داتسون اولین کراس اوور خود با نام ساده کراس را معرفی کرد.
داتسون کراس که پیش از این با کانسپت Go-Cross پیشنمایش شده بود خودرویی با ظاهر خشن است که دارای پوششهای بدنه پلاستیکی و ارتفاع ۲۰۰ میلیمتری از سطح زمین میباشد. نمای جلوی خودرو تحت تسلط جلوپنجره شانه عسلی بوده و آن را چراغهای جلو ملقب به چشم عقاب و همچنین مه شکنهای گیرا فرا گرفتهاند.
طراحان همچنین عناصر فلزی، حفاظ زیر بدنه و رینگهای ۱۵ اینچی آلیاژی را نیز در نظر گرفتهاند. از دیگر ویژگیهای قابل ذکر میتوان ریلهای سقف کرومی و خط شانه متمایز با دینامیک رو به عقب خودرو را برشمرد. طول/عرض/ارتفاع داتسون کراس به ترتیب برابر با ۳۹۹۵/۱۶۷۰/۱۵۶۰ میلیمتر بوده و فاصله بین محورها نیز ۲۴۵۰ میلیمتر میباشد.
کراس ظاهراً دارای سیستم چهار چرخ محرک بوده و همچنین در آن ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش، کنترل دینامیک خودرو و دیفرانسیل با لغزش محدود به چشم میخورند. این خودرو همچنین از چراغهای جلوی اتوماتیک و کیسههای هوای جلو سود میبرد.
datsun
۳۰ دی ۱۳۹۶این همه امکانات و سیستم چهار چرخ دوازده هزار دلار عالیه
Hamid.Hellcat
۳۰ دی ۱۳۹۶اینهمه امکانات منظورت غربیلک فرمان سه پره است؟
shahin
۱ بهمن ۱۳۹۶همینو میتونیم بسازیم ؟کوییک چند هزار دلاره ؟
محمد
۳۰ دی ۱۳۹۶این از ماه دیگه تو ایرانه به قیمت بالای ۱۰۰ میلیون
Saeed Boroomand
۳۰ دی ۱۳۹۶ماشین خیلی خوبیه. واسه حدود هفتاد هشتاد تومن واقعا رقابتیه مونتاژش ( آیا منصفانه هم هست ؛) ). موتورشم با توجه به جعبه دنده اش شتاب سیزده چهارده ثانیه رو جواب میده فکر کنم ، مدل شاسی بلندش از ام پی وی اش واسه بازار داخلی زیباتر هم هست ، مصرفشم متوسطش نزدیک پنج و یکی دو دهم لیتره. قیمتش هم بیسش از حدود ۹۰۰۰ دلار شروع میشه.
m.m
۳۰ دی ۱۳۹۶اولش فکر کردم داستر شبیهشه
Wrx
۳۰ دی ۱۳۹۶?????ایووول به داتسون
خاک این تو سر پژو و سیتروئن??شوخی میکنم ولی خدایش باید یاد بگیرن که کراس اوور باید چهارچرخ باشه ?
ایول به داتسون ??????
ولی جدا از این ماشین یه سوال همیشه برای من پیش میاد واقعا هدفه ساخت یه کراس اوور چیه
مثلا هدف ساخت نیسان جوک یا همین کراس یا کرتا هیوندای یا قشقایی یا ۵۰۰۸ و امثال اینا چیه چون خیلی از دوستان در همین سایت پدال بارها به من میگن اصن این ماشینها برای بیرون از جاده نیست خوب پس هدف ساختشون و هدف خریدشون چیه ?
