حالا نوبت نیسان است که به خاطر تلاش عمدی در جهت دور زدن مقررات آلودگی مؤاخذه شود. مقامات دولتی کره جنوبی نیسان را به دستکاری در تستهای آلودگی مدل کراساور کامپکت دیزلی قشقایی متهم کرده اند.
وزارت محیط زیست کرهجنوبی از زمان رسوایی آلودگی فولکسواگن که در سطح جهانی مطرح شد، بررسی دقیقتر خودروهای دیزلی را آغاز کرده است. پس از ارزیابی ۲۰ نوع مدل دیزلی مختلف که در بازار این کشور به فروش میرسند، از برخی مغایرتها در زمینه آلودگی خبر داده شده است. در این میان، قشقایی تنها مدل دیزلی بوده که با یک «ابزار تقلب» همراه بوده است.
امّا نیسان این موضوع را کاملاً رد میکند:
نیسان قشقایی بهدرستی تحت معیارهای موجود در کرهجنوبی تأیید شده است. نیسان ابزار غیرقانونی یا تقلب در هیچکدام از محصولات خود به کار نبرده و نمیبرد. بهعلاوه، مقامات اتحادیه اروپا نیز از استانداردهای مشابه و تستهای سختگیرانهای نسبت به کرهجنوبی استفاده میکنند، تأیید کردهاند که در وسایل نقلیه نیسان، هیچگونه ابزار تقلبی به کار گرفته نشده است.
با این حال، دولت کرهجنوبی نیسان را موظف کرده که فروش قشقایی دیزلی را متوقف کند و برای تمام ۸۱۴ دستگاه خودروی فروخته شده نیز فراخوان ارائه بدهد. همچنین نیسان میبایست به دلیل این موضوع، جریمهای برابر ۳۳۰ میلیون وون یا چیزی حدود ۲۸۰ هزار دلار بپردازد. شاید مهمتر از همه، تلاش مقامات برای تحتپیگرد قرار دادن عوامل نیسان در کرهجنوبی است. جرم آنها، تخطّی از استانداردهای آلودگی است.
نیسان از تمایلش برای همکاری با مسئولان به منظور روشنشدن این موضوع سخن گفته است:با اینکه نتایجی که مقامات کرهای به آن رسیدهاند، با سایر مراجع همخوانی ندارد، ولی نیسان با دقت شرایط را بررسی میکند و گامهای مناسب بعدی را درنظر میگیرد. نیسان به حفظ حریم قانون متعهد است و رعایت مقررات در هر بازاری که حضور دارد را وظیفه خود میداند.
البته یافتههای دولت کرهجنوبی در کنار گزارش اخیر دولت بریتانیا مبنی بر وجود مغایرت در سطح آلودگی قشقایی قرار میگیرد. این در حالی است که گزارش بریتانیایی، نتوانسته بود که شواهدی از وجود یک ابزار تقلب در این مدل پیدا کند. نیسان و فولکسواگن تنها خودروسازانی نیستند که با چالشهایی از این نوع مواجه شدهاند. مرسدسبنز نیز با پروندهای روبرو شده که در آن متهم به سطح خطرناک آلودگی اکسیدهای نیتروژن در خودروهای دیزلیاش در دماهای پایین است.
ashkan
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵آقا گند دیزلی ها در اومد
موتورهای دیزل برای سواری ها خیلی توی ۱۵سال اخیر رشد کرده بود و کارخانه های سازندشون از رقابت این موتورها با موتورهای بنزینی می گفتن و حتی آلودگی کمتر دیزلی ها نسبت به بنزینی ها خیلی تحسین میشد ولی ظاهرا کم کم داره اصل ماجرا رو میشه…
دستکاری در نتایج آلودلی ,بکارگیری ابزار تقلب,مصرف سوخت و آلودگی بیشتر نسبت به اعداد اعلام شده و…. رسوایی دیزل گیت,حالا هم نیسان و اسم بنز هم که تو مقاله اومده بخاطره اکسیدنیتروژن….
