دنیای اقتصاد: آمار تولید خودروهای داخلی در هشت ماه امسال اعلام و طبق آن مشخص شد تولید محصولات سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۲۷ درصد کاهش یافته است. هرچند روند نزولی تولید خودرو در کشور از خرداد امسال آغاز شد، با این حال اوضاع خودروسازان در آبان، وخیمتر از ماههای قبل رخ نموده، به نحوی که تولید به شکلی بسیار جدی وارد دوران کاهشی خود شده است.
- آغاز خزان خودروسازی
نزولی شدن تولید خودروهای داخلی از دو عامل اصلی سرچشمه میگیرد، یکی تحریمهای آمریکا علیه صنعت خودرو و دیگری، مشکلات اقتصادی داخلی. در این بین، تحریمها که از اواسط مرداد سایه سنگین آن روی صنعت خودرو افتاد، سبب شده روند تامین قطعات سخت شود و این موضوع بهخصوص در بخش خودروهای مونتاژی، به وضوح خود را نشان داده است. بهعنوان مثال، تولید محصولات رنو در هر دو شرکت بزرگ داخلی به شدت افت کرده و دلیل آن، قطع ارسال قطعات منفصله از سوی خودروساز فرانسوی به دلیل تحریم است.
روند تولید در آبان نشان میدهد در این ماه، تحریم روی خشن خود را به خودروسازی نشان داده و این احتمال وجود دارد که طی ماههای آینده، اثرات این ماجرا بیشتر و بیشتر نمود پیدا کند. از آن سو البته مشکلات اقتصادی که خود را در قالب رشد هزینههای تولید خودروسازان و قطعهسازان نشان داده نیز به نوبه خود سبب نزولی شدن تیراژ شده است. قطعا وخیم شدن اوضاع تولید خودرو در آبان، جدا از تحریم، به بحث اقتصاد داخل نیز مرتبط است. بنا به گفته فعالان صنعت خودرو، مسائلی مانند کمبود تخصیص ارز، ترخیص ضعیف قطعات از گمرک، مشکلات مالی برای گشایش اعتبار و ثبت سفارش و در کل نقدینگی ضعیف، سبب شدهاند تولید قطعه در کشور پایین آمده و در نتیجه تیراژ خودرو نیز نزولی شود. البته تا به امروز هنوز هیچ کدام از محصولات سواری متعلق به دو خودروساز بزرگ کشور (ایرانخودرو و گروه خودروسازی سایپا) با توقف تولید محصولات خود مواجه نشدهاند، با این حال هیچ بعید نیست طی ماههای آتی، این اتفاق رخ بدهد. طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی هشت ماه امسال در مجموع ۵۹۶ هزار و ۱۲۴ دستگاه انواع محصولات سواری در دو خودروساز بزرگ داخلی به تولید رسیده که از کاهش ۲/ ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. در این بین، ایرانخودرو تیراژی ۳۰۸ هزار و ۴۲۰ دستگاهی تا پایان آبان از خود به جا گذاشته که از کاهش ۸/ ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. سایپا نیز که کاهشی ۱۸ درصدی را به خود میبیند، در بازه زمانی موردنظر ۱۸۴ هزار و ۹۶۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده است. در نهایت پارس خودروییها هم با توجه به تیراژ ۱۰۲ هزار و ۷۶۳ دستگاهیشان، ۳۱ درصد کاهش تولید را در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردهاند.
آمار ماهانه نیز نشان میدهد تیراژ سواریها در آبان و نسبت به مهر، ۵/ ۳۴ درصد کاهش داشته و این موضوع ریشه در تیراژ ضعیف ۴۶ هزار و ۱۲۷ دستگاهی محصولات در دومین ماه پاییز دارد. در بین خودروسازان بزرگ، ایرانخودرو با تیراژی ۲۳ هزار و ۴۹۹ دستگاهی در آبان، ۳۸ درصد نسبت به مهر کاهش تولید داشته است. گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس خودرو) هم در مجموع ۲۲ هزار و ۶۲۸ دستگاه تیراژ داشته که سبب شده تولید این گروه خودروسازی ۳۰ درصد نسبت به مهر پایین بیاید. آمار هشت ماهه نشان میدهد تیبا پرتیراژترین خودروی داخلی است و لقب کمتیراژترین نیز فعلا در اختیار «رهام» محصول جدید سایپاییها قرار دارد که تنها شش دستگاه از آن به تولید رسیده است.
- بیشتر خودروها نزولی شدند
به سراغ جزئیات آمار تولید هشت ماه امسال خودروسازان برویم و ببینیم کدام محصولات با افت و کدامشان با افزایش تیراژ مواجه شدهاند. بنابر آمار اعلامی، در بین محصولات ایرانخودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی ۸۶ هزار و ۸۲۰ دستگاهی را طی هشت ماه امسال از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶/ ۲۲ درصد کاهش را تجربه کرده است. در آمار مربوطه، تولید ۱۲ هزار و ۷۲۸ دستگاه پژو ۲۰۶ اتومات نیز به ثبت رسیده که البته این آمار به پژو ۲۰۷ اتومات مربوط میشود، چون آبیهای جاده مخصوص، مدتهاست مدل اتومات ۲۰۶ را تولید نمیکنند.
در بین دیگر محصولات پژویی ایرانخودرو پژو ۴۰۵ هم با کاهش تولید در هشت ماه امسال مواجه شده است. بر این اساس، ۴۰۵ با تیراژی ۵۴ هزار و ۷۲۸ دستگاهی، ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته است. ۴۰۵ در حال حاضر تنها در سایت خراسان ایرانخودرو به تولید میرسد. در کنار ۴۰۵، دیگر محصول پژویی ایرانخودرو به نام پارس نیز در هشت ماه امسال با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۵۵ هزار و ۹۶۰ دستگاهی را تا پایان آبان به خود اختصاص داده و نسبت به هشت ماه سال گذشته ۱/ ۲۹ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. پارس در حال حاضر میهمان سایتهای مرکزی، سمنان، فارس، کرمانشاه و مازندران ایرانخودرو است. از پارس که بگذریم، آبیهای جاده مخصوص در تولید سمند هم با کاهش تولید مواجه شدهاند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی هشت ماه امسال، ۴۰ هزار و ۱۶۸ دستگاه سمند به تولید رسانده، بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۴۲ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. در حال حاضر سمند تنها در سایتهای مرکزی و تبریز ایرانخودرو به تولید میرسد و سایت سمنان دیگر میزبان این خودرو نیست.
اما آنطور که آمار تولید منتشره روایت میکند، ایرانخودرو همچنان روندی صعودی را در تولید دنا طی میکند. طبق آمار منتشره، در هشت ماه امسال، ۲۷ هزار و ۳۸۵ دستگاه دنا به تولید رسیده و بنابراین تیراژ این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴/ ۱۹ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که دیگر محصول ایرانخودرو یعنی رانا، کماکان با افت تولید همراه بوده و تیراژ آن تا پایان آبان امسال، ۷/ ۴۷ درصد نزول را نشان میدهد. بنابر آمار منتشره، ایرانخودروییها در هشت ماه امسال دو هزار و ۶۰۳ دستگاه رانا را به تولید رساندهاند.
نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایرانخودرو، محصولاتی که با آغاز تحریمها، سرنوشتشان برای ادامه تولید طی ماههای آتی، مشخص نیست. آنطور که آمار میگوید، آبیهای جاده مخصوص تا پایان آبان امسال ۲ هزار و ۳۰۷ دستگاه سوزوکی گرندویتارا مونتاژ کردهاند. این آمار نشان میدهد شاسیبلند مونتاژی ژاپنی ایرانخودرو در مقایسه با هشت ماه سال گذشته، ۳۷ درصد کاهش تولید داشته است. ایرانخودرو همچنین توانسته ۱۰ هزار و ۱۲۶ دستگاه هایما را نیز مونتاژ کند و با این حساب، شاسیبلند چینی ایرانخودرو نسبت به هشت ماه سال گذشته، ۴۵ درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. این در شرایطی است که دیگر محصول چینی ایرانخودرو به نام دانگفنگ، کاهش تولید را در بازه زمانی تحتبررسی به خود میبیند. دانگفنگ آماری ۱۵ هزار و ۱۵۵ دستگاهی را تا پایان آبان امسال از خود بهجا گذاشته و بر این اساس، ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تیراژ را به ثبت رسانده است. سری هم به پژو ۲۰۰۸ بزنیم، خودرویی که فعلا در مدار رشد تولید قرار دارد، اما با رفتن پژو، مشخص نیست تولید آنچه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این محصول که اولین خودروی پسابرجامی پژو در ایران بهشمار میرود تا پایان آبان امسال تیراژی چهار هزار و ۴۷۱ دستگاهی داشته است؛ با این حساب، ۲۰۰۸ نسبت به هشت ماه سال گذشته، رشدی ۴۵۶ درصدی را به خود میبیند.