بردیا
۳۰ دی ۱۳۹۶تو همه دنیا هدف هر ماشینی مشخصه جز ایران ! الان تو گیلان که منطقه آزاد انزلی هست ، جوک خیلی فروش داشت تا الان و کلا هم کراس اور ها در صدر فروش هستن. نه این که فقط جو باشه، نیاز حکم می کنه ! رشت که مرکز استانه مثلا ، خیابوناش پر از چاله های وحشتناکه ! از چاله که عبور می کنی یهو با سرعت گیر نیم متری مواجه میشی اونم نه یکی دو تا ، پشت هم !! تو این وضعیت فقط سدان های ایرانی اونم از خانواده 405 یا لوگان و امسال اینا میتونن جون سالم به در ببرن و تو خارجی ها هم حق انتخاب زیادی بین سدان ها نداریم ، تویوتا کرولا ، هوندا سیتی و نیسان سنترا فقط ارتفاع مناسب این جور جاده ها رو دارن. حالا فکر می کنی مردم بدشون میاد سدان بگیرن ؟
حالا شما میگی اوکی ، این کاربرد واسه ایرانیا، اونوریا چرا پول میدن قشقایی موتور 1.2 لیتری می گیرن ؟؟ اینم جوابش سادست ! واسه یه خانواده کراس اوور خیلی مناسب تر و اقتصادی تره تا سدان. منظورم یه خانواده با 3 تا پسر دختر بالای 25 سال نیست مثل اینجا ! اونجا ماشین خانواده یعنی یه ماشین جادار واسه یه خانواده با 2-3 تا بچه کوچیک که یه مسافرت هم بخوان برن دوچرخه بچه ها رو هم جا بدن تو ماشین و در عین حال راحتی و آرامش کافی در کنار امنیت مناسب داشته باشه. تو همین گیلان واسه یه آفرود واقعی هیچ کدوم از این ماشین های دو دیفرانسیل جوابگو نیستن و یه آپشن بی معنیه ! هنوز پیکاپ ها و پاترول و لندرور های قدیمی نیاز مردم محلی رو رفع می کنه.پس بودنه این آپشن رو ماشین هایی با این ابعاد و این قدرت بیشتر نمایشیه و دقیقا مخصوص بازار کشورهایی مثله ایرانه.
Wrx
۳۰ دی ۱۳۹۶حرفتو تا یه جاهای قبول دارم من خودمم تو منطقه ازاد انزلی زندگی میکنم و خودم منطقه داشتم
ولی منظورم از سیستم چهارچرخ 4wdنیست که بتونه مثله پاترول و پیکاپ افرود کنه
من منظورم اینه که با سیستم awdکه رو این ماشین ها نصب میشه هم رو کنترل ماشین تاثیر مثبت دارن چون ارتفاعشون بیشتر از سدان هاست
و هم در جادهای خاکی یا گل سطحی با شیب نسبتا زیاد و یا هوای برفی مثله گیلان حداقل از یه ماشین سدان بهتر عمل کنه مثله همون سدان هایی که مثال زدی
بردیا
۳۰ دی ۱۳۹۶کنترل ماشین رو موافقم با شما ولی بحث اصلی اینه که این ماشین ها با این ابعاد و حجم موتور کلا برای جاده های استاندارد و با همون کارایی که مثال زدم طراحی شدن. قطعا کسی که کارش بیشتر جاده های خاکی یا گلی هستش باید به فکر پیکاپ یا ماشینای 4WD باشه. اگه قدرت موتور بالا باشه ، اونوقت AWD شاید منطقی به نظر برسه ولی بهاش رو هم با مصرف بنزین بیشتر باید پرداخت کرد که واسه همین برای خیلی از AWD سواران تو ایران بیشتر واسه پز دادنه و خیلی کم فعالش می کنن ! الان هم قشقایی خیلی خیلی ناچیز تو اروپا AWD فروش داره و کل فروشش عملا FWD شده که نشون میده مردم بیشتر واسه جادار بودن و خانوادگی بودنشه که میخرنش و خب مصرف بنزین کمتر هم میتونه تاثیر داشته باشه تو فروشش.
تو استان گیلان برف خودش یه آپشن یه سال در میونه و برفی هم که میاد خیابونا کاملا بسته میشن ، در حدی که نیسان Titan هم نمیتونه از خونه بیرون بیاد چه برسه یه کراس اوور ها !
من نمیگم آپشن AWD بی مصرفه ، میگم خیلی موارد نیاز هست ماشین جادارتر باشه و ارتفاع مناسب تری نسبت به سدان ها داشته باشه ولی AWD هم نباشه و این موضوع که حتی تو اروپا ، که خودرو کاملا متناسب با نیاز خریداری میشه به سمت کراس اوور های FWD رفته کاملا منطقیه.
در انتها اضافه کنم ، منظور من از این کامنت صرفا مشخص کردن کاربرد کراس اوور FWD در جاده های معمولیه.
بردیا
۳۰ دی ۱۳۹۶این نکته رو اضافه کنم که نه تنها امثال این ماشین که قدرت 78 اسب بخاری و گشتاور 104 نیوتون متری دارن ، بلکه حتی ماشین های قوی تر مثل سانتافه که موتور های بالای 2 لیتری دارن هم واسه آفرود مناسب نیستن. جاده های روستایی و خاکی رو بدون 2 دیفرانسیل میتونید رانندگی کنید و کاملا بستگی به آشنایی شما با اون جاده و مهارتتون داره. آره ، واسه کسی که تجربه ای نداشته واسه رانندگی تو اون جاده ، خوبه (به شرطی که حداقل موتورش قوی باشه) و اگه چرخ ها جایی گیر کنن بدون دردسر میاد بیرون اما اون جاده های که معنی آفرود واقعی رو میدن اصلا بحث چرخ نیست، کل ماشین به فنا میره !
Wrx
۳۰ دی ۱۳۹۶گفتم که اینجا منظور افرود نیست
اصلا سیستم awdبرای افرود نیست
در ضمن همون سانتافه که شما گفتی من دیدم تو برف ۱۲سانتی گیر کرده بخاطر وارد نبودن راننده قبلا هم گفتم در ماشین های با سیستم awdمثله سورنتو و سانتافه و توسان و اسپورتیج باید در حالت قفل کردن دیفرانسیل از دنده دستی استفاده کرد نه این که در حالت اتوماتیک اقا قفل میکنه دیفرانسیل و میخواد از جاهای ناهموار سطحی رد بشه چه برف چه خاک چه گل
در زمینه سیستم های awdو 4wdبحث خیلی زیاده ولی باز میگم اصلا سیستم awdبرای افرود در مسیرهای سخت نیست
بردیا
۳۰ دی ۱۳۹۶میدونم دوست عزیز، این جواب رو قبل این که کامنت شما تایید بشه داده بودم و در جواب به شما نبود.
دقیقا همین طوره ! حتی نیسان یه سری از قشقایی های AWD رو صرفا با دنده دستی ارائه می کنه !
حسن
۳۰ دی ۱۳۹۶قیافه و ویژگیهای موتور و رینگهای کوچکش در حد چینی هاست.البته تفاوتهاش هم چهار چرخ متحرک بودن و کیفیت بالاترش هست.
ali a
۳۰ دی ۱۳۹۶طراحی داخلی ابتدای و تمام پلاستیک بی کیفیت . انگار برای هند ساخته شده !.. موتور 1.2 لیتری 78 اسبی برای این هیکل و وزن !!… طراحی عقب هم خیلی نچسبه.. دو دیفرانسیل با این موتور و وزن و cvt ببین چه شود ! رنو داستر خیلی این بهتره با اینکه یکم گرونتره…
SS
۳۰ دی ۱۳۹۶طول ماشین کمتر از 4 متره
ابعادش به عکس ها نمیخوره
sadegh
۳۰ دی ۱۳۹۶تاحالا کراس اوور نزده بود،خب حالا هم نمیزد!!!چیه این!!!!چهارچرخ هم که باشه ارتفاعی نداره!