در مقایسهای سخت و فشرده به بررسی دو خودروی اسپرت و محبوب یعنی آئودی R8 V10 Plus و نیسان GT-R Track Pack خواهیم پرداخت. این خودروها بهصورت بیرحمانهای اشک هر رقیبی را در کف خیابان درمیآورند!
تأمین نیروی مداوم و بیوقفه در این خودروها به همراه سیستم چهارچرخ متحرک و سیستم گیربکس دو کلاچه حس دلپذیری از رانندگی را به وجود میآورد. در این میان اگر خواستار خودروی AWD سریعتری هستید گزینههای پیش روی شما لامبورگینی آونتادور ۴۰۰ هزار دلاری و بوگاتی ویرون میلیون دلاری هستند. بنابراین دلیلی ندارد تا این دو خودرو را با توجه به سابقه و عملکرد و صد البته قیمتشان، متواضع و فروتن ندانیم.
GT-R با موتور ۵۴۵ اسبی و قیمت ۱۱۶.۷۱۰ دلاری، به نظر معاملهٔ خوبی به نظر میرسد. اینطور نیست؟! پکیج Track دارای موارد اضافی شامل مجراهای خنککنندهٔ سیستم ترمز، سیستم ضربهگیرهای اصلاحشده و… میباشد. در این مدل همچنین صندلیهای عقب حذف شده و چرخهای فورج کاری شدهٔ آن نیز از مدل Black Edition به عاریت گرفته شدهاند. اما موارد جدید برای R8 نیز شامل سیستم انتقال قدرت ۲ کلاچه و مدل V10 Plus است. برای هرچه کمتر شدن وزن این خودرو آئودی تمهیداتی اندیشیده است که دربردارندهٔ مخزن سوخت کوچکتر، ضربهگیرهای اصلاحشده، صندلیها با تنظیم دستی و استفاده از قطعات فیبر کربنی میباشد. مجموع این موارد باعث کاهش ۵۹ کیلوگرم وزن خودرو شده است که در ترکیب با افزایش ۲۵ اسب بخاری قدرت موتور عملکرد بهتری را به نمایش میگذارد.
نوع عملکرد موتور این دو خودرو و همچنین تفاوت بازهٔ قیمتی آنها قابل توجه است اما ما نمیتوانیم در برابر وسوسهٔ مقایسهٔ این دو خودرو مقاومت کنیم! پس برای یک مقایسهٔ جانانه به دل جاده و پیست میزنیم!
ابتدا با یک درگ موافق هستید؟ سریع راندن برای این دو خودرو بسیار آسان است. هر دو خودرو دارای روش لانچ کنترل هستند اما جان کلام این است: ترمز، گاز، ناپدید شدن! در زمان حدود ۱۱ ثانیه، مسابقه تمام است. نیسان با اختلاف ۰.۳ ثانیه برنده میشود. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲.۷ ثانیهای نیسان، آن را در ردیف بزرگانی همچون ویرون و پورشه ۹۱۱ توربو قرار میدهد.
کدامیک سریعتر است؟! خب به جواب این سؤال رسیدیم اما سؤال اساسیتر این است: کدام یک بهتر است؟ برای مشخص شدن پاسخ به چیزی بیش از یک مسابقهٔ درگ نیاز داریم. پس راهی جاده و پیست میشویم.
در جادههای کوهستانی ما به همراه آقای Edward Loh تلاش میکنیم تا سرعت خودروها را از حد مجاز فراتر نبریم. R8 در اینجا اصرار میکند که شما بهصورت تدریجی از هر پیچ عبور کنید ولی GT-R هرگز از سرعت کم ابراز رضایت نمیکند و شما را به خاطر این کار سرزنش میکند.تایرهای دانلوپ به GT-R اجازه میدهند که با سرعت بالا وارد پیچ شود و به نظر میرسد این خودرو به طور مداوم طالب سرعت بیشتری است. شما میتوانید همیشه زودتر از آن چیزی که فکر میکنید پایتان را بر روی پدال گاز فشار دهید البته چالش واقعی پیدا کردن زمان این کار است. پاداش این کار نیز شتاب گیری مسلسلوار و دیوانه کنندهٔ آن است که همراه با صدای خشن موتور و نالهٔ گیربکس، لرزه بر اندام هر رقیبی میاندازد.GT-R نیروی g چشمگیری را تولید میکند بنابراین باید منتظر خوشامدگویی صندلیهای محکم مناسب و آبی و خاکستری رنگ آن باشید! در موقع رانندگی، حتی با وجود مجموعهٔ Bilsteins و همچنین حالت Comfort، به نظر میرسد که هر گونه نقص و عیب جاده به شما منتقل میشود. حال به سراغ آئودی R8 میرویم. در رابطه با این خودرو شما احساس فراگیری از تصفیه و پالایش را پیدا میکنید. این خودرو به طرز عالی هنر و مهارت خود را نشان میدهد و در برابر خشونت موجود در GT-R میتواند موفقتر باشد. نمای ظاهری و بیرونی آن و احساس کنترل و تو دست بودن آن به نظر میرسد که بهتر و مستقیمتر است. تقسیم وزن R8 بهتر احساس میشود و شما به آسانی خواهید فهمید که چگونه بتوانید خود را با قدرت موتور و پدال گاز هماهنگ کنید. ضربهگیرهای اصلاحشدهٔ آئودی رانندگی نسبتاً راحتی را در مقیاس یک سوپرکار ارائه میدهند. راندن R8 شما را از محیط بیرون ایزوله نمیکند و شما هنوز احساس میکنید که خودرو در حال انجام چه کاری است اما باید ذکر کرد که از صداهای ناخواسته خبری نیست.آقای Loh میگوید: من فکر میکنم در پیچهای تند،GT-R آئودی را شگفتزده میکند. نکتهٔ جالبی که دیده میشود دودهای خاکستری است که از اگزوز GT-R خارج میشود.
در نبرد سیستمهای انتقال قدرت،R8 احساس بهمراتب بهتری دارد. تعویض دندههای آن سریعتر و روانتر احساس میشود و بهترین صدای موتور V10 را ارائه میدهد. گیربکس GT-R نیز چیزی از رقیب کم ندارد اما شیفتهای آن در برابر آئودی قدری کم میآورد.آقای Loh متذکر میشود که: آئودی احساس خاصتری دارد و همچنین مرغوبتر دیده میشود.
پس از آزمایشهای جادهای که با محدودیت سرعت همراه بود به پیست میرویم، جایی که آقای Randy Pobst بسیار مشتاق تست این دو خودرو بدون هر گونه محدودیت غیرعادلانهٔ سرعت است.
شما باید دربارهٔ قدرت بیش فرمانی فکر کنید، این مورد کنترلپذیر است و میتواند لذت زیادی را به ارمغان آورد اما اگر بخواهید که سریع حرکت کنید باید دقت کافی را دراینباره به خرج دهید. اما در رابطه با نیسان GT-R مزیتی وجود دارد. ورای نشان “Track Pack” که بر کنسول مرکزی آن نقش بسته است، تنظیمات خاص نیسان در این مدل قرار داده شده است. پس از طی چندین دور در پیست،Randy این چنین میگوید:
من آرزو میکنم که خودروی مسابقهای خودم همانند GT-R باشد. او این گونه ادامه میدهد: بیش فرمانی وجود ندارد. هنوز هم این خودرو خیلی خوب وارد پیچها میشود. شما میتوانید لحظههای قطبی و متضاد بیشتری را در این خودرو احساس کنید اما این نیسان بالانس شده است و قسمت عقب آن دقیقاً در جایی که به آن تعلق دارد باقی میماند.
در حالی که زمان ۱:۲۱.۹۵ ثانیه طی یک دور پیست برای R8 بسیار قابل احترام است (۰.۴ ثانیه سریعتر از فراری ۴۵۸) اما زمان ۱:۱۹.۵۵ ثانیهای نیسان GT-R حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد. این زمان حتی ۰.۱۷ ثانیه سریعتر از دوکاتی ۱۱۹۸s است.
اما راز GT-R چیست؟! تورک و کشش، آن هم به مقدار زیاد! برای این خودرو بسیار سهل است که از پیچها با سرعت خارج شود و در این میان هیچ زمانی را تلف نمیکند. در نتیجه این خودرو سطحی از اعتماد و اطمینان را به وجود میآورد که به شما اجازه میدهد بیشتر بر روی پدال گاز بفشارید.
R8 برنده است، نه به خاطر اصلاحات فنی بیشتر و صدای جذابتر و نمای زیباتر، بلکه به خاطر این که همهٔ ما میخواهیم آن را برانیم…
آئودی R8
موتور وسط،AWD، مجهز به لانچ کنترل
قدرت: ۵۵۰ اسب بخار در ۸۰۰۰ rpm
تورک: ۵۳۵ نیوتن متر در ۶۵۰۰ rpm
شتاب صفر تا ۹۶: ۳.۲ ثانیه
مسافت یک چهارم مایل (۴۰۰ متر): ۱۱.۳ ثانیه با سرعت ۲۰۲.۴ کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی: ۰.۹۹ g
قیمت پایه: ۱۸۲,۵۹۵ دلار
قیمت در زمان تست: ۱۸۸.۹۹۵ دلار
نیسان GT-R
موتور جلو، AWD، مجهز به لانچ کنترل
قدرت: ۵۴۵ اسب بخار در ۶۴۰۰ rpm
تورک: ۶۲۷.۷ نیوتن متر در ۳۲۰۰ rpm
شتاب صفر تا ۹۶: ۲.۷ ثانیه
مسافت یک چهارم مایل: ۱۱.۰ ثانیه با سرعت ۲۰۱.۳ کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی: ۱.۰۴ g
قیمت پایه: ۱۱۶,۷۱۰ دلار
قیمت در زمان تست: ۱۱۶.۷۱۰ دلار
HaMiDrEzA
۱۵ مرداد ۱۳۹۳انتخاب من که GTR است، چون نسبت به قیمت یه اسپرت تمام عیار هست.
البته اگه از نظر مالی مشکل نداشته باشم آئودی رو انتخاب می کنم :D
خاوری
۱۶ مرداد ۱۳۹۳جی تی آر غول کشه..پس پرچمش بالاس
reza
۱۵ مرداد ۱۳۹۳هر دوشون خوبن یکی المانی یکی ژاپنی
ولی اختلاف قیمت زیاده ، با این اختلاف قیمت میشه دوتا چلنجر خرید :)
بلاخره ائودیه دیگه :)
در کل جفتشون خوبن
Arash66
۱۶ مرداد ۱۳۹۳دست بالا دست زیاده …
بد نیست این کلیپ رو ببینید !
https://www.youtube.com/watch?v=pwyF8NGBrIs
محمد ، عشق ژاپن
۱۶ مرداد ۱۳۹۳نامردیه ، R8 حدود 70 هزار دلار گرون تره
علیرضا
۱۶ مرداد ۱۳۹۳R8 برنده نیست. GT-R برنده ست چون اولا با سابقه تره، دوما همون قدرت رو تو دور خیلی پایینتر تحویلت میده، سوما گشتاورش خیلی بالاتره اونم تو دور خیلی پایینتر، چهارما قیمتش خیلی پایینتر و به صرفه تره.
مورد پنجم اینکه خود نویسنده اذعان کرده که نیسان پیجها رو خیلی راحت تر رد میکنه و تورک و کشش بالاتری هم داره و…
اما باز آخرش اومده نتیجه گیری کرده که حالا با همه این توضیحات اما بازم آئودی برنده ست چون به نظر ظرایف رانندگی رو رعایت کرده!
واضحه که نیسان تو همه موارد برتره.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۶ مرداد ۱۳۹۳درود .
خب شما برو تست کن و بگو . ددیگه چرا کار اون کارشناس هارو بی ارزش میکنی ؟؟؟
یددفعه بگو نمیخوام قبول کنم .
سابقه ددلیل بر برندده بودنه ؟؟؟
پس الان که هیوندای سابقش کمه ، همیشه و ددر همه جا بازنددست ؟؟؟
اونوقت شما با این ددلیلت میخواهی ماشین هارم کارشناسی بکنی ؟؟؟
جالبه .
علیرضا
۱۶ مرداد ۱۳۹۳دوست عزیز میلاد جان من این ماشینا رو تست نکردم چون امکانشو ندارم و در حدی هم نیستم که بخوام نظر خبره های ماشین رو بی ارزش کنم. فقط میتونم بگم که قبول دارم یا قبول ندارم.
من کارشناسی رو قبول میکنم که واقعا با دلیل باشه. نه اینکه یک خط در انتها بگه : “R8 برنده ست.” هر چی گشتم نتونستم توضیحات درستی پیدا کنم برای این قضاوتشون.
واقعا رو هوا نگفتم GTR. در مورد این ماشین تحقیق کردم. علاوه بر مواردی که گفتم خدمات پس از فروش نیسان و مخصوصا این ماشین عالیه، پتانسیل تیونینگ بالاتری از R8 داره، و همچنین هزینه سرویس و نگهداری موتورش اگر پایینتر از موتور R8 نباشه بالاتر نیست. درسته که توربو داره و توربو کمی هزینه نگهداری یک موتور رو بالا میبره، اما چون موتورش 6 سیلندره به هر حال هزینه نگهداری پایینتری از موتور 10 سیلندر آئودی داره. همچنین گیربکس R8 روغن خیلی گرونی میطلبه.
ضمنا جا داره اینجا بگم که R8 بخش زیادی از لذت رانندگیش رو مدیون موتور ایتالیاییش هست، اما تمام قطعات GTR مال خود نیسانه.
قبول کنین که از لحاظ پرفورمنس، هزینه اولیه و هزینه نگهداری GTR برنده بلامنازع هست و از لحاظ زیبایی و آپشن و لوکس بودن R8 برنده ست. (GTR ماشین لوکسی نیست اما با وجود سیستم صوتی قدرتمند باس، بلوتوث، و نویگیشن پیشرفته جدا چیزی هم کم نذاشته.)
همچنین GTR با فضای پای بیشتر برای سرنشین جلو، فاصله بین دو محور بیشتر، و فضای صندوق بار خیلی بزرگتر، در طولانی مدت آسایش بیشتری رو فراهم میکنه و برای استفاده شهری مناسبتر از R8 هست.
این مهندسی ها رو بذارین کنار مهندسی آلمانی. انصافی قضاوت کنین. میبینین که ژاپن خیلی به آلمان نزدیک شده دوستان. هر چند هنوز جا داره تا بهش برسه.
maxima
۲۶ مهر ۱۳۹۴با سلام خدمت دوستان ، واقعاً کارشناسی جالبی بود نیسان تو همه موارد برتر بود(استارت،سرعت در مسافت طولانی ، ورود به پیچها و از همه مهمتر قیمت بسیار مناسبتر آن) واقعاً روی چه حسابی باید R8 برنده باشه ….؟؟؟؟؟
ضمناً خواهش می کنم برندهای ژاپنی رو با کره ای ها مقایسه نکنید . خوبه یه نفر آلمان رو با فرانسه مقایسه کنه ؟ نه خوبه ؟ بس کنید دیگه !!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۶ مرداد ۱۳۹۳درود . اومدی اینجا که مطالب رو قبول نکنی . ددر ضمن توربو گشتاور نیسان رو
زیادد کرده .
محمد ، عشق ژاپن
۱۶ مرداد ۱۳۹۳اپل که خز شده کلا گفتم بخندیم :)
نیسان GTR با سابقه تر از R8 هست و این نسلش حالا حالاها از چشم نمیوفته ، من تو کیش سوار جفتشون شدم ، هر دو عالیند ، GTR تو شتاب رقیب هارو له میکنه ، ولی R8 هم خب آلمانیه و خیلی کلاس داره
راجع به اون جمله ی اپل هم که گفتی والا باید بگم الآن دیگه اپل به قدری خز شده که دیگه جذابیت واسه کسی نداره ، من رفتم آیفونم رو فروختم چون دیدم که همه تقریبا اپل دارند و خیلی خز شده ، رفتم یه سونی Z خریدم
لانتا
۱۶ مرداد ۱۳۹۳نیسان gt-r با سابقه تر این نشنیده بود تا حالا. همه میدونن r8 چه مهندسی توش به کار رفته . نیسان gt-r ماشینی مثل گوشی های سامسونگ بعد از یه مدت از چشم ادم میفته اما اپل همیشه برای ادم جذابت دارن R8 به همین شکله…
علیرضا
۱۶ مرداد ۱۳۹۳دوست من راجع به کلمه “سابقه” لطفا درباره عبارات زیر تحقیق کن تا معنای حرف من رو بیشتر متوجه شی :
سری C
سری S
R30 تا R34
skyline
Nismo
240
z-car
…
mt amre
۱۶ مرداد ۱۳۹۳فقط نیسان
محمد
۱۶ مرداد ۱۳۹۳مکانیک ذاتا تو خون آلمانیاس اما ژاپنی ها الکترونیک شون خوبه!به نظر من مقایسه درستی نبود چون این دو ماشین از لحاظ قیمت و کیفیت ساخت در یک رده نیستند و قطعا آئودی سر تره…..
interceptor
۱۶ مرداد ۱۳۹۳متاسفم برای منبع این مطلب که چرا R8-GT رو مورد مقایسه قرار نداد و از مدل ضعیف تر R8 استفاده کرد. توی بازی بسیار با کیفیت need for speed – most wanted که می شه اون رو یک simulator خوب ارزیابی کرد R8 -GT هم شتاب گیری و حداکثر سرعت بهتری داره هم فرمانپذیری و اینکه ماشین بعد از پیچ گیج نمی زنه ولی نیسان gt R جالب نبود.
راستی چرا شرکت نیسان این محصول خودش رو توی ایران عرضه نمی کنه مطمئنا با نظر به فروش بالای پورشه می تونه فروش خوبی داشته باشه. بجاش محصولات قدیمی مث پیکاپ خشک بدرد نخورش که برخلاف انتظار از پراید تو دست انداز ضعیف تر عمل می کنه و قشقایی کم توانش رو عرضه کرده.
Arash66
۱۶ مرداد ۱۳۹۳دوست عزیز مدل GT آر 8 برای سال 2011 هست و این مدل برای سال 2014
ولی درسته مدل GT وزن و قدرت بیشتری داره ولی پلاس جدید تر و بروز تر شده.
interceptor
۱۷ مرداد ۱۳۹۳خیر ، R8-GT تا 2013 هم تولید می شده حالا هر چند شاید مدل 2014 هنوز رونمایی نشده باشه
Arash66
۱۶ مرداد ۱۳۹۳یک موردی هم هست که بهش اشاره نشد
ببینید یکی از دلایل بالا بودن قیمت آر 8 به خاطر پلتفرمش هست که با گالاردو مشترک هست البته با تغییراتی که آئودی بهش میده. خب پلتفرم آئودی در آلمان و ایتالیا ساخته میشه ولی نیسان در زاپن همه این ها باعث اختلاف قیمت میشه.
البته من اطلاعی ندارم که نیسان از این پلتفرم در مدل های دیگه هم استفاده کرده یا نه.
Nissan GTR
۲۰ مرداد ۱۳۹۳مقایسه ناعادلانه است طرف با سلیقه شخصی برنده رو انتخاب کرد
(NISSAN GTR) پرچم بالاست!
یاسین
۵ شهریور ۱۳۹۳عشق است نیسان
MSADRAG
۱۸ دی ۱۳۹۳فقط و فقط NISSAN GTR R34 :)
رضا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ائودی با بوگاتی متواند مقایسه ی خوبی داشته باد از ذظر ظاهر این جور به ذظر می اید