رپورتاژ: در هر کشوری خودروهای خاصی به دلایل مختلفی فراگیر شدهاند و در زمینه خاصی اکثریت مردم از آن خودروها استفاده میکنند. کامیون بنز سری L یکی از این خودروها است که در جادهها و خیابانهای ایران به وفور به چشم میخورد آن هم با رنگ نارنجی خاص خود! این خودرو که در ایران با نام بنز مایلر و و مدل ۶ چرخ آن به بنز تک معروف است، ۴۸ سال است که در ایران حضور دارد و مونتاژ همچنان تولید میشود که خرید وفروش کامیون بنز در بازار ایران را زنده نگه داشته است و بسیاری از رانندگان با خرید کامیون بنز سر به بیابان میگذارند!
کامیون بنز به قدری قدیمی است که عکسهای اولیه آن سیاه و سفید هستند. مرسدس بنز آلمان نسخههای ابتدایی آن را سال ۱۸۹۶ تولید کرد و سال ۱۹۵۹ دوره جدید تولیدات سنگین این شرکت با محصولی به اسم Kurzhauber آغاز شد. نخستین تولید کامیون بنز در سال ۱۹۵۹ در آلمان و برای مصرف داخلی انجام شد ولی تولید برای صادرات آن تا سال ۱۹۹۵ ادامه داشت. کامیون بنز صادرات بسیار موفقی داشت و به سرعت در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی معروف شد. در سال ۱۹۶۲، مدل ۱۹تنی با قدرت بیشتر، با نام L334C ساخته و بهطور عمده صادر شد. هماکنون، ایران خودرو دیزل، این سری را در دو مدل ۲۶۲۴ و ۱۹۲۴ با نام خاور، تولید میکند. مدل ۲۶۲۸ نیز دیگر تولید نمیشود. مرسدس بنز LAK 2624 نوع سه دیفرانسیل میباشد و احتمالاً هنوز ۲۶۲۸ سه دیفرانسیل در ایران مانده باشد که کاربرد غیرشخصی دارد.
کامیون بنز هرچند که تکنولوژی و طراحی بسیار قدیمی دارد و از طراحی اولیه آن سالها میگذرد، ولی به دلیل مزیتهایی که به عنوان یک خودروی تجاری با هزینههای کم دارد همچنان در ایران مورد استفاده قرار میگیرد. کامیون بنز به علت طراحی ساده و کاربردی و خطوط منحنی و بدون گوشه و زاویه کله در شرایط بارگیری و کار در مناطق خارج شهری، کمتر دچار آسیب شده و برای راننده هزینههای اضافی قطعات آسیب دیده در استفادههای معمول یک خودروی باری سنگین را در پی نخواهد داشت. کامیون بنز با شیشههای عریض و بزرگ دید مناسبی را به راننده میدهد. علاوه بر این به دلیل ارتفاع بلند شاسی و بدنه از سطح زمین و لاستیکهای بزرگ میتواند در مسیرهای ناهموار و کوهستانی بهتر تردد کند و جابهجایی بار را به سهولت انجام دهد، هرچند که این ارتفاع بلند دماغه کامیون بنز برای خودش مزیت است ولی در مقابل، در هنگام تصادفات و برخورد با خودروهای سواری از روبه رو و حتی پشت کامیون با زیر گرفتن خودروها، موجب ایجاد صحنههای دلخراشی میشود!
کامیون بنز مجهز به یک موتور شش سیلندر خطی ۱۱.۵ لیتری (۱۱۵۸۰ سیسی) است که تاب فرآوری ۲۲۰ اسب بخار نیرو را دارد و سرعت پایانی این مدل ۹۸ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. یک باک پر این خودرو ظرفیت ۲۰۰ لیتر گازوئیل دارد. خیلی کوشش شده است میزان آلایندگی این اتومبیل در حد استاندارد باشد ولی در نهایت آلایندگی این اتومبیل به استاندارد یورو ۲ میرسد! وزن کامیون بنز بدون بار ۶ هزار و ۳۲۵ کیلوگرم و بار مجاز قابل حمل روی محور جلویی ۷ هزار کیلوگرم و روی محور عقبی ۱۳ هزار کیلوگرم است.
از کامیون بنز در صنایع گذرگاه و ساختمان، در صنایع نظامی و به عنوان خودروی آتشنشانی نیز بهرهگیری میشود. نیروی مناسب پیشرانه در کنار قابلیتهای رفاهی راننده و مهمتر از همه سادگی در استفاده، سری جدید را با کامیابی چشمگیری روبهرو کرد. از دلایل محبوبیت کامیون بنز در بازارهای جهانی، سازوکار ساده تعمیرات آن بود. در ایران نیز به دلیل سالها تولید، این اتومبیل با فراز و نشیب های فراوان و ورود قطعهسازان برای تولید قطعات این خودرو، قطعات انواع کامیون بنز را میتوان به راحتی تعبیه کرد و تعمیرکاران کامیونهای بنز نیز به شمار کافی پیدا میشوند. از این رو خرید و فروش کامیونهای بنز کماکان در بازار خودروهای سنگین ایران رونق دارد. با توجه به این مزایا و سهولت در تعمیر و تامین قطعات، در صورت تصمیم برای خرید کامیون بنز، میتوان به سرعت یکی از آنها را پیدا و خریداری نمود.
منبع : ویرلن
Mohammad
۳۰ بهمن ۱۳۹۷یکی بود بنز 911 نمیشناخت و تازه ادعای ماشین باز بودنم داشت ( همینجا بین ما )
Jdm
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ماشالله 2628 مایلر که کاملا مناسبه خاک برداری و معدنه
قدیمیا میگن:
ماک قدرته
ولوو سرعته
بنز ثروته
فیات نکبته!!!
مورد اخری رو کاملا تایید میکنم