نیسان

بررسی نیسان جوک SL AWD مدل ۲۰۱۵

دمدمی‌مزاج، ناهماهنگ و عجیب‌وغریب؛ سه صفتی که به نظر می‌رسد همیشه به همراه نیسان جوک باقی بمانند. نیسان جوک که یک کراس‌اور ساب‌کامپکت است که از گلگیرهای بلند و حتی ارتفاع بلندتر خط پنجره‌ها (beltline) به‌عنوان نشانی برای صاحب‌سبک بودن خود استفاده می‌کند. در همین حال، این موضوع با طرح‌های نقره‌ای، درهای عقب مبهم و عجیب، درب عقب حبابی‌شکل و لنز خمیده چراغ‌های جلو و عقب که به سمت بالا اوج گرفته و از سطح بدنه جدا شده است، بیشتر به چشم می‌آید.

2015 Nissan Juke SL
۲۰۱۵ Nissan Juke SL
اگر بخواهید میزان اهمیت مدل جوک را برای نیسان دریابید، بهتر است نگاهی به تجدیدنظرهای گسترده مهندسان نیسان برای موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر برای مدل ۲۰۱۵ داشته باشید. در این موتور، طراحی پیستون‌ها تغییر پیدا کرده، نسبت فشردگی اضافه شده (از نسبت ۹.۵:۱ به ۱۰.۵:۱ افزایش یافته) و با سوئیچ از سطح فلزی آهنی داخل سیلندر به یک «سطح صیقلی با پوشش اسپری شده»، وزن و اصطکاک داخلی سیلندر کاهش یافته است. همچنین از اینرسی توربوشارژر نیز کاسته شده است. البته کارهای مهندسان نیسان به همین‌جا ختم نمی‌شوند و آنها یک عملکرد قفل بینابینی جدید نیز برای بخش مکش سیستم کنترل زمان‌بندی متغیر پیوسته سوپاپ‌ها در نظر گرفته‌اند که در کنار یک سیستم EGR کم‌فشار، دمای گاز اگزوز را پایین می‌آورد، به پمپ روغن با فشار متغیر تغییر حالت می‌دهد و عملکرد انژکتور را بهینه‌سازی می‌کند. این موارد قطعاً چیزی بیشتر از یک تیونینگ ساده هستند.
2015 Nissan Juke SL
۲۰۱۵ Nissan Juke SL
ولی علی‌رغم تغییرات مهم سخت‌افزاری در نسل دوم موتور توربوی ۱/۶ لیتری، این موتور چهار سیلندر دقیقاً همان قدرت ۱۸۸ اسب‌بخار و گشتاور حداکثر ۲۴۰ نیوتن‌متری را تولید می‌کند. البته خبر خوب این است که این گشتاور حداکثر از دور موتور ۱۶۰۰ در دسترس خواهد بود که از این نظر نسبت به دور موتور ۲۰۰۰ در نسخه قبلی تفاوت دارد. به نظر می‌رسد که نیسان فواید طراحی جدید را به سمت آلودگی کمتر و همین‌طور مصرف سوخت بهینه هدایت کرده است. جوک ۲۰۱۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۹/۰۵ لیتر و در جاده ۷/۵۹ لیتر مصرف می‌کند که این میزان به ترتیب در جاده و شهر، ۰/۳۶ و ۰/۲۵ لیتر نسبت به مدل قبلی کمتر است. در همین حال، در تست انجام شده در یک حالت ترکیبی، مصرف سوخت ۹/۰۵ لیتر از این خودرو مشاهده شده است.
2015 Nissan Juke SL
۲۰۱۵ Nissan Juke SL
در مدل ۲۰۱۴ از نیسان جوک می‌توانستیم در حالت تک‌دیفرانسیل از یک گیربکس دستی ۶ دنده نیز استفاده کنیم؛ ولی جوک SL مورد استفاده در این بررسی به‌صورت دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک است و از سیستم CVT به‌عنوان یاور همیشگی‌اش استفاده می‌کند. در هر صورت سیستم پیشرانه جو برای این هاچ‌بک ۱۴۵۴ کیلوگرمی مناسب است و برای تست‌های شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و مسیر یک‌چهارم مایل، به ترتیب زمانی براربر ۶/۹ و ۱۵/۴ ثانیه لازم دارد. در نتیجه، به‌راحتی می‌تواند از لحاظ شتاب‌گیری رقبایی را مانند جیپ رنگید ۴×۴ مدل ۲۰۱۵ با موتور ۱۸۰ اسب‌بخاری ۲/۴ لیتری چهار سیلندر و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک (زمان‌های ۸/۸ و ۱۶/۸ ثانیه) و هوندا HR-V با دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر و سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته (زمان‌های ۹/۵ و ۱۷/۴ ثانیه) پشت سر بگذارد. سیستم کنترل یکپارچه نیسان (I-CON) سه حالت رانندگی نرمال، اسپورت و اکو را در اختیار قرار می‌دهد که در آنها، وضعیت پدال گاز، سیستم فرمان و واکنش گیربکس دچار تغییراتی می‌شود. اگر عنوان «بهترین شتاب در کلاس خود» را کنار بگذاریم، سیستم پیشرانه مورد استفاده در نیسان جوک از آن دست سیستم‌هایی نیست که کسی را برای بررسی و اظهارنظر بیشتر ترغیب کند. در کنار گام‌های شبیه تعویض دنده در سیستم CVT نیسان، برای دریافت «حداکثر میزان رضایت از رانندگی در هر کیلومتر» راه‌حل این است که گیربکس را در وضعیت رانندگی قرار داده، حالت «اسپورت» را انتخاب کنید و از فشار پدال گاز لذت ببرید. البته این را نیز باید گفت که وقتی به صورت دستی در دور موتور ۶۲۵۰ دور بر دقیقه CVT را شیفت دادیم، حسّی شبیه به «لیز خوردن» در ما ایجاد کرد. در همین حال، تمام ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولیدی از ۱۶۰۰ تا ۵۲۰۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار می‌گیرد که می‌تواند برای مانورهای سریع بسیار مفید باشد. برعکس این موضوع، سیستم CVT ترسی از رسیدن موتور به خط قرمز ۶۴۰۰ دور بر دقیقه ندارد. همچنین با توجه به تغییر مداوم گشتاوری که از سیستم AWD به چرخ‌ها فرستاده می‌شود، کشش بسیار خوبی نیز در اختیار راننده قرار می‌گیرد. جوک تست‌شده در اینجا از تایرهای ۱۷ اینچی ۲۱۵/۵۵ گودیر ایگل RS-A استفاده کرده که با کمک آنها توانسته در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی برابر ۰.84g از خود نشان دهد. در نتیجه، از این لحاظ نیز در وضعیتی بهتر از رنگید (۰.78g) و هوندا HR-V با دیفرانسل تمام‌چرخ متحرک (۰.80g) قرار می‌گیرد. سیستم فرمان الکتریکی حساس به سرعت در نیسان جوک، عملکرد خوبی دارد و دقت مناسبی در تغییر جهت خودرو نشان می‌دهد، ولی حسّ ساختگی موجود در آن، چندان خوشایند نیست. با این حال، فاصله محوری نسبتاً کوتاه ۲/۵۳ متری و محور عقب گشتاور برداری که باعث افزایش گشتاور ورودی به چرخ‌های عقب بیرونی در پیچ‌های تند می‌شود، رفتاری چابک را برای جوک ایجاد کرده است. پدال ترمز نیز عملکردی قابل‌اطمینان دارد و به‌راحتی قابل تنظیم است. سیستم ترمز در نیسان جوک می‌تواند این خودرو را از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، در فاصله ۵۳/۹۵ متر در سطح آسفالت متوقف کند.
2015 Nissan Juke SL
۲۰۱۵ Nissan Juke SL
با این که این مدل از نیسان رسماً یک خودروی پنج سرنشینه است، ولی شاید به‌زحمت بتوان دو مسافر را در صندلی‌های عقب جا داد. در همین حال، اگر دو شخص قد بلند در جلو بنشینند و برای راحتی بیشتر، صندلی‌های جلو را اندکی به عقب بکشند، صندلی‌های عقب دیگر تقریباً «غیرقابل‌استفاده» خواهد بود. در نتیجه، بهتر است صندلی‌های عقب را جمع کرد تا حداقل فضای بیشتری برای حمل وسایل ایجاد شود. به نظر می‌رسد که جوک در این زمینه کاربردی، در سطح پایینی قرار داشته باشد.
2015 Nissan Juke SL
۲۰۱۵ Nissan Juke SL
امّا کسانی که هنوز به توجه بیشتر به نیسان جوک مدل ۲۰۱۵ قانع نشده‌اند، شاید باید قیمت پایه ۲۷ هزار و ۷۶۵ دلاری آن را ملاحظه کنند. در همین حال، خودروی تست‌شده در اینجا، پس از اضافه کردن کف‌پوش‌ها و همین‌طور پوشش کف صندوق عقب (۲۱۰ دلار) و یک تکیه‌گاه دست وسط (۲۵۰ دلار)، قیمت تمام‌شده بسیار خوبی برابر ۲۸۲۲۵ دلار پیدا کرده است؛ یک قیمت شانه به شانه با هوندا CR-V EX AWD (قیمت پایه ۲۷۶۷۵ دلار) و مزدا CX-5 AWD تورینگ (قیمت پایه ۲۷۳۴۵ دلار). البته این دو خودروی رقیب با این که ابعاد کوچک‌تری دارند، ولی فضای بزرگ‌تری در داخل کابین آنها فراهم شده است. ولی شاید برای کسانی که به دنبال یک موتور توربوی سرسخت در یک کراس‌اور کوچک دو دیفرانسیل هستند، نیسان جوک یک گزینه مناسب تلقی شود.
2015 Nissan Juke SL
۲۰۱۵ Nissan Juke SL
مشخصات:
  • نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۲۸۲۲۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۷۷۶۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHC۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۱۶۱۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۸۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۳۹/۹۸ نیوتن‌متر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: CVT با حالت شیفت دستی.
2015 Nissan Juke SL
۲۰۱۵ Nissan Juke SL
ابعاد:
  • فاصله محوری: ۲/۵۳ متر.
  • طول ماشین: ۴/۱۲۵ متر.
  • عرض: ۱/۷۶۵ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۷ متر.
  • وزن کلی: ۱۴۵۴ کیلوگرم.
تست‌های سرعت:
  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۲ ثانیه.
  • صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۴ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۵ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۱۹۹/۵۶ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 84g.
مصرف سوخت:
  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۰۵ لیتر در شهر و ۷/۵۹ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۹/۰۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. shahryar

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (236 ديدگاه)

    بیریخته،ولی خیلی خوشگله،ب نظرم این ماشین برا داخل شهر عالی باشه.
    هندلینگو شتابو مصرفش خوبه.جمو جورم هست،دگ چی بهتر از این.
    206 شاسی بلند!!!!!

    1. ALiHidden

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (332 ديدگاه)

      الان دقیقا یعنی چی؟!

      بیریخته ولی خیلی خوشگله؟!

      ماذا فازار؟!:D

      ب نظر من اصلا جالب نیس

    2. سامان از تبریز

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      منطقه ازاد ارس قیمت پایش 19 هزار دلاره

  2. میلاد

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (221 ديدگاه)

    به عنوان یک SUV مصرفش خیلی خوبه و ابعاد و توانایی فنی متناسبی هم واسه استفاده ی روزمره داره.

  3. شلبى

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (705 ديدگاه)

    فکر میکنم کمپانیه نیسان بهترین اسم رو براى این ماشین انتخاب کرده،اسمش واقعا بهش میاد

  4. رضا

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    یه موجود جالبه درکل که فروش خوبی هم داره
    نیسان دستمزد ریسکشو گرفته

  5. امیر

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    فداییییییییییییییییییییی داریییییییییییییییییییییییی

  6. AHMADREZA

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    از نزدیگ دیدمش چراغاشش خییلی کوچیکه ولی پروژوکتور هایش خیلی بزرگن در کل با حاله

  7. « شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (137 ديدگاه)

    در یه کلام:
    «زشته،ولی خوشگله»

  8. mohsen

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    الان چند وقتی هست موتور 1.6 لیتری 117 اسبی تنفس طبیعی این ماشین رو دارم (تبریز) شاید کمی نامانوس به نظر برسه از نظر قیافه اما یه ریزه کاری های قشنگی هم داره تو طراحیش,, خیلی مواردش برای یک ماشین شهری واقعا راضی کننده است. جثه اش برای پارک و روندن تو شهر واقعا مناسب هست. رو حالت اسپرت شتاب خوبی بهتون میده و کلا فراتر از اون 117 اسب احساس قدرت میکنین.
    نسبت به کراس اور بودنش هندلینگ خیلی راضی کننده ای داره و صدی 7.5 مصرف میکنه, ترمز هاش هم که فوقالعاده است و در کل این ماشین برای من واقعا ایده آل هست و از انتخابم خیلی راضی ام

    1. مهدی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      همشهری عزیز میشه راجبه نوع روغن موتور ومحل تهیه فیلتر روغن وهوا راهنماییم کنید؟ممنون

  9. سروش

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جوجه اردک زشت !

