نیسان

مروری بر تاریخچه و تکامل خودروهای Z نیسان طی نیم قرن

چندی پیش نیسان هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد تولید خودروهای اسپرت سری Z، از کوپهٔ اسپرت جدید Z پروتو رونمایی کرد که پیش‌نمایشی از مدل 400Z محسوب می‌شود. به این مناسبت، نیسان در یوکوهاما مجموعه‌ای از خودروهای اسپرت خود که شامل هفت نسل از مدل‌های سری Z می‌شود را به نمایش درآورده و این میراث ارزشمند را گرامی داشته است. حال به این مناسبت قصد داریم مرور کوتاهی داشته باشیم بر تاریخچهٔ این اسپرت‌های پرافتخار ژاپنی.

240Z

داستان خودروهای سری Z نیسان در دسامبر سال ۱۹۶۹ با مدل 240Z آغاز شد. نسخهٔ قوی‌تر این خودرو که با نام Z432 شناخته می‌شد، به پیشرانهٔ مدل اسکای‌لاین GT-R مجهز شده بود که با چهار سوپاپ در هر سیلندر، دو میل بادامک و سه کاربراتور، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. نسل اول Z که طی سال‌های بعد با مدل‌های جدید 260Z و 280Z به بازار آمد، به مدت نُه سال روی خط تولید باقی ماند طی این مدت بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شد.

280ZX

نیسان در سال ۱۹۷۸ نسل دوم سری Z را با مدل 280ZX معرفی کرد. این مدل به پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۶ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود و در دو نسخهٔ ۲ نفره و ۲+۲ به بازار آمد. سپس نسخهٔ T-Top این مدل هم ارائه شده که به علاقه‌مندان اجازه می‌داد بودن قربانی کردن استحکام بدنه، از هوای آزاد لذت ببرند. 280ZX که در طراحی بیرونی تا حد زیادی به نسل قبلی وفادار مانده بود، تا سال ۱۹۸۳ به تولید رسید.

300ZX Z31

300ZX برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ به بازار آمد و با یک نسخهٔ ویژه، پنجاه‌سالگی نیسان را جشن گرفت. در این نسل پیشرانه‌های V6 توربوشارژ جایگزین نمونه‌های شش سیلندر خطی تنفس طبیعی قبلی شدند. این‌ها اولین موتورهای V6 توربوشارژ تولید انبوه ژاپن بودند. قوی‌ترین موتور 300ZX، یک نمونهٔ ۳ لیتری V6 توربوشارژ با ۲۰۰ اسب بخار قدرت بود.

300ZX Z32

نسل جدید 300ZX با طراحی کاملاً جدید، دو نسخهٔ ۲ نفره و ۲+۲ و دو پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 تنفس طبیعی و توئین توربو در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. پیشرانهٔ تنفس طبیعی این نسل ۲۲۵ اسب بخار و نسخهٔ توئین توربو ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. 300ZX جدید از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برای زمان خود مثل فرمان گیری چهارچرخ، تعلیق چند اتصالی در هر چهارچرخ و ترمزهای عملکرد بالا با کالیپرهای آلومینیومی چهار پیستونه برخوردار بود و یکی از جذاب‌ترین کوپه‌های اسپرت آن زمان محسوب می‌شد.

350Z

دو سال بعد از خاتمهٔ تولید 300ZX در سال ۲۰۰۰، نیسان با معرفی کانسپت 350Z در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۱ دوباره به این بخش بازگشت. در این کوپهٔ جدید Z، نیسان بار دیگر به پیشرانهٔ تنفس طبیعی بازگشت و 350Z را به یک موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۳ نیوتن متر گشتاور مجهز کرد. این ماشین ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن و ۴,۳۱۰ میلی‌متر طول داشت. تا زمان خاتمهٔ تولید 350Z در دسامبر سال ۲۰۰۸ بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه از آن تولید شد.

370Z

مدل جدید 370Z با زبان طراحی تکاملی نسبت به 350Z و پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری V6 تنفس طبیعی برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. این موتور در نسخهٔ استاندارد ۳۳۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما در نسخهٔ قوی‌تر نیسمو که چندی بعد معرفی شد، قدرت آن به ۳۵۵ اسب بخار افزایش پیدا کرد. 370Z در ابعاد بیرونی کوچک‌تر از سلف خود شده بود به‌جز در عرض که به میزان جزئی ۳۳ میلی‌متر افزایش داشته است. در ساخت این خودرو هم از آلومینیوم استفاده شده تا وزن آن کاهش یابد. 370Z علیرغم سن بالا همچنان در حال تولید است اما به‌زودی با مدل کاملاً جدید 400Z جایگزین خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    به نظر من همه ی مدلای نیسان z از قدیمی ترینشون تا به الآن ماشینای دو نفره ی جوون پسند با ظاهری اسپرتو شیک بودن که در حال حاضرم مدلای بالای این ماشین با دو مدل نیسمو و رودستر داره به بازار عرضه میشه

    موافقم 49
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۴ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      ZX300 عجب جیگریه ، طراحیش دهه نودی و بدون تاریخ انقضاست ❤ .

      نیسان این همه مدل ناب داره که همسون هم دارای تاریخچه غنی هستند ، بعد اونوقت باید به چنین روز سیاهی از بحران‌ها دچار بشه از شانس کوفتش !

      مطمئن باشید با اومدن Z400 ، بازار کلاس خودش را میترکونه و تمام تیونرها حجوم میبرند برای تیونینگ کردنش در ظاهر و باطن .

      من که عاشق همشون شدم ، بخصوص ZX300 .

      موافقم 16
      1. زیزیگولو

        ۴ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (6010 ديدگاه)

        به نظر من در کل کوپه های دو در ژاپنی مثل ماسل کارای آمریکایی زیبا و قابل اعتمادن

        موافقم 8
        مخالفم 1
  2. Malt hill

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (513 ديدگاه)

    ۳۷۰z?

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. Hadi

      ۳ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2191 ديدگاه)

      همشون عالین…
      یکی از یکی بهتر ?

      موافقم 16
  3. MehdiTurbo

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2403 ديدگاه)

    به نظر من نسل قبلش جذاب تر از نسل جدیدشه
    نسل قبل ?
    نسل جدید ?

    موافقم 17
    مخالفم 31
  4. Ho3in

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (358 ديدگاه)

    من نسل جدید اینو دوست دارم نسبت به تویوتا و سوبارو و جنسیس و ماسل کار ها واقعا نسل جدیدش خیل خیلی زیباست
    امیدوارم موفق بشه

    موافقم 27
    مخالفم 1
  5. مهدی موتورز

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1241 ديدگاه)

    یغران

    موافقم 4
    مخالفم 9
  6. Amin-mc20

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2097 ديدگاه)

    اخ اخ چه کردی با اون زیبای چشم نواز . گند زد به هرچی اصالته

    موافقم 5
    مخالفم 19
  7. MaF

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (343 ديدگاه)

    فقد 240 ، 280 ، Z32

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. MaF

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (343 ديدگاه)

    نسل جدید اگه اسمش 380ZX باشه جذابتر نیس؟

    موافقم 7
    مخالفم 2
  9. Sina

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2428 ديدگاه)

    واقعا ممنون از پدال واسه اینجور مطالب عالی.
    واقعا سرگرم کننده و جذاب هستن
    ایکاش پدال از این مطالب بیشتر بذاره

    موافقم 10
    مخالفم 1
  10. Ramin

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    نیسان فقط جی تی ار
    اونم آر 35 و آر 34
    بقیه همه مسخره بازین (البته ناراحت نشینا)
    ولی یه لحظه فرض کنید آر 36 الکتریکی رقیب تسلا….
    چه شود. اوه اوه خدا رحم کنه ?

    موافقم 8
    مخالفم 5
  11. MAHDI

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (5357 ديدگاه)

    نسل قبل Z370 طراحی خوبی داشت، البته خیلی قدیمی بود و جذاب هم نبود اما درکل خوب بود.

    اما نسل جدیدش یه جوریه که انگار خنگه، یه حالت خنده داری داره طراحی جلوش.هرچند فقط بحث سره طراحیه و عملکردش حتما بهترشده.

    موافقم 3
    مخالفم 8
  12. Sina

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2428 ديدگاه)

    بابا ایشون که کشف منابع هیدروژن جدید در زحل رو هم به تسلا ربط میده??
    تسلا چه ربطی به این دارمگه همه چی شتابه؟!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  13. سامورایی

    ۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1145 ديدگاه)

    نسل جدید خییییییلی قشنگ تره و برگشته به اصالت خودش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا