دمدمیمزاج، ناهماهنگ و عجیبوغریب؛ سه صفتی که به نظر میرسد همیشه به همراه نیسان جوک باقی بمانند. نیسان جوک که یک کراساور سابکامپکت است که از گلگیرهای بلند و حتی ارتفاع بلندتر خط پنجرهها (beltline) بهعنوان نشانی برای صاحبسبک بودن خود استفاده میکند. در همین حال، این موضوع با طرحهای نقرهای، درهای عقب مبهم و عجیب، درب عقب حبابیشکل و لنز خمیده چراغهای جلو و عقب که به سمت بالا اوج گرفته و از سطح بدنه جدا شده است، بیشتر به چشم میآید.
اگر بخواهید میزان اهمیت مدل جوک را برای نیسان دریابید، بهتر است نگاهی به تجدیدنظرهای گسترده مهندسان نیسان برای موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر برای مدل ۲۰۱۵ داشته باشید. در این موتور، طراحی پیستونها تغییر پیدا کرده، نسبت فشردگی اضافه شده (از نسبت ۹.۵:۱ به ۱۰.۵:۱ افزایش یافته) و با سوئیچ از سطح فلزی آهنی داخل سیلندر به یک «سطح صیقلی با پوشش اسپری شده»، وزن و اصطکاک داخلی سیلندر کاهش یافته است. همچنین از اینرسی توربوشارژر نیز کاسته شده است. البته کارهای مهندسان نیسان به همینجا ختم نمیشوند و آنها یک عملکرد قفل بینابینی جدید نیز برای بخش مکش سیستم کنترل زمانبندی متغیر پیوسته سوپاپها در نظر گرفتهاند که در کنار یک سیستم EGR کمفشار، دمای گاز اگزوز را پایین میآورد، به پمپ روغن با فشار متغیر تغییر حالت میدهد و عملکرد انژکتور را بهینهسازی میکند. این موارد قطعاً چیزی بیشتر از یک تیونینگ ساده هستند. ولی علیرغم تغییرات مهم سختافزاری در نسل دوم موتور توربوی ۱/۶ لیتری، این موتور چهار سیلندر دقیقاً همان قدرت ۱۸۸ اسببخار و گشتاور حداکثر ۲۴۰ نیوتنمتری را تولید میکند. البته خبر خوب این است که این گشتاور حداکثر از دور موتور ۱۶۰۰ در دسترس خواهد بود که از این نظر نسبت به دور موتور ۲۰۰۰ در نسخه قبلی تفاوت دارد. به نظر میرسد که نیسان فواید طراحی جدید را به سمت آلودگی کمتر و همینطور مصرف سوخت بهینه هدایت کرده است. جوک ۲۰۱۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۹/۰۵ لیتر و در جاده ۷/۵۹ لیتر مصرف میکند که این میزان به ترتیب در جاده و شهر، ۰/۳۶ و ۰/۲۵ لیتر نسبت به مدل قبلی کمتر است. در همین حال، در تست انجام شده در یک حالت ترکیبی، مصرف سوخت ۹/۰۵ لیتر از این خودرو مشاهده شده است. در مدل ۲۰۱۴ از نیسان جوک میتوانستیم در حالت تکدیفرانسیل از یک گیربکس دستی ۶ دنده نیز استفاده کنیم؛ ولی جوک SL مورد استفاده در این بررسی بهصورت دیفرانسیل تمامچرخ متحرک است و از سیستم CVT بهعنوان یاور همیشگیاش استفاده میکند. در هر صورت سیستم پیشرانه جو برای این هاچبک ۱۴۵۴ کیلوگرمی مناسب است و برای تستهای شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و مسیر یکچهارم مایل، به ترتیب زمانی براربر ۶/۹ و ۱۵/۴ ثانیه لازم دارد. در نتیجه، بهراحتی میتواند از لحاظ شتابگیری رقبایی را مانند جیپ رنگید ۴×۴ مدل ۲۰۱۵ با موتور ۱۸۰ اسببخاری ۲/۴ لیتری چهار سیلندر و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک (زمانهای ۸/۸ و ۱۶/۸ ثانیه) و هوندا HR-V با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر و سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته (زمانهای ۹/۵ و ۱۷/۴ ثانیه) پشت سر بگذارد.- نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۲۸۲۲۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۷۷۶۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۶۱۸ سیسی.
- قدرت: ۱۸۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۳۹/۹۸ نیوتنمتر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: CVT با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۵۳ متر.
- طول ماشین: ۴/۱۲۵ متر.
- عرض: ۱/۷۶۵ متر.
- ارتفاع: ۱/۵۷ متر.
- وزن کلی: ۱۴۵۴ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۴ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۵ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۱۹۹/۵۶ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 84g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۰۵ لیتر در شهر و ۷/۵۹ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۹/۰۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مهدي
۱ دی ۱۳۹۵سلام
من میخواهم ماشین بخرم بین تویوتا پریوس و جوک نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم
لطفت راهنمایی کنید و برای مسافرت کدام بهتر است
مصطفی
۱۴ دی ۱۳۹۵مصرف سوخت واقعا بالاس
Arash
۲۳ دی ۱۳۹۵دوست عزیز تویوتاپریوس بسیار از نظر اقتصادی بی رقیبه هم کم مصرفه هم جادارتر از جوک ولی نیسان جوک از نظر ضاهری و اینکه هاچبکه درضمن بسیار جوان پسنده خیلی فوق العادس ۱۶۰۰ توربو هم هست از نظر قدرت هم کم نمیاره سوخت آن هم به نسبت موتورش بد نیست
masoud
۲۲ فروردین ۱۳۹۶سلام
من نمیتونم موج رادیو ماشینم نیسان جوک رو تنظیم کنم رو کانال خصی؛ میشه راهنماییم کنید
آریا
۷ تیر ۱۳۹۶واقعه متاسم واسه یه برند معتبر ژاپنی مثل نیسان که کسایی که نمایندگیشو تو ایران دارن بسیار ضعیف عمل می کنند در بخش های پیگیری خرید ، خدمات پس از فروش وقتی پول از مشتری اخذ کردن با بی تفاوتی رفتار می کنن مخصوصا تماس های تلفنی شماره 8909
پیشنهاد می کنم نخرین بنده که پشیمونم
مهدي
۲۴ آبان ۱۳۹۶من ساکن کیشم قبلا یک مزدا 6 داشتم
تازگی جوک خریدم مدل ۲۰۱۶ ولی خشکه
نرمی و بی صدایی مزدا رو نداره
ولی رانندگی هیجان انگیزی داره
سوختشم مناسبه
هاشم
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹مزدا ۶ اصلا قابل مقایسه نیست با جوک منم داشتم فروختم الان پشیمونم شدید