  10. علی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (105 ديدگاه)

    از نزدیک دیدنش شکه ات میکنه.ولی طراحی داخلش خیلی داغونه. من مزدا cx-5 رو ترجیح میدم

  11. milad

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    توی اهواز پلاک اروندش57تا65قیمت داره…

  12. سیامک

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    خشگلی و زشتیش تا حدی سلیقه ایه
    ولی حتی اگه کسی هم به نظرش زشت بیاد بازم این شهامت نیسان جای تحسین داره
    هرچند که به نظر خودم قیافش یه تلاشی بوده برای یه تعریف جدید از زیبایی خودرو (البته کامل موفق نبوده)

  13. بابک محبی

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (186 ديدگاه)

    کلا نیسان این چند مدت طراحی های جسورانه و غیر محافظه کارانه ای داره ولی دمش گرم با این ماشینایی که میسازه
    از GTR گرفته تا نیسان پاترول 2015 که عاشقشم
    همین Juke هم یه مدل با کد R داشت که موتور GTR روش بود؛ خیلی خیلی اسپرت بود و شتاب بالایی داشت

  14. متین

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (183 ديدگاه)

    سلام …
    ماشین زشت ولی زیبا !!! (خودم هم نفهمیدم چی شد که اینو نوشتم !!!) … کنسول زشت ولی بامزه … موتورش هم که عالیه و به نسبت قدرتی که تولید میکنه مناسبه و تاخیر توربو هم نداره … ولی زشته !!!!!!!! …
    شب خوش …

  15. رافال

    ۸ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    رفتیم کیش زیاد بود
    قیمتش خوبه ولی جلوش فاجعه ست
    بابا صد رحمت به ال 90

  16. محمدحسین

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    قیافه پخش میکردن این کجا بود؟

  17. ساسان

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قورباقه اى با قلب اژدهاست

  18. shahab

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه
    با این قیافه و موتور1600 چه عملکردی داره!!!!!!!!

  19. عادل

    ۳۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما تو کیش از این ماشین برای نامه رسونی تو شرکت پست استفاده میکنیم.استثنایی هست.اصلا خستگی نداره.قابل توجه اونایی که میگن این ماشین خوب نیست، در جریان باشین که این ماشین پرفروشترین ماشین مناطق آزاده.

  20. سعید

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی از زیباترین و جدیدترین طراحی های اتاق رو داره ، مهمتر اینکه برند نیسان رو داره و دیگه حرفی واسه گفتن نمیزاره

  21. behrooozi

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خییییییلی باحاله….حرف نداره….اگه میخواید متفاوت باشی حتما جواب میگیرید

  22. مهدی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    راجیه تهیه فیلتر هوا وروغن راهنماییم کنید لطفا.من ساکن تبریزم

  23. سعید پارسا

    ۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یک روز کامل تو کیش با این ماشین رانندگی کردم…ماشین خیلی خوبیه…ظاهرشم به دل میشینه…به نسبت قیمتش انتخاب خیلی خوبیه…

  24. رضا

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    کسی میدونه چرا این ماشین پلاک ملیش نیومده ؟

  25. رها

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من فکر میکنم ظاهرش فوق العاده است. واسه کسانی که دنبال یک ماشین کاملا متفاوت هستن. اگر ایرادی داشته باشه فقط کوچیک بودن اتاقشه وگرنه همه چیزش معرکه است

  26. رضا

    ۲۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ی کراس اور واقعا زیباست و بسیار منحصر به فرد…حال میکنم باهاش..امیدوارم بتونم ی روز سوارش بشم..طرحی خاصش نشونه جرات تولید کننده و جسارت طراحش هست..انجین های ژاپنی مخصوصا تویوتا و نیسان موتور ژاپن هم که مرگ ندارن..عالیه

  27. محسن

    ۲۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان
    به نظر بنده طراحی متفاوت و زیبایی داره و به نسبت قیمت و مقایسه با همنوعان خودش انتخاب بهتری است

  28. پاشا

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام از دوستان کسی میدونه که موتور ۱۶۰۰ بدون توربو از این ماشین تو سربالایی ها کم میاره یا نه؟

  29. سیامک

    ۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کسی میدونه
    این مدل s یا اسکای پک 4wd هست؟
    یا SL پلاتینیوم 4wd هست؟

  30. ارش

    ۲۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به درد خانواده ایرانی نمیخوره قیمتش مثل بقیه ماشینهای وارداتی نجومیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا