نسل جدید نیسان Z اسپرت بهصورت رسمی و البته در لباس نسخهای پیشتولیدی رونمایی شد. با این وجود مقامات نیسان علاوه بر اطلاعات منتشر شده در روزهای قبل جزئیات بیشتری را نیز در دسترس عموم قرار دادهاند. اول بیایید از خبرهای بد شروع کنیم: نیسان Z جدید در اروپا عرضه نخواهد شد.
نیسان با انتشار بیانیهای گفته است:
بازار خودروهای اسپورت در اروپا رو به افول بوده و قوانین آلایندگی خاص باعث شدهاند نیسان توجیه اقتصادی برای عرضه نسل جدید Z در قاره اروپا را پیدا نکند.
اما در بازارهایی که این خودرو عرضه خواهد شد مشتریان گزینه انتخاب گیربکس اتوماتیک را نیز خواهند شد. هیروشی تامورا که متخصص تولید محصولات Z پروتو، GT-R و نیسمو است اخیراً اعلام کرده نسخه اتوماتیک Z جدید نیز در دسترس خواهد بود. او همچنین به تولید نسخهای پرفورمنس اشاره کرده که احتمالاً منظورش مدل نیسمو بوده است. البته مشخص نیست که این خودرو از همان ابتدا در دسترس خواهد بود یا اینکه پس از مدتی معرفی خواهد شد.
موضوع جالب اینکه تامورا اذعان داشته نیسان پیش از تصمیم به تولید Z جدید با پیشرانه ۶ سیلندر گزینه ارائه نسخه تمام الکتریکی را نیز بررسی کرده است. احتمال عرضه نسخه الکتریکی شده نیسمو در آینده وجود داشته و اگر مشتریان بازخورد مثبتی ارائه دهند شانس تولید چنین مدلی بالا خواهد بود. این مدیر ارشد گفته است:
در آغاز ما باید کاملاً درباره بازخوردهای زیادی که از مشتریان میگرفتیم فکر میکردیم. اگر مشتریان بهطورجدی درخواست قوای محرکه هیبریدی را داشته باشند ما باید به این نکته توجه کنیم.
او میگوید فعلاً نسخه رودستر Z جدید چراغ سبز تولید را دریافت نکرده و تولید آن در هالهای از ابهام قرار دارد. تامورا افزوده خودروهای اسپرت روباز همچون 300ZX و 370Z نشان دهندهی ذات یک محصول Z هستند و بنابراین احتمال تولید نسخه روباز از Z جدید وجود دارد. البته تامورا قویاً اعلام کرده Z جدید از معماری کاملاً جدیدی استفاده نخواهد کرد.
او گفته است:
ما پلتفرمهای زیادی نداشتیم. پلتفرم Z قبلاً وجود داشته اما باید اصلاحاتی روی آن انجام میدادیم. قدرت و گشتاور تولیدی کاملاً فرق کرده و بنابراین پلتفرم نیز باید ارتقا یابد. چیزهای زیادی تغییر کرده یا اصلاح شده است. از نظر ظاهری نیز تفاوتهای بسیار زیادی وجود دارد. دربها، صندوق، گلگیر، سپر، رینگ، چراغها و… همه کاملاً جدید هستند.
نیسان هنوز به تاریخ عرضه Z جدید اشاره نداشته و تنها گفته در آیندهای نه چندان دور آن را روانه میدان خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر دراینباره باید به سال ۲۰۰۵ و GT-R پروتو بازگردیم که پیشنمایشی از نسخه تولیدی رونمایی شده در سال ۲۰۰۷ بود. به این ترتیب آیا برای دیدن Z جدید هم باید حدود ۲ سال صبر کنیم؟ خوشبختانه نه.
این کوپه اسپرت اندکی طویلتر، پهنتر و کم ارتفاعتر از 370Z میباشد. در قلب Z جدید نیز پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو قرار داشته اما نیسان گفته قدرت این خودرو بیشتر از خروجی ۳۳۲ اسبی و گشتاور ۳۶۶ نیوتون متری 370Z کنونی خواهد بود. این پیشرانه در اینفینیتی Q60 رد اسپرت ۴۰۰ قدرت ۴۰۰ اسبی و گشتاور ۴۷۵ نیوتون متری داشته و اگر همین مشخصات در Z جدید دیده شود شاهد افزایش قدرت محسوسی خواهیم بود.
نسل جدید Z از سال ۲۰۱۷ تاکنون در حال توسعه بوده و نیسان اعتراف کرده هنوز در انتخاب نام نهایی به جمعبندی نرسیده است. با فروش بیش از ۱.۸ میلیون دستگاه از زمان عرضه در سال ۱۹۶۹ تاکنون، به جرات میتوان گفت انتظارات زیادی از نسل جدید این خودروی اسپرت وجود دارد.
AMANTE
۲۸ شهریور ۱۳۹۹یکی از تصمیم های عجیب کمپانی های خودروسازی همین عرضه نکردن یک ماشین چند ماشین در یک قاره یا کشور هست.
که در بعضی موارد توجیحی نداره مثل نبود F150 در اروپا نیست بخاطر سایز اش ولی در عوض رنجر هست.
اما مثل همین نیسان Z حالا بگیم تو اروپا طرفدار ماشین های اسپرت کمتر شده این که نشد دلیل برای عرضه نکردن، چون طرفدارش کمه کلا باید عرضه نکنید!؟
حداقل میتونید به صورت سفارش مشتری در اروپا عرضه کنی حتی یکی هم شده ارزش اش رو داره.
مهدی اکرمی
۲۸ شهریور ۱۳۹۹مشترى نداشتن بهونست. پاس کردن تستهای اروپایی برای نیسانی که حال و روز خوبی نداره بیش از حد توانشون هزینه بر و زمان بره. توی متن هم به قوانین آلایندگی خاص اشاره شده. به همین دلیل نیسان تصمیم گرفته کلا قید بازار اروپا رو بزنه. البته اگه نیسان بتونه خودش رو از بحران نجات بده شاید استانداردهای اروپایی رو در مدل فیس لیفت لحاظ کنه, به خصوص اینکه برای توسعه ی مدل فیس لیفت زمان کافی دارن
NAVID۰۰۹۸
۲۸ شهریور ۱۳۹۹احتمالاً خرجش بیشتر از دَخلِش میشه که عرضه نمیکنند دیگه …
دوستان ، از زمان رونمایی این خودرو در فضای مجازی ، خیلیها شروع کردن به زدن رندرهای خشن و فوقعلاده زیبا روی این Z دلنشین .
برای همینه که عاشق ژاپنی هستم ، چون ساخته شده برای چیدمان و تیونینگ شخصی که همه جوره تیونینگی را ساپورت میکنه .
توجه کردین هرچی بیشتر میگذره ، بیشتر به دل میشینه ، بخصوص همین نمای جلو که خیلیها منتقدش بودن ، در نظر بگیرید کسانی که این مدل خودروها را میخرند ، شروع میکنند به تغییر ظاهری و فنی و به ندرت پیدا میشه که استاندارد نگهشون دارند .
تو ایران خودمون ، هیچ تویوتا gt86 شبیه یکدیگر و استاندارد نیست و اکثراً تیونینگ شخصی میکنند ، یا مثل fjکروز یا هایلوکس .
درود بر ژاپن و بروبچ سامورایی ❤ .
مهرداد كمال
۲۸ شهریور ۱۳۹۹لابد براش نمیصرفه که هزینه کنه و درامد اون نمیتونه هزینه های مختلف جانبی رو پوشش بده شک نکنید بهترین بازاریاب ها و مدیران تو این عرصه برای کمپانی های بزرگ در حال خدمت رسانی هستن
زیزیگولو
۲۸ شهریور ۱۳۹۹ماشینای اسپرتو سوپر اسپرت اروپایی با موتورای بنزینی هنوز داره تو اروپا عرضه میشه و مشتریای خودشو هم داره پس هیروشی تامورا رو چه حسابی گفته بازار ماشینای اسپرت تو اروپا بخاطر قوانین آلایندگی رو به افوله؟؟ این ماشینا تو کل دنیا تحت هر شرایطی مشتریای خودشونو دارن
مرتضی
۲۸ شهریور ۱۳۹۹قوانین اروپا به میزان کل تولید آلاینده در سبد محصولات یک شرکت خودروسازی هم توجه داره. الان مثلا تولید لامبورگینی انقد محدود هست که ماشین کمتر از هشت سیلندر نمیزنه و اگه آلایندگی محصولات رو جمع کنی به خودروسازهای عادی نمیرسه ولی همچنان صرفه تولید هم واسش داره. اما شما می بینی بنز مجبور میشه پیشرانه ۱۲ و ۸ سیلندر خودشو کم کم کنار بذاره تا مجبور نشه واسه مجموع آلایندگی خودروهاش جریمه بده.
در مورد نیسان چون فروشش احتمالا زیاده برای ورود این خودرو باید پول زیاد کنار میذاشته که به صرفه نبوده.
SS
۲۸ شهریور ۱۳۹۹در مورد آستون مارتین و شرکتهای تولید محدود مستقل این نکته درست هست اما لامبورگینی در حال حاضر تولید بالایی داره (در مقایسه با برندهای exotic دیگه) و جزو گروه فولکس هست در نتیجه آلایندگی خودروهای لامبورگینی با خودروهای پرفروشی مثل آپ! جبران میشه.
زیزیگولو
۲۸ شهریور ۱۳۹۹اکثر سوپر اسپرتای اروپایی مدلای 2021 خودشونو با موتورای بنزین سوز بالای شیش سیلندرو حجم پیشرانه بالای 3000 معرفی کردن
زیزیگولو
۲۸ شهریور ۱۳۹۹اکثرا هم اعلام کردن که تولید سوپر اسپرتای بنزین سوز تا چندین سال آینده ادامه خواهد داشت
Sina
۲۸ شهریور ۱۳۹۹دلیلش اینه که میخوان بر اساس آلپیاین بسازنش .
آلپاین اروپا بفروشه ، این تو آسیا و آمریکا.
شاید هم دلیلش نوع طراحی خودرو باشه که شاید تو اروپا طرفدار نداشته باشه