- تیبا هم نزولی شد
به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی هشت ماه امسال بهجا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپاییها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید مواجه شدهاند. بر این اساس تا پایان آبان امسال ۱۱ هزار و ۲۵۴ دستگاه سراتو به مونتاژ رسیده و این به معنای کاهش ۳/ ۳۵ درصدی تیراژ این محصول نسبت به هشت ماه سال گذشته است. بهنظر میرسد مشکلات موجود بر سر راه نقل و انتقال پول، تامین قطعات سراتو را با اخلال مواجه کرده، از همینرو تیراژ آن سیری نزولی را به خود میبیند. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا که پیشتر با رشد قابلتوجهی در حال تولید بود، تیراژی ۱۰۲ هزار و ۳۳۸ دستگاهی را طی هشت ماه امسال داشته است. با توجه به این آمار، تیبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵/ ۳ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت اما تولید پراید نیز در هشت ماه امسال نزول کرده و سایپاییها ۱۰۲ هزار و ۸۶ دستگاه از این محصول را به تولید رساندهاند. این رقم نشان میدهد تولید پراید نسبت به هشت ماه سال گذشته، ۵/ ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده است. از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارسخودرو بهعنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته ۲۷ هزار و ۷۱۵ دستگاه برلیانس را طی هشت ماه امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷/ ۲ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپاییها، اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ میرسانند که در این بین، چانگان تیراژی هشت هزار و ۷۴۴ دستگاهی را از خود بهجا گذاشته است. بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با هشت ماه سال گذشته، افزایش تیراژی ۳/ ۳۵ درصدی را به خود میبیند. دیگر محصول چینی سایپا، اما آریو نام دارد که فعلا در سایت بنرو به تولید میرسد و آمار اعلامی از تیراژ چهار هزار و ۸۱۸ دستگاهی آن حکایت میکند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به هشت ماه سال گذشته، ۱۴ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.
- ایست رنو نزدیک است
نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال ۹۰ تا پایان آبان امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افتوخیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آنطور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر ۹۰ (شامل تندر معمولی، پارستندر، تندر اتومات و ساندرو) طی هشت ماه امسال به ۳۸ هزار و ۹۸۰ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به هشت ماه سال گذشته، ۳/ ۶۱ درصد کاهش را به خود میبیند. اگر آمار تولید خانواده تندر۹۰ را بهصورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص میشود هر دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو با کاهش تولید این محصول مواجه شدهاند. بر این اساس، ایرانخودروییها با توجه به تیراژ هشت هزار و ۶۹۷ دستگاهیشان در تولید تندر ۹۰، با کاهش ۳/ ۷۲ درصدی مواجه شدهاند. این خودروساز، تندر ۹۰ را در مدلهای معمولی و اتومات به تولید میرساند.
در پارسخودرو نیز آمارها خبر از کاهش تیراژ خانواده تندر ۹۰ میدهند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۳۰ هزار و ۲۸۳ دستگاه انواع این محصول در این شرکت به تولید رسیده که نسبت به هشت ماه سال گذشته، ۶۰ درصد کاهش را نشان میدهد. در این بین، پارسخودروهاییها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر ۹۰) را در هشت ماه امسال به ۱۵ هزار و ۷۶۲ دستگاه رساندهاند که این آمار از کاهش ۵۳ درصدی این خودرو حکایت دارد.
در بین دیگر محصولات، پارستندر تیراژی هفت هزار و ۳۵۸ دستگاهی را تا پایان آبان امسال به ثبت رسانده که از کاهش تولید ۸/ ۵۳ درصدی نسبت به هشت ماه سال گذشته حکایت میکند. تندر معمولی مدل E۲ هم با تیراژی هفت هزار و ۱۶۳ دستگاهی طی هشت ماه امسال، ۶۳ درصد کاهش تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود میبیند. با توجه به روندی که خانواده ال ۹۰ در حال طی کردن است و همچنین با در نظر گرفتن خروج رنو از ایران، به احتمال فراوان تولید محصولات این خانواده طی دو، سه ماه آینده کاملا متوقف خواهد شد.
حسین
۲۵ آذر ۱۳۹۷یه چیزی واسم عجیبه!
من جوون هم میدونستم عمر برجام نمیتونه خیلی طولانی باشه و قطعا بعد یک مدتی تحریم میشیم!
حالا سوال من این هست که چرا رفتن قطعاتی خریدن که تحت لیسانس آمریکا هست و حالا بمون نمیدن؟
البته نمیگم با کشور های غربی قرارداد نمیبستن اما واسه امروز باید برنامه میریختن!
Joseph
۲۵ آذر ۱۳۹۷مثلا با کجا قرارداد می بستن ؟
حسین
۲۵ آذر ۱۳۹۷مثلا رفتن ایربگ سفارش دادن که تحت لیسانس آمریکاست و در شرق آسیا تولید میشه برای محصولات داخلی!
یعنی ایربگ خوبی که تحت لیسانس آمریکا ، کانادا و یا اسراییل نباشه نیست؟
اگر نیست ، انتقال فناوری میکردن یا یه کارخونه صوری در چین میزدن!
امیر
۲۵ آذر ۱۳۹۷دیگه چینی های خوبم رفتن که ! :)
هاوال،چانگان،جیلی
برلیانسم زمزمه رفتنش هست !
اقا با یه اقتصاد بسته نمیشه خودروساز شد فقط میشه آشغالارو توی یه بازار انحصاری عرضه کرد !
حسین
۲۵ آذر ۱۳۹۷چینی هایی که شرکا آمریکایی دارن یا از قطعات آمریکایی استفاده میکنند میرن ، چینی های جدید مییان!
مهدی
۲۵ آذر ۱۳۹۷ظاهرا شما خوب درک نکردی که کشور های دارای صنعت خودرو سازی یک سرمعاملات و تجارتشان با امریکاست در مورد برجام هم یک سری حوادث باعث بهم خوردن ان شد مگر نه دلیل منطقی نداشت که برجام بهم بخوره
حسین
۲۵ آذر ۱۳۹۷بحث من حذف ایربگ جانبی دنا بخاطر تحریم هست ، نه علت کنسل شدن برجام!
مهدی
۲۵ آذر ۱۳۹۷تجهیزاتی که جنبه ایمنی دارن باید تحت استاندارد های بالا و ازمایشات معتبری قرار بگیرد و هیچ کدوم بدون مجوز شرکتها برند ها و سازمان های معتبری که اکثرا یا وابسته به غرب هستن نمیتونن تولید بشن حتی در کشوری مثل چین هم باید الزامات پاس کنن طبیعی شما در لیست تحریم غرب هستین و حتی شرکتهای حاشیه ای و کوچک هم حاضر نیستن از امتیازات و استاندارد های معتبر صرفه نظر کنن و تحت تحزیم قرار بگیرن پس میبینی جایگزینی در تجهیزات ایمنی که کاملا از غرب مستقل باشه وجود نداره
مهدی
۲۵ آذر ۱۳۹۷جان کری خودش جلو رسانه ها گفتش که قبل اینکه قرارداد برجام رو امضاکنیم برای بیرون اومدن از برجام زمان تایین کردیم.نکنه چون روحانی گفته بخاطر رونمایی شهرهای موشکی برجام رو بهم زدن شماباورکردی!!! باآمریکا نمیشه بازبان مذاکره کنار اومد. آمریکا آمریکاست.آمریکا واسرائیل به خودشون هم رحم نمیکنن چه برسه به ایران!!!
در ژوئن 1967همزمان باجنگ شش روزه اعراب با اسرائیل بودکه اسرائیل برای اینکه پای آمریکارو هم علیه اعراب به این جنگ باز کنه ناو یواس اس لیبرتی نیروی دریایی آمریکا در منطقه رو توسط جنگنده ها واژدر افکنهای نیروی هوایی ودریای اش بایه حمله همه جانبه کشتی لیبرتی به همراه تمام خدمه اش رو نابود وبه قعردریافرستاد.درزمان حمله این کشتی آمریکایی در آب های بین المللی درشمال شبه جزیره سینا درفاصله 25مایلی شهربندری عریش مصربود. اسرائیل کشور حمله کننده به این کشتی رو ارتش مصرمعرفی کرد.
آمریکا وتفکریهودبین الملل همیشه ثابت کردن که قابل اعتماد نیستن حتی برای بزرگترین هم پیمانان خودشون
سورنا
۲۶ آذر ۱۳۹۷داداش اخبار داخلی و ۲۰:۳۰ کمتر ببین
سورنا
۲۵ آذر ۱۳۹۷داداش تو مگه باور میکنی این حرفارو ؟
من دوتا از دامادای عموم تو سایپا هستن چون دیر به دیر میبینمشون زیاد خبر نداشتم
هفته پیش که عروسی بود تو عروسی دیدیم همو
بابام پرسید که کارو بار چطوره اخراجتون نمیکنن ؟
گفت اخراج ؟ تعجب کرد
بابام گفت آره دیگه این همه میگن تولید کمه و …
برگشت گفت بخدا دروغه به ما حتی میگن خواستید اضافه کاری بمونید هم میتونید
دروغ یا راستشو نمیتونم بگم ولی از سابقه ای که این …. ها دارن همش دروغب بیش نیست برای بازار گرمی
تولید افزایش هم داشته
شما فکر کردین دور زدن تحریم کار سختیه که قطعه بخرن ؟
خیلی راحت تو کشورای دیگه شرکت ثبت میکنن و وادر میکنن
دروغای اینا دیگه تابلو شده
حسین
۲۵ آذر ۱۳۹۷بعید نیس! شاید همش بازی مافیاس!
نوید جهرمی
۲۵ آذر ۱۳۹۷تولید کم تر شده. ولی فروش خیلی خیلی کم شده. بازار رو قطره چکونی کردن که همه چیو گرون کنن.
نوید جهرمی
۲۵ آذر ۱۳۹۷حالا این به کنار. من موندم حالا که عالم و آدم تحریممون کردن و همه چیمون رو هواست چطور میگن برجام خوبه و هنوز توش باقی موندن.بعد رئیس جمهور محترم میاد میگه اگه بزنیم بیرون همه چی گرون میشه! گرون تر از این؟
فک کنم ما توی یه ایران دیگه جدا از مسئولین و اخبار زندگی میکنیم اونام یه ایران خوب و خوش و خرم.
مهدی
۲۵ آذر ۱۳۹۷البته مقصود دفاع از عملکرد کسی نیست ولی یه نگاه به ونزویلا بندازی میبینی همین یه ذره برجام هم نبود چی میشد
نوید جهرمی
۲۵ آذر ۱۳۹۷اتفاقا ونزولا رسما تحریمی نداره.ولی ایران تا دلت بخواد تحریم و قطع نامه علیهش صادر شده.اقتصادش اندازه اقتصاد یکی از استانهای کوچک ایران هم نیست.
قیاس مربوطی نیست.
من ن حامی برجامم نه مخالفش.برام هم فرقی نمیکنه.ولی چیزی که فایده ای نداشته کتمان کردنش چه معنی میده؟ آقا رک و راست بیان به مردم بگن ما بلد نیستیم.گند زدیم. ببخشید و …
M
۲۵ آذر ۱۳۹۷خدا از دهنت بشنوه پدال
ناشناس
۲۵ آذر ۱۳۹۷به پایان سلام کنید.
