سدان کامپکت و جمعوجور نیسان سنترا وارد نسل جدید خود شده است. این خودرو نسبت به قبل تفاوتهای بنیادینی را تجربه کرده و ما نیز برای اولین بار پشت فرمان نسخه SR آن نشستهایم تا ببینیم که آیا این خودرو میتواند وضعیت نیسان در این بازار را بهبود بخشد یا خیر. با ما همراه باشید.
- طراحی (امتیاز ۷ از ۱۰)
واضحترین و متقاعدکنندهترین بهبود نیسان سنترا ۲۰۲۰ نسبت به نسل پیشین آن بحث طراحی است. جلوپنجره V موشن بزرگ این خودرو کاملاً روی سنترا جواب داده است، چیزی که در سدان های جذاب آلتیما و ماکسیما نیز حس میشود. همانند برادران بزرگتر، سنترا از خط کمر رو به بالا و چراغهای LED با امضای مخصوص نیسان سود میبرد. نوربالا و نورپایین نیز به لطف پکیج ۲۱۷۰ دلاری پریمیوم از تکنولوژی LED برخوردار هستند.
خودروی حاضر در تست از رنگ بدنه سفید آسپن و مشکی سود میبرد و ما فکر میکنیم تمامی خریداران سنترا باید رنگهای متضاد را انتخاب کنند. رنگآمیزی متفاوت سقف باعث ایجاد حس و حالی متفاوت نسبت به قبل شده است. اگرچه اورهنگ های جلو و عقب طویل باعث ایجاد تناسباتی نسبتاً عجیب شده اما سنترای جدید یکی از متمایزترین طراحیها در کلاس خود را دارد.
کابین هم به اندازه بدنه جذاب است. پکیج پریمیوم یاد شده باعث اضافه شدن دوخت های نارنجی روی صندلیها، فرمان، انتخابگر دنده و سطوح نرم دیگر شده است. فرمان چرمی و D شکل سنترا حس خوبی در دستان راننده ایجاد کرده و داشبورد طراحی مدرنی دارد.
- راحتی (امتیاز ۵ از ۱۰)
نیسان صندلیهای نیمکت مانند نسل پیشین سنترا را با نمونههایی بهتر جایگزین کرده است. راحتی خودرو در مسافرتهای نسبتاً طولانی قابلقبول بوده هرچند صندلیها حمایت چندانی از ران پای سرنشینان به عمل نمیآورند. کیفیت کابین نیز برای این کلاس متوسط ارزیابی میشود. ما متریال نرم برخی بخشها را دوست داریم اما پانل دربها، بخش پایینی داشبورد و کنسول مرکزی از پلاستیک سخت تشکیل یافتهاند.
فضای موجود برای سرنشینان جلو و عقب هم قابلمقایسه با دیگر رقباست. افراد قدبلند به لطف فضای پای پذیرفتی در صندلی عقب میتوانند موقعیت رانندگی خوبی داشته باشند. استایل جذاب بدنه کمی روی فضای سر عقب تأثیر گذاشته اما هنوز هم فضای کافی برای دو فرد بزرگسال در صندلی عقب وجود دارد. صندوقعقب سنترا نسبت به قبل اندکی کوچک شده و در مقایسه با سیویک محدودتر اما بزرگتر از مزدا است. البته صندوقعقب فضای باز شدن بزرگتری دارد.
سواری به حد کافی خوب است هرچند همانند اکثر خودروهای کامپکت، دستاندازهای بزرگ باعث ایجاد لرزشهایی در کابین خواهند شد. سنترا میتوانست از متریال سرکوب گر صدای بیشتری استفاده کند چراکه صدای لاستیکهای عقب کمی وارد کابین میشود.
- تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز ۷ از ۱۰)
نیسان تلاش زیادی برای ارتقای تکنولوژی نسل جدید سنترا انجام داده است. این خودرو فاقد برخی ویژگیهای لوکس همچون شارژ بیسیم گوشی هوشمند است اما ژاپنیها با اپل کارپلی، اندروید اتو، بلوتوث، پورتهای USB و… جبران کردهاند.
سیستم اطلاعات سرگرمی نیسان با صفحهنمایش ۸ اینچی واکنش سریعی داشته و کار با آن راحت است. پشت آمپرهای ۷ اینچی دیجیتالی نیز در نوع خود پذیرفتنی هستند. سیستم صوتی Bose با ۸ بلندگو نیز بخشی از پکیج پریمیوم است. البته مدل پایه از سیستم صوتی با ۴ بلندگو استفاده میکند و تریم های SV و SR دارای ۶ بلندگو هستند.
- پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز ۲ از ۱۰)
سنترا حتی در کلاس خود نیز از نظر دینامیکی با چالش روبروست. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری این خودرو قدرت ۱۴۹ اسبی دارد که نسبت به رقبا رقمی ناامیدکننده محسوب میشود. هوندا سیویک EX و مزدا ۳ به ترتیب ۱۷۴ و ۱۸۶ اسب بخار قدرت دارند و حتی داج نئون ۱۹۹۶ قویتر از سنترای جدید عمل میکند! پیشرانه یاد شده با یک گیربکس CVT همکاری میکند.
سیستم تعلیق هم چنگی به دل نمیزند. سیستم تعلیق به ویژه در عقب حرکات بدی داشته و حس زیگزاگ رفتن هنگام ورود به پیچ را تداعی میکند؛ و راندن خودرو در جادههای پرپیچوخم نیست که این نقاط ضعف را پدیدار میکند چراکه آنها را در مسیرهای ساده نیز میتوانید حس کنید. پدربزرگها این خودرو را بدون مشکل خواهند راند اما هر فردی که حتی گاها به دنبال لذت سواری بوده بهتر است خودروی دیگری را انتخاب کند.
- ایمنی (امتیاز ۹ از ۱۰)
سنترا از نظر سیستمهای کمکراننده و ایمنی امتیاز خوبی دریافت میکند. تمامی تریم ها دارای ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از مسیر، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک پشتی و حسگرهای پارک عقب هستند. مدل رده میانی SV علاوه بر آنها به کروز کنترل تطبیقی مجهز بوده و مدل SR دارای پکیج پریمیوم از دید محیطی سود میبرد. نیسان تنها خودروسازی نیست که تجهیزات ایمنی زیادی را بهصورت استاندارد در خودروهای ارزانقیمت خود ارائه میکند اما وجود آنها در تمامی تریم های سنترا را باید ستود.
- مصرف سوخت (امتیاز ۶ از ۱۰)
نیسان سنترا SR مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب ۸.۴/۶.۳/۷.۳ لیتری در هر صد کیلومتر دارد. به این ترتیب این خودرو کممصرفتر از مزدا ۳ بوده اما مصرف سوخت هیوندای الانترا لیمیتد و هوندا سیویک EX کمتر است. کیا سراتو و تویوتا کرولا هم اندکی کممصرفتر از سنترا هستند.
- قیمتگذاری (امتیاز ۶ از ۱۰)
سنترا S قیمت ۱۹۰۹۰ دلاری داشته و بنابراین ارزانتر از نسخههای پایه سیویک، مزدا ۳ و الانتراست. البته فولکسواگن جتا، کیا سراتو و سوبارو ایمپرزا ارزانتر از این خودرو میباشند. شاید بهترین عضو این خانواده سنترا SV با قیمت ۲۰۲۷۰ دلاری باشد که همچنان از کروز کنترل تطبیقی سود میبرد.
مدل فول سنترا که ما تست کردیم قیمت ۲۵۸۲۵ دلاری دارد و شاید هضم آن کمی سخت باشد. البته هوندا سیویک EX-L با تجهیزات مشابه قیمت ۲۵۹۵۵ دلاری دارد و مزدا نیز قیمت ۲۵۷۴۰ دلاری را برای مزدا ۳ طلب میکند. البته هر دو خودرو از قدرت بیشتر و دینامیک سواری بهتری نسبت به سنترا برخوردار هستند.
- قضاوت نهایی (امتیاز ۶ از ۱۰)
نیسان سنترا ۲۰۲۰ جدید جایگزین خودرویی شده که از افت جایگاه شدید طی طول عمر ۷ ساله خود رنج میبرد. نیسان در تغییر نسل این خودرو بسیاری از اشتباهات را تصحیح کرده و ما دوست داریم بیش از پیش پشت فرمان این خودرو بنشینیم.
خودروی حاضر در تست که از نوع فول SR بوده قیمت پایه ۲۵۸۲۵ دلاری دارد. این خودرو تجهیزات زیادی نسبت به قیمت خود داشته اما هنوز هم برخی نگرانیها درباره این خودرو وجود دارد. برای مثال دینامیک سواری سنترا جالب نیست.
مشخصات نیسان سنترا SR 2020
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 149 اسب بخار/۱۹۸ نیوتون متری
- گیربکس: CVT، دیفرانسیل جلو
- مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 4/۶.۳/۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
- قیمت پایه: 19090 دلار
- قیمت مدل تست شده: 25825 دلار
Farzad
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹عجب رخی ، واقعا زیباست
کیان
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹همه زیبایی های ماشین به کنار
مهم اینه ک انگار حق حساب منتقدین خوب پرداخت نشده !!!
یاد مستر تستر، قالپاق بزرگ صنعت غذا افتادم، هرکی بهش پول بده خوب میگفت، هرکی نمیداد کلی ازش بد میگفت !!!
همه جا امتیاز به شدت پایین گرفته، اخه ۲ از ۱۰ ؟؟؟
فقط ایمنی امیتاز مقبول هست اونم چون امیتاز اصلی و تست و جای دیگه میدن !!!
Farzad
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹موافقم بات
البته دوست داشتم قدرتش حداقل ۲۰۰ اسب باشه …
حسن
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹مَثَلِ این خودروهای زیبا برای ما ایرانی ها مَثَل کسی هست که تو ماه رمضان برنامه های آشپزی می بینه و هی آب گلوش رو قورت میده و حسرت می خوره.
نکته جالبترش اینه که حتی با دلار ۱۶ تومنی قیمتش حدود ۴۰۰ میلیون میشه که از چینی های موجود در بازار ایران ارزونتر میشه.
Farzad
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹رفیق خودمون این چیزارو میدونیم ولی مشکلی نیست بی خیال ، به قول یه دوستی که میگفت : ایران جهنمه ماشین بازاست …
mercedes benz
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹سلام عرض ادب
نیسان واقعا ماشین بد تولید نمیکنه
واقعا زیباست فقط ای کاش با توجه به این که از گیربکس cvt استفاده میکنه از موتور قویتری استفاده میکرد
ماشین فوق العاده ایه
یا علی مدد
حسن
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹گیربکسهایcvtپیشرفت زیادی کردن و دیگه اون مشکلات کند بودن قدیم رو ندارن.الان حتی گیربکسcvtچری که در ایران نمونه اش در آریزو۶ موجوده شتاب زیر ۱۰ ثانیه داره.تازه این چینیه و مسلما نیسان بهترم هست.
مسعود
۲۳ آبان ۱۴۰۲من یه ۲۰۲۰ شو دارم و واقعا از رانندگی با گیربکس cvt لذت میبرم و اصلا ادم متوجه تغیر دنده نمیشه، تو اتوبان با سرعت ۱۲۵ که میری دور موتور زیر ۲۰۰۰ هست و خیلی نرم حرکت میکنه. بخصوص وقتی رو اسپرت میزاری شتاب خوبی تو شهر میده بهت
اما به نظرم فقط یه توربو کم داره
ممد ژانگولر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹پرفورمنس و هندلینگ ۲ از ۱۰ ?
هیچی نگم بهتره ?
رامین
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹فک کنم کالسکه امتیاز بیتشری می گرفت :)). ولی بی شوخی حس می کنم نقد منصفانه ای نبود.
ممد ژانگولر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹پراید خودمون زور نزنه ۳ از ۱۰ میگیره ولی نمیدونم جریان این بنده خدا چیه ?
Farzad
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹مطمئن باش به پراید منفی ۳ هم نمیدن ?
این رو با رقباش مقایسه کردن با سختگیری …
NAVID۰۰۹۸
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ممد ژانگولر عزیز
تقریباً با اَکثر کامنتهای شما مخالفم اما باحال و دوست داشتنی هستی و کامنتهای دلنشینی میگذاری .
تنها جایی که پراید در کامنتها حکم کلیشه نداشت ، همین کامنت شما بود ??? .
جداً ۲ از ۱۰ جالبه توجهه .
من نمیدونم چرا ناخداگاه هر زمانی سنترا یا سیویک میبینم یاد کشور آمریکا میوفتم .
ممد ژانگولر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹نوید جون داداش لطف داری سعی من هم اینه یکمی روحیه به کامنتهام اضافه کنم تا دوستان با توجه به شرایط سخت اقتصادی و کرونا و الی ماشالله…..که بوجود امده کمی احساس رضایت و کول بودن داشته باشن.
ولی داداش گلم من هم کامنتهاتو پیگیری میکنم کم سیاه و سفید به قضایا نگاه نمیکنیا ?الخصوص در مورد شرکت زحمت کش و بزرگ هیوندا که خیلی موفق بوده
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹تصاویر اس کلاس جدید لو رفت
کاش بودین و میدیدین?
رامتین
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹بله آقای ادریان لو دادند. بنظرم طراحی چراغهای عقبش جالب نشده اما جلوش قابل قبوله.
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹طراحی داخلش خیلی متفاوت شده و قطعا منتقدان زیادی خواهد داشت
مثله طراحی بیرونش
ولی چیزی که کاملا قابل حدسه…. اینه که زیاد نمیگذره بیشتره منتقدان نظرشون عوض میشه
محمد
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹خدا کنه طراحی جلوش به اعتبارش لطمه وارد نکنه و مثل همیشه بدرخشه
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹اولا که همون طور که تو متن گفته شده قیمت سنترا کمتر دوما اون تیپ های پایه سویک و تویوتا کرولا و الانترا همه تقریبا همین قدرت دارن پس نمیشه گفت بد عمل کردن اما جا داشت پیشرانه توربو میزاشتن و یه مدل قویتر هم ارایه میکردن
هادی 8 سیلندر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹از تاریخ خلق نیسان تا الان این مشکلش هست و رفع نشده
سیستم تعلیق به ویژه در عقب حرکات بدی داشته و حس زیگزاگ رفتن هنگام ورود به پیچ را تداعی میکند؛
ماکسیما رو همه تجربه کردن میدونن
فرشاد
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹این طراحی خفن با همچی موتوری حیف شد
سینا BMW
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹اگه یه موتور قوی داشت ،میشد از بهترین ماشین ها!
قیافش بی نظیره!
Malt hill
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹طراحی ش بیسته بیسته
عجب رنگ زیبایی داره
MAHDI
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹متنفرم از مجله MOTOR 1 با این امتیاز دادناش.از فراری بگیر تا پورشه. از ب ام و تا مرسدس و تویوتا هرماشینی تست میکنه امتیاز آخرش بین 6تا 7هستش. مجله ای که از کابین لکسوس LC500 و پورشه 911 ایراد کیفی میگره.
راستی تصاویر مرسدس S کلاس بدون پوشش استتاری منتشر شده. طراحی چلوپنجره خیلی بزرگ و چراغ عقبش به شدت عجیبه. خیلی تیز شده چراغ عقب و خیلی بی تر از E کلاس. دقیقا مثل رندرها که قبلا دیدید. مجله AUTO CAR تصاویرش رو منتشر کرده.حتی تصاویر کابین رو هم گذاشتن.
MAHDI
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹چراغ جلوی S کلاس آینده خیلی شبیه چراغ جلوی ب ام و X4 یا X3 شده البته گرافیک متفاوته اما طراحی چراغ هارو میگم.تصاویر کابین هم از چندزاویه گذاشته شده. البته کیفیت پایین هستش. کابین دیگه حس لوکس بودن نداره و خیلی مدرن شده در مقابل. مثل کابین آئودی A8 شاید مدرن تر.
احتمالا پدال فردا تصاویرش رو بزاره.
امین
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹چراغای عقب نسل فعلی اس کلاس عالیه اما این جدیده افتضاحه کلا توی این زبان طراحی جدید مرسدس عقب ماشینا خوب در نمیاد طراحی داخلیشم خوبه بنظرم فرض کنید دستتون رو بزارید رو کنسول وسط با اون صفحه نمایش کار کنید خیلی عالیه
محمد
۲۴ شهریور ۱۴۰۰کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ. خیلی از این کارشناسی ها معیارهای درستی نداره.