محدودیت قیمت برای واردات خودرو به ایران، توجه عموم مردم به مدلهای ارزان و کممصرف ساخت برندهای مشهور را افزایش دهد. این موضوع، البته در شرایط امروز ایران و شروع مهرماه ۱۴۰۱، اهمیت چندانی ندارد؛ چراکه امید به تحقق وعدههای مسئولان در زمینهی واردات خودرو، جدی به نظر نمیرسد. ظاهرا مدیران بلندپایه در وزارت صنعت هم، قولهای ابتدای سال و مسئلهی واردات خودرو را از یاد بردهاند.
براساس مصاحبههای رسمی انجام شده توسط افراد مسئول در وزارت صمت و نمایندگان مجلس، سقف قیمت ۲۰ هزار دلار برای واردات خودرو تعیین شد. اولویت ورود (در صورت انجام) با مدلهای برقی و هیبرید خواهد بود که البته این موضوع نیز باتوجه به قیمت خودروهای بازار جهانی، جای بحث دارد. در شرایط کنونی، باوجود مدلهای برقی ارزان قیمت ساخت هند و چین، باز هم سرنوشت واردات خودرو مبهم است. ظاهرا حفظ منافع خودروسازان داخلی و ادامهی فعالیت آنها، اولویت اصلی وزارت صمت محسوب میشود.
در سمت دیگر ماجرا، نهتنها کشورهای کمتر توسعه یافته در آسیا، افریقا و امریکای جنوبی میزبان خودروهای ارزانقیمت ساخت برندهای شناخته شده هستند؛ بلکه بازار کشورهای متمول مثل امریکا و انگلیس نیز، مدلهای اقتصادی متنوع دارد. مثلا تویوتا یاریس سدان هماکنون در امریکا عرضه نمیشود و خودرویی مخصوص بازار آسیا است یا کراساور رنو کویید، در هند طراحی و فروخته شده است. همچنین مدلهای متنوع از برند امجی ساخت چین در بازار انگلیس حضور دارند.
باتوجه به اینکه خودروهای سدان (چهاردر صندوقدار) برای غالب مردم دارای اهمیت هستند؛ سه مدل اقتصادی موجود در اروپا و امریکا که آستانه قیمت ۱۶ تا ۱۷ هزار دلار دارند را بررسی کردهایم. امید است غولهای خودروسازی ایران، عقبافتادگی در تولید مدلهای مدرن را جدی بگیرند.
کیا ریو ۲۰۲۲ قیمت پایه ۱۷,۵۰۰ هزار دلار
ریو برای مردم ایران، شناخته شده است. نمونهای از این خودرو توسط سایپا به بازار ایران رسید اما حضوری کمرنگ در بازار جهانی داشت. هدف از تولید ریو توسط کیا، ساخت جایگزین برای پراید بود تا خودرویی اقتصادی مخصوص بازار کره جنوبی و دیگر کشورها عرضه شود.
نسل پنجم ریو از سال ۲۰۱۶ تا امروز بدون تغییر کلی در ظاهر و تجهیزات فنی، همچنان توسط کارخانههای کیا در کره جنوبی، روسیه، مکزیک و الجزایر مونتاژ میشود. ریو امروزی، حاصل طراحی پیتر شرایر است و مشابه نسلهای قبل، دو نوع بدنهی سدان و هاچبک چهاردر دارد.
ارزانترین مدل ریو ۲۰۲۳ مجهز به موتور ۱۶۰۰ سیسی تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۲ نیوتنمتر است. این خودرو با دندهی اتوماتیک CVT تولید میشود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۶ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت ریو ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر است و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند.
میتسوبیشی میراژ G4 مدل ۲۰۲۲ قیمت پایه ۱۷ هزار دلار
میراژ هاچبک در بسیاری از کشورها دنیا، آستانه قیمت ۱۶ هزار دلار دارد. مدل سدان مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT، به قیمت ۱۷ هزار دلار در امریکا فروخته میشود.
میراژ در سالهای اخیر، کوچکترین و ارزانترین خودروی تولیدی میتسوبیشی بوده است. این مدل نسبت به رقبا، فضای کمتری برای سرنشینان فراهم میکند و البته پیشرانهی ضعیفتری دارد؛ اما به دلیل مصرف سوخت پایین و سهولت استفاده در شهرهای پرترافیک، همچنان در کشورهای مختلف دنیا مشتری دارد.
نسل اول میراژ در سال ۱۹۷۸، یک خودروی اسپرت هاچبک مشابه هوندا سیویک بود. این مدل در ابتدا، نسخهی بدون صندوق لنسر محسوب میشد و تا سال ۲۰۱۲، به کلاس خودروهای کوچک شهری تعلق نداشت.
نسل ششم میراژ در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد تا یک مدل جمعوجور، مشابه دوو ماتیز (شورولت ماتیز) باشد. فیسلیفت میراژ در سال ۲۰۱۹، جذابیت ظاهری این خودرو را افزایش داد و نسخهی سدان را به خط مونتاژ اضافه کرد.
روی کاغذ، گیربکس خودکار CVT، مهمترین مورد جالب برای نسخهی پایه از میراژ سدان است. این مدل با پیشرانهی سه سیلندر ۱۲۰۰ سیسی، ۷۸ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای میراژ G4 سدان، ۱۳ ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودروی ۹۵۰ کیلوگرمی، میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۵/۵ لیتر در صد کیلومتر ارائه میدهد.
نیسان ورسا ۲۰۲۲ قیمت پایه ۱۶,۵۰۰ دلار
برخلاف نسخههای قبل، طراحی جذاب و عامهپسند برای مدل جدید ورسا وجود دارد. نسل اول این خودرو، سال ۲۰۰۶ معرفی شد و سال ۲۰۱۹، نسل پنجم به بازار جهانی رسید.
ورسا ۲۰۲۲ فقط با بدنهی سدان تولید میشود و مدل هاچبک ندارد. نسخهی پایه مجهز به پیشرانهی ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتنمتری است اما همراه جعبهدندهی ۵ سرعتهی دستی عرضه میشود. خریدار میتواند با پرداخت ۱۵۰۰ دلار، امکانات اضافی شامل گیربکس اتوماتیک CVT نیز سفارش دهد. ورسا اتوماتیک، در زمان ۱۰/۵ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این خودروی ۱۲۰۰ کیلوگرمی، ۶/۵ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر است.
آریا
۱۲ مهر ۱۴۰۱قیمت بازار آزاد تارا دنده و اتومات رو با نیسان ورسا مقایسه کنید… و البته امنیت و کیفیت تارا و ورسا قابل مقایسه نیست…
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ مهر ۱۴۰۱من عمدا سراغ بازار امریکا رفتم تا مخاطب از نظر کیفیت ساخت و ایمنی، دیدگاه مناسب داشته باشه
وگرنه بازار هند و چین و روسیه و امریکای جنوبی، تنوع بیشتری از خودروهای سدان اقتصادی دارن
al-ml-kh
۱۲ مهر ۱۴۰۱جناب اشتری نظرتون درباره خود تارا اتومات چیه؟درسته قیمتش یه مقدار بالاس ولی جدای از قیمت بیشترش نسبت دنا اتومات نظرتون رو کدومه؟ و ممنون میشم علتش رو هم بگین
فرامرز
۱۲ مهر ۱۴۰۱بدون تجربه و فقط با دیدن چند تا ریویو میگم تارا بهتره. دنا که همون سمنده (خودم باشم سمند میگیرم تا دنا) ولی تارا حداقل از نظر پلتفرم و مخصوصا گیربکس بالاتره
نوید AJ
۱۴ مهر ۱۴۰۱فقط یه مورد دیگه دوست داشتم اضافه کنین. سیستم فروش فایننس و لیزینگ. این که مثلا کرولا رو بدون پیش پرداخت، با ماهیانه 240 دلار یا هفته ای 60 دلار میشه لیز کرد. دلم میخواد در ایران هم سیستم لیزینگی و اجاره ی خودرو از کمپانی، راه بیفته. با توجه به این که افت قیمت نداره، معادله ی پیچیده ای میشه که در هیچ جای دیگه ی دنیا نمونه نداره و کمپانی ها باید فرمول جدید لیزینگ مخصوص ایران بنویسن.
علی
۱۳ مهر ۱۴۰۱نیسان ورسا ،، بهترینشونه . کاش بیاد
دکتر
۱۲ مهر ۱۴۰۱نیسان ورسا ی سر و گردن زیباتر از اوناس
Porsche 911
۱۲ مهر ۱۴۰۱کمتر از نصف قیمت اکثر چینی ها و آشغال های داخلی و کیفیتی که قابل قیاس نیست و یه سر و گردن بالاتره
amiirrjdm
۱۲ مهر ۱۴۰۱جاشون تو ایران خالیه
افشار
۱۲ مهر ۱۴۰۱مسئولین ادعا میکنن که فقط خودروهای با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار وارد خواهد شد و البته اگر به فکر واردات یک مشت چینی نباشن ، همین سه تا مورد سه تا از بهترین گزینه ها هستن
فرامرز
۱۲ مهر ۱۴۰۱این ماشین ها اگرم وارد بازار ایران بشه در خوشبینانه ترین حالت چیزی بین ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار قیمت خواهد داشت که از دسترس عموم مردم خارج خواهد بود چون اگر به قیمت واقعی دست مصرف کننده برسه دیگه کسی سراغ لگن های داخلی و چینی های یکبار مصرف نخواهد رفت
AMIN JAFARI
۱۲ مهر ۱۴۰۱هر خودرویی در بازار امریکاس باید استاندارد های خاصی در زمینه تصادف پاس کند برای همینه خودروهای سفارش امریکا بازار ایران ک با چراغ های کوچک نارنجی شناخته میشن قیمت و مشتری بیشتری دارند از نمونه معمولیش
مقاله هوشمندانه ای بود ممنونم
احمدرضا
۱۲ مهر ۱۴۰۱انتخاب من نیسان چون خیلی زیباتره و اینکه دنده دستیم داره
Erfan
۱۲ مهر ۱۴۰۱ورسا بسیار زیبا تر هستش
منتهی شتاب ریو با این موتور و توان خیلی خوب و جالبه و بهتر از رقبا هستش
🖤منتهی ژاپنی چیز دیگه ای
عارف
۱۲ مهر ۱۴۰۱ماشین های خوابیده در گمرک بوشهر به مزایده گذاشته شده.
Hadi
۱۲ مهر ۱۴۰۱نیسان ورسا تو این لیست بهترینه…
ولی در کل هوندا سیتی بنظرم پادشاه این کلاس هستش موتور ۱.۵ لیتری vtec با۱۲۰اسب و گیربکس ۶ دنده دستی یا CVT دبل کلاچ کابینش هم خیلی جاداره قیمتش هم ۱۶ هزار دلار…
ولی تویوتا یاریس سدان جدید هم واقعا طراحیش عالیه امکانات زیادی داره و کیفیتش هم دیگه تویوتاس 👌🏼
Reza
۱۲ مهر ۱۴۰۱کیا ریو بهتره
علی
۱۳ مهر ۱۴۰۱جوک جدید : کیا از نیسان بهتره!!!!!
علی
۱۲ مهر ۱۴۰۱واقعا چینی های این رنج قیمت شرف دارن به این اشغال های اقتصادی
خان
۱۲ مهر ۱۴۰۱جالب بود۰۰۰
morty59
۱۲ مهر ۱۴۰۱میراژ چقد فاجعه ست شکلش
گلاب
۱۲ مهر ۱۴۰۱خریدشون بعد فردای آزادی
پدرام
۱۲ مهر ۱۴۰۱میراژ نسبت به قیمتش وقتی که با ورسا و ریو مقایسه می کنی اصلا نمی ارزه شما فقط اسب بخاروگشتاور رو ببین!!!
MC20
۱۲ مهر ۱۴۰۱زشت تر از میراژ ، خودشه …
هاتف
۱۳ مهر ۱۴۰۱۱۶۵۰۰ دلار واسه ورسای دنده دستی میشه پونصد میلیون تومن. (پول مالیات و پلاک و .. بماند). چند ماه پیش تصادف کردم و این ماشین رو اجاره کردم چون ارزون بود. به جرات میگم چیز خاصی بیشتر از یه ۲۰۶ صندوقدار نداشت. تارا رو سوار نشدم ولی تارای اتومات اگه بهتر نباشه قطعا برابری میکنه
Kamy
۱۳ مهر ۱۴۰۱بهترین گزینه برای واردات ماشینای رنو و داچیا هستن