محمد
۲۵ آذر ۱۳۹۷خزانی که به قصد سواستفاده ، سودجویی و گرانی ۲ برابری باشه، همون بهتر که بهاری رو به خودش نبینه
علی
۲۵ آذر ۱۳۹۷امیدوارم کلا همشون ورشکست بشن تا مثل ترکیه خودرو به روز وارد کنیم
نوید جهرمی
۲۵ آذر ۱۳۹۷ترکیه خودش مونتاژ داره. بیشتر از 60 درصد تولیداتش هم به اروپا صادر میشه.
این که فک کنیم در این فرغون سازا رو تخته میکنن و ماشین به روز وارد میشه مثل نقل و نبات و همه هم بتونن بخرن بیشتر خواب و سرابه. اگر کوبا و کره شمالی اینطور شدن ما هم میشیم.
tomcat
۲۵ آذر ۱۳۹۷میتونه بهانه خوبی باشه تا مردم ورشکستشون کنن اما چون این دوتا مال خود دولت هستند یه خیال محاله دوباره یه کاری میکنن تا مردم … دوباره هجوم بیارن و همه ماشیناشونو بخرن خودم 2 ماهه دارم با اتوبوس میام و میرم اما 800 تومن پول دیسک و کلاچ نمیدم به این …. زاده ها
Omid
۲۵ آذر ۱۳۹۷این عاقبت ظلم و ستم به هموطنا و کردن خون اونا تو شیشه ست ،هموطنایی که آگاهانه یا ناآگاهانه همیشه حمایتگر این مونتاژکاران بی صفت بودن ،مونتاژکارانی که با گذشت دهه ها فرصت سوزی کردن و نخواستن با مردم مدارا کنن ،بجای ایجاد فضای رشد و تعالی و رقابت جهت پایین آوردن قیمت محصولات سی سال پیش رو با ولع عجیبی کردن تو پاچه ملت ،حالا بخورین از لای چربش حروم لقمه ها ،دیگه با قیمت های جدید هم فک نکنم دیگه پولی واسه ملت همیشه در صحنه باشه که هشتاد ملیون پای پژوپارس حروم کنن ،بد روزگاری میگذرونیم دوستان!
John
۲۵ آذر ۱۳۹۷علت همین قیمتای عجیب هم چیزی نیست جز سقوط در ورطه ی نابودی، هموطن آگاه باش که چیزی تا پیروزی نمونده
datsun
۲۵ آذر ۱۳۹۷تا دولت ازشون حمایت میکنه اینا هیچ وقت ورشکست نمیشن
مگه چند سال قبل رو یادت رفته بازهم یه نقشه برا جیب طرح میکنن . اینا هرجا کم میارن میان دست تو جیب ملت میکنن.
Amir
۲۵ آذر ۱۳۹۷اولین باره که هیشکی دیسلایک نمیده
Genius
۲۵ آذر ۱۳۹۷حضرات اساتید هیات علمی علی الخصوص هیات علمی دانشگاه صنعت خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران؛بیاید جواب بدید چهاردهه چیکار میکردید که حتی هنوز که هنوزه پراید و سمند هم 100% بومی سازی نشده و با یه تشر خارجیا آمار تولیدشون نصف میشه؟!؟!؟دانشگاه های ما این روزا تنها شدن دانشگاه نما و کارخانه چاپ مدرک نه تولید دانش
حسین
۲۵ آذر ۱۳۹۷دانشگاه ها رو ادم حساب نمیکنن!
مهدی
۲۵ آذر ۱۳۹۷تجارت وصنعت یک علم هستش و هیچ کشور وسرکتی نمیتونه نمیخواد صفر تاصد یکمحصول خودش تولید کنه و شما چاره ای جز شرکت در جامعه بین الملی ندارید حتی به فرض که تمام قطعات داخلی کردی هزینه انقد بالا میره که مشتری نخواهی داشت شوروی این روش پیاده کرد و در نهایت به خاطر نارضایتی عمومی و فاصله شدید طبقاتی و بیکاری و تورم نتوانست دوام بیاره حتی چین کومونیستی هم با تغییرات در سیاست داخلی و خارجی در زمان مایو که توانست کشور را ازمشکلات نجات بده
samurai
۲۵ آذر ۱۳۹۷به امید نابودی و با خاک یکسان شدن …