نیسان

به اعتقاد کارلوس گوسن، نیسان تا دو سه سال آینده ورشکست می‌شود

کارلوس گوسن طی چند وقت اخیر بسیار پرحاشیه و خبرساز بوده است. وی در ژاپن با چندین اتهام مختلف ازجمله کم اظهاری درآمد خود مواجه شد و سپس در ماه دسامبر از این کشور فرار کرده و به لبنان پناه برد؛ اما هرچند اتهامات زیادی به گوسن وارد است ولی قطعاً نمی‌توان دانش و توانایی او در اداره کردن یک شرکت خودروسازی را زیر سؤال برد زیرا او نه‌تنها مأموریت تقریباً غیرممکنی یعنی خلاص کردن نیسان از شر بدهی‌های سنگین و بازگرداندن آن به سوددهی را به انجام رساند بلکه موفق به ایجاد اتحاد رنو-نیسان شد و حتی میتسوبیشی را هم جذب این گروه خودروسازی کرد. گوسن همچنین خواستار ادغام نزدیک‌تر رنو و نیسان هم بود و بسیاری معتقدند این چیزی بود که نهایتاً به سقوط او انجامید.

حال اما وکیل گوسن در ژاپن «نوبویو گوهارا» روز چهارشنبه در توکیو یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرده و گفتگوهای خود با رئیس پیشین نیسان را بازگو نموده و از قول او حرف‌های جالبی زده است. این وکیل آخرین بار دو روز قبل از فرار گوسن به بیروت با او ملاقات کرده و از او اجازه داشته که جزئیات مکالمات را افشا کند. گوهارا که دادستان پیشین ژاپن بوده و مانند گوسن منتقد سیستم دادگستری این کشور است گفته است:

او (گوسن) به من گفت که احتمالاً نیسان ظرف دو تا سه سال آینده ورشکست می‌شود

البته گوهارا اضافه کرده که گوسن در مورد این پیش‌بینی عجیب خود جزئیاتی را بیان نکرده است. سخنگوی نیسان «آزوسا ماموس» نیز هنگام سؤال رویترز از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده است.

اما علاوه بر این نقل‌قول، گوهارا در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود اضافه کرده است:

نیسان و دادستان‌های ژاپن باهم دست‌به‌یکی کرده‌اند تا یک پروندهٔ جنایی علیه گوسن ایجاد کنند

درهرحال بدیهی است که پیش‌بینی گوسن مبنی بر ورشکستگی نیسان را نباید قطعی دانست زیرا وی هم‌اکنون موضع خصمانه‌ای علیه این شرکت دارد و آن‌را به خطاهای زیادی متهم می‌کند اما بااین‌حال واقعیت این است که نیسان خصوصاً در چین و اروپا با کاهش فروش محصولات خود مواجه شده و پیش‌بینی فروش و سود خود را برای سال مالی جاری هم کاهش داده است. این شرکت همچنین گفته است که ۱۲,۵۰۰ شغل را در سراسر جهان حذف خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Farzad

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    نوستراداموس دنیای خودرو ?

  2. ارش

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    عجب آشغالیه این گوسن نتیجه شراکت با فرانسوی ها همینه مدیر عامل لبنانی باشه تو فرانسه آموزش دیده باشه بهتر از این نمیشه .چه نیت کثیفی هم داره بی خود نیست ژاپنی ها بازداشتش کردن نگو برای شرکت نیسان خواب ورشکستگی و مالکیت کامل رنو بر نیسان رو داشته که پاچیده ?

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۵ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      آرش عزیز
      جوری کامنت گذاشتی که نمیدونم لایک بدم یا دیسلایک .
      هم درست میگی هم اشتباه .
      مدریت در دنیای امروز با مالکیت فرق میکنه ، یه مدیر دانا میتونه نظم + پول + ارزش را نصیب سهامداران مالکان کارفرمایان بکنه .

