کارز دایرکت خبر داده که نیسان در پایان سال جاری میلادی تولید خودروی کمفروش ورسا نوت هاچبک را متوقف خواهد کرد. خب میزان فروش این خودرو چقدر بوده است؟ اگرچه نیسان آمار فروش جداگانهی ورسا نوت هاچبک و سدان را منتشر نکرده اما فروش کلی آن در مقایسه با سال پیش افت ۲۹ درصدی را نشان میدهد؛ اما دلیل اینکه تنها تولید مدل هاچبک ورسا نوت متوقف خواهد شد مشخص نشده اما خب نیسان تأیید کرده باید با این خودرو وداع کنیم.
ما حدس میزدیم که ورسا نوت هاچبک با بازار خداحافظی خواهد کرد زیرا احتمال تولید یک کراس اوور کامپکت بجای آن وجود دارد. مدل کیکس جدید فوراً به ذهنها خطور میکند و یا شاید برخی خریداران به مدل تمام الکتریکی لیف توجه نشان دهند. هر دو خودرو گرانتر از ورسا نوت هستند و به ویژه لیف حدود دو برابر گرانبهاتر از ورسا نوت میباشد. البته دو خودرو فروش بالایی را تجربه میکنند به گونهای که فروش لیف سال پیش ۳۱ درصد افزایش یافته و کیکس هم اگرچه در سال ۲۰۱۸ معرفی شده اما به خانهی ۲۳۳۱۲ نفر راه یافته است.
شایعات توقف تولید ورسا نوت ماه پیش به گوش رسیده بود. نیسان سال پیش حدود ۷۶ هزار دستگاه از این خودرو را به فروش رسانده که اگرچه آمار کمی نیست اما خب شامل هر دو مدل هاچبک و سدان میباشد. این خودروساز ژاپنی قبلاً توسعهی نسل جدید ورسا را در دستور کار قرار داده و آمادهی عرضهی آن است. انتظار میرود نسل جدید این خودرو در بحث طراحی از برخی ویژگیهای آلتیمای جدید برخوردار شود و تجهیزات بیشتر آن باعث جذابیت بیشتر ورسا نوت گردد.
البته خاتمهی عرضهی ورسا نوت برای نیسان کار سختی نیست زیرا این روزها شاسی بلندها و کراس اوورها عرصه را بر سدان ها تنگ کردهاند. فورد هم عطای ساخت سدان ها را به لقایش بخشیده و جنرال موتورز هم همین راه را طی میکند. دیگر خودروسازان نیز کمکم بار خود از این کلاس را میبندند و دورنمای خوبی برای سدان ها متصور نیستیم.
me84
۱۸ فروردین ۱۳۹۸.
منطقی فکر کنیم کراس اوور کاربردی تره ولی لذت یه هاچبک داغ یا یه سدان خوش ساخت مثل سیویک و مزدا 3 رو نمیتونن با اون کیفیت ارائه بدن.