امین قوام: جوک را دیگر همه میشناسند! کراساوور سابکامپکت نیسان (بخوانید نیسان، بر وزن ایمان) با ظاهری عجیبوغریب که البته محبوبیت فوقالعادهای در بازار بینالملل دارد. زمانی که در پاییز ۹۵ با آغاز بکار شرکت جهان نوین آریا بهعنوان نمایندگی نیسان، راه خود را به بازار کشورمان پیدا کرد شاید خیلیها آیندهاش را از پیش مختوم میدانستند اما چیزی که در عمل اتفاق افتاد دقیقاً در راستای روند جهانی و کاملاً مخالف با این پیشبینیها بود. مهر جوک بهسرعت به دل اقشار مختلف مردم نشست و طی تنها چند ماه توانست به آمار فروش بسیار خوبی دست پیدا کند. همین تازگی و اقبال روزافزون ما را بر آن داشت تا سراغ این کراساوور پرماجرا برویم. با پدال همراه باشید.
رانندگی با جوک چه حس و حالی دارد؟
بخش زیادی از کاپوت از موقعیت راننده قابل رؤیت است و همین مورد باعث میشود احساس کنید تسلط کافی به گوشه و کنار قسمت جلو دارید. به لطف سامانه ورود و استارت بدون کلید، درصورتیکه سوییچ از یک حد معین دورتر نباشد، تنها با فشردن دکمه استارت پیشرانه ۱۶۱۸ سیسی توربو ۱۹۰ اسب بخاری آغاز بکار میکند. توربوشارژر تا پیش از بلوغ عقربه دورسنج به حوالی ۱۵۰۰ غیرفعال است و پسازآن وارد مدار میشود تا زمان لازم برای فتح قله یکصد کیلومتر بر ساعت را کاهش داده و در مواقع نیاز دادرس باشد. اگر از لگ توربو چشمپوشی کنیم، شتابگیری جوک وضعیت مناسبی دارد و در موارد معمول نیازتان را برطرف میسازد. جعبهدنده CVT-Xtronic گشتاور ورودی را با نرمی تحویل چرخها میدهد و خنگی یا تعلل خاصی در رفتارش مشاهده نمیگردد. ازآنجاکه این واحد از نوع Xtronic بوده و با نسخههای معمولی CVT متفاوت است، امکان تعویض دستی دندهها را هم فراهم کرده و راننده میتواند با قرار دادن دستهدنده در وضعیت تیپترونیک افسار دندهها را به دست بگیرد. در حالت دستی تنها با یک ضربه دنده سبک یا سنگین میشود.
پدال گاز دقت خوبی دارد و بهاصطلاح پای راننده را مستقیماً به پیشرانه متصل میکند، درنتیجه طی تنها چند دقیقه قلقَش کاملاً دستتان میآید و در رانندگی طولانیمدت مشکلی با آن نخواهید داشت. کشش خودرو هم در مسیرهای پرشیب با وجود پنج سرنشین فوقالعاده است و جای هیچ انتقادی باقی نمیگذارد. اصلاً از کم آوردن قلب ۱.۶ لیتری نهراسید و پدال گاز را پایین ببرید تا فرزند کوچک نیسان بزرگ و قوی بودنش را نشانتان دهد!
سواری جوک نه خیلی خشک است و نه خیلی نرم. سامانه تعلیق تعادل عمودی خوبی برای اتاق و سرنشینان به ارمغان آورده که البته در شرایط پرتَنش و فشار جانبی زیاد از کیفیت آن کاسته میشود. شاید بهترین ویژگی جوک در بحث رانندگی را بتوان سامانه چهار چرخ محرک (AWD) دائمی آن دانست که با اضافه شدن فناوریهایی همچون کنترل دینامیکی نیسان (NDCS) و پایداری الکترونیکی (ESP) به خوبی تکمیل میگردد. همه اینها در کنار هم چرخها را با قدرت به سطح زمین میخ کرده و خیال راننده را از بابت پایداری اتاق راحت میکنند. حتی در مسیرهای مارپیچ و دایرهای که تعادل خودرو نمره متوسط میگیرد، چرخها محکم به سطح زمین میچسبند و کنترل خودرو از دست راننده خارج نمیشود. الحق و الانصاف باید بخاطر این سامانه AWD کارا و نیز تعبیه آن در یک کراساوور کامپکت شهری به نیسان آفرین گفت!
درمجموع میتوان گفت رانندگی و سواری این سامورایی ریزنقش حس خاص خودش را دارد و خوبیهایش به معایبش میچربد.
فضای اتاق علیرغم حس و حال نسبتاً معمولی و چاشنی اسپرت، حس سوار شدن به یک خودروی اصیل و ریشهدار را القا میکند. با التفات به طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۱۳۵، ۱۷۶۵ و ۱۵۶۵ میلیمتری و نیز فاصله محوری ۲۵۳۰ میلیمتر میتوان حدس زد که با یک خودروی جمعوجور طرف هستیم.
فضای موجود در ردیف جلو برای افراد قدبلند هم کفایت میکند اما در ردیف عقب وضعیت چنین نیست. صندلیهای عقب برای قد ۱۸۰ سانتیمتری تقریباً تنگ هستند و فضای زیادی برای سر و پا وجود ندارد.
طراحی ظاهری، بحث همیشگی درباره جوک!
پیش از هر چیز اشاره کنم که در تریم اسپرت آینههای جانبی و رینگها به رنگ مشکی هستند اما رنگبندی نمونه موردبررسی کمی متفاوت بود و از این قائده پیروی نمیکرد. وقتی از روبرو به جوک نگاه میکنید یک جلوپنجره بهاصطلاح سرتاسری میبینید که چراغ جلوهای اصلی (همان دو چراغ گرد) در دو طرف و مجموعه بومرنگی چراغ روشنایی در روز (DRL) و راهنما در بالای آن قرار گرفتهاند. طراحی عجیب و ناملموس محل چراغها باعث شده تا در بسیاری موارد این دو باهم اشتباه گرفته شوند.
سپر جلو بهغایت ساده کار شده و تنها دو چراغ مه شکن و ورودیهای هوا را در خود جای میدهد. این سادگی در نمای جانبی هم ادامه دارد و بجز برجستگی روی گلگیرها و بالای رکاب جانبی، زه پلاستیکی سرتاسری لبه پایینی بدنه و محل قرارگیری دستگیره درب عقب نکته قابلتوجه دیگری به چشم نمیخورد. البته نباید از ابعاد بسیار خوب رینگ و لاستیک غافل شد. در تریم اسپرت بهرهگیری از لاستیکهای ۴۵/۲۲۵ و رینگهای ۱۸ اینچی چهره جسورتری به خودرو بخشیده و به نسبت مدلهای دیگر نمای زیبا و جذابتری دارد.
کلام پایانی
نیسان جوک یک کراساوور اصیل و باکیفیت (منظور کیفیت بدنه، ساخت، مونتاژ و…) است که با ابعاد جمعوجور و ارتفاع مناسب خود میتواند گزینه تحریککنندهای برای کاربری روزمره و سفرهای آخر هفته باشد. اگر با دقت به چهرهاش نگاه کنید، خواهید دید که با وجود برخی عناصر تعجببرانگیز و نازیبا، تناسب نهفتهای میان بخشهای مختلف وجود دارد. تیپ اسپرت همچنین فهرست قابلقبولی از تجهیزات ایمنی و رفاهی ارائه میکند که هدفشان جلب رضایت و برقراری رفاه و آسایش سرنشینان است. در بحث فنی هم قلب ۱.۶ لیتری توربو و جعبهدنده CVT-Xtronic کشش و پتانسیل بسیار خوبی دارند و به خوبی با سامانه AWD همکاری میکنند. با التفات به همه این موارد و نگاهی به جایگاه رسمیاش در بازار جهانی، باید به جوکِ نیسان امتیاز مثبت داد.
نکات مثبت اصلی
- کشش بسیار خوب پیشرانه
- امکانات ایمنی و رفاهی مناسب
- سامانه AWD فوقالعاده کارا
نکات منفی اصلی
- فضای تنگ ردیف عقب
- تعادل عمودی متوسط
پیش از پایان توجه شما مخاطبان عزیز را به جدول مشخصات فنی و کاتالوگ رسمی نیسان جوک ۲۰۱۶ جلب میکنم. همچنین از شرکت جهان نوین آریا جهت هماهنگی این برنامه نهایت تشکر و قدردانی را داریم.
Amir
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶.
هم خوبه هم زشت . ولی بد نیست. ( اشاره به عنوان مقاله ، خوب بد زشت … ).
Ferrari Zonda SuperFast
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶این نیسان جوک، اصلا جوک خوبی نبود.
خیلی لوس و زشت و بیمزه!!
سامان اذری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶یکی از بهترین دوستام 2 ساله که جوک داره(پلاک منطقه) 18000 دلار مدل تنفس طبیعی
چند بار روندم و خیلی توش نشستم
ترمزهاش فوق العاده هستند
شتاب اولیه اش معمولیه ولی شتاب ثانویه خوبی داره
اونم.واسه گیربکس سی وی تی هست
تو حالت اکو مصرفش 4.7 تا 5.5 میشه که عالیه
صندلی های عقبش هم واسه 3 نفر هیکل معمولی و 2 نفر درشت هیکل خوبه
تو این 2 سال هم حتی یک بار هم مشکلی براشون پیش نیومده حتی لنت ترمزهای ماکسیما هم بهش سازگاره که اینم یه مزیت بسیار عالیه
peyman
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶قیمتش ۱۷۰ میلیون!!بابا چه خبره .با این قیمت این ماشین منصفانه نیست
سامان اذری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶با 170 تومن میشه یه راو4 یا crv یا اوتلندر تمیز خرید
آرش
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶من اگه بخوام تا 170 هزینه کنم الفا جولیتا یا میتو به نظرم خرید عاقلانه تریه چون هم با کلاس تر از اینه هم ایتالیاییه هم تو داشبورد جولیتا فیبر کربن بکار رفته و داخل و بیرونش زیباست چند تا ماشین دیگه هم هست که ارزش خرید بالاتری از این دارن مثل تویوتا پریوس ، کیا اپتیما، لکسس ct200h ، رنو تالیسمان ، هوندا سیویک ، اوپل استرا
الف.ی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶من اولش خیلی از طراحی نیسان جوک بدم میومد ولی یکم که گذشت دیدم خیلی بدم نیست.
طراحی داخلیش خیلی خوبه
علی رضا
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶من دو ماهه اسپرتش رو خریدم شتاب بسیار خوبی داره و ماشین بی سر وصدا و نسبتا نرمی هستش.در کل به نظر من خیلی خوبه.
#ali.m#
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶مصرفش خوبه ولی قیمتش تو ایران!!!!!?
ASTON
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ماشین رسماً دو نفره هست
جای تنگ ردیف عقب به شرطی وجود داره که راننده و شاگرد یا اصلا ننشسته باشن یا قد کوتاه و ریزه میزه باشن چون اگه قد بلند باشن صندلی رو عقب میدن و دیگه هیچ جایی برای سرنشین عقب وجود نداره
DYBALA
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶اسپرت هاچ بک دو نفره
Amir.dp
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶اگر از تنگیه سرنشین عقب هم بگذریم با اینکه این ماشین رو خیلی زیاد دیدم ولی قیافش هنوزم برام غیر عادیه و نسبت به همکلاس هاش واقع زشت تشریف داره ولی از نظر فنی خودروی کم مصرف و با کیفیتیه
akrh78
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶از نظر من زیباست تنها نقطه تاریکش لوله اگزوزشه که خیلی قطرش کمه و یکم توی ذوق میزنه….
سارا
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ما آخر دست نفهمیدیم این اصالت ماشین که میگن دقیقآ کجای ماشین رو میگن .
ahmad
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶وقتی میگن اصالت، اون لوگوی نیسانیNISSAN رو میگن میگن که روی جلوپنجره، مرکز فرمون، پک موتور و ریموت ماشین جا خوش کرده و سالها تجربه و یک کوه اعتبار پشتش خوابیده!
متوجه شدید؟
عبدل
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶اینکه معلومه عقبشه دیگه
فرزاد
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶یا خدا….170میلیون؟؟؟؟!!!!
عليتاليا
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶من با قد ۱۸۴ واقعاً فضای عقب رو تنگ و کوچیک دیدم. علاوه بر اون قیمتش هم واقعاً بالاست. من مردهئ اون عکس دست جمعی آخریم. ?
ahmad
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶باور کنید من اگه یه مدت هرروز ظاهر این نیسان جوک رو ببینم افسردگی میگیرم!
لااقل به سلیقه من خیلی زشت و ناموزونه…
فقط برای توصیفش میتونم بگم: جوجه اردک زشت!
نیسان
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶اصلا هم زشت نیست.من که واقعا ازش خوشم می آید.
فرضعلی عشوری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶170 میلیون آدم بخواد ماشین به این کوچیکی بخره که جاش اندازه 206 هست خب می ره آدم با 50تومن ساندرو می خره.هم قیمت کپچر باز بود یه چیز
javad m4
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ماشین خوبی ولی نه با قیمت 170 تومن داشبرد واقعا به یک ماشین بالای 150 میلیون نمیخوره
عليرضا نراقي
۳ خرداد ۱۳۹۶من امروز رفتم از نزدیک دیدم عاشقش شدم ویک اسکای پک ثبت نام کردم ، به نمایندگی آجودانیه سر زدم همه میگفتن سر ۳۰روز تحویل گرفتیم ، به نظر من ماشین خاص و با کیفیتی هستش، نیسان دروغ نمیگه
arian
۱۶ خرداد ۱۳۹۶مگه ازار داره ادم 170 تومن بده به این یه 10-12 تومن دیگه بزار روش سوناتاlfبگیر خیلی هم بهتره هم قوی تره و هم خوشگل تر و جادار تره
امیر
۱۷ تیر ۱۳۹۶نیسان جوک یک ماشین با کیفیت و جذاب است که بزودی تعداد زیادی از آن را در خیابانهای تهران مشاهده خواهید کرد. اصالت نیسان چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت. ایرانیها آنقدر ماشینهای جعبه ای شکل دیده اند که با هر طرح جدیدی به آسانی کنار نمی آیند این خصیصه انسان است. جوک خیلی زیبا طراحی شده و رانندگی با آن بسیار هیجان انگیز است. امیدواریم شرکت جهان نوین آریا خدمات خوب و آسانی را ارائه دهد
سعید
۲۱ مرداد ۱۳۹۶۱۷۶ میلیون تومان راهزنی در روز روشن هست و چندان ماشین خوبی هم نیست و چندان قدرتی ندارد در اروپا فقرا سوار میشن چون نصف ان قیمت تو ایرانه
رامین
۱۳ آذر ۱۳۹۶عالی عالی عالی فقط همین
Mahshid
۱۴ خرداد ۱۳۹۷این ماشین زیبایی بیرونی چندانی نداره به نظرم مخصوصا نسبت به قیمتش اما چون کسی برام خریده به عنوان کادو تولدم دوسش دارم
اونجوری هم که بعضی دوستان خیلی زشت توصیفش کردن نیست ولی غیر عادیه یکم
نرم و خوش دست بودن این ماشین خیلی خوبه من راضی ام شب همگی خوش
محمد
۲۶ دی ۱۳۹۷یه نظر من ماشین زیباییه و وقتی از نزدیک ببینیدش واقعا عاشقش میشید. جمع جور و تو دل برو?