدی

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (402 ديدگاه)

    از نظر ایمنی و استحکام بدنه با پراید کوچکترین تفاوتی نداره.

    موافقم 44
    مخالفم 8
  10. OM.01

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (575 ديدگاه)

    (این خودرو به دلیل پیشرانهٔ قدرتمند و وزن سبک‌تر از زانتیا، شتاب صفرتاصد زیر ۱۰ ثانیه‌ای داشت)

    جان؟ واقعا چنین چیزی از پدال بعید بود.

    زانتیا 2 لیتری فابریک با بنزین اروپا با جاده اروپا و هوای اروپا و راننده حرفه ای که طوری لانچ کنه انگار خصومت شخصی داره با ماشین در 9.5ثانیه به 100 میرسه. عددی که به طور رسمی که خود سیتروئن اعلام کرد. تو ایران هم بعد این همه سال و شرایط ایران زانتیا سرحال زیر11 الی 11.5 نمی‌تونه بزنه. بعد میگید elx سریعتر از زانتیا؟! نسبت قدرت به وزن بگیری هرجوره زانتیا سرتره. چطوری سریعتر هست نمیدونم. تو تست سالار ریویوز که شتاب ELX با شاهین یکی شد.(این ماشین تنها در یه صورت شتابش 10 هست اونم اگه با کیلومتر بخواهیم تست بگیریم نه با دستگاه درگی. این ماشین سلطان خطای کیلومتره.)

    این ماشین سلطان گاری های ایران هست که بین یه مشت بی سواد ماشین ندیده از همون قدیم محبوب شده و بدبختانه تا الان ادامه داره…

    موافقم 52
    مخالفم 16
    1. امیر دهقان

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (752 ديدگاه)

      این عبارت در مقایسه با زانتیا 1.8 لیتری هست که موتور مشترکی با پارس ELX داشت، منظور زانتیا 2 لیتری نیست، شتاب زیر 10 ثانیه‌ای پارس ELX هم چیزیه که ایران خودرو اعلام کرده بود

      موافقم 44
      مخالفم 3
    2. مهران

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (601 ديدگاه)

      درست میگی اما هیچجوره نمیتونم قبول کنم شتابش با شاهین یکی باشه.حتما سرحال نبوده.نمیخوام دفاع کنم اما طی تجربه ی شخصی و تجربه بقیه،شتاب ای ال ایکس سرحال بیشتر شاهین و تارا و حتی ۲۰۶ تیپ ۵.

      جدای از اینا امیدوارم پژو بتونه و بزارن محصولات خوبشو بیاره این رده خارج شدها اسقاط بشن

      موافقم 30
      مخالفم 6
    3. حسین

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      زانتیا هم بین همون مردم محبوبه ، توهین نکنید

      موافقم 28
      مخالفم 9
      1. homayoun

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (840 ديدگاه)

        متاسفانه همین اخلاق ما ایرانیهاست که کار رو به اینجا رسونده کجای دنیا رو مدل ماشین مثل ناموس تعصب دارن‌؟!!این قابل درکه که من زانتیای خودم رو چون باهاش خاطر دارم دوست دارم ولی اینکه هرجا یکی بیاد ایرادات زانتیارو بگه من بگم حق توهین به زانتیا نداری خنده داره.آقا شرکت سیتروئن هم انقدر رو ماشین ساخته خودش تعصب نداره.
        بعد همه ما با این اخلاقمون از حکومت انتظار داریم انتقاد پذیر باشه و مردم و مشکلاتشون رو درک کنه.هرجا حرف از تعصب بیاد یعنی کر شدن گوشها یعنی عدم تمایل به شنیدن حقیقت یعنی عقب افتادگی

        موافقم 27
        مخالفم 2
      2. boost10

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (234 ديدگاه)

        به نظرم ویدئو تست تصادف زانتیا رو ببین

    4. بوتوچه

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش اولاً اونی که سالار تست کرد شد ۱۱ ثانیه گفت هنوزم که هنوزه(همه وی فابریک حنا صفحه کلاچ)گفت خیلی از این آشغالای جدیدی یعنی تارا و شاهین بهتره میتونی بری ببینی کلی هم تست هست که پارسELX 1.8زانتیا رو زده نه این کل کل های اینستایی ها نقد و برسی ها از سایت های معتبری مثل همین پدال، مجلاتی مثل کالایاب که دیگه نشر داده نمیشه لطفا اطلاعات غلط ندید!! خود ایران‌خودرو پارسELXرو در شرایط استاندارد گفته که ۹ ثانیه خب! هالا شاهین صفر ۱۱ثانیع خورده‌یی یِع، خود سالار تو نقد شاهین که داشت صفر تا صد می‌گرفت گفت دارم از پراید بغلم جا میمونم! می‌دونی بحث تعصب ترفداری نی بحث بحث حقه….

      نظری بود می‌شنوم ممنون که خوندی.

  11. امیررضا

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (302 ديدگاه)

    یه هفت هشت مدل پرشیا بود تو مقاله همشونم از بیرون عین همن!!!! 😂😂 واسه تشخیص باید به کاتالوگشون مراجعه کرد 🗿

    موافقم 18
  12. TCL

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حالم از این ماشین بهم میخوره ، دیگ انقد که پژو پارس هست پراید نیست
    هیچ چیز خاصیم نداره اما چنان بولدش کردن انگار BMWست
    توی شهر ما همه چشمات فقط پژو پارس میبینه

    موافقم 22
    مخالفم 3
  13. ناشناس

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    راهنمای خرید حلبی 😂😁

    موافقم 20
  14. mercedes

    ۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (423 ديدگاه)

    هنوزم دوسداشتنیه

    موافقم 7
    مخالفم 16
  15. سهیل

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    هزار و یک مدل واسه یه ماشین بی کیفیت و منسوخ و از رده خارج که روز به روز از کیفیتش کاسته میشه مردم ایران نمیدونم چرا الکی یه چیزی را گنده اش میکنن مثلا زانتیا را با ماکسیما مقایسه میکنن این پارس را هم آنقدر گنده اش کردن وقتی ماشینهایی مثل شاهین هستند بهتره ادم بین بد و بدتر بد را انتخاب کنه بدنه حلبی که با یه فشار کوچولو میره تو و موتور قدیمی و پر مصرف و پر استهلاک و کم بازده داشبورد اشغال که انگار از مواد بازیافتی ساخته شده و هزار عیب دیگه مردم هم جوری براش صف میکشن که سایت ایران خودرو دیگه باز نمیشه و همین میشه که اط سال بیش از ۲۰ ساله داره تولید میشه با کمترین تغییرات و کاهش کیفیت

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. Pourya

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    اگه 405 نبود هیچ کدوم از این اتفاق ها نمی افتاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا