دمدمیمزاج، ناهماهنگ و عجیبوغریب؛ سه صفتی که به نظر میرسد همیشه به همراه نیسان جوک باقی بمانند. نیسان جوک که یک کراساور سابکامپکت است که از گلگیرهای بلند و حتی ارتفاع بلندتر خط پنجرهها (beltline) بهعنوان نشانی برای صاحبسبک بودن خود استفاده میکند. در همین حال، این موضوع با طرحهای نقرهای، درهای عقب مبهم و عجیب، درب عقب حبابیشکل و لنز خمیده چراغهای جلو و عقب که به سمت بالا اوج گرفته و از سطح بدنه جدا شده است، بیشتر به چشم میآید.
۲۰۱۵ Nissan Juke SL اگر بخواهید میزان اهمیت مدل جوک را برای نیسان دریابید، بهتر است نگاهی به تجدیدنظرهای گسترده مهندسان نیسان برای موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر برای مدل ۲۰۱۵ داشته باشید. در این موتور، طراحی پیستونها تغییر پیدا کرده، نسبت فشردگی اضافه شده (از نسبت ۹.۵:۱ به ۱۰.۵:۱ افزایش یافته) و با سوئیچ از سطح فلزی آهنی داخل سیلندر به یک «سطح صیقلی با پوشش اسپری شده»، وزن و اصطکاک داخلی سیلندر کاهش یافته است. همچنین از اینرسی توربوشارژر نیز کاسته شده است. البته کارهای مهندسان نیسان به همینجا ختم نمیشوند و آنها یک عملکرد قفل بینابینی جدید نیز برای بخش مکش سیستم کنترل زمانبندی متغیر پیوسته سوپاپها در نظر گرفتهاند که در کنار یک سیستم EGR کمفشار، دمای گاز اگزوز را پایین میآورد، به پمپ روغن با فشار متغیر تغییر حالت میدهد و عملکرد انژکتور را بهینهسازی میکند. این موارد قطعاً چیزی بیشتر از یک تیونینگ ساده هستند. ۲۰۱۵ Nissan Juke SL ولی علیرغم تغییرات مهم سختافزاری در نسل دوم موتور توربوی ۱/۶ لیتری، این موتور چهار سیلندر دقیقاً همان قدرت ۱۸۸ اسببخار و گشتاور حداکثر ۲۴۰ نیوتنمتری را تولید میکند. البته خبر خوب این است که این گشتاور حداکثر از دور موتور ۱۶۰۰ در دسترس خواهد بود که از این نظر نسبت به دور موتور ۲۰۰۰ در نسخه قبلی تفاوت دارد. به نظر میرسد که نیسان فواید طراحی جدید را به سمت آلودگی کمتر و همینطور مصرف سوخت بهینه هدایت کرده است. جوک ۲۰۱۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۹/۰۵ لیتر و در جاده ۷/۵۹ لیتر مصرف میکند که این میزان به ترتیب در جاده و شهر، ۰/۳۶ و ۰/۲۵ لیتر نسبت به مدل قبلی کمتر است. در همین حال، در تست انجام شده در یک حالت ترکیبی، مصرف سوخت ۹/۰۵ لیتر از این خودرو مشاهده شده است. ۲۰۱۵ Nissan Juke SL در مدل ۲۰۱۴ از نیسان جوک میتوانستیم در حالت تکدیفرانسیل از یک گیربکس دستی ۶ دنده نیز استفاده کنیم؛ ولی جوک SL مورد استفاده در این بررسی بهصورت دیفرانسیل تمامچرخ متحرک است و از سیستم CVT بهعنوان یاور همیشگیاش استفاده میکند. در هر صورت سیستم پیشرانه جو برای این هاچبک ۱۴۵۴ کیلوگرمی مناسب است و برای تستهای شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و مسیر یکچهارم مایل، به ترتیب زمانی براربر ۶/۹ و ۱۵/۴ ثانیه لازم دارد. در نتیجه، بهراحتی میتواند از لحاظ شتابگیری رقبایی را مانند جیپ رنگید ۴×۴ مدل ۲۰۱۵ با موتور ۱۸۰ اسببخاری ۲/۴ لیتری چهار سیلندر و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک (زمانهای ۸/۸ و ۱۶/۸ ثانیه) و هوندا HR-V با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر و سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته (زمانهای ۹/۵ و ۱۷/۴ ثانیه) پشت سر بگذارد.
سیستم کنترل یکپارچه نیسان (I-CON) سه حالت رانندگی نرمال، اسپورت و اکو را در اختیار قرار میدهد که در آنها، وضعیت پدال گاز، سیستم فرمان و واکنش گیربکس دچار تغییراتی میشود. اگر عنوان «بهترین شتاب در کلاس خود» را کنار بگذاریم، سیستم پیشرانه مورد استفاده در نیسان جوک از آن دست سیستمهایی نیست که کسی را برای بررسی و اظهارنظر بیشتر ترغیب کند. در کنار گامهای شبیه تعویض دنده در سیستم CVT نیسان، برای دریافت «حداکثر میزان رضایت از رانندگی در هر کیلومتر» راهحل این است که گیربکس را در وضعیت رانندگی قرار داده، حالت «اسپورت» را انتخاب کنید و از فشار پدال گاز لذت ببرید. البته این را نیز باید گفت که وقتی به صورت دستی در دور موتور ۶۲۵۰ دور بر دقیقه CVT را شیفت دادیم، حسّی شبیه به «لیز خوردن» در ما ایجاد کرد. در همین حال، تمام ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولیدی از ۱۶۰۰ تا ۵۲۰۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار میگیرد که میتواند برای مانورهای سریع بسیار مفید باشد. برعکس این موضوع، سیستم CVT ترسی از رسیدن موتور به خط قرمز ۶۴۰۰ دور بر دقیقه ندارد. همچنین با توجه به تغییر مداوم گشتاوری که از سیستم AWD به چرخها فرستاده میشود، کشش بسیار خوبی نیز در اختیار راننده قرار میگیرد.
جوک تستشده در اینجا از تایرهای ۱۷ اینچی ۲۱۵/۵۵ گودیر ایگل RS-A استفاده کرده که با کمک آنها توانسته در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی برابر ۰.84g از خود نشان دهد. در نتیجه، از این لحاظ نیز در وضعیتی بهتر از رنگید (۰.78g) و هوندا HR-V با دیفرانسل تمامچرخ متحرک (۰.80g) قرار میگیرد. سیستم فرمان الکتریکی حساس به سرعت در نیسان جوک، عملکرد خوبی دارد و دقت مناسبی در تغییر جهت خودرو نشان میدهد، ولی حسّ ساختگی موجود در آن، چندان خوشایند نیست. با این حال، فاصله محوری نسبتاً کوتاه ۲/۵۳ متری و محور عقب گشتاور برداری که باعث افزایش گشتاور ورودی به چرخهای عقب بیرونی در پیچهای تند میشود، رفتاری چابک را برای جوک ایجاد کرده است. پدال ترمز نیز عملکردی قابلاطمینان دارد و بهراحتی قابل تنظیم است. سیستم ترمز در نیسان جوک میتواند این خودرو را از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، در فاصله ۵۳/۹۵ متر در سطح آسفالت متوقف کند. ۲۰۱۵ Nissan Juke SL با این که این مدل از نیسان رسماً یک خودروی پنج سرنشینه است، ولی شاید بهزحمت بتوان دو مسافر را در صندلیهای عقب جا داد. در همین حال، اگر دو شخص قد بلند در جلو بنشینند و برای راحتی بیشتر، صندلیهای جلو را اندکی به عقب بکشند، صندلیهای عقب دیگر تقریباً «غیرقابلاستفاده» خواهد بود. در نتیجه، بهتر است صندلیهای عقب را جمع کرد تا حداقل فضای بیشتری برای حمل وسایل ایجاد شود. به نظر میرسد که جوک در این زمینه کاربردی، در سطح پایینی قرار داشته باشد. ۲۰۱۵ Nissan Juke SL امّا کسانی که هنوز به توجه بیشتر به نیسان جوک مدل ۲۰۱۵ قانع نشدهاند، شاید باید قیمت پایه ۲۷ هزار و ۷۶۵ دلاری آن را ملاحظه کنند. در همین حال، خودروی تستشده در اینجا، پس از اضافه کردن کفپوشها و همینطور پوشش کف صندوق عقب (۲۱۰ دلار) و یک تکیهگاه دست وسط (۲۵۰ دلار)، قیمت تمامشده بسیار خوبی برابر ۲۸۲۲۵ دلار پیدا کرده است؛ یک قیمت شانه به شانه با هوندا CR-V EX AWD (قیمت پایه ۲۷۶۷۵ دلار) و مزدا CX-5 AWD تورینگ (قیمت پایه ۲۷۳۴۵ دلار). البته این دو خودروی رقیب با این که ابعاد کوچکتری دارند، ولی فضای بزرگتری در داخل کابین آنها فراهم شده است. ولی شاید برای کسانی که به دنبال یک موتور توربوی سرسخت در یک کراساور کوچک دو دیفرانسیل هستند، نیسان جوک یک گزینه مناسب تلقی شود. ۲۰۱۵ Nissan Juke SLمشخصات:
نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
دوست عزیز تویوتاپریوس بسیار از نظر اقتصادی بی رقیبه هم کم مصرفه هم جادارتر از جوک ولی نیسان جوک از نظر ضاهری و اینکه هاچبکه درضمن بسیار جوان پسنده خیلی فوق العادس ۱۶۰۰ توربو هم هست از نظر قدرت هم کم نمیاره سوخت آن هم به نسبت موتورش بد نیست
واقعه متاسم واسه یه برند معتبر ژاپنی مثل نیسان که کسایی که نمایندگیشو تو ایران دارن بسیار ضعیف عمل می کنند در بخش های پیگیری خرید ، خدمات پس از فروش وقتی پول از مشتری اخذ کردن با بی تفاوتی رفتار می کنن مخصوصا تماس های تلفنی شماره 8909 پیشنهاد می کنم نخرین بنده که پشیمونم
مهدي
۱ دی ۱۳۹۵سلام
من میخواهم ماشین بخرم بین تویوتا پریوس و جوک نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم
لطفت راهنمایی کنید و برای مسافرت کدام بهتر است
مصطفی
۱۴ دی ۱۳۹۵مصرف سوخت واقعا بالاس
Arash
۲۳ دی ۱۳۹۵دوست عزیز تویوتاپریوس بسیار از نظر اقتصادی بی رقیبه هم کم مصرفه هم جادارتر از جوک ولی نیسان جوک از نظر ضاهری و اینکه هاچبکه درضمن بسیار جوان پسنده خیلی فوق العادس ۱۶۰۰ توربو هم هست از نظر قدرت هم کم نمیاره سوخت آن هم به نسبت موتورش بد نیست
masoud
۲۲ فروردین ۱۳۹۶سلام
من نمیتونم موج رادیو ماشینم نیسان جوک رو تنظیم کنم رو کانال خصی؛ میشه راهنماییم کنید
آریا
۷ تیر ۱۳۹۶واقعه متاسم واسه یه برند معتبر ژاپنی مثل نیسان که کسایی که نمایندگیشو تو ایران دارن بسیار ضعیف عمل می کنند در بخش های پیگیری خرید ، خدمات پس از فروش وقتی پول از مشتری اخذ کردن با بی تفاوتی رفتار می کنن مخصوصا تماس های تلفنی شماره 8909
پیشنهاد می کنم نخرین بنده که پشیمونم
مهدي
۲۴ آبان ۱۳۹۶من ساکن کیشم قبلا یک مزدا 6 داشتم
تازگی جوک خریدم مدل ۲۰۱۶ ولی خشکه
نرمی و بی صدایی مزدا رو نداره
ولی رانندگی هیجان انگیزی داره
سوختشم مناسبه
هاشم
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹مزدا ۶ اصلا قابل مقایسه نیست با جوک منم داشتم فروختم الان پشیمونم شدید