نیسان

به کدام نسل نیسان Z بیشتر علاقه دارید؟

یکی از مهم‌ترین رونمایی‌هایی که امسال در دنیای ماشین صورت گرفت، نسخهٔ تولیدی نیسان Z جدید است. این خودرو با انتقال قدرت محرک عقب، گیربکس دستی و پیشرانهٔ V6 توئین توربوی ۴۰۰ اسب بخاری، به همهٔ وعده‌هایی که سال گذشته هنگام معرفی Z پرتو داده شد عمل کرد. هرچند واکنش‌ها به Z جدید بسیار مثبت بوده و علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده است اما این اسطورهٔ ژاپنی بیش از نیم قرن سابقه دارد و به همین دلیل، برای پاسخ دادن به سؤالی که تیتر این مطلب است باید همهٔ موارد را در نظر بگیریم؛ بنابراین، بعدازاینکه در ادامه خلاصهٔ سریعی از تاریخچهٔ نیسان Z را مطالعه کردید، بهتر می‌توانید بگویید که کدام نسل Z انتخاب شما خواهد بود. آیا سریع‌ترین، قوی‌ترین و جدیدترین Z را انتخاب می‌کنید یا هنوز هم به یکی از نسل‌های قبلی بیشتر علاقه دارید؟

داتسون 240Z (کد S30)

سال‌های تولید: ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۸

اولین Z که در ایالات‌متحده با نام داتسون 240Z شناخته می‌شد، در سال ۱۹۶۹ معرفی شد. این خودرو به دلیل ارائهٔ ترکیبی از ظاهر زیبا، پرفورمنس خوب و قیمت مقرون‌به‌صرفه، به یکی از پرطرفدارترین خودروهای اسپرت زمان خود تبدیل شد و در مدت ۹ سال تولید بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه از آن فروخته شد. 240Z در نسخهٔ آمریکایی به یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۵۱ اسب بخار قدرت مجهز بود اما در طول سال‌ها نسخه‌های قوی‌تر 260Z و 280Z با ۱۷۰ اسب بخار قدرت به بازار آمدند.

داتسون 280ZX (کد S130)

سال‌های تولید: ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳

نسل دوم این کوپهٔ ژاپنی در سال ۱۹۷۸ با به‌روزرسانی‌های کامل و با نام 280ZX پدیدار شد. طراحی بیرونی این نسل تکاملی بود و ترکیب موتور جلو، محور عقب را حفظ کرده بود اما طراحی زاویه‌دارتری داشت. این خودرو در دو نسخهٔ دونفره یا ۲+۲ ارائه می‌شد و سقف تارگا نیز برای لذت رانندگی در هوای آزاد قابل سفارش بود. پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی این نسل بین ۱۳۵ تا ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما یک نسخهٔ توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت هم وجود داشت. 280ZX به مدت چهار سال تا ۱۹۸۳ تولید شد.

نیسان 300ZX (کد Z31)

سال‌های تولید: ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹

در سال ۱۹۸۳ نیسان نسل جدید Z را با نام 300ZX رونمایی کرد. طراحی بیرونی این نسل با دماغهٔ صاف و چراغ‌های جلوی مخفی، مناسب دههٔ ۸۰ بود و داخل آن بسیار لوکس‌تر و راحت‌تر همهٔ مدل‌های قبلی Z بود و حتی از صفحه آمپر دیجیتالی هم بهره می‌برد! اما نکتهٔ مهم‌تر این بود که 300ZX به اولین پیشرانهٔ V6 توربوشارژ تولید انبوه ژاپنی مجهز شده بود. این موتور ۳ لیتری V6 که جایگزین موتورهای شش سیلندر خطی نسل قبل شده بود، ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

نیسان 300ZX (کد Z32)

