ماکسیما نام شناختهشدهای برای ما ایرانیان است چراکه سالهای سال است که نسل قدیمی آن در خیابانهای کشورمان دیده میشود و در این مدت ماکسیما همواره مترادف با یک خودروی لوکس، راحت و پر قدرت برای ایرانیان بوده است.




نیسان ماکسیمای جدید یک خودرو نیست. یعنی تنها وسیلهای برای حملونقل و جابهجایی نیست. بلکه یک اثر هنری متحرک است. ظرافتهای طراحی این غول فولادی و دقت بالای ساخت آن هر بینندهای را متحیر میکند. نیسان ماکسیما نماد هنر مدرن ژاپن است. در طراحی این خودرو کوچکترین نقطه ضعفی دیده نمیشود و همه چیز در آن نو و بدیع است. این خودرو آنقدر زیباست که میتوان بدون خستگی ساعتها نشست و آن را تماشا کرد و از دیدن آن لذت برد. ماکسیما ثابت کرده است که میتوان از یک خودرو حتی زمانی که خاموش است هم لذتی فوقالعاده را کسب کرد. به نظر من روسای موزه هنرهای معاصر ژاپن باید بهجای کاسه کوزه و نقاشیهای بیمعنی، نیسان ماکسیمای جدید را درون موزه بگذارند و از داشتن این اثر هنری به خود ببالند.




بدنه ماکسیما با الهام از جتهای جنگنده طراحی شده است و اگر به عملکرد فنی این خودرو دقت کنیم کاملاً تصدیق خواهیم کرد این خودرو یک جت جنگنده تمامعیار است. در زیر کاپوت ماکسیما قلب تپنده یک اژدها قرار دارد. موتور افسانهای V6 نیسان برای نسل جدید ماکسیما دستخوش تغییرات فراوانی شده است و بخشهایی از آن نیز از موتور GT-R قرض گرفته شده تا بهترین عملکرد را برای تبدیل ماکسیما به یک موشک داشته باشد. ظرفیت این نیروگاه قدرتمند، ۳.۵ لیتر است که ۳۰۰ اسب تازهنفس بخار و ۳۵۳ نیوتنمتر گشتاور را فراهم میکند تا توسط یک جعبهدنده کاملاً جدید CVT به چرخهای جلو منتقل شود و این غول فولادی ۱۵۸۰ کیلوگرمی را مانند یک غزال تیزپا چابک و سریع کند.
شاید برایتان باورنکردنی باشد، اما شتاب صفر تا صد ماکسیمای جدید تنها ۵.۷ ثانیه است! بله درست دیدهاید! تنها ۵.۷ ثانیه! با این وجود مصرف این اعجوبه تنها ۱۰.۶ لیتر بر صد کیلومتر در شهر و ۷.۸ لیتر بر صد کیلومتر در جاده است.

آیا میخواهید در مورد سطح ایمنی ماکسیما بدانید؟ شوخی نکنید! مسلم است که ماکسیما بالاترین سطح ایمنی که تاکنون شناخته شده است را ارائه میکند و این هم دلیل آن: نیسان ماکسیمای جدید موفق به کسب رتبه برتر ایمنی در آزمونهای IIHS گردیده است. پس دیگر چه جای تردیدی باقی میماند؟
برای اینکه خیال شما را راحت کنیم، باید بگوییم که ماکسیمای جدید مجهز به ایربگ سر در جلو و عقب، ایربگهای کناری، ترمز ABS، سیستم ضد سرقت، ترمز اضطراری، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و عقب، قفل کودک، کنترل پایداری و کشش، سیستم ایمنی پیش و پس از برخورد و سیستم اندازهگیری فشار باد لاستیکها میباشد.
صحبت کردن در مورد تجهیزات پیش پا افتاده و سادهای مانند مانیتور، دوربین عقب، سانروف و … توهینی به ذات بزرگ ماکسیما محسوب میشود! ما هم که اصلاً قصد توهین به حضرت ماکسیمای بزرگ را نداریم! در نتیجه این اسباببازیها را بیخیال شده و به سراغ امکانات درستوحسابی میرویم.
ماکسیمای جدید دارای انتخابگر نوع رانندگی است و میتوانید بهوسیله آن خودرو را در حالت اسپرت قرار دهید. نکته جالب در مورد حالت اسپرت ماکسیما این است که در این حالت، علاوه بر تغییر در تنظیمات جعبهدنده، سیستم تعلیق و فرمان، صدای ورودی موتور به کابین نیز بیشتر میشود تا راننده بتواند با فشردن گاز از شنیدن غرش گوشنواز این موتور قدرتمند لذت ببرد.
ماکسیمای جدید از سیستم صوتی BOSE بهره میبرد که دارای ۱۱ بلندگو میباشد که صدایی فوقالعاده جذاب و قدرتمند را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. همچنین این خودرو مجهز به سیستم نیسان کانکت است که شامل یک صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی، تشخیص صدا، نقشههای گوگل به همراه فرمانپذیری صوتی و دستیار صورتی بلوتوث است.
حتی ریموت کنترل ماکسیما نیز با ریموت کنترلهای عادی متفاوت است و امکانات خاصی در آن تعبیه شده است. از جمله این که میتوانید از فاصله حدوداً ۵۰ متری خودرو با فشردن تنها یک دکمه از روی ریموت کنترل، خودرو را روشن کرده، و سیستم گرمایشی یا سرمایشی را نیز روشن کنید تا دمای کابین را بر روی ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم کند. حتی امکان روشن کردن گرمکن فرمان و گرمکن شیشهها نیز از روی ریموت کنترل وجود دارد تا زمانی راننده وارد خودرو میشود، خودرو در وضعیتی ایدئال برای رانندگی باشد.
قیمت و رقبا
نیسان ماکسیمای نسل جدید را تا حد زیادی مطابق با سلایق آمریکاییها طراحی کرده است. شاید بتوان ماکسیما را هدیهای از سوی ژاپن به آمریکا دانست تا از راندن این خودروی بینظیر لذت ببرند. دلیل این حرف این است که ماکسیما در خود ژاپن مونتاژ نمیشود، بلکه تنها در آمریکا و چین (توسط دانگ فنگ) به تولید میرسد. قیمت این خودروی بینظیر در آمریکا بین ۳۳ هزار تا ۴۰ هزار دلار است و رقبایی چون شورولت ایمپالا، داج چارجر، تویوتا آوالون، فورد تاروس، کرایسلر ۳۰۰ و بیوک لاکراس را در مقابل خود میبیند.
ماکسیما همچنین به خاورمیانه نیز صادر میشود و به تازگی تعدادی از آن در مناطق آزاد کشورمان نیز دیده شدهاند. متأسفانه با توجه به حجم موتور ۳.۵ لیتری، بعید است که به این زودیها مردم سایر مناطق کشورمان بتوانند لذت دیدن یا حتی راندن این خودروی فوقالعاده را تجربه کنند، مگر اینکه نیسان پیشرانه کمحجمتری را برای ماکسیما در ایران در نظر بگیرد که در آن صورت هم دیگر ماکسیما بیشتر شبیه به پلنگی خواهد بود که دست و پایش را بسته و دندانهایش را کشیده باشند!

پس از این همه تعریف و تمجید مبالغهآمیز، حال نوبت قضاوت پایانی است و نظر ما این است که نیسان ماکسیمای نسل جدید به هیچ دردی نمیخورد! بله درست خواندید. نیسان ماکسیما خودرویی بیارزش است. شاید فکر کنید که قصد شوخی داریم یا دیوانه شدهایم که در پایان این متن سراسر تعریف، چنین نتیجهگیری بیربطی کردهایم. اما نه!
نیسان ماکسیما در کلاس خودروهای بزرگ خانوادگی قرار میگیرد، کلاسی که در آن اولویت استفاده خانوادگی است. اما ماکسیما برای یک خانواده بیش از حد اسپرت است. ظاهر فضایی ماکسیما بیشتر مورد پسند جوانهای زیر ۳۰ سال است تا افراد بالای ۴۰ سال که سرپرست خانواده هستند. من اگر جای یک سرپرست خانواده در آمریکا بودم ترجیح میدادم که با پرداخت مبلغ بسیار کمتری، مدل آلتیما یا خودرویی مانند تویوتا کمری یا هوندا آکورد را خریداری کنم و باقی مبلغ را هم صرفهجویی کنم. حتی اگر کسی علاقهمند به جنبههای اسپرت هم باشد، میتواند خودرویی ماند مزدا ۶ را خریداری کند. شاید الآن به قدرت موتور عالی و شتاب فوقالعاده ماکسیما اشاره کنید و بر من خرده بگیرید، اما آیا واقعاً خانوادهها نیاز به شتاب ۵.۷ ثانیهای دارند؟ به نظر من که برای یک خانواده معمولی شتابی در حد ۸ یا ۹ ثانیه هم کافی است خودروهایی که در خطهای قبلی از آنها اسم بردیم بهخوبی توانایی رسیدن به چنین شتابی را دارند و در نتیجه میتوانند بهخوبی نیازهای یک خانواده را برآورده سازند.


آیا هنوز قانع نشدهاید که ماکسیمای جدید ارزش خرید ندارد؟ پس بد نیست نگاهی به آمار فروش آن بیندازید. گذشته از اینکه این خودرو در بازارهای مهم و پرجمعیتی مثل اروپا و چین به فروش نمیرسد، در آمریکا نیز آمار فروش آن در سال ۲۰۱۵ حاوی نکات جالبی است. معمولاً زمانی که نسل جدید یا فیسلیفتی از یک خودرو معرفی میشود، در آمار فروش آن جهش قابلتوجهی رخ میدهد. اما جالب اینجاست که در سال ۲۰۱۵ که نسل جدید ماکسیما معرفی شد، در آمار فروش آن در آمریکا یک افت ۲۰ درصدی را تجربه کرد و در آن سال در این کلاس تنها سه خودروی هیوندای آزرا، کیا کادنزا و شورولت SS فروش کمتری نسبت به ماکسیما داشتهاند.


Mhmd
۲۳ مرداد ۱۳۹۸به این دلیله که پارس خودرو آپشن های امنیتی ماشین مثل esp و … رو حذف کرده
پرهام
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام من خودم ماکسیما مدل 2016 پلاک اروند خوزستان دارم با هیچ خودرویی حاضر نیستم عوضش کنم به معنای واقعی یک هیولاست بنده خودم کمری و آکورد و اپتیما و سوناتا همگی مدل 2016 به بالا رو داشتم و روندم در مقابل ماکسیما 2016 حرفی برا گفتن ندارن هم از نظر زیبایی ظاهری هم از نظر داخل خودرو هم از نظر قدرت و شتاب و هم از نظر هندلینگ ماکسیما یه سر و گردن از همه بالاتره با کیا کادنزا هم که شش سیلندر هست و تویوتا آوالون مقایسه بکنی بازم ماکسیما سرتره باور کنید وقتی پشت فرمون ماشین باشید دیگه دلتون نمیخاد پباده بشین اینقدر این ماشین جالب و هیجان انگیزه امکان نداره تو جاده کسی حریف ماکسیما بشه