نیسان ژاپن سال ۲۰۱۹ با ضعف در آمریکا پشت سر گذاشت و فروش ماه سپتامبر آن نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن حدود یکسوم کاهش داشته است. این خودروساز اعلام کرد فروش ماه دسامبر آن به ۴۳۹۳۹ دستگاه کاهش یافته که نشان از افت شدید ۲۹.۵ درصدی میباشد. خود برند نیسان کاهش فروش ۲۸.۴ درصدی در این ماه داشته و این میزان افت برای برند لوکس اینفینیتی ۳۷.۸ درصد گزارش شده است.
نیسان اصلاً سال خوبی را در آمریکا تجربه نکرد و کل فروش سال ۲۰۱۹ آن کاهش ۹.۹ درصدی داشت. برند نیسان کاهش فروش ۸.۷ درصدی و برند اینفینیتی نیز افت فروش ۲۱.۱ درصدی را تجربه کردهاند.
عملکرد نیسان آمریکا یک ماه پیش از دسامبر هم چنگی به دل نزده و افت ۱۵.۹ درصدی داشته است. تمامی خودروهای سواری برند نیسان در ماه دسامبر به جزو آرمادا و آلتیما با کاهش فروش روبرو بودهاند. آرمادا افزایش فروش ۳.۲ درصدی داشته و میزان فروش آن به ۲۹۶۷ دستگاه رسیده است. افزایش فروش ۱۲.۱ درصدی آلتیما نیز به معنی راه یافتن این خودرو به خانه ۱۹۱۳۲ نفر از آمریکاییها بوده است.
نیسان آلتیما برای مدل سال ۲۰۱۹ خود کاملاً نونوار شده و با پیشرانه ۴ سیلندر توربویی که قابلیت کمپرس متغیر دارد عرضه شده است. این پیشرانه که جزو بهترین پیشرانههای سال نیز بوده در کراس اوور اینفینیتی QX50 نیز نصب شده هرچند کمکی به افزایش فروش آن نکرده است.
اگرچه فروش آلتیما در دسامبر سال ۲۰۱۹ افزایش داشته اما فروش کل سال آن تغییر خاصی نسبت به سال پیش از آن نداشته و تنها ۳۷ دستگاه فروش بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۸ را تجربه کرده است.
مهمترین دلیل افت فروش برند نیسان در سال پیش به سنترا با فروش ۲۸۴۲۸ دستگاهی و روگ با فروش ۶۱۶۶۳ دستگاهی مربوط میشود که هر دو افت محسوسی داشتهاند.
کراس اوور کوچک نیسان کیکس نقطه روشن سبد محصولات این برند بوده و فروش آن حدود ۱۵۰ درصد افزایش یافته و به ۵۸۱۹۳ دستگاه رسیده است. نیسان در بحث سهام نیز جزو بدترین خودروسازان سال ۲۰۱۹ بوده و هر سهم این خودروساز در طول سال افت ۲۷.۷ درصدی داشته است. یکی از دلایل این عملکرد منفی جریانهای مربوط به دستگیری کارلوس گوسن میباشد.
ممد ژانگولر
۱۵ دی ۱۳۹۸تا نتونی ماشینی در حد و اندازه تسلا رو کنی وضعیت کمپانیها خودروسازی همین و آش و همین کاسست . وقتی خانوم انگلا مرکل عصبانی میشه و به همه کمپانیها قدر آلمان میگه باید ماشینی در حد تسلا بسازین میشه حدس زد اوضاع خیلی خرابه .
datsun
۱۵ دی ۱۳۹۸کاهش فروش نیسان هیچ ربطی به تسلا نداره هفتاد و پنج سال پیش که نیسان تولید انبوه تمام الکتریک مدل تاما رو تو ژاپن داشت پدر ایلان ماسک هم به دنیا نیومده بود.
Zonda R
۱۵ دی ۱۳۹۸اولین تبعات نبود گوسن…
پارسال نیم اول سال رو بالاتر تمام برندها ایستاد و با خرید میتسوبیشی داشت پیشرفت بیشتری هم در فروش میکرد
اما پشت پرده چی بود کدوم کمپانی لابی کرد یا کدوم کشور معلوم نیست
مهم اینه نیسان برگشت به قبل 2016 و هدف مهیا شد
البته کمی هم رکود فروش سال 2019 بوده ولی نه انقدر
ممد ژانگولر
۱۵ دی ۱۳۹۸داتسون جان من خودم یکی از هواداران نیسان الخصوص نیسات جی ای ار هستم
ولی اگر کامنت منو با دقت بخونی و بدور از تعصبات متوجه میشی کاملا درست گفتم. ما در حال گذر از خودروهای دودزا هستیم که آلودگیش گریبانگیر خودمون شده به این دوران میگن دوران قبل از گذر و رکود در خودروهای بنزین سوز مزخرف شروع شده . بحث فقط نیسان نیست همه درگیر شدن . کاری که تسلا کرد ی پله جلوتر از هیبریده و برد مسافتی و شتاب و قدرت عالی داره . بقیه باید خودشونو برسونن نرسونن مشتریاشونو از دست میدن . این قانون رقابته هر چند ایلان ماسک به نظرم خلاف قوانین رفتار کرد ولی محصول نهایی تولیدیش عالیه و جبران همه اشتبهاتو میکنه .
بهزاد
۱۶ دی ۱۳۹۸ژانگولر جان شما به نکات خوبی اشاره میکنی که نتیجه اش همش به یک نقطه میرسه ولی فاقد یکسری از قواعد اقتصاد صنعتی هست!
شاید تو باغ نیستید ولی نیسان یک محصول داره به اسم leaf و در تناسب با نام برند به فروش میرسه و به احتمال زیاد تسلا تا اینجا حتی نتونسته به اندازه ی یک عدد leaf سوددهی داشته باشه مثلا 1000 دلار و با انباشت بدهی بالای 10 بیلیون دلار که ثابت میکنه برقی ها هنوز به شرایط سوددهی نرسیدن.
شرایط ایجاد شده برای نیسان یک بخشش کاملا تعمدی هست برای کاهش سود و ارزش سهام برای بازپس گیری سهامی که دست رنو داره و از آن سو شرایط اقتصاد که قبلا هم پیش بینی شده بود دچار افول خواهد شد.
زیاد عجله نکنید و اگر دندان بر جگر بزارید تا چند سال آینده میزان فروش و شرکت های پیشرو در خودرو برقی را به چشم خودتون خواهید دید.