با این اوصاف آینده موتورهای دیزل برای سواری ها مبهم هست.
amin
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵دوستان یه سوال
اصلا ما مقرراتی در مورد آلایندگی و مصرف سوخت داریم؟
Archi KHAN
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵دیگه قضیه داره لُوس میشه !!!
هیچی بهشون نگی ، چهار روز دیگه میخوان یه اَنگی هم به ایران خودرو بچسبونن …
علي
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵متاسفم برای شرکت بزرگ نیسان . اصلا انتظار نداشتم . حداقل ماشیناشو به نصف قیمت به ایران صادر کنه جبران کار زشتش بشه . ناسلامتی ما ایرانیا حداقل از آب گلالود خوب ماهی میگیریم . دها ا ا ا ?
امیر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵من یک ماه پیش یه خبر از این خودرو شنیدم که گفته بود این خودرو تو کره فروشش از 2 رقیب کره ایش بیشتر شده و قیمت مناسب و کیفیت عالی رو نشونه فروش بالا در کره اعلام کرده بود . من حدس میزدم کره جلوی وارداتشو به کشورش بگیره …. خیلی سیاستشون خوبه که اینجوری خواستن جلو فروشش رو بگیرن . این خودرو از شرایط سخت اروپا پیروز از میدان خارج شده این کره ای ها ………..بووووق
بهنام طیبی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵یعنی اینکه نیسان هم سوتی مانند میتسوپیشی داده؟؟؟؟؟؟
ای وای بر نیسان نکن این کارو
عرفان
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵درود به آمریکا که با وجود اینکه بخاطر مصرف سوخت ماشیناش تا پای ورشکستگی رفت اما باز هم تقلب نکرد.
از هر برندی انتظار میرفت بجز بنز!!!!
فولکس،میتسوبیشی،آئودی،بنز و حالا هم نیسان.خدا بقیه شو بخیر کنه.
علي
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵حالا زیاد نگران نباش جریمه و باجی که بابت این مسئله از برندهای معروف گرفت جبران تمام ورشکستگیاش شد . به این میگن ی فکر بکر . قشنگ صبر کرد میزان فروششون که بالا رفت یهو سر بزنگاه مچشونو گرفت که جریمه بیشتری دریافت کنه.
بهنام طیبی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵عرفان جان امریکا هم اینقدر سوتی و گاف داده تا دلت بخواد ولی چون سیاست داره نمیزاره فاش بشه
اگه المان و ژاپن سوتی بدن مطمئن باش امریکا هم میده
GT
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵عرفان جون هیچ کدوم از این رسواییا بدتر از سوئیچای معیوب GM نیست که با وجود اطلاع ازش یازده سال پنهان نگه داشته شد و کلی کشته و تقص عضو به جا گذاشت
پارسا فرهيخته
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵راستی قبل از همه این ها فورد بود که تو گاز های الاینده تقلب کرده بود
بهنام طیبی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵جدیدا چه خبرشده ژاپنی ها این همه گاف میدن.والا دارن از چشم ادم میوفتن
احمد باقری
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵دیگه یکدفعه دیزلی رو جمع کنن قال قضیه رو بکنن.
Wish
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵آره دیگه مهندس به همین راحتی…
عیسی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵برام سوال پیش اومده که الودگی زامیادهای دیزلی سایپا تو چه رنجیه؟ظاهرا این استانداردها کلا برای کشور ما بی معنیه ..
navid
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵دوستان این شبیه سانتافه نیس از پشت و بغل؟!
پارسا فرهيخته
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵در مورد این مطلب هم بگم شاید می خوان هیوندا و کیا رو بالا ببرن۰
رافال
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵به نظرم کره ج می خواد با پی گرفتن این قضیه رسوایی های محیط زیستی ب=، رقیباش رو با این اتهامات از دور خارج کنه و چرا نیسان؟ چون دست میتسو رو گرفت و این دو قویترین رقبای خودروسازان کره هستن به همراه تویوتا….
یعنی عین روز برام روشنه این مکر کره ای ها