سال ۲۰۰۴ بود که نیسان، خودروی سدان جدید خود را با عنوان نیسان تیدا وارد بازار کرد. خودرویی که با عناوین مختلف در مناطق گوناگون دنیا وارد شبکه فروش شد. نیسان ورسا اسمی بود که این خودرو در بازار ایالات متحده برایش انتخاب شده بود. سال ۲۰۰۹ نیسان ورسا ۱.۶ که آن هم به صورت سدان ساخته شده بود وارد بازار امریکا شد. خودرویی با گیربکس دستیِ پنج سرعته، تایرهای ۱۴ اینچی و چندین آپشن جدید نسبت به خودروهای موجود در بازارِ آن زمان.
و امروز نیسان، مدلِ هاچ بک یا مینی ام پی وی این خودرو را که روی کاغذ پتانسیل فراوانی برای به دست گرفتن حلقه بازار، بین خودروهای هاچ بک دارد، معرفی کرد. خودرویی در بالاترین کیفیت مصرف سوخت، یک قیمت بسیار مناسب و چندین آپشن جذاب دیگر که بی شک بازار را به سوی خود جذب خواهد کرد. اما همه داستان را نمی توان از روی کاغذ گفت. برای همین سری به سن دیاگو می زنیم، جایی که قرار است اولین ورسا نوت هاچ بک ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار گیرد. اتومبیلی که بر اساس خودروی مفهومی اینویتیشن طراحی و تولید شده و اکنون با نام ورسا نوت به بازار راه یافته است. در نگاه اول، به نظر می رسد بر اساس طراحی و ویژگی های خودرو، قیمت ۱۳۹۹۰ دلار حتی برای حالت پایه و بدون پکیج هایش قیمتی بسیار کم نسبت به انتظار بازار خودرو بوده است و مطمئنا در قسمت های مختلفی از دنیا و مخصوصاً در بازارهای رقابتی به دلیل کمبود بودجه در خط تولیدش، این قیمت اندکی افزایش خواهد یافت. مزایا و معایب طراحی نیسان ورسا هاچ بک ۲۰۱۴از نظر طراحی خارجی با اینکه برخی از ویژگی های خود را از دیگر خودروهای نیسان به عاریه گرفته (به طور مثال چراغ های جلو از نیسان لیف و چراغ های عقب از خودروهای اسپرت سری Z ) اما باز هم نسبت به مدل سدانِ خود و حتی دیگر خودروهای هاچ بکِ داخلِ بازار از طراحی بهتر و برجسته تری برخوردار است. ولی متأسفانه جای هیچ تعریفی از طراحی داخلی اش وجود ندارد، یک طرح بندی پایه ای به وسیلهٔ مقدار زیادی پلاستیک سخت و دیزاینی قدیمی که تمام ویژگی های اتاقش را از سطح ممتازی که انتظار داشتیم پایین آورده است و حتی استفاده از نوعی ماده سخت برای ساختن دسته های صندلی جلو، بی تردید کاربران آن را شاکی خواهد کرد. اندکی فضا و ارتفاع بیشتر برای صندلی های عقب و مناسبتر شدن آن برای افراد بزرگسال و همچنین افزایش ظرفیتِ بار پذیری این خودرو به میزان ۰.۵۸ متر مکعب که با تا شدن صندلی های عقب حتی بیشتر هم می شود، می تواند تنها امتیازاتِ مثبتِ طراحی داخلی اش باشد. هر چند از قدرت جذب سر و صدای اتاق این خودرو که گروه بررسی را شوکه کرده بود، نمی توان بی تفاوت گذشت. نکات رانندگی
به وضوح می توان گفت:در این کلاس از خودروها تنها عنصرِ صرفه اقتصادی و مصرف سوخت می تواند گوی سبقت را از دیگر رقبا برباید. پس منتظر هیچ سورپرایزی از طرف نیسان ورسا هاچ بک ۲۰۱۴ نباشید.
یک موتور ۱.۶ لیتری با چهار سیلنر و ارائه قدرت قابل قبول ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور ۱۰۷ پوند در هر فوت به همراه یک گیربکس دستی پنج سرعته با نوع CVT (با قدرتِ تغییر پذیری مداوم) اطلاعات هایلایت شدهٔ این خودرو هستند.
جالب است بدانید، گیربکس CVT(continuously variable transmission) در اوایل دهه ۵۰ توسط یک هلندی ساخته شد. این نوع گیربکس ها بر خلاف گیربکس های مکانیکیِ معمول با توجه به دور موتور و سرعت اتومبیل، نسبت انتقال را تغییر می دهند.
بدون تردید، برجسته ترین ویژگی نیسان ورسا هاچ بک ۲۰۱۴ مصرف سوخت پایین آن است،۶.۷۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر که نسبت به نسل های پیشینش که در بهترین حالتشان ۶.۹۲ لیتر مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر داشتند، این خودرو را وارد خودروهای محبوب EPA (آزانس حمایت از محیط زیست) خواهد کرد. مصرف پایینی که مهندسان نیسان علت آن را کاهش ۳۰۰ پوندی وزن خودرو به همراه استفاده موثر و دقیق از عناصر آیرودینامیک در طراحی خارجی و همچنین سیستم های کنترل باز و بسته شدن شیشه های اتومبیل در سرعت های مختلف ذکر کرده اند.
ترجمه: علی لیواری
علی
۱۳ تیر ۱۳۹۲داخلش خوبه بیرونش بد نیست
feri 007
۱۳ تیر ۱۳۹۲این یه ماشین کم مصرفه و توی شهر ماشین خوبیه… یه جورایی قیافش مردونه نیست… به درد خانم ها میخوره(جون میده باهاش برن توی جوب و بزنن به در و دیوار…. خخخخخخخخخخخ)
slr722
۱۳ تیر ۱۳۹۲می ارزه به 100 تا تویوتا یاریس…
مصطفی
۱۳ تیر ۱۳۹۲واقعا نیسان عالیه ترکیبی از کیفیت- نوآوری و تکنولوژی .
ملاحضه بفرمایید با یه قیمت مناسب چه امکانات کاربردی و تکنولوژی به روزی داره
اون وقت خودروساز داخلی euro4 داشتن رو یه ابتکار و تکنولوژی می دونه …
واقعا شرم اوره …
باید بسوزیم و بسازیم …
این حکایت همچنان باقیست…
مسیح
۱۳ تیر ۱۳۹۲عزیزم شلوغ نکن. ما 34 ساله تحریم هستیم. 8 سال هم جنگ داشتیم. انتظار دیگه ای نباید داشته باشین!! ایرانی ها واقعا […] همش یا ماشین خوب میخوان یا زندگی خوب. اگه یه ذره تحمل میداشتین الان وضعمون این نبود. اگه یه ذره پشت مسئولین بودین این وضعیت مملکت نبود.لیاقت مردمی که به […] خودشون خیانت کنن همینه!!
*عرفان*
۱۳ تیر ۱۳۹۲هه….
دکی جووون (مسیح)؟؟؟
من یه جووونم تا کی باید صبر کنم که ایشالا مسوولین با بچه های اونور آب صلح کنن که ایشالا 206 بیاد پایین من بتونم بخرم..
آخه چرا باید پراید 6 ملیونیو .(که باز 6 تومنم واسش زیاده) 14 15 تومن بدن دسته ملت…؟؟!!!
تحریم تحریم… بابا بیخیال ..
از ماست که بر ماست .. .
نزار دهنم وا شه اینجا حاش نی حاجی..
hamid x
۱۴ تیر ۱۳۹۲خدایا میبینی چه ادمی مارو به این حال و روز دچارمون کردند/اقا مسیح پدر من 2سال واس کشورش جنگید تو همین تحریما توی جنگ تو صنایع شفیع زاده خمپاره 120 تولید میکردند بعد جنگم 20 سال توی صنعت این کشور کارگری کردو 4 سال اخرش رو هم هر 5ماه حقوقشو میدادندواخرش یکی از همین مدیرای خدمتگزار سرش کلاه گذاشت با 400تومن حقوق بازنشسته اش کردوبا سنواتش یه پیکان خریده تو اژانس کار میکنه یه شب در میونم کشیک وا میسته/بعد عمری خواستیم یه ال90 بگیریم همین پولمون شد 17 تومن به برکت همین مسئولین تحریم شدیم پولمون هیچ شد . بازم میخوای بگم ؟ پدرم که از عمرش گذشت و به چیزی نرسید ولی …………
مسیح
۱۴ تیر ۱۳۹۲همین دیگه .نمیتونید تحمل کنید چند سال مشکلاتو. یه سال که بهتون فشار اومد کمر خم میکنید….
الان فقط بحث مقاومت مطرحه. نتونید مقاومت کنید در برابر مشکلات ،همینه که هست.
VAHID JINPACHI
۱۳ تیر ۱۳۹۲من از طراحی بیرونی این ماشین خیلی خوشم اومده ولی داخلش از این بیشتر برای من انتظار می رفت.
حسین
۱۳ تیر ۱۳۹۲به ما چه?
ال90 که خیلی ارزونتره واسه ما جوونا یه
رویاست!!
14000ضربدر
2500میشه
35000000
حالا گمرک هم حداقل قانونی اش 10درصد
است(شنیدم) و دلار هم باید 3500 حساب کنی!
احمد
۱۴ تیر ۱۳۹۲قراره داتسون جدید با قیمت حدود 5 هزار دلار 10 روز دیگه رونمایی بشه و در کارخانه هند نیسان ساخته می شه حالا که تحریم جدید اومده به جای این قضیه که کیفیت ماشین های بی کیفیت داخل را کمتر کنند و قضیه بازگشت پیکان کاش با آمدن داتسون به جای واردات ماشین های چینی بی کیفیت این داتسون را وارد کنند که هم ده برابر خودروهای چینی کیفیت دارد و 100 برابر خودروهای ایرانی و قیمتش از چینی ها هم کمتر است وو مثلا در صورت واردات با دلار 3 تومنی حدود کمتر از 20 میلیون تعرفه می خوره که قیمتش چیزی حدود تیبای آشغال می شود که این کجا و آن کجا که البته شاید تا چند ماه دیگر با ورود آقای روحانی قیمت دلار کاهش پیدا کند همچنین طراحی های آنرا می توانید در سایت رسمی داتسون که نیسان اعلام کرد به نشانی http://datsun.com/ مراجعه کنید طراحی اش برای یک خودرو ارزان واقعا فوق العاده است . زمان شمار سایت زمان رونمایی سایت و خودرو ساخته شده را نشان می دهد که می شود 15 جولای و شعار داتسون Dream. Access. Trust یعنی رویا،دسترسی پیداکردن،قابل اعتماد
علیرضا
۱۴ تیر ۱۳۹۲یکی این بنده خدا رو که نفسش از جای گرم بلند میشه و واسه بقیه نسخه میپیچه از برق بکشه ، اعصاب نداریم به اندازه کافی این حرفارو از رئیس جمهور محبوبت شنفتیم !
آتش
۲۷ مهر ۱۳۹۲بابا یکی این جا نیست که بدونه قیمت این هاچ بک ورسا چقدره؟تو بازار اومده ولی هنوز قیمتش رو تو سایت نزده.
مینا
۲۰ مهر ۱۳۹۳کسی نیس قیمت این هاچ بک و بگه ااااای ملت میشه منو راهنمایی کنید من خوشم اومده از این :P
رحمان
۲۹ مهر ۱۳۹۳سلام بنده یک دستگاه ورسا 2007 هاچ بک با موتور 1.8 اش رو دارم بسیار ماشین با کیفیتی هستش اتفاقا خیلی هم چغر و محکم هم هست فقط یک مشکل همیشگی داریم و اونم تامین قطعات هست …
علي
۱۲ فروردین ۱۳۹۶با نیسان ورسا نوت اس وی رانندگی کردم خودرویی بسیار عالی ازنظرشتاب وسرعت و خیلی کم مصرفه . توجاده اصلا کم نمیاره .بانصف گاز150تا پرمیکنه مثل ب ام و میچسبه به جاده بنظرم طراحی داخلش هم ازنظرراحتی صندلی فرمان وارتفاع سقف وجلوپاوحتی صندوق عقب خوب ومناسبه ی حس ایمنی به راننده میده
مهرزاد
۱۷ بهمن ۱۴۰۰من مشکی همین ماشین رو دارم .البته منطقه آزاد اروند..خیلی ماشین عالیه
سیما
۱۶ دی ۱۴۰۱سلام وقت بخیر
منم این ماشین را دارم
قطعاتشو از کجا می خرید
میشه راهنمایی بفرمایید