نیسان بلیدگلایدر یکی از رادیکالترین خودروهای مفهومی ۵ سال اخیر است. خودرویی الکتریکی با ظاهری منحصربهفرد و طراحی سهنفرهی فریبنده.
هماکنون نیسان یکقدم فراتر گذاشته و نمونههای پروتوتایپ این خودرو را ساخته و ما این شانس را داشتهایم تا این خودروی کانسپت را آزمایش کنیم و ببینیم که روی جاده چه حسی دارد. بلیدگلایدر با طول ۴۳۰۰ میلیمتر تقریباً از نظر طولی با فورد فوکوس برابری میکند اما بهطور باورنکردنیای به سطح زمین نزدیک است. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز تنها ۱۳۰۰ میلیمتر است. نیروبخش این خودرو مجموعه باتری لیتیوم یونی ۲۲۰ کیلووات ساعتی است که دو پیشرانهی الکتریکی ۱۷۴ اسب بخاری را یاری میرسانند. هر یک از این پیشرانهها روی چرخهای عقبی قرار دارند. این نیرو برای چنین خودرویی زیاد است چراکه بلیدگلایدر تنها ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین شریک فنی نیسان در این پروژه که شرکت مهندسی پیشرفتهی ویلیامز است ادعا میکند این خودرو در کمتر از ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و میتواند به سقف سرعت ۱۹۱ کیلومتر در ساعت نیز دست یابد. کابین این خودرو نیز طراحی رادیکال سهنفره را به نمایش میگذارد. دو صندلی عقبی اندکی پشت دو سمت راننده قرار دارند و بهطور شگفتانگیزی فضای پای زیادی را ارائه میکنند. دید صندلی مرکزی نیز توسط صفحات نمایش احاطه شده و دو صفحه در هر دو سمت پانل سیستم اطلاعات سرگرمی مرکزی دیده میشوند. غربیلک فرمان نیز دارای تنظیمات منتیو مانند فراری بوده و دارای اهرمهایی است که سیستم کنترل کشش این خودرو را تنظیم میکنند. ویلیامز نیز کار مهندسی برخی از تنظیمات را بر عهده داشته که از آنها میتوان به توانایی خاموش کردن کامل این سیستم و یا حالت دریفت اشاره کرد. تست کوتاه ما در پیست خودروهای کارت برزیل به رانندهی شرکت ویلیامز اجازه میداد تا مزیتهای بخش جلوی نازک و بخش عقبی پهنتر را به همه نشان بدهد. حتی با غیرفعال کردن سیستم کنترل کشش، بلیدگلایدر توانایی حیرتآور خود در چسبیدن به زمین را نشان میداد. همچنین موج بیوقفهای از کارایی سیستم الکتریکی آنی وجود داشت، این احساس را در هر خودروی الکتریکی از نیسان لیف گرفته تا BMW i3 وجود دارد اما چیزی که این حس را تقویت میکند دیدن عناصر جدید و دانستن این نکته است که تنها چند سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارید. پرفورمنس واقعی است. خط شروع/پایان پیست کوتاه است اما ما در زمانی کوتاه سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت را روی سرعتسنج مرکزی میبینیم. راننده ویلیامز در پیست اولین نشانههای کشیده شدن لاستیکهای جلو روی آسفالت را میشنود و از آن به عنوان نشانهای برای کاستن فشار روی پدال گاز استفاده میکند. در کل این خودرو هیجان بسیار زیادی دارد و ما دوست داشتیم تا مدت بیشتری را با حالتهای مختلف این خودرو بگذرانیم.
محیط کابین از نظر سرنشینان عجیبوغریب است و اگر قدتان بلند باشد باید پاهایتان را به طرف راننده کج کنید. وارد شدن به کابین خودرو بهطور شگفتانگیزی آسان است که البته نبود سقف به این موضوع کمک کرده است.
منبع: autoexpress
Elemento
۲ شهریور ۱۳۹۵این فرم در های قیچی بر عکس هم جدیدا مد شده. لایکان هایپر اسپرت و حالا هم نیسان بلیدگلایدر. بهدنظر من زیبا وودوست داشتنیه.
طراحیش واقعا زیباست.
به ارتفاع کمش نمیشه ایراد گرفت. چون یک کانسپته.
نیسان خیلی خوب پیشرفت کرده. در بازار خودروهای الکتریکی منتظر رقیبی برای i3 و i8 ازطرف نیسان هستم.
uss zumwalt DDG-1000
۲ شهریور ۱۳۹۵خداییش خودروهای اینده انگار عصر جدید تمدن.
کامیاب
۲ شهریور ۱۳۹۵باتری دویست کیلوواتی محدوده ی حرکتی چقدری رو تامین میکنه؟
محمد
۲ شهریور ۱۳۹۵مردم ما تصوری که از شرکت نیسان دارن نیسان گاویه خدایا ما را از دست این فرغون ساز ها خلاص کن
حمي
۲ شهریور ۱۳۹۵کم کم ماشینها داره شکل فیلم های علمی تخیلی میشه
new great britain
۲ شهریور ۱۳۹۵نیسان سابقه همکاری با ویلیامز در تولید نیسمو رو هم داره.
این همکاری هاست که من خوشم میاد.
دم ویلیامز هم گرم یه شرکت فوق پیشرفته هستش در اکثره ضمینه ها.
پیشنهاد میکنم یه سر به سایتش بزنید.(ضرر نمیکنید!!!)
http://www.williamsf1.com/
Elemento
۲ شهریور ۱۳۹۵آره کارش خیلی درسته.
فوق حرفه ای کار میکنه.
تو F1 هم امسال چهارمه.
احمد باقری
۳ شهریور ۱۳۹۵دامنه کاربردیش اونقدر زیاد نیست.