تقریباً تمام کسانی که اخبار دنیای خودرو را دنبال میکنند “جوک (Juke)” را میشناسند. کراساوور سابکامپکت نیسان که علیرغم چهره عجیب و نامأنوس خود، از نخستین روزهای عرضه به بازارهای مختلف دنیا در سال ۲۰۱۰ میلادی، محبوبیت فوقالعادهای پیدا کرد و هنوز که هنوز است یکی از پرفروشترینها در کلاس خود به حساب میآید. با آغاز رسمی فعالیت شرکت جهان نوین آریا بهعنوان نماینده نیسان، عرضه جوک نیز از آبان ماه ۹۵ در بازار کشورمان کلید خورد و با سه تیپ متفاوت شامل اِسکایپَک (Skypack)، پلاتینیوم (Platinium) و اسپرت (Sport) در دسترس علاقهمندان به این برند اصیل و کهنهکار ژاپنی قرار گرفت. دو تیپ اول قلب ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۷ اسب بخاری دارند و به ترتیب از امکانات سطح پایه و متوسط استفاده میکنند، اما تریم اسپرت به بلوک ۱.۶ لیتری توربو ۱۹۰ اسب بخاری مجهز شده و بهاصطلاح نسخه فول آپشن به حساب میآید.
جوک چقدر فروخته؟
در ابتدای عرضه برخی سرنوشت جوک را از پیش مختوم میدانستند، اما چیزی که در عمل اتفاق افتاد کاملاً متفاوت بود. با نگاهی به دادههای موجود میبینیم که کوچولوی ژاپنی بازهم در نهایت تعجب خوش درخشیده و از آبان ماه تا پایان اسفند ۹۵ توانسته به تعداد فروش بیش از ۱۰۰۰ دستگاهی دست پیدا کند! این در حالی است که طی مدت مذکور تنها راه برای خرید جوک روش نقدی بود و هنوز فروش اقساطی و شرایطی برای آن فعال نشده بود. تصور کنید اگر همزمان امکان خرید اقساطی هم محیا میبود میزان استقبال مردم و به طبع آن تعداد فروش چقدر افزایش پیدا میکرد!
تست درایو عمومی، روشی جدید برای جذب مشتری!
به فاصله کمی از آغاز فروش در آبان ماه ۹۵، شرکت جهان نوین اقدام به ساخت یک مجموعه اختصاصی تست خودرو در محوطه برج میلاد تهران کرد. پس از تکمیل پروژه، ثبتنام عمومی از طریق وبسایت شرکت کلید خورد و برنامه تست درایو عمومی جوک از زمستان ۹۵ رسماً آغاز شد. به نظر میرسد استقبال از این طرح هم خوب بوده، چراکه تا پایان فروردین ۹۶ بیش از ۶۰۰ مورد ثبتنام توسط اقشار گوناگون مردم صورت گرفته است. اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند پیشبینی میکنیم این رقم تا پیش از تابستان ۹۶ حداقل به دو برابر افزایش یابد.
بهطورکلی برنامه تست درایو عمومی برای مردم، حرکتی است که از چندین سال قبل توسط برندهای مختلف دنیا انجام میشود و یکی از بزرگترین منافع آن برای شرکت مادر، وجههسازی است. خوشبختانه این مسئله طی چند سال گذشته با ورود برخی نمایندگیهای رسمی در بازار ایران نیز در حال شکلگیری و جا افتادن است و امید میرود که در آینده نهچندان دور به یک گزینه رایج بدل گردد. هرچه که باشد، در بازاری که تا همین چند وقت پیش انحصار و نبودِ انتخاب گلوی مشتریان را میفشُرد، داشتن فرصتی هرچند مختصر برای آشنایی و رانندگی با خودرویی که قصد خرید آن را دارید یک اتفاق بزرگ محسوب میشود.
محبوبترین مدل جوک کدام است؟
همانطور که در ابتدای نوشتار اشاره کردم، جوک در بازار ایران با سه تیپ اِسکایپَک، پلاتینیوم و اسپرت به فروش میرسد. طبق آمار موثق از سوی شرکت واردکننده، تریم پایه یعنی اِسکایپَک تا به امروز گوی سبقت را از دو تیپ دیگر یعنی پلاتینیوم و اسپرت ربوده و بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص داده است. با التفات به قیمت و امکانات هریک از مدلها میتوان حدس زد که جوک اِسکایپَک با تکیه بر امکانات معقول (نسبت به خود)، مصرف سوخت کم و بهخصوص قیمت پایینتر (۱۲۹ میلیون تومان در مقابل ۱۴۸ و ۱۷۶ میلیون تومان)، بیشتر مورد توجه گروههای مختلف مردم قرار گرفته و توانسته بهعنوان یک انتخاب مناسب فروش بیشتری را در مقایسه با برادرانش تجربه کند.
در بازار چه رقبایی دارد؟
سامورایی کوچک در بازار ایران مستقیماً با رنو کپچر، سنگیانگ تیوولی، پژو ۲۰۰۸ و در آینده با تویوتا C-HR روبرو است. کپچر و تیوولی از مدتها پیش به ترتیب توسط ایران خودرو و رامک خودرو (نماینده کمپانی سَنگیانگ در ایران) وارد بازار شده و تقریباً امتحان خود را پس دادهاند. از طرفی تولید پژو ۲۰۰۸ از سیزدهم اردیبهشتماه جاری بهصورت رسمی در خط تولید ایکاپ آغاز شده و رقیب آخر یعنی C-HR در مرحله پیشفروش به سر میبرد. درحالیکه جوک با دو پیشرانه تنفس طبیعی و توربو بنزینی به فروش میرسد و C-HR در دو نسخه بنزینی و هایبرید قابل سفارش است، ۲۰۰۸ و کپچر زیر کاپوت تنها یک انتخاب دارند. باید منتظر بود و دید پس از حضور هر چهار رقیب در بازار، کدامیک میتواند سه خودروی دیگر را به زیر کشیده و لقب محبوبترین را از آن خود کند.
همچنین اِمویاِم X33، چانگان CS35، رنو ساندرو (اِستپوِی) و اِمجی GS نیز برخی از رقبای غیرمستقیم جوک را تشکیل میدهند که البته با وجود برخی شباهتهای فنی و ابعادی، رقابتشان بیشتر بخاطر شرایط حاکم بر بازار ایران است؛ وگرنه در بازارهای جهانی خیلی کاری به کار هم ندارند و گذرشان زیاد به گذر یکدیگر نمیخورد.
الف.ی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶سبک طراحیش خیلی خاصه.
عطا
۱ خرداد ۱۳۹۶قشنگه ولی دوتا به نظرم ایراد داره یعنی خودم دیدم
فضای سرنشینان عقبش خیلی کوچیکه
قیمت اسپرتش یکمی الکی گرونه.
سامان اذری
۱ خرداد ۱۳۹۶این مطلب چرا دو روزه اوله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فرزاد لاکچری
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶من واقعا درک نمیکنم که واسه تیپ بالایی این وروجک ۱۷۶ میلیون پول داد خب قطعا با این پول میرم کیا اسپورتیج یا هیوندا توسان یا ام جی GS میخرم از هر لحاظ هم از این بهتره هم چهره دلنشین تر و بهتری دارند
یاسین
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶این نظر شماس فرزاد جان اولا اینکه کی چه ماشینی میخره بسته به نیازهاشه هیوندای توسان یه موتور دو لیتری داره که برای وزنش به نظرم کمه اما تیپ اسپرت این 190 اسب قدرت داره و یه ماشین با حس عالی رانندگیه توسان فضاش بهتره برای خانواده مثلا 5 نفره ولی مثلا یه زن و شوهر که دوتا بچه کوچیک دارن جوک یا ماشین های هم سگمنتش یعنی CHR و میتسو ASX ام براشون بسه بعدم اینکه این ژاپنیه اون کره ایه ممکنه یکی بخواد ژاپنی بخره حالا نمگیم این عقیده درسته یا نه میگم سلیقه ادماس قیمت اسپرتش میتونست یه ده تومن کمتر باشه ولی ماشین معرکه ایه باید پشت فرمونش نشست تا دید چقدر عالیه
فرزاد لاکچری
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶آقا یاسین خب اون خانواده ای که شما میگی جمعیتش کمه و بچه کوچیک دارن و جوک براشون کافیه زمانی به عقیده من درسته که قیمت این ماشین با اختلاف زیادی کمتر از اسپورتیج و توسان باشه خب با این پول یه ماشین میخرن که نیاز نباشه وقتی بچه ها بزرگتر شدن عوضش کنن در مورد کره ای و ژاپنی هم من به شما اطمینان میدم کیا اسپورتیج خیلی از این سرتره
عطا
۱ خرداد ۱۳۹۶باز شروع کردند به مقایسه ژاپن و کره
بله قبول دارم ژاپن بهتره ولی نه تو هر محصولی
انگار هر محصولی که ژاپن بده بیرون خوبه؟..!
نمیگم ژاپنی بده و کره ای خوبه ولی کره ای هم تو بعضی موارد خیلی بهتره
MehdiTurbo
۱ خرداد ۱۳۹۶اینا ک میگی درست براساس نیاز اما عقلم مهمه شاید یکی اینقد پول داشته باشه براش مهم نباشه ۱۷۶ تومن برا ی ماشینی میده ک این ارزشو اصن نداره اما خب کسیم زیر بار خرید این ماشین نمیره اونم تو این اشفته بازار بالاخره باید بفروشدش ک فقط بحثه نیاز نیست
شاهين
۱ خرداد ۱۳۹۶این همه گزینه دادی یکیش مفت نمیرزه.اسپرتیج و توسان که مصرفشون سرسام اوره.ام جی هم که اصلا قاطی ماشینای مهم نیست.میتسو asx و کوراندو و نمونه های تمیز پاجرو تو این قیمت بهترینن
یاسین
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظرم اگه بخوایم سگمنت قیمتی این سه تا کراس اور ساب کامپکت ژاپنی رو در نظر بگیریم یعنی CHR و ASX و جوک اسپرت تویوتا طراحیش از بقیه چشمگیرتره منظورم اینه در نظر ما ایرانی ها قابل قبولترینه قیافه جلوی میتسو خوبه عقبش ممکنه به دل بعضیا نشینه جوک قیافش کاملاسلیقه ایه بعضیا اسپرت و باحال میبیننش بعضیا زشت صفر و 1 قضیه ولی خب یکی دلش میخواد ماشینی بخره به چشم مردم بیاد ممکنه با جوک حال نکنه ولی من شخصا میگم قیافش اسپرته
از نظر قدرت بهترینشون جوکه یعنی به نرم از نظر قدرتی در حال حاضر بهترین کراس اور زیر 200 میلیونه واقعا زورش زیاده اونایی که تستش کردن میدونن من چی میگم وزنیم نداره واسه کسی که دنبال حس رانندگیه بهترین گزینس میتسو انتخاب معقولیه از نظرقدرت چون اولا موتور برای وزنش خوبه دوما تنفس طبیعیه و یکم کم دردسرتره
تویوتا تو بحث قدرت یه جوراییه یعنی توربو 1200 سی سی گشتاور خوبی داره ولی چون اسب بخار بالایی نداره خیلی برو نیست نسخه هیبریدش ماشین خیلی اقتصادیه ولی مسلما حس اسپرتی نخواهد مخصوصا اینکه تک دفه نسخه هیبرید
ازنظر اندازه بازم میگم با مطالعه نظر بدید این سگمنت سگمنت ساب کامپکته برای همین طراحیش اینجوریه ولی میگم یه خانواده 4 نفر راحت میتونن ازشون استفاده کنن ولی واقعیت اینه تویوتا به نسبت فضای کابینش یکم بهتره
ولی همشون یه حسن بزرگ دارن ژاپنین و برای مالکشون یه عمر ماشین بی دردسرین
ادم باید موقع خرید واقعا نیازهاش رو بدونه و بهترین گزینه رو انتخاب کنه تا بعد گلایه نکنه بگه پولمو دور ریختم وقتی کارتتو ورداری بری نمایشگاه بگی انقدر دارم چی خوبه اون چیزیو برات میاره که میخواد بفروشه نه اون چیزی که ممکنه تو نیاز داشته باشی
M
۱ خرداد ۱۳۹۶تو ایران سگمنت وجود نداره . ملت رو جیبشون تصمیم میگیرن در نتیجه امکان داره هر کلاسی رو با هر کلاس دیگه ای مقایسه کنن …
این مطلب پدال هم بهش میخوره رپورتاژ آگهی باشه …
#ali.m#
۱ خرداد ۱۳۹۶هر نقد و بررسی که ریپورتاژ اگهی نیست .
??
MehdiTurbo
۱ خرداد ۱۳۹۶دلیل فروش کمه جوک قیافش نیست قیمتشه ک خیلی زیاده اگ پایش ۱۱۰ بود من مطمئنم میترکوند ی عیب دیگشم طراحی دخلیش و ادوات رنگیو پلاستیکیشه
امره Emrah
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶کاملا باهات موافقم
فقط یکم املاتو تقویت کن
حسین
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶بدترین طراحی ممکن که با دیدن آشفتگی و استرس و بدسلیقگی یه آدم دست میده.با 170 تومان بدون شک بهترین گزینه تو این کلاس تویاتاCHRهست
جرمی کلارکسون
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶اصلا کاری با کیفیت و ژاپنی بودنش ندارم
فقط فک کنم طراحاش برو بچه ها رنو بودن
با این فرم دفرمش
ارمان
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶به هر حال چاپ بروشور نیسان از دستاوردهای پدال میتونه باشه!
یه زمانی علمی تر همه جانبه تر و با طراوت تر بودید اقای سردبیر
دنیای موتور سیکلت رو اصلا پوشش نمیدید
صنعت هوایی رو که اصلا
موتور اسپورتم که یه فرمول1 یکی در میون
به جای همه این کارای جالب گیر دادید به کار اند درایور و ولشم نمیکنید
حالا هی دوعل . . . .
من طرفدار شمام و متاسفانه کمتر رغبت میکنم بنویسم
اکبر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶جوک به نظر من مثل یک بچه کوچولو دوست داشتنی می مونه که آدم هیچوقت از دیدنش سیر نمیشه ، ولی رقباش یکی مثل آ اس ایکس و تیوولی عصبانی هستند ، 2008 چهره خبیسی داره و کپچر خپل به نظر می یاد
شاهين
۱ خرداد ۱۳۹۶از نظر من هیچ توجیحی نداره خریدش…هیچی
Sina
۱ خرداد ۱۳۹۶خوشم میاد که به کوری چشم حسودان هم در خارج و هم در داخل خوب داره میفروشه، پس لطفاً زور اضافه برای تخریب ماشین در قسمت نظرات نزنین، شما آگه خوشت نمیاد سلیقه خودت هست پس سعی نکنید با سلیقه خودتون ارزش خرید داشتن یا نداشتن ماشین رو بررسی کنید
محمد حسین
۱ خرداد ۱۳۹۶نامأنوس نه ناملموس !!!
reza
۱ خرداد ۱۳۹۶نسل جدید نیسان جوک به زودی به بازار جهانی عرضه میشه که تویوتا CHR هم حرفی مقابلش نخواهد داشت
#ali.m#
۱ خرداد ۱۳۹۶به همین راحتی?
S.1
۲۹ مرداد ۱۳۹۶مدتی هست که با بررسی فراوان مدل اسپرت این ماشین رو خریدم بح قیافه که سلیقه ای هست اما هر چقدر بیشتر بهش نگاه کنید بیشتر خوشتون میاد تنها کاری کهکردن راغ های اصلی از دی لایت جدا شدن که بعضیا فکر می کنن مه شکن هست طرحشم از خودروهای رالی گرفته شده. داخلش که تریم دو رنگ قرمز مشکی هست(بسته به رنگ ماشین) که خیلی زیبا هست از داخلش نمی شه ایرادی گرفت.
کیفیت چرم فرمان با صندلی ها بسیار بهتر از اسپورتیج جدید ا توسان جدید هست صندلی به مراتب راحت تری هم داره کیفیت دکمه ها هم بسیار خوب و نرم هست. مدل اسپورت با داشتن رینگ و لاستیک 18 اینچی میشلن که یکی از بهترین های سری اسپورتشم هست حرفی با کیفیت بودن قطعات ماشین نمی زنه.
اما مهمترین نکته این ماشین شتاب بسیار بالا(7.1 ثانیه مشابه e250 در تست های رسمی) هندلینگ بسیار عالی دید بسیار مناسب جلو و عقب دوربین 360 درجه حساس به زاویه ی فرمان سیستم دیفرانسیل دوگانه جهت افزایش پایداری سر پیچ ها یا انتقال یکسان قدرت جهت اف رود یا شرایط برفی شعاع بسیار بالا گردش خودرو همچنین گیبرکس نسل جدید نیسان که دیگه دور موتورش روی 6000 گیر نمی کنه و تعویض می شه قشنگ(همین گیربکس باعث افزایش شتابش هم شده)
در کل اگر ابعادش براتون مناسب هست عین من خودروی کوچک برای شهرهای شلوغ ترجیح می دید و دنبال لذت رانندگی و کیفیت هستید حتما بخریدش اسپورتیج یا توسان فقط 1 خودروی مناسب در حد قیمتشون هستن اما جوک برخی چیزهایی که رو به شما می ده که بسیار فراتر از قیمتش هستن ازجمله شتاب هندلینگ پایداری ترمزگیری سیستم دیفرانسیل دو حالته(که در خودروهای اسپورت لوکس z4 یا 540 پیدا می شن تا باعث افزایش محسوس هندلینگ بشن.) راحتی بالای صندلی هاش(برعکس کره ای ها) یا کیفیت بالای چرمش یا دید فوق العادش همه و همه چیزهای هستن که عمرا در رقیب اش پیدا نمی کنید.