نسل قبلی نیسان لیف اولین خودروی برقی گسترده و قابل دسترس بود اما آیا نسل جدید لیف میتواند خواب رقیبانی مانند تسلا مدل ۳ و شورولت بولت را پریشان نماید؟
نیسان لیف برای سال ۲۰۱۸ بازطراحی شده و شباهت چندانی به نسل قبلی خود ندارد. آن طور که از شواهد امر پیداست، لیف ۲۰۱۸ بیش از پیش در همکاری با شرکای فرانسوی نیسان طراحی و توسعه یافته است.
البته این خودرو بیشتر از آن که شبیه به رنو مگان باشد به نیسان مورانو و شورولت بولت شباهت دارد. تثبیت ضریب درگ نیسان لیف در مقایسه با نسل قبل، در عدد ۰.۲۸ نشان میدهد که طراحی جدید از منظر دینامیکی چندان مناسب نیست.
حرکت در ترافیک شلوغ با نیسان لیف، به لطف پیشرانه تقریبا بی صدا، که اینک توان خروجی آن از ۱۰۷ اسب بخار به ۱۴۷ واحد افزایش یافته است، بسیار خوشایند به نظر میرسد.
خودروهای برقی دو مشکل اتومبیل های کوچک را برطرف نمودهاند: یکی فقدان گشتاور کافی و دیگری سروصدای پیشرانه احتراق داخلی چهار سیلندر.
درون محفظه موتور، همان جا که انتظار دارید تا یک پیشرانه احتراق داخلی حضور داشته باشد، یک مکعب فلزی به همراه ماژول تحویل قدرت، اینورتر و موتور الکتریکی جا خوش کردهاند.
در بدترین حالت تنها حدود ۶۷ دسیبل از صدای تایرها، باد و پیشرانه به درون کابین نفوذ خواهد کرد و این در حالیست که یک خودوری لوکس در حدود ۶۵ دسی بل صدا را در سرعت ۱۱۲ کیلومتربرساعت به کابین خود راه میدهد. پس مشکل سروصدا حل شد.
با وجود افزایش ۴۰ اسب بخاری توان پیشرانه، نیسان لیف هنوز یارای رقابت با مدل۳ را ندارد. شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این خودرو معادل ۷.۴ ثانیه است که البته برای یک هاچبک با کاربری عادی، مناسب به نظر میرسد. اما چیزی که میتواند هیجانانگیز باشد گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتری آن است که تنها در طی ۲.۸ ثانیه، سرعت لیف را از ۵۰ به ۸۰ کیلومتر برساعت میرساند و در این حین به راحتی پشت شما را در صندلی فرو خواهد برد.
ظرفیت باتری ۴۰ کیلووات ساعت است که نسبت به قبل ۱۰ واحد افزایش را نشان میدهد. بر طبق ادعای شرکت سازنده، برد حرکتی نیسان با یک مرتبه شارژ کامل باتری معادل ۲۴۰ کیلومتر است که البته ما در اینجا توانستیم کمی بیش از این فاصله را با لیف طی نماییم. در کل میزان مصرف شارژ باتری به نوع رانندگی و شرایط مسیر بستگی دارد.
باتری خودرو در کف آن جاسازی شده و این باعث میشود تا نیسان لیف ۱۵۸۵ کیلوگرم از تعادل خوبی برخوردار شود. میزان چسبندگی آن برابر ۰.۷۹ جی است و حین حرکت در مسیرهای کوهستانی، بازخورد غربیلک فرمان کاملا مناسب است. علی رغم میزان چسبندگی پایین شاسی، پایداری آن در جادههای کوهستانی قابل تحسین است؛ بعلاوه گشتاور پیشرانه قادر است تا خودرو را به راحتی از پیچ ها عبور دهد. البته در این گونه مسیرها به هیچ وجه سیستم کمک راننده ProPilot را که جزیی از پکیج ۲۲۰۰دلاری فناوری است، روشن ننمایید. این سیستم خودرو را در مرکز مسیر نگه میدارد و این امکان را میدهد که برای چند ثانیه دستان خود را از روی فرمان بردارید. در عبور از پیچ ها سرعت را بقدری کم میکند که انگار یک معلم رانندگی در کنار شما نشسته و پدال را در اختیار گرفته است. در واقع این سیستم لذت رانندگی را از شما میگیرد. همچنین کروز کنترل قادر است تا سرعت خودرو را بر حسب ترافیک تنظیم نماید اما خیلی زود و بی موقع این کار را انجام میدهد و از این جهت تا حدی روی اعصاب راننده است.
یکی دیگر از فناوریهای بکار رفته در لیف، تکنولوژی موسوم به e-pedal است که توسط یک دکمه خاموش و روشن میشود. به کمک این فناوری میتوان در ترافیک های شلوغ از ترمز زدن های پیاپی توسط راننده جلوگیری نموده و راننده قادر است تا بدون استفاده از پدال ترمز، خودرو را به طرز قابل پیشبینی و به طور کامل متوقف نماید. لذت رانندگی با یک پدال چیزی است که اگر آن را تجربه نمایید، دیگر نمی خواهید از آن خارج شوید.
همچنین قدرت ترمزهای لیف به حدی است که اگر از سرعت ۱۱۲ کیلومتربرساعت قصد توقف داشته باشید، این خودرو در فاصله ۵۸.۲ متر،به طور کامل از حرکت باز میایستد.
با احتساب حرکت در مسیرهای کوهستانی و آزادراه، نیسان لیف توانست در حدود ۲۲۵ کیلومتر را با یک مرتبه شارژ باتری طی نماید.
اگر بخواهید با برق ۱۲۰ ولت خانگی نیسان لیف ۲۰۱۸ را به طور کامل شارژ نمایید، چیزی در حدود ۲۶ ساعت به طول خواهد انجامید. با یک یونیت شارژ ۲۴۰ ولتی، این کار حدود هفت ساعت زمان نیاز خواهد داشت. همچنین سامانه اتصال شارژ سریع به صورت سفارشی بر روی تریم پایه S با بهای ۱۵۹۰ دلار قابل نصب است. این سیستم به طور استاندارد در نسخههای SV و SL نصب شده است. ایستگاههای شارژ عمومی که با برق 440v DC اقدام به شارژ خودروهای برقی مینمایند، طبق شنیدهها قادرند تا ظرف ۴۰ دقیقه باتری را تا ۸۰ درصد شارژ نمایند. البته ما به یکی از این ایستگاهها مراجعه کردیم تا صحت ادعای فوق را بسنجیم اما متاسفانه ایستگاه تعطیل بود!
فاصله محوری این خودرو نسبت به قبل ثابت و معادل ۲.۷ متر است. همین امر موجب شده تا حجم کابین در بخش سرنشینان، در رقم ۲۶۳۳ لیتر و در بخش بار، در حجم ۶۸۰ لیتر ثابت باقی بماند.
طراحی کابین نسبت به گذشته جذابتر شده و نمایشگر دیجیتال تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان به همراه یک سرعت سنج آنالوگ، پیکربندی مناسبی را پدید آورده اند. اما از نظر کیفیت متریال کابین، میتوان لیف را با نیسان سنترا ۲۰ هزار دلاری مقایسه کرد و این حس ناخوشایند را به شما القا میشود که گویی یک خودروی ۲۰ هزار دلاری را همراه با یک باتری گرانقیمت خریداری نمودهاید.
منبع: caranddriver
NAVID۰۰۹۸
۱۱ اسفند ۱۳۹۶یکی از ضعفای خودروهای برقی و هایبرید به نظر من طراحی خاص پسند اونها بود .چیزی که در طراحی پریوس میبینیم و دو جور طرفدار داره که یا عاشقشی یا متنفری ازش
ولی در نسلهای جدید ، طراحی این دست از خودروها خیلی عام پسند و حتی فراتر از انظار رفته که یکیش همین نیسان لیف جدیده
واقعا عالی کار کرده چه در بحث طراحی و چه در بحث فنی
امیدوارم پریوس هم همین رویه را پیش بگیره تا فروش اون از چیزیم که هست بالاتر بزنه و این رقابته که نفعشو مصرف کننده میبره.
اینجور که بوش میاد ، شاید کمتر از ۱۰ تا ۱۵ ساله دیگه کسی سمت خودروهایی با مصرف سوخت فسیلی نره.
تکنولوژی خودروهایی نظیر نیسان لیف یا برقیهایی چون تسلا نسل به نسلشون نیازهای بیشتری از مردم را پوشش میدن که اون هم مسافت طی شده بیشتر با کمترین هزینه بدون سوختهای فسیلی و آلودگی کمتر یا آلودگی صفره .
Ali
۱۲ اسفند ۱۳۹۶در مورد پریوس معمولی میشه حرفتون رو قبول کرد. ولی پریوس پرایم واقعا قشنگه. مخصوصا نمای جلو و جانبیش. امیدوارم به زودی طراحی پریوس معمولی هم عین پریوس پرایم کنه تویوتا.
Sajjad
۱۱ اسفند ۱۳۹۶ایول به عنوان متن
و
ایول به نیسان که با جونیور ایران رو متحول کرد
سیامک
۱۲ اسفند ۱۳۹۶فکر کنم عبارت برق خانگی 120 ولت اشتباه باشه و درست 220 ولت باشه
حسین دهمرد
۱۳ اسفند ۱۳۹۶احتمالا استاندارد اونجا ۱۲۰ ولتیه چون نوشته ۲۶ ساعت طول میکشه تا شارژبشه.البته برق ۱۲۰ ولتی همونطور که قدرتش کمتره خطرش هم کمتره.
بردیا
۱۶ اسفند ۱۳۹۶امریکا و ژاپن برق شهری (خانگی) 120 ولت هستش.
حسین دهمرد
۱۳ اسفند ۱۳۹۶دوستان کسی از قیمت اینورتر اینجور ماشینا خبر داره؟میخوام ببینم چند درصد از قیمت کل ماشین رو شامل میشه؟تو ebay کسی واسه فروش نزاشته که لااقل یه تخمین بیاد دستمون؟
تکنولوژیش طوری هست که مهندسامون بتونن بسازن یا کپیش کنن؟
علی
۱۳ اسفند ۱۳۹۶بهترین کار اینه که تاکسیرانی حداقل 10 هزار تا وارد کند .راستی تکلیف ایستگاههای شارژ باطری چطوری میشه در سطح شهر و کشور؟ آیا به شبکه توزیع برق صدمه وارد نمیکنه؟