تجربه و آزمایشنیسانهفته نامه

برخورد نزدیک با تایتان ژاپنی

وحید امیری: این پروژه جدید تو غرب کانادا منو مجبور کرده که به دنبال یک تراک بگردم، راستشو بخواهید من هم که از خدا خواسته، بالاخره تو امریکای شمالی زندگی کنی، باید یه تراک هم داشته باشی، میگن هر مرد واقعی باید یه تراک داشته باشه!!
از فورد و GMC و Chevy و Dodge خیلی چیزا می‌دونم، ولی حالا با تولد دوباره مدل تایتان، وقتش رسیده یک سری به نیسان بزنم. مدل قبلی تنها چیز باحالی که داشت اسمش بود که هنوز هم سره جاش هست.

نیسان تایتان
منشی شیک‌پوش نیسان (در کمال تعجب) منو به فروشنده میان‌سالی که اتفاقاً بسیار هم خوش‌رو بود راهنمایی میکنه. تا فهمید می‌خوام تایتان جدید رو ببینم، دیدم با کلید اومد، گفت ماشین رو ببر واسه ۳-۴ روز برونش! انتظار این پیشنهاد رو نداشتم، فکر کنم اونم عضو کانال YouTube من شده، میدونه با کی طرفه! شما هم اگر عضو نشدین معطل نکنین!


کلید ماشین خودم رو بهش دادم و با عجله رفتم سراغ پارکینگ، نیسان آبی رنگ غول‌پیکری جلوی پارکینگ درحالی‌که هنوز از شستنش آب ازش می‌چکید منتظرم بود.
یه چرخی دور تراک زدم، پلاتینیوم رزرو بود، یعنی دیگه تهش بود، اصلاً خود خدای تایتان بود! موتور هم که با اجازتون ۴۰۰ اسب و ۸ سیلندر (الآن می‌دونم ۴ تا هستن میان میگن ۳۹۰ اسب…) تورکش هم خیلی زیاد بود (همون ۴۰۰ تا)، رینگ‌های ۲۰ اینچی با تایرهای لاستیک ۲۷۵/۶۰ ارتفاع ماشین طوری برده بالا که اگر قد کوتاه هستی باید نردبون بزاری زیر پات!


در رو که باز کردم، واقعاً جا خوردم. چرم قهوه‌ای صندلی‌ها، با دوخت خاص، دور فرمون که همش چوب بود، لعنتی‌ها حتی دسته دنده که کنار فرمون هست رو هم با چرم دوخته بودنش! کنسول وسط که به اندازه یه چمدون جا داشت و روش هم آرم پلاتینیوم رزرو رو داغ زده بودن. البته این آرم رو همه جا زده بودن که یادتون نره ۶۰ هزار چوب سلفیدین، داشبورد رو که کلاً با چرم جلدش کردن، اونم چه چرمی حال می‌کنی اصلاً دست بهش بکشی. نگاهی به در میندازم با این سیستم موسیقی حرفه‌ای و یک خروار کروم و چرم و چوب، فورد F۱۵۰ LIMITED هم شرمنده میشه پیشش، حتی موکت‌های کف ماشین رو هم با دو رنگ قهوه‌ای و مشکی ساختن.

دکمه استارت رو فشار میدم، غرش موتور هشت سیلندر چیزی هست که همیشه لبخند رو لبتون میاره ولی یهو چشمم میفته به سیستم اینفوتینمنت، منو یاد ماشین‌های سال ۲۰۰۵ میندازه، گرافیک افتضاح هست، رزولوشن هم تعریفی نداره، ولی دوربین ۳۶۰ واسه تراکی که اندازه یک آپارتمان ۱ خوابه هست چیز خوبی هست. از پارکینگ نیسان می‌زنم بیرون اشاره به پدال گاز و شتاب بدون وقفه اولین چیزی که حس می‌کنم، چون موتور توربو نیست، هیچ مکثی وجود نداره!


باک بنزین ۱۰۰ لیتر بنزین توشه و من هیچ برنامه‌ای ندارم. اولین خروجی اتوبان ترانس کانادا و همه جاده که ماله خودمه. ماشین‌های جلویی با دیدن گریل تایتان که اندازه دهن یه غول هست و LEDهای عمودی که چهره بسیار تهاجمی به ماشین داده بودن، بی‌اختیار کنار می‌رفتن، مثل همیشه تعویض دستی دنده رو از روی دسته دنده انجام میدم که با توجه به جاش خیلی هم مزخرف نیست، ولی دور موتور ۴۰۰۰ پایین‌تر نباید بیاد. وقتی این هشت سیلندر و سیستم تزریق مستقیم و سیستم مدرن تایمینگ سوپاپ‌ها، اگزوز رو داغ کردن، اونوقت صدای موتور شبیه شلیک یک مسلسل کالیبر ۵۰ میشه، دلم نمیخواد پامو از پدال بردارم، دلم می‌خواد تا میشه فشارش بدم. این کوه آبی رنگ با ۲.۲ تن وزن تصمیم نداره دست از شتاب‌گیری برداره، در حالی من هنوز یه دستی دارم رانندگی می‌کنم و چنان رو این چرم لطیف لم دادم که انگار دارم فیلم تماشا می‌کنم. اینو بدونید تنها یه لذت بهتر از روندم موتور ۸ سیلندر بدون توربو هست… اونم روندن یه موتور ۱۲ سیلندر بدون توربو آاه!


هرچی من بیشتر به پدال گاز فشار میدم، عقربه بنزین بیشتر پائین میره، حالا دیگه مصرف بنزین شده ۲۲ لیتر، با اینکه پشت ماشین سبک هست ولی اصلاً حس بی‌فرمونی یا ناامنی نداره و روندنش راحت و بدون تصحیح کردن دائمی فرمون هست.

فضای جادار صندلی‌های عقب به همراه صندلی گرم‌کن و پریز برق و USB پورت، فضای راحتی برای صندلی عقب درست کرده، فضای بار، استاندارد با کاور مخصوص میاد و در عقب با ریموت قفل میشه و به‌صورت آروم باز و بسته میشه. LEDهای پشت اتاق و مخصوص قسمت بار، کار در تاریکی رو بسیار راحت کردن، هرچند این هیولای ژاپنی به اندازه رقیباش نمیکشه ولی با ۹۷۰۰ پوند قدرت کشش تقریباً هر چیزی که شما بخواهید رو میکشه مگر تصمیم داشته باشید تانک دنبال خودتون بکشید و به راحتی تا یک تن میتونید بارش بزنید. هرچند باز هم جلوی رقبای امریکای کم میاره!


گیربکس هفت دنده بدون شک نقطه درخشش تایتان نیست! بعضی وقت‌ها یادش میره دنده رو عوض کنه که این موضوع تو کم کردن دنده خیلی آزار دهنده میشه!


سیستم صوتی حرفه‌ای Rockford Fosgate با صدای بسیار خوب و از آریزونا برای مشتری‌های آمریکایی ساخته شده که تداعی‌کننده مرد، تراکش و مزرعه‌اش هست .
در طول ۳ روزی که من با این تراک بودم، عاشق کابین راحت و لوکسش شدم. هرچند که گیربکسش بیشتر مواقع رو اعصابم بود، ولی صدای موتورش حال و هوا رو عوض می‌کرد. مصرف بنزینش وحشتناک بود که رقیباش هم به همین بدی هستن. البته این‌طوری که من روندمش تعجب هم نباید میکردین. سیستم کامپیوتر نیسان به نظر من آشغال‌ترین در این گروه هست و در برابر رقبای آمریکایی هیچ شانسی نداره. دلم می‌خواست با اره مانیتور رو ببرم و در بیارم! طراحی خارجیش بسیار چشم‌گیر بود و همه دوسش داشتن بخصوص که این رنگ آبی بسیار زیبا بود.


ولی من تصمیم گرفتم که به‌جای تراک ژاپنی که برای آمریکایی‌ها ساخته شده، برم سراغ RAM ۱۵۰۰ با همون موتور دوست‌داشتنی HEIMI که تا آخر دنیا میشه باهاش بری و هیچ وقت ناامیدت نمیکنه.
روزی که Titan رو پس می‌دادم برام یقین بود که نیسان خیلی بهتر شده ولی هنوز هیچ کسی مثل همسایه‌های ما در آمریکا بلد نیست، تراک بسازه. همه چیز این Titan خوب بود ولی یه چیزیش بود که نمیدونم چی بود، تو راه برگشت از اسپیکرهای ماشین صدای مارک نافلر میامد که آهنگ What`s matter with you baby رو می‌خوند که دقیقاً سؤالی بود که من از تایتان داشتم.


وقتی تو ماشین خودم برگشتم، حداقل مطمئن بودم که دلم واسه صدای اگزوز تایتان تنگ میشه.

نویسنده:مهندس وحید امیری-کانادا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1868 ديدگاه)

    با اینکه تخصص ساخت اینجور پیکاپ تراک ها مربوط به امریکاست اما ژاپن کارشو خوب بلده
    البته اگه دوستان ناراحت نشن این ماشین یه مقدار از رقبای امریکایی عقبه
    ولی خب من این نیسان آبی رو دوست دارم (منظورم جونیور نیست)
    (متاسفانه به دلیل وجود بعضی کاربر ها ادم نمیتونه راحت حرف بزنه)

    1. محمد

      ۷ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      تهش اینه که بهت منفی میدن دیگه چرا خودت خودتو سانسور کنی سجاد عزیز
      حرف دلت و نظرت رو بگو
      چه اشکالی داره

    2. سید سالار میرعمادی

      ۱۱ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جونیور خودمون هم به نوع خودش واقعا وحشی هستش.
      هر کاری ازش درخواست بکنی برات انجام میده.

  2. ایمان

    ۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    فضای سایت به شدت تشنج زا و مسموم شده متاسفانه
    ???? ???? ?????

  3. Buray

    ۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    درسته خیلی خوب ولی هنوز فورد یه چیز دیگس

  4. مزدا

    ۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2099 ديدگاه)

    اقا وحید خوش به حالت که تو امریکا زندگی میکنی.
    برا ما هم دعا کن قسمت بشه زندگی در یک کشور قانونمدار را تجربه کنیم حداقل برای چند ثانیه هم شده اسم تحریم و افزایش قیمت دلار و سکه و رب و …رو نشنویم ??

  5. امین

    ۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (464 ديدگاه)

    خوش به حالت

  6. رحیم

    ۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا یک تن میشه بهش بار زد؟؟??
    دوهفته قبل بنده تعداد۳۰۰ عدد موزائیک 40*40به وزن دقیق ۳٫۳تن رو بار یه نیسان جونیور خودمون کردم(با موتور ۲٫۴لیتری ۱۰۰ اسب،190نیوتن‌متر)و ۲۰کیلومتر حرکت و بعد خالی کردیم.
    فروشنده مصالح ساختمانی هم که باهاش کار میکنم در هر سرویس تا۸۰ کیسه سیمان معادل ۴تن رو بار میزنه و خالی(کمپرس) میکنه.

    1. علی

      ۷ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (206 ديدگاه)

      جونیور هم گمونم ظرفیتش 1200 باشه این مائییم که توش اندازه خاور بار میزنیم…

      1. " swedish arrogant tiger"

        ۱۲ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        نه نیسان ابی ظرفیتش 2.1 تن باشه فک کنم

  7. یاس ی

    ۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    ماشاالله خود آقای وحید خان هم ، اندازه تایتان هستن، خدا حفظش کنه،ژاپنی ها تراکهای خوبی میسازن ولی خوب آمریکاییها استاد بزرگ این سبک هستن. شکی درش نیست. همه دنیا اگه تراک بسازن باز هم آمریکایی ی چیز دیگه ایه.

  8. حمیدرضا

    ۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    یکم زیادی نویسنده محترم با اب و تاب از نیسان تعریف کرد خصوصا اولش ولی بعد یکم منطقی تر شد
    از این حرکت نیسان خیلی خوشم اومد چهار روز ماشین رو تست می کنی اخرم میگی نمیخام ولی خوب ماشین قدرتمندی هست خصوصا با هشت سیلندر خیلی کارایی داره و ظرفیت بکسل هم نهایتا چقدر قراره برای یه ادم معمولی به کار بیادیه کمپر معمولی با تمام تجهیزات نهایتا ده تن هست که اینم میکشه دیگه قرار نیست به جای تریلر ازش استفاده کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا