شورولت برای سال ۲۰۱۶ مالیبو را کاملاً نونوار کرده درحالیکه نیسان بازنگری سنگینی را روی آلتیما انجام داده است. اینجا دو سدان خانوادگی برجسته حضور دارند که راحتی و سواری آشنایی را پیشنهاد میکنند. حال این دو را در برابر هم قرار دادهایم تا ببینیم کدامیک بهتر هستند.
اول از همه ببینیم چه چیزهایی در این خودروها جدید هستند؟ برای سال ۲۰۱۶ آلتیما بنا به گفتهی نیسان یکی از بزرگترین بهروزرسانیهای میانهی عمر را دریافت کرده و در آن شاهد ظاهر و تکنولوژی جدید به همراه دینامیک رانندگی بهبود یافته و هندلینگ تیزتر هستیم.
از طرف دیگر شورولت بهطور کامل مالیبو را مهندسی دوباره کرده و ظاهر کاملاً جدید به همراه کابینی بازطراحی شده از ویژگیهای آن هستند. همچنین گزینههای بیشتر برای پیشرانه و وزن کمتر باعث شده تا این خودرو بیشازپیش در معرض دید قرار بگیرد. از نظر پیشرانه، نسخهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو به عنوان گزینهی پایه وجود دارد درحالیکه نسخهای هیبرید از مالیبو نیز در دسترس است.
سواری
در مجموع سواری هر دو خودرو قابل پیشبینی است. سیستم فرمان مالیبو کمی سنگینتر بوده و بازخورد مناسبی دارد همچنین شورولت در پیچها احساس سبکتری دارد. این سخن به معنی بد بودن آلتیما نیست زیرا در حقیقت تفاوتهای بین این دو خودرو کم است.
حتی وقتی بحث راحتی خودروها میشود انتخاب خودروی برتر سخت است. هر دو خودرو سواری نرم حتی در راههای ناهموار دارند. از نظر ایزولهی خودرو از صداهای بیرونی، به نظر میرسد که مالیبو کمی بهتر عمل کرده باشد چراکه در آلتیما صدای لاستیکها بیشتر به کابین راه مییابد.
چیزی که برای اکثر رانندگان اینگونه خودروها مهم است سادگی رانندگی و سواری است. موقعیت نشستن راننده باید به خوبی تنظیم شده باشد و دینامیک رانندگی خاص خودروها باعث شود که راننده راحت باشد. هر دوی این خودروها عملکردی مناسب به عنوان یک سدان خانوادگی دارند.
تفاوتهای قوای محرکه
تفاوتهای قوای محرکه قطعاً پدیدار میشوند هرچند هر دو خودرو روشهای متفاوتی را در پیش گرفتهاند. در آلتیمای حاضر در تست شاهد پیشرانهی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری ۱۸۲ اسب بخاری متصل شده به گیربکس CVT هستیم. افرادی که خواهان قدرت بیشتری هستند میتوانند پیشرانهی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری ۲۷۰ اسب بخاری را انتخاب کنند. البته باید گفت که همان پیشرانهی ۴ سیلندر نیز قدرت بیش از حد کافی برای خودرویی در این کلاس دارد.
نیسان با ساخت گیربکس خوب CVT برگ برندهای در دست دارد. قدرت پیشرانه فورا انتقال مییابد.
پیشرانهی مالیبو ۲۰ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به آلتیما دارد اما احتمالاً هرگز متوجه این امر نخواهید شد. نیروبخش مالیبو پیشرانهی جدید ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری است که به آسانی به اندازهی پیشرانه آلتیما قدرتمند احساس شده چرا که گشتاور خوبی را در طیف دور پیشرانهی ۲ هزار تا ۴ هزار ایجاد میکند. بهتر از همه اینکه قدرت کاملاً خطی بوده و تأخیر توربو دیده نمیشود.
مصرف سوخت هر دو خودرو تقریباً در یک حد است و آلتیما به لطف گیربکس CVT در بزرگراه سوخت اندکی کمتر میسوزاند. هر دو خودرو در شهر مصرف سوخت ۸.۷ لیتری دارند که به واقعیت هم نزدیکتر است.
کابین
حداقل از نظر ما مالیبو کابین شیکتری دارد. داخل خودرو مکان خوبی فراهم شده و شاهد استایلی گیراتر نسبت به آلتیما هستیم. ویژگیهایی همچون مواد بکار رفته روی داشبورد که در تریم های بالاتر چرمی هستند احساس لمس خوبی دارند. کل کابین نیز به خوبی با یکدیگر چفت شدهاند. صندلیهای جلوی شورولت احساس راحتی دارند.
تکنولوژی
امسال هر دو خودرو تکنولوژی جدیدی را دریافت کردهاند اما بستهی کمکرانندهی آلتیما قطعاً احساسبرانگیزتر است. آلتیمای حاضر در تست از جدیدترین سیستمهای کمکراننده از جمله کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد جلو سود میبرد. این سیستم به خودرو اجازه میدهد تا دو خودرو جلوتر را در نظر گرفته تا موارد اتفاق افتاده در ترافیک را پیشبینی کند. این تکنولوژی راداری خیالانگیز همچنین به سیستم کروز کنترل تطبیقی کمک میکند. این سیستم به سرعت واکنش نشان میدهد.
در آلتیما ۲.5SL همهی تکنولوژیهای یاد شده بخشی از پکیج ۲۱۹۰ دلاری هستند. در مالیبو 1LT تست شده این تکنولوژیها ۱۱۹۵ دلار قیمت دارند اما به خوبی نیسان نیستند.
خودروهای حاضر در تست فاقد تجهیزاتی چون نوربالای خودکار، پایش نقاط کور، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و… هستند. کروز کنترل تطبیقی در تریم های بالاتر مالیبو در دسترس هستند.
خب اوضاع دربارهی تکنولوژی داخل کابین چگونه است؟ سیستم اطلاعات سرگرمی هر دو خودرو ارتقا یافته هرچند کار با سیستم Uconnect شورولت راحتتر است. با دکمههای موجود روی فرمان میتوان اکثر عملکردهای اصلی را انجام داد هرچند خود صفحه لمسی دکمههای کمتری نسبت به نیسان داشته و سریعتر و خلاقانهتر است.
در پایهترین مدل آلتیما بهای بیشتری دارد و البته همین داستان در تریم های بالاتر نیز دیده میشود. مالیبوی پایه با بهای ۲۲۵۵۵ دلاری فروخته میشود درحالیکه برای خرید آلتیمای پایه باید ۲۳۳۳۵ دلار پرداخت کرد. گرانترین نسخهی مالیبو برچسب قیمتی ۳۲۷۲۵ دلار دارد درحالیکه آلتیما ۳۳۵۲۵ دلار قیمت میخورد.
قضاوت نهایی
قضاوت دراینباره کمی سخت است. در اینجا ما دو خودرو با هندلینگی خوب داریم که تجهیزات مناسبی داشته و ویژگیهای خوبی را برای بهایی در حدود ۳۰ هزار دلار ارائه میکنند؛ اما در نهایت به خودرویی میرسیم که کمی فضای بیشتری برای خانوادهها داشته و ارزش بالاتر و استایل شیکتری دارد: شورولت مالیبو.
نیسان آلتیما ۲۰۱۶ | برنده | شورولت مالیبو ۲۰۱۶ |
۱۸۲ اسب بخار | آلتیما | ۱۶۳ اسب بخار |
۲۴۴ | مالیبو | ۲۵۰ |
CVT | – | ۶ سرعته اتوماتیک |
۱۴۷۶ کیلوگرم | مالیبو | ۱۴۱۸ کیلوگرم |
۸.۷/۶ لیتر در هر صد کیلومتر | آلتیما | ۸.۷/۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر |
۳۲۱۶۵ دلار | مالیبو | ۲۷۴۱۵ دلار |
منبع: autoguide
شروین
۱۱ آبان ۱۳۹۵جای هیچ شکی در برتری مالیبو نیست.
شاهین جان به یادتیم.
شاهین
۱۱ آبان ۱۳۹۵به به شروین جان فداتم
اون ور منم به یادتمااااا ؛)
سامان اذری
۱۱ آبان ۱۳۹۵شاهین قارداش خوش گلدین
شاهین
۱۱ آبان ۱۳۹۵مخلص سامان عزیز :)
(ali (CHEVY NOVA
۱۱ آبان ۱۳۹۵ای ول داش شروین گل
داداش قبلا ها نظرات زیبات رو بیشتر میدیدم
واقعا مالیبو ماشین معرکه ای هستش
walid
۱۱ آبان ۱۳۹۵جوووووووووونم آلتیما. میخامت رفیق
سیاوش
۱۱ آبان ۱۳۹۵آره من سوار مالیبو شدم واقعا لذت رانندگی فوق العاده خوبی داره کیفیتشم هم فوق العاده است واقعا صنعت خودروی آمریکا در دوره اوباما رشد فوق العاده زیادی کرده احسنت.در این مقایسه هم واقعا بدون هیچ شکی برنده شورلته دوستان
شورلت مالیبو +
نیسان آلتیما _
لطفا نظرتونو اعلام بفرمایید.
(ali (CHEVY NOVA
۱۱ آبان ۱۳۹۵سیاوش جان داداش نظر من هم مثل شماس
شورولت مالیبو واقعا ماشین خوب و برازنده ای هستش
نیسان هم خوبه و مدل التیما از مدلهای محبوب نیسان در امریکاس
اما من سلیقم به شورولت هستش
Elemento
۱۱ آبان ۱۳۹۵.
مالیبو از نیسان زیباتره.
جلوش واقعا شیک و خواستنی هست.
Daniel
۱۱ آبان ۱۳۹۵ماشاا.. خودروهای آمریکایی
خودم با F-150 فورد از رو کاپوت تمام ژاپونی ها عبور کنم صلوات… .
Shahryar
۱۱ آبان ۱۳۹۵چند سالت؟
Gta زیاد بازی میکنی؟
Daniel
۱۱ آبان ۱۳۹۵اتفاقا اصلا gta بازی نمیکنم.
ولی اینطور که میبینم تو زیاد بازی کردی که اینو میگی.عیب نداره ادامه بده.
راستی اگر هم به سن و سال باشه که باید جلوی لاک پشت و کلاغ سیاه لنگ بندازی داداش.
(ali (CHEVY NOVA
۱۱ آبان ۱۳۹۵دوستان من هیچ زمان سن و سال رو در موضوعات مختلف ملاک قرار ندین
چه بسا یه فردی که سنش پایین هست خیلی چیزها رو بهتر و دقیق تر متوجه شه و بگه تا یه فرد سن بالا
اگه سن رو ملاک قرار بدیم همه ی کهن سالان برا خودشون پس یه پا فیلسوفن
مهم مطالعه در مورد یه موضوع و داشتن دانش هستش نه سن افراد
حرفم کلی بود
احسان(احسان سابق)
۱۱ آبان ۱۳۹۵واقعا انتخاب سخته. یکیشون رو انتخاب کنم دلم واسه اون یکی میتپه
ونوم
۱۱ آبان ۱۳۹۵نیسان فقط مصرف سوختش خیلی جزیی کمتره تو بقیه موارد شورلت برنده مطلق
حميد
۱۱ آبان ۱۳۹۵مالیبو انتخاب بهتری نسبت به نیسان هست
Mdesign
۱۱ آبان ۱۳۹۵من باشم مالیبو رو بر میدارم … طراحیش خیلی قشنگ تر و دوست داشتنی تره …
ارمان
۱۱ آبان ۱۳۹۵با این هزینه چندین ساله انتخاب اول من اکورده ☺
رضا پ
۱۱ آبان ۱۳۹۵نیسان و مزدا تو ایران خیلی ضعیف دارن کار میکنن
خییییلی !??
حیف
ASTON
۱۱ آبان ۱۳۹۵آلتیما فوق العاده هست بگو کی نبوده
اما مساله اینه شورولت امسال با ملیبو ترکونده جای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشته
انتخاب من ملیبو
arash
۱۲ آبان ۱۳۹۵جلو مالیبو خیلی خسته کننده و مثل یه شخصیت شکست خورده است ولی باز هم مالیبو رو انتخاب می کنم.
sunmartin
۱۲ آبان ۱۳۹۵قطعا مالیبو پیروز این مقایسه است
قیمت کمتر و شتاب بهتر طراحی داخلی و خارجی هیجان انگیز اتاق جادارتر
ali
۱۲ آبان ۱۳۹۵انتخاب من نیسان آلتیما …
مردهمیشه پیروز
۱۲ آبان ۱۳۹۵حیف که هردو خودرو ایران واردنمیکنه.تا اشغالهای وطنی سوارشیم وکشته شیم.ماشین امریکایی چیزه دیگه ایی هست.صد حیف
احمد باقری
۱۲ آبان ۱۳۹۵به نظر میاد که ماشین نیسان، قشنگ تر باشه.
حمیدرضا
۱۲ آبان ۱۳۹۵عجیبه حجم موتور شورولت خیلی کمتره ولی اینجا نوشته خیلی تفاوتی تو قدرت ندارن در هر صورت اون که امریکایی و برای ما ارزو اونم ساخت امریکاست بازم برای ما ارزو البته شایدم نباید وارد بشه وگرنه کی میره سراغ نمایندگی های انحصاری
ارس
۱۹ آذر ۱۳۹۵من التبما. 2015دارم.عالیه