سال‌های تولید: ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶

در زمانی که جهان برای ورود به دههٔ ۹۰ آماده می‌شد، نیسان از نسل کاملاً جدید 300ZX رونمایی کرد. نسل چهارم Z از استایلی تازه با شکلی آئرودینامیک و جزئیاتی آینده‌نگرانه برخوردار بود. مثل نسل قبلی، 300ZX جدید هم با دو نوع کابین دونفره و ۲+۲ ارائه می‌شد. زیر کاپوت، نسخهٔ بهبودیافته‌ای از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 قبلی قرار گرفته بود که به‌صورت تنفس طبیعی ۲۲۲ اسب بخار و در نسخهٔ توئین توربو ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. علاوه بر طراحی و پیشرانه، بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در شاسی نسل Z32 با تعلیق چند اتصالی در هر چهارچرخ، فرمان گیری چرخ‌های عقب و ترمزهای قدرتمند با کالیپرهای آلومینیومی چهار پیستونه صورت گرفته بود. این نسل از 300ZX به مدت ۱۱ سال از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ روی خط تولید بود.

نیسان 350Z (کد Z33)

سال‌های تولید: ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹

نسخهٔ تولیدی 350Z که پیش‌نمایش آن با کانسپت Z در سال ۲۰۰۱ ارائه شده بود، سال ۲۰۰۲ معرفی شد و بسیاری از ویژگی‌های ظاهری نسخهٔ کانسپت را حفظ کرده بود. نسلی که Z را به قرن ۲۱ آورد، بر اساس شاسی کاملاً جدیدی طراحی شده بود که همان ترکیب نمادین موتور جلو، محرک عقب را حفظ کرده بود اما زیر کاپوت حالا یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی جای نمونهٔ قبلی را گرفته و خبری از توربوشارژر هم نبود. این موتور در نسخهٔ معمولی ۲۸۷ اسب بخار و در نسخهٔ نیسمو ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. 350Z یک خودروی اسپرت واقعی مدرن بود که در دو نسخهٔ کوپه و رودستر و صرفاً به‌صورت دونفره عرضه می‌شد. بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، نیسان بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه از 350Z را در سراسر جهان به فروش رساند.

نیسان 370Z (کد Z34)

سال‌های تولید: ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰

370Z که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، با ارتقاءهای زیادی هم در طراحی و هم در پرفورمنس، راه نسل قبلی را ادامه داد. این نسل کمی کوتاه‌تر و عریض‌تر از قبل بود و به لطف استفادهٔ گسترده‌تر از آلومینیوم، از وزن آن‌هم کاسته شده بود. 370Z با بدنه‌ای عضلانی‌تر مثل قبل در دو نسخهٔ کوپه و رودستر به بازار عرضه شد. پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری تنفس طبیعی این نسل نسخهٔ بروز شده‌ای از همان پیشرانهٔ 350Z بود و حالا ۳۳۲ اسب بخار قدرت در نسخهٔ معمولی و ۳۵۰ اسب بخار قدرت در نسخهٔ نیسمو تولید می‌کرد. در این نسل همچنین تعلیق بروز شده و ترمزها هم قوی‌تر شده بودند. 370Z به مدت ۱۱ سال از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ تولید شد.

نیسان Z (کد Z34)

سال‌های تولید: ۲۰۲۱ تا…

جدیدترین نسلی که به خانوادهٔ پرافتخار نیسان Z اضافه شده، سریع‌تر و قوی‌ترین Z تاریخ محسوب می‌شود. Z جدید که به‌عنوان یکی از آخرین خودروهای اسپرت بنزینی در نظر گرفته می‌شود، سال گذشته در قالب کانسپت Z پروتو خودنمایی کرد و اخیراً نسخهٔ تولیدی آن معرفی شده است. هرچند این نسل بر اساس نسخهٔ بهبودیافتهٔ شاسی نسل قبلی ساخته شده و حتی کد آن‌هم تغییر نکرده اما از بدنه‌ای کاملاً بازطراحی شده با سبک رترو و جزئیات الهام گرفته از نسل‌های قبلی Z و همین‌طور کابین دونفرهٔ جدیدی پُر از تکنولوژی‌های مدرن بهره می‌برد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی Z جدید هم بازگشتی به 300ZX را نشان می‌دهد اما این موتور حالا ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. Sina10

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    من 300ZX ، 350Z و 240Z رو دوست داشتم
    300ZX زمان خودش عملکرد فوق العاده ای داشت
    فکر میکنم نیسان Z جدید هم الان عملکرد خوبی داره
    منتظر نسل جدید GT-R هم هستیم ….

