داستان طراحی نیسان قشقایی از زبان سرپرست بخش طراحی، شیرو ناکامورا و مدیر ارشد طراحی داریل اسکرایوِن میتواند شنیدنی باشد؛ کسانی که در تمام مراحل طراحی این خودرو در استودیوی طراحی اروپایی نیسان در بریتانیا، درگیر این پروژه بودهاند.
کانسپت
تغییر و بهینهسازی خودرویی که نزدیک به ۲ میلیون مشتری و هوادار دارد، کار سادهای نیست. با اینحال، تحت رهبری شیرو ناکامورا، استودیوی طراحی اروپایی نیسان در بریتانیا، به سرعت، سه مؤلفه پایه برای قشقایی جدید تعریف کرد.
شیرو ناکامورا میگوید:
ایدهی اولیه، سه لایه داشت. چالاکی، هوشمندی و کنترل، سه عنصری بودند که در تمام قسمتهای طراحی مدّنظر قرار داده شدند. خودرویی که میبینید نتیجه صرف چند سال کار بیوقفه است. ما با یک طراحی جدید، زمینه موفقیت نسل اول قشقایی را فراهم کردیم و اکنون قشقایی، به عنوان سرآمد کراسآور در کمپانی نیسان است.
طراحی
قشقایی جدید، ویژگیهای زیادی از خانواده کراسآورهای نیسان به ارث برده و نمایی جسورانه و اسپورت دارد؛ و در همین حال، ظاهری جدید و هیجانانگیز دارد.
یکی از مؤلفههای طراحی قشقایی، نسبت بین اندازهی چرخها و دیگر ابعاد بدنه است. داریل اسکرایون، مدیر ارشد طراحی نیسان در اروپا میگوید:
میخواستیم که با استفاده از کمان دایرههای چرخها بر قدرت و اعتمادبهنفس خودرو، تأکید داشته باشیم. با استفاده از خط پنجره طولانیتر، این امکان فراهم شد که جرم بیشتری در اطراف چرخها قرار گیرد. ما از وسط بدنه به عنوان اتصال چهارگوشهی آن استفاده کردیم و در نتیجه، شکلی بهدست آمد که شرایط کاملاً ورزشی و مسابقهای داشت. چنین طراحی بر اساس ابعاد چرخها، قدرت و ایمنی بیشتری را در یک خودرو نشان میدهد و نشان از یک حالت غرور و اعتماد به نفس در درون خودرو دارد.
نسبت بین قسمتهای بالا و پایین کاپوت، یکی دیگر از چالشهای زمانبر تیم طراحی نیسان بوده است. داریل اسکرایون در این باره توضیح میدهد که:
تفاوت چندانی بین دو قسمت بالا و پایین وجود ندارد، با اینحال، پیچیدگیهای بدنه در قسمت پایین، بیشتر درنظر گرفته شده است.
بهعنوان مثال اگر سپر عقب را درنظر بگیرید، در نسل اول قشقایی، شکلی بسیار ساده داشته، امّا در نسل جدید، از طراحی بهتر و ضربهگیرتری استفاده شده است. در این مدل، سعی شده تا عناصر ایمنی، احساس آسایش بهتری ایجاد کنند.
تایسوکه ناکامورا اضافه میکند:
ماه روح بیشتری به طراحی بدنه داده ایم. حرکات بیشتری در سطوح دیده میشود و حجمها به صورت روشنتر تعریف شدهاند.
هدف اینبوده که قشقایی جدید، شکلی مدرنتر داشته باشد و من نیز اطمینان دارم که به این هدف دست یافتهایم. وقتی از جلو به خودرو نگاه میکنید، میتوانید تباین دینامیکی احجام را در مواردی مانند طرحهای برجسته چراغها و جلوپنجره، درک کنید. جلوپنجره V شکل در محل اتصال به بدنه، باعث یک حرکت دینامیکی شده و در تضاد با دینامیک طراحی کلی بدنه قرار دارد.
عناصر دیگری مانند «خط سقف»، همانطور که داریل اسکرایون میگوید، دوباره به صورت کامل طراحی شدهاند:
قشقایی جدید، دارای یک سقف «تیز» تری نسبت به نسل اول است. ارتفاع این سقف در عقب خودرو، کاهش مییابد و ما نیز به برای همپوشانی، خط سقف را طولانیتر درنظر گرفتهایم. این کار باعث میشود تا حسّ سرعت و مسابقه در خودرو تقویت شده و نمای دینامیک بیشتری برای قشقایی جدید، ایجاد شود.
طراحی هوشمندانه
با بکارگیری تمام تکنولوژیها و ویژگیهای در دسترس در مراحل اولیه طراحی، تیم طراحی NDE این فرصت را داشتهاند که تمام عناصر کلیدی را در طراحی این خودرو لحاظ کنند. تایسوکه ناکامورا توضیح میدهد:
تکنولوژی، هیچگونه شکل و فرم خاصی ندارد. برای بیان تکنولوژی در قالب طراحی بیرونی خودرو، ما با چالشی بزرگ روبرو بودهایم. درک افراد مختلف از «تکنولوژی» متفاوت است و سؤال اینجاست که چگونه این مفاهیم را در طراحی جای دهیم.
کلید این مشکل، استفاده از تکنولوژی از همان مراحل اولیه است. داریل اسکرایون میگوید:
چراغهای LED یکی از مثالهای خوبِ استفاده از تکنولوژی در طراحیهای ما برای قشقایی جدید است. ما از اول هم میخواستیم از همین پلتفرم برای روشنایی استفاده کنیم. ولی انتظار نداشتیم که این کار ما، باعث ایجاد یک نمای هوشمندانه و تکنولوژیک برای خودرو شود. بر این اساس، قابهای چراغها را نیز به صورت کامل، دوباره طراحی کردیم. این قسمت، یکی از عناصر زیبای طراحی قشقایی جدید با خطوط و اشکال هندسی پیچیده است.
همچنین تیم طراحی ناکامورا، سعی داشتهاند که با استفاده از تجهیزاتی که بیشتر در خودروهای گرانقیمت و لوکس پیدا میشود، حسّ سواری در قشقایی را ارتقا دهند. بر این اساس، از همان اوایل طراحی، استفاده از این تجهیزات، پیشبینی شد. در این رابطه، داریل اسکرایون میگوید:
استفاده از عناصری مانند طرح کروم دور پنحرهها، از گامهای نخست طراحی جدید بودند. ایجاد یک طرح شاهکار، به این سادگیها نیست. جزئیات، تأثیر زیادی در حس بهتر رانندگی دارند. بهعنوان مثال نگاهی به جاهای خالی در پنلها و همچنین جاهایی که سه پنل در کنار هم از سه جنس مختلف هستند، داشته باشید. طراحی و ساخت این قسمتها، زمان زیادی گرفته تا تکمیل شود؛ امّا در مقابل تأثیری که در جلوهی خودرو ایجاد میکند، ارزشش را دارد.
یکی از نواحی ویژه در طراحی بدنه که وقت زیادی از تیم طراحی را به خود اختصاص داده، طرح «کلامشل» برای بازشدن در کاپوت است؛ یک طراحی پیجیده که تیم طراحی نیسان را با چالشهای زیادی مواجه کرده است. در این زمینه داریل اسکرایون اشاره میکند که:
طراحی پنلهای کاپوت کلامشل، کاملاً سهبعدی است و برای ساخت دقیق آن، وقت زیادی لازم است. میتوانستیم کار خودمان را راحت کنیم و از یک کاپوت صاف با طراحی ساده استفاده کنیم؛ ولی این چیزی نبود که احساس یک سواری بهتر را منتقل کند. قبول دارم که کار بسیار سختی بر روی دوش طراحان قرار گرفت، امّا نتیجهی کار، باورنکردنی بود.
طراحی مبتنی بر «کنترل»
کنترل، یکی از مؤلفههایی است که در تمامی عناصر طراحی قشقایی جدید حضور دارد. از طراحی کابین متمرکز بر روی نیازهای راننده و همچنین موقعیت صندلیها گرفته تا طراحی بدنه، همهی قسمتهای خودرو، دست به دست هم داده تا احساس کنترل و آسودگیخاطر را برای راننده و سرنشینان ایجاد کنند. تایسوکه ناکامورا توضیح میدهد:
ایجاد احساس امنیت از طریق طراحی، کار مشکلی بود و باز هم تیم طراحی با چالشهای زیادی مواجه گردید. ما از اول هم میدانستیم که باید اندازه چرخها را افزایش دهیم؛ زیرا طراحی یک خودرو با چرخهای بزرگتر، بر عملکرد رانندگی بهتر و حسّ امنیت بیشتر پشت فرمان، تأکید خواهد داشت. تیم طراحی از شروع کار، به این سمت کشیده شد.
در نتیجه قشقایی جدید، به صورت استاندارد از چرخهای ۱۹ اینچی استفاده میکند. بهمنظور تأثیرگذاری بیشتر بر شخصیت خودروی جدید، جزئیات کلیدی مانند چراغهای عقب و جلو، توسط تیم طراحی، به صورت موشکافانه بررسی شد. همان طور که داریل اسکرایون میگوید:
قصد ما این بود که در هر شرایط روشنایی روز و شب و هوای ابری، قشقایی جدید، از دور، مشخص باشد. در چراغهای عقب از طرح بومرنگ استفاده شده است؛ طرحی که بهعنوان یکی از مؤلفههای اساسی طراحیهای جدید نیسان شناخته میشود و قدرت روشنایی مناسبی در جهت خودش دارد. با وجود تعداد زیاد رقبا در این عرصه، باید هم به فکر یک عنصر قوی در طراحی بیرونی خودرو باشیم؛ چیزی که بتواند هم در شب و هم در روز، بدرخشد.
ایجاد حس امنیت و کنترل در داخل کابین، یکی دیگر از اولویتهای طراحی قشقایی جدید بوده است. تایسوکه ناکامورا در این باره توضیح میدهد که:
[jwplayer mediaid=”۶۰۳۸۲″]پنل اصلی ابزارها، ساختمان کلی طراحی جدید را تشکیل میدهد. این طراحی، به صورت مجازی، عرض کابین را بزرگتر جلوه داده و جریانی پیوسته با درها ایجاد میکند. در همینحال، یک محل متمرکز برای تمام ابزارهای مهم رانندگی است و باعث میشود که تمامی سرنشینان در خودرو، احساس امنیت کنند. برای آسودگی خاطر بیشتر، قسمت پایین داشبورد، پنلهایی برای قرارگیری زانوها در یک حالت راحت، درنظر گرفته شده است.
.....
۷ بهمن ۱۳۹۲این قشقایی چرا اینقدر شبیه به تویوتا rv4 هست ؟؟ در هر دو تیپ !!!
محمد حسین
۷ بهمن ۱۳۹۲زیباست !!!
saied
۷ بهمن ۱۳۹۲از عاشق های المان و بخصوص پورشه دعوت میکنم که این کلیپو حتما ببینن!
http://www.aparat.com/v/NrP6R
دیگه توضیح نمیدم ! هرکی نظر خودشو زیرش بنویسه .
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۸ بهمن ۱۳۹۲سعیدجان، کلی خندیدم :-)
شبیه اون وانت قدیمی که پدال هم کلیپ ش رو گذاشت! واقعا فکر میکنی اینجور ماشینها چه ارزشی دارند؟؟؟!!!
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۸ بهمن ۱۳۹۲درضمن اگه با دقت نگاه کنی (وکمی هم منطقی!) متوجه میشی که پانامرا به هیچ عنوان لانچ نداشت! مشخصه که اصلا گاز نمیداد!
من از شما میپرسم:
به نظرت وقتی یه پانامرا توربو با موتور قریب 5 لیتر! با حداکثر توان گاز بده، نباید صداش شنیده بشه ؟؟!!
آخه اون پراید برفرض هم که توربو گذاشته باشن روش :-) فوقش میخواد چند اسب بخار باشه ؟؟؟!!! عزیزم GTR که نیست!!!
یارو .فقط المان . فقط فولوکس
۹ بهمن ۱۳۹۲فکر کنم پراید رو کلا یه موتور دیگه انداختن روش یکی از معلم ما کیا اپتیما داره می گفت داشتم 150 تا می رفتم دیدم یه پراید مثل جت از بقلم رد شد . گفت گزاشتم دنبالش یه جا وایساد رفتم ازش پرسیدم . کاپوتو زد بالا دیدم متور فورد بسته رو ماشین . اینم اگه هزاران دلار خرج کنه و به یه تیونر ماهر بده راننده ش خوب باشه. شانس هم باهاش باشه می تونه یه پانا مرای کا خونه ای رو شکست بده
(پرچم بالاست)
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۹ بهمن ۱۳۹۲یارو جان نمیتونه! تازه تو این فیلم ادعا شده پانامرا توربو بوده!!!
شما به من بگو با همه این تفاسیر که موتورش رو عوض کرده باشه و تیون شده باشه و… فوقش میخواد چند اسب باشه؟؟؟!!! تازه اگر قدرت موتورش از یه حدی بیشتر باشه وضعیت بدتر میشه! چون پراید چسبندگی لازم رو برای یه لانچ کامل نداره!
من به هیچ وجه این فیلم روقبول ندارم! یه دلیل دیگه هم تو نظر قبلی گفتم!
رضا 2272
۷ بهمن ۱۳۹۲این مدل چراغ جلو مد شده انگار. سراتو ، سورنتو ، هوندا ، نیسان، همه یه مدل میزنن..
M5
۷ اسفند ۱۳۹۳این مدل چراغ هم Audi مد کرد با اولین R8 !
Kurosh
۷ بهمن ۱۳۹۲تا حالا نیسان قشقایی رو از رو اسمش می شناختم…
این دفعه رسماً دیدم نیسان چه کرده وقشقایی چیه…
طراحی متفاوتی داره و واسه همین طرفدار زیاد پیدا میکنه…
Zonda R
۷ بهمن ۱۳۹۲F.A
بی نقصه
این کلاسه حساسیه
و
رقبای قدری داره
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۷ بهمن ۱۳۹۲واقعا زیباتر شده. طراحی قبلی زیاد دلچسب نبود.
Ehsan
۷ بهمن ۱۳۹۲نسبت به مدل قبلی خیلی جالب تر شده مخصوصا عقب ماشین
Zonda R
۷ بهمن ۱۳۹۲F.A
پرفروش ترین نیسانه انگلیسه
matin
۷ بهمن ۱۳۹۲ما هم طراحی داریم ده سال سمند رو تولید کردن زورشون سورن بود
توفیقی
۷ بهمن ۱۳۹۲آفرین به نیسان.واقعا یک ماشین زیبا و GF جذب کن
جهانگير
۷ بهمن ۱۳۹۲بازم
SALAR
۷ بهمن ۱۳۹۲یعنی در این حد ……….
emad
۷ بهمن ۱۳۹۲تازه مرد شده!
كربنادو.فقط آلمان.فقط منصوري
۷ بهمن ۱۳۹۲داستان جالبی بود !!!!!
SALAR
۷ بهمن ۱۳۹۲واقعا داستان جالبی . میبینید چقدر برای ایل قشقایی ایران ارزش قائلن که اسمش قشقایی اما یه عده هستن که برای هیچکس ارزش قائل نیستن فقط فکر جیبشونن ……. درود بر نیسان ……. زنده باد ایران و ایرانی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
كربنادو.فقط آلمان.فقط منصوري
۷ بهمن ۱۳۹۲,عزیز من تو إیران معروف به قشقایی است!!!!!
SALAR
۷ بهمن ۱۳۹۲http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86_%D9%82%D8%B4%D9%82%D8%A7%DB%8C%DB%8C دوست عزیز برو یه سری به اینجا بزن……
ارش
۳۰ بهمن ۱۳۹۲داداش تو وب سایت نیسان هم اسمش قشقائی هست
بهزاد
۷ بهمن ۱۳۹۲همیشه تغییر دادن خودروهای موفق کار سختی بوده و از عهده ی هر طراحی بر نمیاد.
با توجه به قیمتش عناصر طراحی داخلی و خارجی اون گرانتر به نظر میرسن و نشون دهنده ی موفقیت تیم طراحی رو میرسونه.
امیدوارم این مدل هرچه زودتر وارد ایران بشه.
آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
۷ بهمن ۱۳۹۲برادر راو4
امین
۷ بهمن ۱۳۹۲داشبودش که خیلی زیباست.
mahsa
۷ بهمن ۱۳۹۲چقد فقط فقط زیاد شده
ولی خودمونیم اولین کسی که فقطو اینجا باب کرد من بودما
با مهسا فقط آلمان
كربنادو.فقط آلمان.فقط منصوري
۷ بهمن ۱۳۹۲من برای خوشى دل شماها اسمم رو عوض کرده ام . میل باطنی من أین نیست!!!!!!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۷ بهمن ۱۳۹۲درود.
مطمئنی مهسا خانوم؟؟؟؟
این من بودم که باب کردم و لقب متعصب رو هم یدک کشیدم.
ولی باشه مهسا .
چون دوستت دارم قبول میکنم بر خلاف میلم.
((( ایران و المان )))
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۷ بهمن ۱۳۹۲عجب
میلاد خودتی؟!!!!!!!!!!!!!
امروز بچه های پدال خیلی شیطنت میکنن ها.
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۸ بهمن ۱۳۹۲اتفاقا یکی از چیزهایی که من ازش متنفرم همین تقلید کردنه!
اینکه من اسمم رو عوض کردم،دلیل داشت و با هماهنگی کامل با میلادجان بود وگرنه هیچوقت همچین کاری نمیکردم!!!
درضمن مهسا خانوم با عرض معذرت شما اشتباه میکنید! اونموقع که آقامیلاد این اسم رو داشت،با بیش از 500دیدگاه! شما هنوز اولین دیدگاه رو ثبت نکرده بودین!
طوفان
۸ بهمن ۱۳۹۲به چه چیزایی افتخار می کنید شما !
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۸ بهمن ۱۳۹۲دوست عزیز، بحث افتخار نیست!!!
علی
۷ بهمن ۱۳۹۲واقعا فوق العاده شده خیلی زیباست
نیسان واقعا شاهکار کرده قطعا پرفروش خواهد بود
دربرابر مدل قبلی خیلی بهتره
احسان(احسان سابق)
۷ بهمن ۱۳۹۲نسل جدیدش خیلی طراحی خوبی داره.هم عقب هم جلو
مصطفی
۷ بهمن ۱۳۹۲بسیار زیبا و عالی و تناسب خوبی هم داره
farshi
۷ بهمن ۱۳۹۲پشتش خیلی شبیه new سانتافه هست !!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۷ بهمن ۱۳۹۲درود.
افرین به نیسان.
خدایی خیلی قشنگ شده.
عیبهاشم برطرف شده.
مثلا در نسل قبل ، سپر عقب کوتاه بوده که در این نسل بر طرف شده!!!!
افرین . افرین .
((( ایران و المان )))
Zonda R
۷ بهمن ۱۳۹۲F.A
امیدوارم نسله جدیدش وارد بشه
بنده خدا
۸ بهمن ۱۳۹۲سلام.درست ایرانی ها انسانهای خوش انس و عاطفی ان ولی دوستان این مجله تخصصی ماشین ……ای به قربان ایران و ایرانی و اقوامش که همشون تاج سرن…مزدا…قشقایی…تاتا…
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۸ بهمن ۱۳۹۲بسمه تعالی
اینو مطمئن باشید اگه نیسان تا دو سال دیگه همین طراحی هارو ادامه بده طرفدارش خیلی زیاد میشه.
البته تا اینجا نیسان طرفدار کمی هم نداره.
mds
۸ بهمن ۱۳۹۲اینجا سایت تخصصی خودرو هست جای دیگه برا چت کردن پیدا کنید :-x
در ضمن بـــوس در مکان عمومی حرام است :-P
arash1354
۸ بهمن ۱۳۹۲خیلی طراحی زیبایی داره
arash1354
۸ بهمن ۱۳۹۲خیلی خوب شده !
arash1354
۸ بهمن ۱۳۹۲طراحیش خیلی تغییر کرده
mahsa
۹ بهمن ۱۳۹۲نمیدونم شاید میلاد اولین نفر بوده اما خداییش من فقط آلمانو از خودم درآوردم از رو کسی نبود
mahsa
۹ بهمن ۱۳۹۲میدونم فیس بوک نیست اما خسته شدم به خدا تا کی بگیم این خوبه اون بده.آخه به ما که چیزی نمیرسه جز نگاه کردن
حامد MASERATI GT
۹ بهمن ۱۳۹۲اگه بیاد ایران فکر کنم بتونه با سانتافه رقابت کنه.
خادم
۹ مرداد ۱۳۹۳یادش بخیر اقای مهندس سهراب قشقایی
درسال ۱۳۸۰ در یکی از مطبوعات کشور نقل شده بود که در یک جلسه با حضور وزیر صنایع که میزبان مقامات ارشد شرکت تویوتا مقام ارشد تویوتا می پرسد غیر از ماشینهای زمان جنگ کدام مدل در ایران زیاد بوده ومورد علاقه مردم است. موضوع بحث می شود مهندس سهراب قشقایی که دران زمان نماینده فیروزاباد در مجلس و جزء مقامات کمیسیون صنایع بود و در جلسه حضور داشت توضیح می دهد لندکروز که معروف است به ” جیپ تویوتا ” که در بین عشایر طرفداران زیادی دارد مدیر عامل تویوتا علاقه مند می شود برای ان همایشی بگذارد که مهندس قشقایی می گوید می تواند در ایل قشقایی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تا از انهارا در یک جا جمع کند البته اضافه میکند که اگر چنین کاری کرد شرکت تویوتا یک خط تولید در فارس بزند ونام یکی از مدلهای خود رو را قشقایی بگذارد. که این امر محقق نمی شود ولی سال بعد در سفری در ژاپن در کاخانه نیسان یکی از مقامات نیسان موضوع را از قول مدیر عامل تویوتا نقل نموده و جویای تشابه اسمی می شود که اقای مهندس قشقایی توضیحاتی داده ومقداری ایل قشقایی وعلاقه انها را به ماشینهای شاسی بلند ( suv ) نقل میکند که گویا این موضوع یکی از عوامل ناگذاری نیسان قشقایی قرار می گیرد