      یه ساختمان مثلاً ۵۰ واحدی اگر مالک های ثروتمندی هم داشته باشه اما مدیری دانا نداشته باشه ، میتونه راحت به گند و فساد کشیده بشه از هر نظر .

      در مقاله هم ذکر فواید و بودن گوسن شده اما مطمئناً برای گوسن پاپوش درست کردند و بوی فتنه برای گوسن میاد .

      بخدا اگر مسئولان ما آدم باشند و بفهمند که نمیفهمند یا خودشان را به نفهمی زدند ، گوسن را باید با التماس و فرش قرمز همراه با حقوق میلیونها دلار در سال بیاورند ایران تا بفهمید مدریت در خودروسازی یعنی چی و در مقابل صنایع خودروسازی چقدر پول خوابیده و یه پای مشکلات اقتصادی کشور میتونه با همین آدم حل بشه ، لبنان هم که دست خودشونه ، پس یالا دست به کار بشید از کشور دوست و برادر لبنان بیاوریدش به کشور گل بلبل ایران .

      آقا ، ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازست ، الان موقعشه ، ۴۰ ساله فرار مغزها و عضله ها داریم ، یکبار هم که شده ورود یک مدیر فراری داشته باشید تا بفهمید مدریت یعنی چی .

  3. MOHAMAD.n.r

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    برشکسته شدن کامل نیسان دوز از انتظارت.ولی کاهش فروش بیشتر رو شاید تجربه کنه.
    توی مقاله دیروز در بین ۲۰ خودروی پرفروش آمریکا نیسان۳نماینده داشت(مثل تویوتا و هوندا) که دو تا شون قدیمی هستند و افت فروش داشتن(سنترا و روگ)که سنترا نثل جدیدش الان آماده ی فروشه و روگ هم تا چند وقت دیگه آماده میشه.
    ولی اگر برشکسته بشه روزگار رنو سیاهه چون هم سهامدار عمده هست و هم تا الان تکیه زیادی رو مهندسی نیسان داشته.
    شخصا موافق جدا شدن بخش مهندسی نیسان هستم تا ببینم رنو توی اروپا میتونه به تنهایی از پس غول خودروسازی آلمان بر بیاد یا نه.
    نیسان بزند مورد علاقه من نیست ولی نمیدونم چرا از ته قلب دوسش دارم یه جورایی برام مثل آلفا می مونه حتی اگر فروشش نصف بشه.

    1. پویان

      ۵ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (826 ديدگاه)

      شما رنو رو خیلی دست کم گرفتی. الان رنو داره میره سمت خودرو برقی و تا 2021 نسل جدید موتورهای الکتریکیش رو رونمایی می کنه .
      در دنیا دلیل اصلی فروش برندینگ و تبلیغاته نه کیفیت .به اپل یا تسلا نگاه بندازید اصلا کیفیتشون نسبت ب رقبا به اندازه فروششون بیشتر نیست

      1. MOHAMAD.n.r

        ۵ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (1141 ديدگاه)

        والا کیفیت رو مردم تجربه میکنند و میخرند.
        تابستون(شهریور) پدر بنده قصد خرید خودرو داشت(ایکس تریل یا راو۴)که با توجه به اوضاع اقتصادی خانواده در آخرین لحظات تصمیم گرفت نخره.
        شروع کردیم به پرس و جو و… که من رفتم که ببینم اوضاع خدمات پس از فروش چطوره.
        رفتم دنبال خدمات پس از فروش نیسان که در شهر کرمان در جایی مثل شهرک صنعتی قرار داره. ولی هیچی از نیسان ندیدم. فقط خدمات پس از فروش تویوتا وجود داشت.پیاده شدم رفتم داخل که بپرسم نیسان کجاست که مدیر مجموعه بهم گفت همین جاست.تعجب کردم.
        بعد شروع به صحبت کردم و نظرشون رو پرسیدم.
        بهم گفت من برام فرقی نمیکنه شما کدوم ماشین رو بخری(کولیوس-ایکس تریل-راو۴)چون خدمات پس از فروش هر سه خودرو با منه. و گفت کسایی که میان برای سرویس و من نظرشون رو پرسیدم از راو۴ حدود۷۰ درصد و از نیسان حدود۹۰درصد رضایت دارند(بخاطر نرم تر بودن و امکانات بیشتر). ولی اکیدا بهم توصیه کرد سمت کولیوس نرم(گفت خیلی سیستم های برقیش حساسه در دراز مدت مشکل به وجود میاره) با این که همون موقع یدونه کولیوس صفر هم داشت برای فروش ولی اون دو تا رو نداشت.
        در ضمن تجربه مسافرت هم با تلیسمان دارم که میتونم بگم جنس چرم صندلی ها و دور فرمون افتضاحه.
        ببخشید زیاد نوشتم.??

        1. NAVID۰۰۹۸

          ۵ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (10474 ديدگاه)

          MOHAMAD..n.r عزیز
          من تجربه سواری با هرسه را داشتم و مدتی هم راو۴ داشتم .
          اون آقا درست میگفت ، نیسان ایکستریل خودروی خوبیه اما این را در نظر بگیر :
          به مصرف سوخت کمتر شتاب سرعت و لذت سواری راو۴ نمیرسه .
          طراحی کلاسیک و خاص پسندی داره .
          گیربکس cvt با موتور ۴سیلندر داره که اصلاً با ۶سیلندر مورانو قابل مقایسه نیست و روی مخه .
          بازار عجیب کسادی داره و همین که صفر خریدی افت شدیدی داره در صکرتی که قیمت کارکرده مدل ۲۰۱۷ راو۴ معادل صفر کیلومتر ۲۰۱۸ ایکستریل هست .
          خدای نکرده تصادفی داشته باشی ، قطعات گرانی داره .
          اما خدایی سواری نرمتری نصبت به راو۴ داره اما اصلاً لذت سواری با راو۴ را ندارد و راو۴ بسیار خوش دسته که انگاری پشت هاچبکی همچون ۲۰۶ نشسته اید و میتوانید در اتوبان لایی کشی و سرعت بگیرید .

          چیزی جا انداختم شما به بزرگی خودتون ببخشید .

          همیشه گفتم باز هم میگم ، چون در ایران زندگی میکنیم و تمام شرایط را میدانیم ، بهترین خودرو وارداتی برای استفاده تویوتا هست و اگر نه که من اگر آمریکا بودم فقط آلمانی اون هم بنز سوار میشدم .

        2. MOHAMAD.n.r

          ۵ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (1141 ديدگاه)

          اقا نوید کاملا با نظرتون موافقم🙏🙏🙏

  4. mehran911

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2119 ديدگاه)

    گوسن توسط ژاپنی ها قربانی اختلاف بین رنو نیسان شد و به نوعی شبیه به یک انتقام از رنو به نظر میرسه
    نمی دونم در هیئت مدیره نیسان چه خبره و چرا بعضی از اعضا انقدر علاقمند به جدایی هستن
    شاید دلیلش این باشه که گوسن همواره علاقمند به همکاری و ادغام دو شرکت بود
    نکته جالب سهام دارای نیسان در سایت هستن که از جدایی طرفداری میکنن در حالی که اصلا به نفع نیسان نیست اونم در این زمان
    مثل اینکه فراموش کردن گوسن نیسان رو از ورشکستگی حتمی نجات داد
    مثل اینکه یادشون رفته خودشون بهش لقب Mr.Fix it رو دادن و اسمش رفت در تالار مشاهیر صنعت خودرو سازی ژاپن
    .
    نمیگم گوسن مقصر نبود اما اصلا و ابدا این مجازاتش نبود

    1. Ferrari

      ۵ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (1957 ديدگاه)

      اتهام گوسن هرچی که هست تو این چندماه باید مشخص میشد ولی مشخص نکردن و بیخودی انداختنش تو زندان اگه اختلاس کرده خب جرم مشخصه و مجازاتشو اعلام کنن اگه کاری نکرده ازادش کنن چندین ماه فرصت داشتن که تحقیق کنن اما من فکر میکنم هیچکاری نکردن.

      1. mehran911

        ۵ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (2119 ديدگاه)

        دقیقا
        خواستن تا جایی که میشه
        خون به جگرش کنن !
        کلا خیییلی پرونده مرموزی بود باید دید آینده چی در موردش مینویسن

    2. دانیال_Surrey،England

      ۵ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      ژاپنی ها کلا تو گند زدن به بهتریناشون نابغه ان!!!!
      نمونش تو صنعت بازیسازیشون زیاده.
      بهترین مثالش هم دعوای کونامی و کوجیما و گند زدن به بهترین مجموعه هاشون مثل سایلنت هیل و یا ناقص بودن بازی p.t و….هم از اثراتشه.

      با این دعواهای بیجا احتمالا به این زودی ها اثری از نسل جدید gtr نخواهد بود،شایدم هیچوقت.?

      1. mehran911

        ۵ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (2119 ديدگاه)

        راستش هیچوقت رو بعید میدونم
        GTR بلاخره تولید خواهد شد
        هر چند خودم با سوپراسپرت هیبریدی خیلی موافق نیستم اما در صورتی که مشکلات نیسان برطرف بشه با توجه به خبرهای اخیر احتمالا تولید خواهد شد
        حداقل امیدوارم

      2. NAVID۰۰۹۸

        ۵ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (10474 ديدگاه)

        پویان عزیز
        یا منظورتو بد میرسونی یا جدی نمیگی .
        شما به طور مثال برو محصولات فیات یا سوزوکی از آخرین مدلهای بازار را در تمام دنیا تبلیغ کن ، اگر فروشش بیشتر از تویوتا شد من کلاً خودرو را میبوسم میگذارم کنار .
        ۱۰۰ساله تمام شرکتها برای رسیدن به کیفیت بالاتر به همراه قیمت ارزانتر تلاش میکنند بعد شما میای فکر میکنی میگی کیفیت مهم نیست ،برندیگ یا تبلیغات مهمه.
        بردینگ و تبلیغات از همین کیفیت میاد که جسارت حضور محصولات در دنیا را به شرکتها میده .
        اپل و تسلا هم با این حرفت بردی زیر سوال و بی ارزش کردی ، همه شرکتها تلاش میکنند به کیفیت و تکنولوژی این دو شرکت برسند و عقب نمانند و باعث پیشرفت و رقابت در دنیای الکترونیک و خودرو شده ، بعد شما میای میگی کیفیت مهم نیست .
        بخدا بدترین خودروهای چینی ارائه شده در دنیا برای شماها زیادیه و احتمالاً همین که ماشین چهارتا چرخ داشته باشه کافیه حتی اگر خاموش هولش بدین .

        1. پویان

          ۵ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (826 ديدگاه)

          بنده عرض کردم برندینگ و تبلیغات مهمتر از کیفیته .نه اینکه اصلا کیفیت مهم نیست.
          یه مثال الان اگر یک ایرپاد با کیفیت خود اپل بسازن که زیاد هم دشوار نیست .باز فروش اپل بیشتره .تسلا که نصف حرفاش ادعای کذب بود ولی یه دستایی پشت پرده نذاشتن بیفته و سهماش رو انقدر بردن بالا

  5. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    یه سناریو مطرحه که تویوتا پشت این اتهام‌زنی‌ها به گوسنِ تا با محو کردن این مدیر کاربلد و به حاشیه کشوندن کمپانی‌هایی که زیر نظرش بودن، مانع رشدِ بیشتر گروه رنو نیسان میتسوبیشی بشه؛ در واقع به نظر می‌رسه میخوان جلوی رسیدن این گروه به صدر جدول فروش رو بگیرن چون گوسن دقیقا داشت به همین سمت میرفت.

  6. ممد ژانگولر

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    گوسنو باید اعدام کنن تموم بشه بره . کسی چندتا تابعیت داره مشخصه که جریان چیه. اینجور آدمارو باید از شصت پا تو مرکز شهر آویزون کنن تا درس عبرتی بشه برای مدیران فاسد دیگه تمام.

    1. Farzad

      ۵ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      این بعد از مرگشم خبر ساز میشه ?

  7. datsun

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3960 ديدگاه)

    ریشه این مشکلات رو باید تو روحیه استعمارگری دولت فرانسه جستجو کرد.

  8. فرشاد

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (42 ديدگاه)

    درسته ژاپن تو ایران محبوبه برعکس فرانسه ولی یک طرفه ب قاضی نرین وقتی کسیو بدون اینکه جرمش مشخص کنن زندانیش کردن این یعنی چی ؟
    همه چیز داره نشون میده علیه گوسن پاپوش دوختن دلیل نمیشه چون طرف فرانسویه حتما مجرمه
    ژاپنی ها ک فرشته نیستن

  9. آرش وان

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (317 ديدگاه)

    اگر تئوری توطئه بنده صحیح باشه به نظر می رسه نیسان عمداً داره به سمت کاهش فروش شدید میره تا سهامش رو به چیزی در حد مفت تبدیل کنه و بعد ۴۳/۴ درصد ؛ سهام نیسان رو که دست رنوست را به پایین ترین قیمت ممکن بخره و بعد که مستقل شد ، استارت پیشرفت رو مجدداً بزنه

  10. Renault Fluence

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    ایرادت واقعا خنده دار بود. معمولا تست یک ماشین تو مسافرت مربوط به مواردی مثل نرم بودن و بی صدا بودن کابین ماشین، شتاب و هندلینگ و امکانات رفاهی مثل کولر و سیستم سرگرمی میشه. حالا تو این مسافرت تنها مشکل شما جنس چرم صندلی و فرمان بوده واقعا؟؟!!

  11. آرش وان

    ۶ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (317 ديدگاه)

    اگر تئوری توطئه ی بنده صحیح باشه به نظر می رسه نیسان عمداً داره به سمت کاهش فروش شدید میره تا سهامش رو به چیزی در حد مفت تبدیل کنه و بعد ۴۳/۴ درصد ؛ سهام نیسان رو که دست رنوست را به پایین ترین قیمت ممکن بخره و بعد که مستقل شد ، استارت پیشرفت رو مجدداً بزنه

  12. سجاد

    ۶ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (18 ديدگاه)

    کارلوس گوسن شرکت ورشکسته نیسان را که اتومبیل های آن در نزد خریداران هیچ جایگاهی نداشت به یک کمپانی طراز اول تبدیل کرد. با برنامه ریزی های گوسن بود که نیسان به یکی از پنج اتومبیل ساز برتر دنیا تبدیل شد و به سوددهی و جایگاه کنونی رسید. به نظرم اگر گوسن نبود نیسان خیلی سال پیش ورشکست شده و به فراموشی سپرده می شد. نیسان و ژاپنی ها خیلی بیشتر از این به گوسن بدهکارند. اتفاقی هم که افتاده حاصل یک توطئه از طرف مدیران رده میانی و ژاپنی نیسان بوده ;i احساس می کردند که با وجود قدرت گوسن کنترل شرکت نیسان از دست ژاپنی ها خارج شده و نیسان در حال تبدیل به شرکتی غیر ژاپنی می باشد و طی چند سال اخیر تلاش نمودند به هر نحوی گوسن را از صدر به زیر بکشند. تا سال قبل ژاپنی ها گوسن را خدای صنعت و اتومبیل می دانستند و پرستش می کردند . حقوق و مزایای 15 میلیون دلاری او در مقابل سودی که برای نیسان به وجود آورده عدد بسیار کوچکی می باشد و به نظر می رسد تمامی این اتفاقات یک پاپوش بزرگ در دنیای صنعت و اتومبیل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا