دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید و امروز در آخرین دوئل از ای دور طبق معمول نوبت به گروه خودروهای سبز رسیده است. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت دو خودروی هیدروژنی یعنی تویوتا میرای و هوندا کلاریتی بودیم. در این جدال مجموعاً تعداد ۱۲۴۰ رأی به ثبت رسیده است که کلاریتی توانست با دریافت ۹۳۵ عدد از آنها و کسب ۷۵ درصد از کل آرا پیروز گردد درحالیکه میرای تنها ۳۰۵ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل هشتم گروه خودروهای سبز، دو خودروی تمام الکتریکی آسیایی یعنی نیسان لیف و کیا سول EV به مصاف یکدیگر رفتهاند.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
هوندا کلاریتی | ؟ | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | ||
فیات 500E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | شورلت ولت | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
مرسدس بنز B کلاس | ؟ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
فولکسواگن گلف GTE | ؟ | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | ؟ | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
؟ | ؟ |
نیسان لیف
نیسان از چندین سال پیش کار بر روی توسعهٔ خودروهای تمام الکتریکی را آغاز کرده بود بهنحویکه این سازندهٔ ژاپنی اولین خودروی تمام الکتریکی خود که در اصل نسخهای الکتریکی از مدل آلترا بود را در نمایشگاه لسآنجلس ۱۹۹۷ معرفی کرد. بدین ترتیب روند توسعهٔ خودروهای الکتریکی توسط نیسان طی سالهای بعد ادامه یافت و پروتوتایپهای مختلفی در این رابطه معرفی شدند تا اینکه نهایتاً تلاشهای نیسان در این زمینه به ثمر نشست و نتیجهٔ سالها کار و تلاش در زمینهٔ ساخت خودروهای تمام الکتریکی در سال ۲۰۱۰ به جهانیان نشان داده شد. در این سال نیسان یک هاچبک تمام الکتریکی بنام لیف را معرفی کرد که نخستین خودروی الکتریکی تولیدی تاریخ آن محسوب میشد. لیف هاچبکی در سگمنت C بود که از یک موتور الکتریکی استفاده میکرد. این موتور در جلوی خودرو نصب شده و چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد. لیف فصل جدیدی را در تاریخ نیسان باز نمود و به فروش مناسبی هم دست پیدا کرد. نهایتاً اما سال گذشته نسل اول لیف به پایان عمر خود رسید و در اکتبر همین سال، یعنی چند ماه پیش نیسان رسماً نسل دوم لیف را رونمایی کرد. این نسل تغییرات و ارتقاءهای زیادی را تجربه کرده تا همچنان بتواند موفقیتهای نسل قبلی خود را ادامه دهد. نسل دوم لیف در طراحی ظاهری نیز کاملاً متحول شده و بسیار زیباتر از قبل شده است. این هاچبک الکتریکی مثل گذشته از یک موتور الکتریکی استفاده میکند که در جلو نصب شده است. این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال به چرخهای جلو مانند اکثر خودروهای الکتریکی توسط یک گیربکس تک سرعته انجام میگیرد. نیسان دو ظرفیت باطری مختلف شامل نمونهٔ ۴۰ کیلووات ساعتی و ۶۰ کیلووات ساعتی را برای لیف در نظر گرفته که فعلاً نسخهٔ اول به بازار عرضه شده است و به همین دلیل در این دوئل نیز نسخهٔ ۴۰ کیلووات ساعتی لیف شرکت کرده است.
کیا سول EV
کیا برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۸ از خودروی سابکامپکت جعبهای شکلی بنام سول پردهبرداری کرد. البته حدود دو سال قبل از آن در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۶ نسخهٔ کانسپت این خودرو رونمایی شده و پیشنمایشی از آن ارائه شده بود. سول خودروی سابکامپکتی است که هرچند که سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن ارائه نمیشود اما اکثر منابع آنرا یک کراساوور سابکامپکت میدانند. نسل نخست سول روی پلتفرم PB کیا-هیوندای ساخته شده بود که با هیوندای i20 و کیا ونگا مشترک بود. نسل اول این کراساوور سابکامپکت کرهای اما پس از حدود پنج سال به پایان عمر خود رسید و سپس نسل دوم آن در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ رونمایی شد. این نسل که همچنان در حال تولید است، در طراحی کاملاً دنبالهروی نسل قبلی بوده و شباهت زیادی به آن دارد؛ بنابراین طراحی نسل دوم سول کاملاً تکاملی محسوب میشود؛ اما کیا در این نسل از سول، نسخهٔ تمام الکتریکی آنرا هم توسعه داده و از سال ۲۰۱۳ آزمایشات پروتوتایپ آنرا آغاز کرد. سپس نهایتاً در نمایشگاه شیکاگوی ۲۰۱۴ سازندهٔ کرهای نسخهٔ سول تمام الکتریکی یا EV را رونمایی کرد. سپس این مدل در همان سال با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد و فروش آن از می ۲۰۱۴ در کرهٔ جنوبی، از جولای در اروپا و از اکتبر در ایالاتمتحده آغاز شد. ازجمله تغییرات ظاهری کلیدی سول EV در میتوان به جلوپنجرهٔ مسدود شده و رینگهای متفاوت اشاره کرد که آنرا از نسخهٔ معمولی متمایز کرده است. این خودرو از یک موتور الکتریکی استفاده میکند که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود. سول EV برای مدل ۲۰۱۸ تغییراتی را تجربه کرده که ازجملهٔ آنها میتوان به ارتقای باطریهای آن اشاره کرد. پس از این تغییرات، بُرد خودرو افزایش پیدا کرده و حالا توسط سازمان EPA ایالاتمتحده بُرد سول EV معادل ۱۸۰ کیلومتر اعلام شده است.
نیسان لیف | کیا سول EV | |
پیشرانه | الکتریکی | الکتریکی |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر | ۲۸۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | جلو | جلو |
باطری | ۴۰ کیلووات ساعت | ۲۷ کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | ۱۸.۷ کیلووات/صد کیلومتر | ۱۹.۶ کیلووات/صد کیلومتر |
بُرد | ۲۴۰ کیلومتر | ۱۸۰ کیلومتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۹.۵ ثانیه | ۹.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۲ ثانیه | ۱۷.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۵۳ کیلومتر/ساعت | ۱۴۸ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴.۴۸ متر | ۴.۱۷ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۰ متر | ۲.۵۷ متر |
وزن | ۱۵۶۵ کیلوگرم | ۱۵۵۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۰,۸۷۵ دلار | ۳۳,۱۴۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9940557]بدین ترتیب دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئلهای مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
حامد
۲۷ بهمن ۱۳۹۶لیف توی بیشتر موارد برتره
ولی ای کاش لیف رو با ایونیک یا کیا نیرو مقایسه میکردید
دوئل طوری شده که رقیب یه خودرویی رو جوری قرار میدن که صدرد اون حذف میشه
Ali
۲۷ بهمن ۱۳۹۶برتری کاملا با نیسان لیف هستش. چه از لحاظ مشخصات و چه از لحاظ طراحی. با این حال قیمتش هم کمتره
سلطان پیکان ***ویران خودرو سابق
۲۷ بهمن ۱۳۹۶یک دلیل بدین که ادم به کیا سول حتی فکر کنه
مجتبی
۲۷ بهمن ۱۳۹۶کسایی که اسباب بازی دوست دارن بهش فکر میکنند.
emad1990
۲۷ بهمن ۱۳۹۶اون 19 نفری هم که به سول رای دادن جوونی کردن-نادونی کردن .ببخششون
AK_007
۲۸ بهمن ۱۳۹۶سلیقه متفاوت!
“این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند”
من این نسل لیفو میپسندم ولی کیا سول رو از نسل قبلی لیف بیشتر میپسندم
در ضمن فروش جفتشون هم خوبه پس حتما دلیلی هست!
#ali.m#
۲۷ بهمن ۱۳۹۶لیف تو سواری نرم و راحت بین رقبا سرامده
در مورد این دوئل هم نیازی ب توضیح بیشتر نیست
هیچ برتری در کیا وجود نداره .
m4
۲۷ بهمن ۱۳۹۶کاش دوئل دنا با ام وی ام 315 میذاشتین نه اینایی که نیستن ایران !!!
راهنمایی میشدیم برای خرید
مجتبی
۲۷ بهمن ۱۳۹۶اینا تو ایران وارد شدن.
m4
۲۷ بهمن ۱۳۹۶کیا دیدم اما نیسان نه
نیسان هم اومده؟
مجتبی
۲۷ بهمن ۱۳۹۶بله.
یکی در منطقه ازاد کیش هست.
یکی هم موقت اومده بود منطقه اروند.
amin
۲۷ بهمن ۱۳۹۶قطعا نیسان لیف
دلیلی برای رأی دادن به کیا وجود نداره
Rezanst
۲۷ بهمن ۱۳۹۶خدایی مشخصات نگاه نکردم ب نیسان رای دادم اومدم نظرمو نوشتم تازه میخام برم بخونم??من ارم نیسان رو میبینم نمیتونم ب چیزی رای بدم حتی اگه طرفم لامبو باشه??ماشین فقط ژاپنیش
F۲۲RAPTOR
۲۷ بهمن ۱۳۹۶خیلی واضح نیسان لیف
ارش
۲۷ بهمن ۱۳۹۶دوستان جدای از بحثهای خودرویی تازگیهااراجیف گویی مدیر عامل ایران خودرو در مورد اینکه شرکتهای بزرگ خودرو نمی توانند استانداردهای ایران رو پاس کنن. یکی نیست بگه از کدام استاندارد حرف میزنید استاندارد شما دزدی چپاول و غارت مردم هست معلومه بنز و تویوتا و هیوندای نمیتونن و نمی خوان استاندارد های غارت وچپاول مردم رو پاس کنن لعنت به هر چی آدم بی صفت دزد بی وجدانه بیچاره برا یه مشت اسکناس خودش رو و وطنش رو و مردمش یه جا باهم میفروشه این ها رو مقایسه کنید با ملت ژاپن که اگر کارمند یه شرکتی ببینه شرکت در معرض ورشکستگیه اینقدر کار میکنه تا در معرض از دست دادن جانش بشه که خیلی هاشون هم از شدت کار میمیرن . آخه این بی وجدانهای کثیف خائن رو از کدام جهنمی گلچین کردن آوار کردن رو سرما.
doubt
۲۸ بهمن ۱۳۹۶داداش منم اول شاکی شدم ولی صحبتاشو تیکه کردم پخش کردن. خودش داره انتقاد میکنه از استاندارد ایران. البته که کلا بازم مدیر ویران خودرو هست ولی این موردو خبرگزاری فارس اینطوری پخش کرده ***
بهراد
۲۸ بهمن ۱۳۹۶دنیا با صدتومن و بی صدتومن هم میگذره ولی خیلی بده که آدم فا*** ی مغزی باشه
پدال چرا درباره ممنوعیت واردات ماشین های برند مثل بوگاتی و مازراتی و … به صورت گذر موقت مطلب نمیزاری؟
بابا شما که ساکت باشین همه بی خبر میمونن از وضع صنعت خودرو آخرش میشه تعرفه اونجور بنزین اینجور گذر موقت هم که چی بگم؟
کلا هر ماشینی خوب بود یه بلایی سرش آوردن ،بجز پژو و پراید
آلمانی گرونه
آمریکایی نمیشه
ژاپنی و کره ای هم به قیمت آلمانی میدن
هیبریدی واقعی نیست(هیبریدی میخوای دنا قدر مطلق هیبرید و ساینا برقی)
مناطق آزاد هم نمیشه از شهر بیرون بری
چه کسی قوانین منطقی تنظیم کرده که بقیه قوانین هم درست باشن، حالا حجم موتور و کالای لوکس ۴۰ هزار دلاریو وللش لیاقت ما همون پراید و پژو خواهد بود
راستی تعرفه واردات خودرو های برقی چطوره؟ منظور چقد حساب میکنن چقد میقاپن؟
Just bentley continental
۲۷ بهمن ۱۳۹۶یا علی اختلافو!!!!!!!!
سول هیچ مزیتی نداره نسبت به لیف
ali a
۲۷ بهمن ۱۳۹۶کیا سول الکتریکی باید نسل جدیدش بیاد تا با لیف مقایسه بشه…این قدیمیه
حمیدرضا
۲۷ بهمن ۱۳۹۶لیف مدرن تر و ارزان تر هست دلیلی ندارد که به لیف رای ندم
More
۲۸ بهمن ۱۳۹۶خیلی ناجور حریف انتخاب کردین عاخه در مقابل لیف سئول چی بگه؟
ژان وال ژان
۲۸ بهمن ۱۳۹۶به کیا سول رای میدم
نیسان هم ماشین خوبیه
با این حال کیا سول چند سال عنوان بیشترین رضایتمندی مشتری رو داشت نمیدانم الآن هم داره یا نه
زیاد فرقی نمیکنه
Mohamad
۲۸ بهمن ۱۳۹۶کسایی که به کیا رای دادن دستشون اشتباه خورده :)))
#طنز
کیوان
۱۹ اسفند ۱۳۹۶کاملن معلومه نیسان امکانات بیشتر قیمت کمتر