نیسان روگ اسپورت که در بازارهای جهانی با نام قشقایی شناخته میشود برای مدل سال ۲۰۲۰ خود بهروزرسانیهایی در ظاهر و باطن داشته است. این خودرو که در جایگاهی بین کیکس و روگ بزرگ قرار میگیرد چند سالی هست که در بازار حضور داشته و ما نیز میخواهیم نقاط قوت و ضعف آن در تریم SL را با یکدیگر مرور کنیم. با ما همراه باشید.
روگ اسپورت از ظاهر جذاب و بسته ایمنی بسیار خوب سپر ایمنی ۳۶۰ نیسان سود برده و همچنین کابینی نسبتاً جادار دارد؛ اما جایگاه این خودرو کمی عجیب بوده و کوچکتر از کراس اوورهای کامپکتی همچون روگ و هوندا CR-V و بزرگتر از خودروهای ساب کامپکتی همچون کیکس و هیوندای Venue میباشد. در واقع قشقایی نه کابین جادار خودروهای بزرگتر و نه قیمت مناسب نمونههای کوچکتر را ندارد. همچنین طرفداران نیسان از تجربه رانندگی روگ اسپورت عایدی چندانی نخواهند داشت.
- نقاط قوت
استایل جذاب و بهروز شده: روگ اسپورت خودروی زیبایی است. جلوپنجره گیرای V موشن نیسان به همراه چراغهای گوشهدار و عناصر LED باعث شدهاند نمای جلوی خودرو جذاب از کار درآید.
قوسهای چرخ پف کرده و بخش عقب بهروز نیز باعث شدهاند روگ اسپورت مدرنتر از مدل اولیه سال ۲۰۱۴ باشد. مدل سطح بالای SL از رینگهای ۱۹ اینچی سود برده است. همانند بسیاری از محصولات جدید نیسان، ظاهر روگ اسپورت یکی از برگهای برنده خریداران خواهد بود.
تجهیزات ایمنی زیاد: ترمز اضطراری خودکار و پیشگیری از خروج از مسیر بهصورت استاندارد در تمامی تریم های روگ اسپورت وجود دارند. مدل SL همچنین بهصورت استاندارد از دستیار پروپایلوت نیسان سود میبرد که شامل حفظ خودرو بین خطوط و کروز کنترل تطبیقی است.
البته شما باید همواره دستان خود را روی فرمان حفظ کنید. البته اگر روگ اسپورت تشخیص دهد راننده اصلاً واکنشی نشان نمیدهد بهصورت خودکار خودرو را در کنار جاده متوقف خواهد کرد.
کابین منعطف: روگ اسپورت شاید از نظر فضای کلی کابین پشت سر روگ قرار گیرد اما هنوز هم حرفهایی برای گفتن دارد. پانلهای جدا کننده در محفظه بار باعث جدا شدن عمودی و افقی فضا شده و بنابراین میتوان برخی اشیا را بهصورت جداگانه حمل کرد. صندلیهای عقب تا شونده نیز فضای بار بیشتری را ایجاد میکنند.
- نقاط ضعف
دینامیک سواری ضعیف: گیربکس CVT و پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ایدهای جالب در عصر کنونی نیستند بنابراین انتظارات ما از روگ اسپورت در زمینه لذت رانندگی پایین بوده است. این شاسیبلند کوچک دینامیک رانندگی قابلتعریفی ندارد و کارها را با لذت صفر انجام میدهد.
سیستم تعلیق کاملاً مستقل خودرو دستاندازها را به خوبی جذب میکند اما زمانی که بهصورت ناگهانی و شدید شتاب بگیرید شاهد تأثیر گشتاور روی فرمان خواهید بود.
فضای کابین متوسط: بله ما روگ اسپورت را به خاطر انعطافی که در بخش محفظه بار دارد ستودیم اما متأسفانه فضای داخل کابین زیاد نیست. این خودرو از نظر فضای کابین پشت سر هوندا HR-V و CR-V قرار میگیرد و البته جیپ کامپس و هیوندای توسان نیز بهتر از آن هستند.
صندلیهای عقب نیز از نظر فضای سرنشینان خیلی جالب نیستند. وقتی یک راننده قدبلند در صندلی راننده یا شاگرد نشسته باشد فضای زیادی برای زانوی سرنشینان ردیف وجود نخواهد داشت. البته موقعیت راننده در روگ اسپورت خوب و راحت است.
قیمت بالا: نیسان روگ اسپورت SL دیفرانسیل جلو که در اختیار ما بود قیمت ۳۲۵۱۰ دلاری دارد که نسبت به نسخههای پایه SL و S با قیمتهای ۲۸۴۵۰ و ۲۳۲۴۰ دلار افزایش زیادی را نشان میدهد. خودروی ما از پکیج پریمیوم ۲۲۸۰ دلاری سود میبرد که این پکیج شامل چراغهای جلوی LED، مونروف، سیستم صوتی Bose، صندلیهای جلوی برقی و… میباشد؛ اما در هر صورت این بهایی قابلتوجه برای خودرویی با این ابعاد است. در مقام مقایسه باید گفت هیوندای کنا اولتیمیت و توسان قیمت ۲۹۰۹۰ و ۳۳۰۴۰ دلاری داشته اما فضای کابین بیشتر یا راندمان بهتری دارند. همچنین هوندا HR-V فول نیز با قیمت ۳۰۰۱۰ دلار در دسترس است.
استراتژی قیمتگذاری نیسان حتی درون شرکت هم خیلی منطقی نیست. مدل بزرگتر روگ SL قیمت ۳۲۷۸۵ دلاری داشته و نسخه فول کیکس SR هم ۲۲۲۱۵ دلار قیمت میخورد.
مشخصات نیسان روگ اسپورت SL 2020
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری
- قدرت/گشتاور: 147 اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ضریب متغیر CVT، دیفرانسیل جلو
- مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 9.۴/۷.۳/۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
- قیمت پایه: 23240 دلار
- قیمت مدل تست شده: 32510 دلار
محمد
۱۰ خرداد ۱۳۹۹بدک نیست
Farzad
۱۰ خرداد ۱۳۹۹باز هم گیر بوکس جزو نقطه ضعف هاست و همینطور قدرت کم موتور ، به نظرم تو این سگمنت این انتخاب آخره رقباش خیلی بهترن از هر لحاظ .
meysam
۱۰ خرداد ۱۳۹۹با موتور 4 سیلندرش مشکلی ندارم اما گیربکسهای cvt نیسان تا حالا که داد و بیداد خیلیها رو درآورده
ژاپنیهای خیلی بهتری هم پیدا میشه
MASIHA
۱۱ خرداد ۱۳۹۹برگرد به روز های اوج…..
طاها
۱۱ خرداد ۱۳۹۹نمیدونم واقعا چرا نیسان گیربکس این ماشینو عوضش نمیکنه
من مورانو گرفتم بخاطر تجربه خوبی که با ماکسیما داشتم.
سر ۴۵ هزارتا گیربکس داغون شد رفتم نمایندگی چند نفر دیگه هم با این مشکل اونجا بودن بهم گفتن که باید روغن گیربکس اصلیو اینجا میریختید و هر ۲۰ هزارتا عوض میکردید تا به مشکل نخوره ماشین رو گرفتم و فکر نمیکردم دیگه مشکلی باشه چون مرتب عوض میکردم ۸۸ هزار که رسید صبح رفتم ماشینو بیارم بیرون دنده عقب کار نکرد گیربکس دوباره خراب شد
نیسان هر چقدرم ماشین خوبی باشه با این گیربکس های سی وی تی ارزش خرید نداره به هیچ عنوان
مهدی
۱۱ خرداد ۱۳۹۹البته دوست عزیز ماشبن پیکاپی هم که محل کارم داشت و از نوع دستی هم بودن خیلی مشکل میخوردن ظاهرا مشکل گیربکس حداقل تو این مدل پیکاپ های ایرانی زیاده
محمد طه
۴ مرداد ۱۳۹۹این مشکلو سری های اول مورانو خیلی داشت خصوصا 2006 و 2007