دمدمیمزاج، ناهماهنگ و عجیبوغریب؛ سه صفتی که به نظر میرسد همیشه به همراه نیسان جوک باقی بمانند. نیسان جوک که یک کراساور سابکامپکت است که از گلگیرهای بلند و حتی ارتفاع بلندتر خط پنجرهها (beltline) بهعنوان نشانی برای صاحبسبک بودن خود استفاده میکند. در همین حال، این موضوع با طرحهای نقرهای، درهای عقب مبهم و عجیب، درب عقب حبابیشکل و لنز خمیده چراغهای جلو و عقب که به سمت بالا اوج گرفته و از سطح بدنه جدا شده است، بیشتر به چشم میآید.
اگر بخواهید میزان اهمیت مدل جوک را برای نیسان دریابید، بهتر است نگاهی به تجدیدنظرهای گسترده مهندسان نیسان برای موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر برای مدل ۲۰۱۵ داشته باشید. در این موتور، طراحی پیستونها تغییر پیدا کرده، نسبت فشردگی اضافه شده (از نسبت ۹.۵:۱ به ۱۰.۵:۱ افزایش یافته) و با سوئیچ از سطح فلزی آهنی داخل سیلندر به یک «سطح صیقلی با پوشش اسپری شده»، وزن و اصطکاک داخلی سیلندر کاهش یافته است. همچنین از اینرسی توربوشارژر نیز کاسته شده است. البته کارهای مهندسان نیسان به همینجا ختم نمیشوند و آنها یک عملکرد قفل بینابینی جدید نیز برای بخش مکش سیستم کنترل زمانبندی متغیر پیوسته سوپاپها در نظر گرفتهاند که در کنار یک سیستم EGR کمفشار، دمای گاز اگزوز را پایین میآورد، به پمپ روغن با فشار متغیر تغییر حالت میدهد و عملکرد انژکتور را بهینهسازی میکند. این موارد قطعاً چیزی بیشتر از یک تیونینگ ساده هستند. ولی علیرغم تغییرات مهم سختافزاری در نسل دوم موتور توربوی ۱/۶ لیتری، این موتور چهار سیلندر دقیقاً همان قدرت ۱۸۸ اسببخار و گشتاور حداکثر ۲۴۰ نیوتنمتری را تولید میکند. البته خبر خوب این است که این گشتاور حداکثر از دور موتور ۱۶۰۰ در دسترس خواهد بود که از این نظر نسبت به دور موتور ۲۰۰۰ در نسخه قبلی تفاوت دارد. به نظر میرسد که نیسان فواید طراحی جدید را به سمت آلودگی کمتر و همینطور مصرف سوخت بهینه هدایت کرده است. جوک ۲۰۱۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۹/۰۵ لیتر و در جاده ۷/۵۹ لیتر مصرف میکند که این میزان به ترتیب در جاده و شهر، ۰/۳۶ و ۰/۲۵ لیتر نسبت به مدل قبلی کمتر است. در همین حال، در تست انجام شده در یک حالت ترکیبی، مصرف سوخت ۹/۰۵ لیتر از این خودرو مشاهده شده است. در مدل ۲۰۱۴ از نیسان جوک میتوانستیم در حالت تکدیفرانسیل از یک گیربکس دستی ۶ دنده نیز استفاده کنیم؛ ولی جوک SL مورد استفاده در این بررسی بهصورت دیفرانسیل تمامچرخ متحرک است و از سیستم CVT بهعنوان یاور همیشگیاش استفاده میکند. در هر صورت سیستم پیشرانه جو برای این هاچبک ۱۴۵۴ کیلوگرمی مناسب است و برای تستهای شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و مسیر یکچهارم مایل، به ترتیب زمانی براربر ۶/۹ و ۱۵/۴ ثانیه لازم دارد. در نتیجه، بهراحتی میتواند از لحاظ شتابگیری رقبایی را مانند جیپ رنگید ۴×۴ مدل ۲۰۱۵ با موتور ۱۸۰ اسببخاری ۲/۴ لیتری چهار سیلندر و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک (زمانهای ۸/۸ و ۱۶/۸ ثانیه) و هوندا HR-V با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر و سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته (زمانهای ۹/۵ و ۱۷/۴ ثانیه) پشت سر بگذارد.- نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۲۸۲۲۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۷۷۶۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۶۱۸ سیسی.
- قدرت: ۱۸۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۳۹/۹۸ نیوتنمتر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: CVT با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۵۳ متر.
- طول ماشین: ۴/۱۲۵ متر.
- عرض: ۱/۷۶۵ متر.
- ارتفاع: ۱/۵۷ متر.
- وزن کلی: ۱۴۵۴ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۴ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۵ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۱۹۹/۵۶ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 84g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۰۵ لیتر در شهر و ۷/۵۹ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۹/۰۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
shahryar
۳۱ خرداد ۱۳۹۴بیریخته،ولی خیلی خوشگله،ب نظرم این ماشین برا داخل شهر عالی باشه.
هندلینگو شتابو مصرفش خوبه.جمو جورم هست،دگ چی بهتر از این.
206 شاسی بلند!!!!!
ALiHidden
۳۱ خرداد ۱۳۹۴الان دقیقا یعنی چی؟!
بیریخته ولی خیلی خوشگله؟!
ماذا فازار؟!:D
ب نظر من اصلا جالب نیس
سامان از تبریز
۳۱ خرداد ۱۳۹۴منطقه ازاد ارس قیمت پایش 19 هزار دلاره
میلاد
۳۱ خرداد ۱۳۹۴به عنوان یک SUV مصرفش خیلی خوبه و ابعاد و توانایی فنی متناسبی هم واسه استفاده ی روزمره داره.
شلبى
۳۱ خرداد ۱۳۹۴فکر میکنم کمپانیه نیسان بهترین اسم رو براى این ماشین انتخاب کرده،اسمش واقعا بهش میاد
رضا
۳۱ خرداد ۱۳۹۴یه موجود جالبه درکل که فروش خوبی هم داره
نیسان دستمزد ریسکشو گرفته
امیر
۳۱ خرداد ۱۳۹۴فداییییییییییییییییییییی داریییییییییییییییییییییییی
AHMADREZA
۳۱ خرداد ۱۳۹۴از نزدیگ دیدمش چراغاشش خییلی کوچیکه ولی پروژوکتور هایش خیلی بزرگن در کل با حاله
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۳۱ خرداد ۱۳۹۴در یه کلام:
«زشته،ولی خوشگله»
mohsen
۳۱ خرداد ۱۳۹۴الان چند وقتی هست موتور 1.6 لیتری 117 اسبی تنفس طبیعی این ماشین رو دارم (تبریز) شاید کمی نامانوس به نظر برسه از نظر قیافه اما یه ریزه کاری های قشنگی هم داره تو طراحیش,, خیلی مواردش برای یک ماشین شهری واقعا راضی کننده است. جثه اش برای پارک و روندن تو شهر واقعا مناسب هست. رو حالت اسپرت شتاب خوبی بهتون میده و کلا فراتر از اون 117 اسب احساس قدرت میکنین.
نسبت به کراس اور بودنش هندلینگ خیلی راضی کننده ای داره و صدی 7.5 مصرف میکنه, ترمز هاش هم که فوقالعاده است و در کل این ماشین برای من واقعا ایده آل هست و از انتخابم خیلی راضی ام
مهدی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵همشهری عزیز میشه راجبه نوع روغن موتور ومحل تهیه فیلتر روغن وهوا راهنماییم کنید؟ممنون
سروش
۳۱ خرداد ۱۳۹۴جوجه اردک زشت !
علی
۳۱ خرداد ۱۳۹۴از نزدیک دیدنش شکه ات میکنه.ولی طراحی داخلش خیلی داغونه. من مزدا cx-5 رو ترجیح میدم
milad
۱ تیر ۱۳۹۴توی اهواز پلاک اروندش57تا65قیمت داره…
سیامک
۱ تیر ۱۳۹۴خشگلی و زشتیش تا حدی سلیقه ایه
ولی حتی اگه کسی هم به نظرش زشت بیاد بازم این شهامت نیسان جای تحسین داره
هرچند که به نظر خودم قیافش یه تلاشی بوده برای یه تعریف جدید از زیبایی خودرو (البته کامل موفق نبوده)
بابک محبی
۱ تیر ۱۳۹۴کلا نیسان این چند مدت طراحی های جسورانه و غیر محافظه کارانه ای داره ولی دمش گرم با این ماشینایی که میسازه
از GTR گرفته تا نیسان پاترول 2015 که عاشقشم
همین Juke هم یه مدل با کد R داشت که موتور GTR روش بود؛ خیلی خیلی اسپرت بود و شتاب بالایی داشت
متین
۱ تیر ۱۳۹۴سلام …
ماشین زشت ولی زیبا !!! (خودم هم نفهمیدم چی شد که اینو نوشتم !!!) … کنسول زشت ولی بامزه … موتورش هم که عالیه و به نسبت قدرتی که تولید میکنه مناسبه و تاخیر توربو هم نداره … ولی زشته !!!!!!!! …
شب خوش …
رافال
۸ تیر ۱۳۹۴رفتیم کیش زیاد بود
قیمتش خوبه ولی جلوش فاجعه ست
بابا صد رحمت به ال 90
محمدحسین
۲۵ تیر ۱۳۹۴قیافه پخش میکردن این کجا بود؟
ساسان
۱۳ مرداد ۱۳۹۴قورباقه اى با قلب اژدهاست
shahab
۱۷ شهریور ۱۳۹۴فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه
با این قیافه و موتور1600 چه عملکردی داره!!!!!!!!
عادل
۳۰ آذر ۱۳۹۴ما تو کیش از این ماشین برای نامه رسونی تو شرکت پست استفاده میکنیم.استثنایی هست.اصلا خستگی نداره.قابل توجه اونایی که میگن این ماشین خوب نیست، در جریان باشین که این ماشین پرفروشترین ماشین مناطق آزاده.
سعید
۱۸ فروردین ۱۳۹۵یکی از زیباترین و جدیدترین طراحی های اتاق رو داره ، مهمتر اینکه برند نیسان رو داره و دیگه حرفی واسه گفتن نمیزاره
behrooozi
۲۸ فروردین ۱۳۹۵خییییییلی باحاله….حرف نداره….اگه میخواید متفاوت باشی حتما جواب میگیرید
مهدی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵راجیه تهیه فیلتر هوا وروغن راهنماییم کنید لطفا.من ساکن تبریزم
سعید پارسا
۲ خرداد ۱۳۹۵من یک روز کامل تو کیش با این ماشین رانندگی کردم…ماشین خیلی خوبیه…ظاهرشم به دل میشینه…به نسبت قیمتش انتخاب خیلی خوبیه…
رضا
۵ تیر ۱۳۹۵سلام دوستان
کسی میدونه چرا این ماشین پلاک ملیش نیومده ؟
رها
۱۳ تیر ۱۳۹۵من فکر میکنم ظاهرش فوق العاده است. واسه کسانی که دنبال یک ماشین کاملا متفاوت هستن. اگر ایرادی داشته باشه فقط کوچیک بودن اتاقشه وگرنه همه چیزش معرکه است
رضا
۲۹ تیر ۱۳۹۵ی کراس اور واقعا زیباست و بسیار منحصر به فرد…حال میکنم باهاش..امیدوارم بتونم ی روز سوارش بشم..طرحی خاصش نشونه جرات تولید کننده و جسارت طراحش هست..انجین های ژاپنی مخصوصا تویوتا و نیسان موتور ژاپن هم که مرگ ندارن..عالیه
محسن
۲۹ آبان ۱۳۹۵سلام به دوستان
به نظر بنده طراحی متفاوت و زیبایی داره و به نسبت قیمت و مقایسه با همنوعان خودش انتخاب بهتری است
پاشا
۲ آذر ۱۳۹۵سلام از دوستان کسی میدونه که موتور ۱۶۰۰ بدون توربو از این ماشین تو سربالایی ها کم میاره یا نه؟
سیامک
۴ آذر ۱۳۹۵کسی میدونه
این مدل s یا اسکای پک 4wd هست؟
یا SL پلاتینیوم 4wd هست؟
ارش
۲۲ آذر ۱۳۹۵به درد خانواده ایرانی نمیخوره قیمتش مثل بقیه ماشینهای وارداتی نجومیه