سرانجام پس از مدتها انتظار، رسماً نسل دوم نیسان لیف رونمایی شد. این رویداد را میتوان بزرگترین خبر سال در دنیای خودروهای الکتریکی دانست چراکه لیف پرفروشترین خودروی الکتریکی دنیا است. در نسل جدید لیف، در ابتدا بیش از هر چیز طراحی کاملاً جدید آن جلبتوجه میکند چراکه یکی از نقاط ضعف نسل قبلی، طراحی نهچندان جالب آن بود اما حالا نیسان نسل دوم لیف را بهطور چشمگیری متفاوت با نسل قبلی طراحی کرده است و حالا تا حد زیادی به سایر محصولات نیسان شبیه شده است.
در لیف جدید شاهد همان زبان طراحی جدید نیسان هستیم که از مشخصههای اصلی آن، جلوپنجرهٔ V شکل و چراغهای عقب بومرنگ شکل هستند. از دیگر ویژگیهای طراحی برجستهٔ این هاچبک الکتریکی جدید نیز میتوان به چراغهای جلوی کشیده و طراحی شناور ستون C اشاره کرد. بدین ترتیب حالا نسل دوم لیف طراحی بسیار بالغتر و معمولتری نسبت به نسل قبلی پیدا کرده است.
در داخل نیز همانند بیرون شاهد طراحی کاملاً جدیدی هستیم که بسیار ساده، مرتب و شستهرُفته به نظر میرسد. همچنین این طراحی جدید بر روی کاربردی بودن خودرو هم تأثیر داشته بهگونهای که مثلاً پورتهای شارژ به سمت بالا زاویه پیدا کردهاند و بنابراین برای اتصال آنها نیاز به خم شدن نیست. جنس متریال داخلی نیز نه ارزن است و نه لوکس و در عقب هم فضای مناسبی برای سرنشینان وجود دارد. در تیپهای بالایی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو از طریق یک نمایشگر هفت اینچی در مرکز داشبورد ارائه میگردد اما این صفحهنمایش در تیپهای ارزانتر، ابعاد کوچکتری دارد.
غیر از تغییرات طراحی، لیف جدید از لحاظ فنی هم ارتقاء پیدا کرده است. به گفتهٔ نیسان، این هاچبک الکتریکی در دو نسخهٔ مختلف با پکیچهای باطری ۴۰ کیلووات ساعتی و ۶۰ کیلووات ساعتی ارائه میگردد که این باطریها انرژی موردنیاز یک موتور الکتریکی با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را تأمین میکنند. برآوردهای اولیه نشان میدهند که نسخهٔ ۴۰ کیلووات ساعتی لیف با یکبار شارژ کامل باطریها میتواند تا ۲۴۰ کیلومتر را طی کند درحالیکه بُرد نسخهٔ ۶۰ کیلووات ساعتی به بیش از ۳۲۰ کیلومتر میرسد. در هردو نسخه، شارژ باطریها از طریق شارژر ۳ کیلووات ساعتی، ظرف شانزده ساعت و با شارژر ۶ کیلووات ساعتی ظرف هشت ساعت انجام میگیرد. علاوه بر این، لیف جدید قابلیت شارژ سریع را هم دارد که میتواند تا ۸۰ درصد از باطریها را در مدت تنها ۴۰ دقیقه شارژ کند.
همانطور که پیش از این مشخص شده بود، نسل جدید نیسان لیف به تعدادی فناوریهای پیشرفته نیز مجهز شده است که شاید یکی از مهمترین آنها سیستم ProPILOT باشد. این، تکنولوژی رانندگی خودکار نیسان است که میتواند در سرعتهایی بین ۳۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، بهطور اتوماتیک فاصلهٔ خودرو را با وسیلهٔ نقلیهٔ جلویی را کنترل کند. همچنین این سیستم میتواند ماشین را در یک لاین حفظ کند و یا حتی آنها هدایت کند. علاوه بر این، سیستم ProPILOT توانایی متوقف کردن لیف را هم دارد درحالیکه از توانایی پارک خودکار نیز بهرهمند است بهنحویکه با استفاده از ۱۲ سنسور اولتراسونیک، بهطور خودکار ماشین را به داخل فضای پارک میبَرَد.
یکی دیگر از ویژگیهای جدید نسل دوم لیف، سیستمی بنام e-Pedal است که بهصورت استاندارد ارائه میشود. با استفاده از این ویژگی، افزایش سرعت، کاهش سرعت و توقف خودرو همگی از طریق یک پدال انجام میگیرد. مثلاً با فشردن پدال، طبق معمول افزایش سرعت خودرو انجام میگیرد اما پس از کاهش فشار، پدال بهصورت معکوس عمل کرده و سرعت خودرو را کم میکند تا جایی که با برداشتن پا از روی پدال خودرو متوقف میشود. این سیستم موجب سهولت رانندگی با لیف ۲۰۱۸ خواهد شد.
دیگر ویژگیهای تکنولوژیکی پیشرفتهٔ نسل جدید این هاچبک الکتریکی ژاپنی نیز شامل سیستم هوشمند حفظ حرکت میان خطوط، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری هوشمند، هشدار نقاط کور، تشخیص ترافیک، هشدار ترافیک عقب و سیستم دید اطراف خودرو میشود. نسل جدید نیسان لیف برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درمیآید و سپس فروش آن از اوایل ماه اکتبر امسال در ژاپن آغاز خواهد شد. در اوایل سال آینده نیز این هاچبک تمام الکتریکی به بازار آمریکای شمالی میرسد. قیمت لیف جدید پیش از کسر مشوقها دولتی، از ۳۰ هزار دلار آغاز میگردد.
مشخصات فنی (نسخۀ ۴۰ کیلووات ساعتی) نیسان لیف
طول | ۴.۴۸ متر |
عرض | ۱.۷۹ متر |
ارتفاع | ۱.۵۳ متر |
فاصلۀ محوری | ۲.۷۰ متر |
فاصله از سطح زمین | ۱۵ سانتیمتر |
ضریب آئرودینامیک | ۰.۲۸ |
رینگ و لاستیک | ۲۰۵ R16 |
وزن خالص | ۱۵۳۵ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
باطری | لیتیوم یون |
ظرفیت | ۴۰ کیلووات ساعت |
موتور الکتریکی | EM57 |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر |
بُرد | ۲۴۰ کیلومتر |
حداکثر سرعت | ۱۴۵ کیلومتر/ساعت |
datsun
۱۶ شهریور ۱۳۹۶واقعا خیلی زیبا شده اصالت طراحی استایل خوب و آیرودینامیک
فناوری e پدال هم خیلی جالبه و رانندگی رو برای این دست ماشین ها خیلی راحت میکنه
لیف پرفروش ترین تمام الکتریک دنیاست این نسل هم با این همه امکانات نصبت به نسل قبلی تغییر قیمت چندانی نداشته احتمالا این جایگاه باز هم جای لیف جدید باشه
me84
۱۶ شهریور ۱۳۹۶.
خیلی خوشم اومد. خیلی زیاد.
فرمونشم خیلی خوشگله.
چراغهای عقبش هم امضای نیسانه اما شبیه چراغ عقب یکی از کانسپتهای جدید ولوو هم شده.
حمیدرضا
۱۶ شهریور ۱۳۹۶فناوری تک پدال یکم ترسناکه نیاز به ترمز ناگهانی باشه چیکار باید کرد
datsun
۱۶ شهریور ۱۳۹۶پاش رو از رو پدال بر میداره کلیپ هاش تو آپارت هست نگاه کن
Nissan...japan
۱۶ شهریور ۱۳۹۶چه میکنه نیسان… یکی از پیشرو ترین ژاپنی ها
SERIAL WINNER
۱۶ شهریور ۱۳۹۶.
قیافش ۱۰ برابر قشنگ تر از نسل قبل شده
ایول به نیسان با این زبان طراحی جدید ، اصیل و قشنگش
بهروز
۱۷ شهریور ۱۳۹۶نسبت به نسل قبلی بله 10 برابر زیباتر شده اما من انتظار داشتم یکم آینده نگرانه و تهاجمی و خاصتر باشه.
در هر صورت خوبه
arman
۱۷ شهریور ۱۳۹۶همین الان فیلم واقعیش رو تو یو تیوب دیدم ظاهرا برای شرایط اضطراری واحتمالا قطع کروز پدال ترمز هم تعبیه شده منتها در شرایط معمولی از همون پدال گاز برای ترمزهم استفاده میشه.
هرچند کروزش هم تطبیقی و ممکنه نیازی به فشردن ترمز برای قطع کروز نباشه.
Shahryar
۱۷ شهریور ۱۳۹۶خیلی خوبه،کاش مردم ایران،بخصوص شهرهای بزرگ از ماشینای برقی استفاده کنن،از هر لحاظ به نفع خودشونه،
البته قبل اینا باید وارد بشن،با قیمت مناسب،نشه ی چیزی شبیه بی ام و i8
پژمان
۱۸ شهریور ۱۳۹۶جالبه که برای عبور از خط سیستم هشدار درست کردن ! اونوقت تو ایران مردم از روی کله قندی هم رد میشن چه برسه به خط
parsa
۱۹ شهریور ۱۳۹۶زبان طراحیش جالب و متفاوته …
ولی به مظرم یکم شبیه هوندا هم هست ، مثلا honda fit