    1. 🔥A.H MOTORS🔥

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (495 ديدگاه)

      من بیشتر 370Z

      1. پویا

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (487 ديدگاه)

        تو تمام گیم هایی که بازی کردم مدل 370z و 350z اولین ماشینی بود که داشتم بخصوص تو نسخه های قدیمی NFS.
        من دورانی با این دو مدل داشتم 😁

  2. Porsche

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    پدال مرسدس AMG GT63e معرفی شد
    لطفا پوشش بده

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. محمد امین

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      ماشین خیلی قوی هست ، یکمی سنگینه ولی فکر کنم ۸۴۷ اسب قدرت داره ، قاتل m5 ، البته نباید با m5 مقایسه بشه چون m5 هیبرید نیست

    2. محمد امین

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      ویژگی های خوب فنی اش :
      843 اسب قدرت و ۱۴۷۰ نیتون متر گشتاور
      سیستم دو دیفرانسیل ارتقا یافته
      شتاب ۲.۹ برای صفر تا ۶۰ و ۳ برای صفر تا ۱۰۰ و حداکثر سرعت ۱۹۶ مایل

      پرفورمنس عالی برای سدان های اسپرت
      نکات منفی فنی ؛
      پیمایش کم برای حالت الکتریکی، فقط ۷ مایل
      وزن زیاد ، که به طور مستقیم در مصرف سوخت و…. تاثیر گذار هست
      شتاب ثانویه اش از m5 هم کمتره ، به خاطر وزن زیاد
      و قیمتش هم احتمالآ بالا هست
      ولی واقعآ خوشحال شدم ، یه سدان با پرفورمنس زیاد و سریع و در عین حال لوکس و زیبا ، خیلی کامل هست

  3. datsun

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3943 ديدگاه)

    همه نسلها عالین در زمان خودشون جز بهترینها بودن من 240z رو از بقیه بیشتر دوست دارم و همچنین 300zx که شاهکار بود بین gtr ها هم اسکای لاین gtr r32

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Audi rs e_tron gt

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (757 ديدگاه)

      من به نسل فعلی اش علاقه دارم

    2. Ninja

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      منم 240z رو بیشتر از همه دوست دارم 300zx هم شاهکاره همونطور که گفتین از 370 و 350 هم خیلی خوب بودن نسل جدید هم عالی
      بین جی تی ار ها هم اسکای لاین ار 34 نیسمو

      1. یانکی

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (2353 ديدگاه)

        خفنترین زدی که دیدی از نزدیک چی بوده

        1. datsun

          ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (3943 ديدگاه)

          تنها زدی که از نزدیک دیدم 370 بود

        2. Ninja

          ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (1162 ديدگاه)

          یه نیسان زد دیدم سوارم شدم که اونم ۳۷۰ بودع

    3. یانکی

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2353 ديدگاه)

      میدونستی رکورد 400 متر ایران دست نیسان z240هست.ماشین سامان خنجری دو دف با انجین 970 اسبی.رکورد 9 ثانیه.البته ماشین 1000 اسبیه ولی تو تهران 970 اسبه

      1. Ninja

        ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (1162 ديدگاه)

        بله من قبلا اطلاع داشتم
        دوستان باید فیلم درگ هاشو ببینن خیلیی جذابه

  4. ارش

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    ماشینهای قدیمی زیباتر بودن از نظر فنی هم نیسان zx 300 دهه ۹۰ عالی بوده .

  5. امیر

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    240z و 300zx و 350z و z400 همین چهار نسل رو من خیلی دوست دارم.
    یادمه کلارکسون توی تخت گاز سقف 300zx کند انداخت تو دره 😂. عاشق ژاپنم.
    مقاله خوبی بود آقای دهقان سپاس 👏👏

  6. Philipp

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    280Z استوک
    350Z تیون شده

    البته کاش کاپوت بزرگش رو در 350 از دست نمیداد

  7. بهنام

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (994 ديدگاه)

    الان که به صورت ریز تر به طراحی با اصالت و الگو گرفته شده ی Z400 از Z240 پی بردم خیلی بیشتر از قبل می پسندمش

    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      دقیقا منم بخاطر این یه نکته کمی به این نسل جدید امیدوار شدم،خیلی دوست دارم ببینم عملکردش چجوریه…

  8. R@m!n

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    240 و 300 واقعا عالی بودن. هیییی نیسان چی بود و چی شده حیف. امیدوارم برگرده به روزای خوشش و واسه همه شاخو شونه بکشه.

  9. عارف

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (327 ديدگاه)

    پرسیدن که : به کدام نسل از نیسان z علاقه دارید ؟ بنده به نسلی که پول خریدشو داشته باشم بسیار علاقه مندم . تمام ( جهت شوخی عرض کردم )

  10. محمد امین

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    من همشون رو دوست دارم ، مخصوصا 300zx کد z31 و 370z و نیسان زد جدید

  11. Nima

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    دوستان میدونستین 300zx صدى ۱۷ میسوزونه!!!!
    وقتى فهمیدم شوکه شدم!!

  12. 🇩🇪👑SL300👑🇩🇪

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    ZX300 و Z

  13. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2733 ديدگاه)

    من بین z ها خیلی از ۳۵۰ ، ۲۴۰ و همین ۴۰۰ خوشم میاد البته ۳۰۰ هم فوق العادس ولی طراحیش رو زیاد دوست ندارم

  14. امیررضا

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (45 ديدگاه)

    خیلیاشون تو بازی کارایکس دریفت 2 هست خیلی خوبه

  15. زیزیگولو

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    من مدل جدیدش رو که اخیراً رونمایی شده بیشتر میپسندم

  16. جناب ایکس

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    300zx با بادی کیت عالیه. اکثر بادی کیت هاش عالین ولی اسماشون رو درست یادم نیست. (مثلا راکت بانی خوب بود)

  17. Reza Waffen SS

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    نسل ۲۰۰۹ از همه خوشگلتر بود

  18. Hami

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (179 ديدگاه)

    ۱- Datsun 240Z , 260Z , 280Z

    ۲- Nissan 300ZX
    ۳- Nissan 350Z

  19. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    همون نسل جدید رو من انتخاب میکنم، تکنولوژی مدرن درکنار طراحی الهام گرفته از نسل اولش که خیلی خوب بود…

  20. Mashinbaz

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    280 و 350 عالی بودن

  21. arshiasvj

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    ۳۷۰z
    فقط

  22. امیر

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (91 ديدگاه)

    زد ۳۴ چون باهاش خاطره دارم چون در کنار جی تی ار یه پکیج کامل بودن یادش بخیر دو نیسان عالی بود نسل جدید نیسان هم خوبه و نسل اول که این ماشینای تاریخی رو به وجود اورد

  23. مرتضی

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    فقط نیسان جونیور 😎

  24. مهدی

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    من 370

  25. امیر عطا

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من عاشق نیسان و ژاپن هستم و هر ماشینی رو دوس دارم .مقاله خیلی خوبی بود من کف کردم.ولی مدل نیسان ۳۵۰ zرو بیشتر دوس دارم.
    در تمامی بازی هام اول پول جمع میکردم تا نیسان بخرم.اگه هم نیسان نبود یه ماشین ژاپنی میگرفتم.
    در آینده میخوام طراح خودرو های نیسان در توکیو بشم

  26. آریا ماشین

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (661 ديدگاه)

    مثل پست قبلی در مورد مرسدس sl که ۳۰۰sl محبوب ترین و تاریخ سازترین بود در نیسان z هم اولین نسلش یعنی 240z بهترین بوده و هست
    ولی طراحی ۴۰۰z مثل نسل های قبلی خفن و با ابهت به طوری که یه ماشین ژاپنی سلطان دریفت باشه نیست و بیشتر آینده نگرانه و با خطوط تیز بسیار هست

  27. ADAK

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    به کدام نیسان بیشتر علاقه دارید؟

    پاسخ : آبی

  28. پورشه❤️

    ۱۶ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (65 ديدگاه)

    من واقعا عاشقش 300zxو350zهستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا