نیسان 370Z بیش از یک دهه پیش معرفی شد و هماکنون کاملاً سالخورده شده است اما حالا سرانجام این شرکت ژاپنی جانشین کوپهٔ اسپرت خود که مدتها منتظر آن بودیم را معرفی کرده است. البته این خودرو فعلاً یک پروتوتایپ است و به همین دلیل Z پروتو نام دارد اما بااینحال پیشنمایش و نمایی اجمالی از نسخهٔ تولیدی کوپهٔ Z جدید نیسان را نشان میدهد. به گفتهٔ نیسان، Z پروتو یک خودروی اسپرت کاملاً مدرن است که به ۵۰ سال میراث Z این شرکت ادای احترام میکند.
چیزی که در ظاهر Z پروتو بهوضوح دیده میشود طراحی رترو و الهام از گذشته است. طرح روی کاپوتِ کشیدهٔ خودرو و همینطور چراغهای جلو اشک مانند آن کاملاً مدل 240Z دههٔ ۷۰ را به یاد میآورند درحالیکه حتی رنگ زرد روشن بدنهٔ آنهم مشابه نیسان Z اولیه است. همچنین درون جلوپنجره قسمتهای مستطیل شکل کوچکی کار شده که به گذاشته اشاره دارد و همینطور خط سقف و طراحی کلی اتاق هم کوپۀ Z اولیهٔ نیسان را یادآوری میکند.
قیمت عقبی Z پروتو کمی مدرنتر به نظر میرسد زیرا طراحی این قسمت از مدل 300ZX دهه ۹۰ الهام گرفته است. در این قسمت چراغهای افقی متمایزی به چشم میخورد که برای دنیای مدرن دوباره تفسیر شدهاند و روی آنها هم مثل 300ZX قاب مشکیرنگی قرار گرفته است؛ اما در Z پروتو همهچیز رترو نیست و عناصر کاملاً مدرنی مثل اسپلیتر جلو، رکابهای جانبی و دیفیوزر عقب فیبر کربنی به همراه رینگهای آلیاژی سبکوزن ۱۹ اینچی و دو سر اگزوز دایرهای شکل هم در آن دیده میشود.
رئیس طراحی نیسان «آلفونسو آلبایسا» در مورد این کوپهٔ جدید میگوید:
طراحان ما هنگام تحقیق در مورد هر نسل، اسکچهای بیشماری زدند و این باعث موفقیت آنها شد. درنهایت ما تصمیم گرفتیم که Z پروتو باید بین دههها و همینطور در آینده سفر کند
از لحاظ ابعاد، Z پروتو کمی بزرگتر از 370Z شده است بهگونهای که طول آن با ۱۲۷ میلیمتر افزایش به ۴,۳۸۲ میلیمتر و عرض آن با ۵ میلیمتر افزایش به ۱,۸۴۹ میلیمتر رسیده است. ارتفاع این کوپهٔ اسپرت جدید اما ۱,۳۱۱ میلیمتر است که ۵ میلیمتر نسبت به سلف خود کمتر شده است.
هرچند طراحی بیرونی Z پروتو کاملاً رترو و با نگاه به گذشته است اما کابین آن کاملاً مدرن به نظر میرسد زیرا به یک صفحه آمپر دیجیتالی و یک نمایشگر مدرن سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده است. در اینجا صندلیها با ترکیبی از چرم و آلکانترا پوشیده شده و دوخت زردرنگی هم روی آنها کار شده که این دوخت روی داشبورد و کنسول مرکزی هم کشیده شده است. غربیلک فرمان سه پره با نشان Z و دکمههای کنترلی اسپرت در طرفین آن به همراه آمپرهای بالای داشبورد هم از دیگر ویژگیهای داخلی این کوپهٔ اسپرت ژاپنی هستند. به گفتهٔ نیسان، در Z پروتو بهمنظور ایجاد یک کابین ایدهآل برای خودرویی اسپرت چه در پیست و چه در جاده، از افسانههای حرفهای اتومبیلرانی کمک گرفته شده است.
زیر کاپوت Z پروتو یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو قرار گرفته که نیسان فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر نکرده و صرفاً گفته است که این خودرو از هر Z قبلی قدرت بیشتری خواهد داشت. بااینحال انتظار میرود این همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مورداستفاده در اینفینیتی Q60 Red Sport 400 باشد که در این صورت میتوانیم انتظار حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور را در کوپهٔ Z جدید نیسان داشته باشیم. این جهش قابلتوجهی نسبت به 370Z با موتور ۳.۶ لیتری تنفس طبیعی ۳۳۰ اسب بخاری خواهد بود و میتواند کوپهٔ اسپرت جدید نیسان را در برابر رقبایی مثل تویوتا سوپرا و فورد موستانگ GT قرار دهد.
پیشرانهٔ V6 توئین توربوی Z پروتو با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی همراه است که کل نیروی آنرا به چرخهای عقب انتقال میدهد اما به گفتهٔ نیسان، یک گیربکس اتوماتیک هم برای آن در حال توسعه است. درمجموع هرچند این خودرو فعلاً بهعنوان یک پروتوتایپ معرفی شده اما بسیاری از ویژگیهای آن مثل سبک طراحی رترو، موتور V6 توئین توربو و گیربکس دستی، همگی به نسخهٔ تولیدی منتقل خواهند شد. نیسان فعلاً زمان دقیق تولید Z پروتو را اعلام نکرده اما خاطرنشان کرده است که این یکی از ۱۰ محصول جدید نیسان است که طی ۲۰ ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد؛ بنابراین انتظار میرود فروش نسل جدید کوپهٔ Z نیسان از سال آینده آغاز شود.
آرین
۲۶ شهریور ۱۳۹۹من عاشق ماشین هایی ام که تو طراحی شون نگاهی به گذشته دارن…
خیلی خوشم اومد ازش و حتی به سوپرا هم ترجیحش میدم. مشخصاتش هم خوبه ?
حداقل یه نیسان نه یک بی ام وه
Sina
۲۶ شهریور ۱۳۹۹نگران نباش ، فردا میان اینو از روی آلپاین A110 میسازن .
شک دارم که نیسان تو این اوضاعش بخواد خودش کاملا یه چیز جدید بسازه
فرم کلی بدنه شون و کمی از نمای داخلی اونا شبیه هم هستن
Hami
۲۶ شهریور ۱۳۹۹به خاطر بازار ضعیف کوپه های اسپرت مدل جدید بر اساس 370z ساخته شده
NAVID۰۰۹۸
۲۶ شهریور ۱۳۹۹بله ، اینه ماشین ژاپنی درجه یک
همون ماشین ژاپنیای که یه مُشت بیسواد میگن فقط آب روغن و…
همونایی که همتون میشناسید و همیشه ترسو بودن در جواب دادن .
باریکلا به نیسان که سادگی را به هویت تبدیل کرده و این طرح را بیرون داده ، چنین با اصالت .
نمای عقب سنت شکنی محصوب میشه در این رده کلاس خودرویی .
Malt hill
۲۶ شهریور ۱۳۹۹درباره ی طراحی جلو نظری نداری؟!
:)))))))
NAVID۰۰۹۸
۲۶ شهریور ۱۳۹۹بله نمای جلوش ساده مثل z قبلی اما دلنشین و نه مثل بعضیها که فقط از کپی روی دست آلمانی ژاپنی آمریکایی استفاده میکنه .
خوبه همین دیروز بود که هیوندای با معرفی توسان همه را شوکه کرد از کپی کردنش از روی نمای جلوی مرسدس بنز .
فلسفهها خیلی با هم فرق میکنه …
اینا شما خوب بَلَدی …
NAVID۰۰۹۸
۲۶ شهریور ۱۳۹۹این ماشین سلطان دریفت در جهانه که قابل دسترسترین قیمت و کارایی را داره .
Hadi
۲۶ شهریور ۱۳۹۹خیلی خوبه مخصوصاً همین طراحی نگاه به گذشته یا به اصطلاح رترو…
طراحیش خیلی خوبه مخصوصاً جلوش ?
و اینکه قراره با دنده دستی به بازار بیاید و امیدوارم هرچه زودتر نیسان نسل جدید GTR رو معرفی کنه و دوباره به روزهای اوجش برگرده…
نیسان z: لایک
تویوتا سوپرا: لایک
Amir Machine
۲۶ شهریور ۱۳۹۹بنظرم طراحیش خیلی جالب از آب درنیومده
مخصوصاً اون جلوپنجره مستطیلی که نمای خوبی نداره
بنظرم خیلی دیگه به گذشته توجه داشتن و این از جذابیتش کم کرده، حالا باز عقبش بد نشده
طراحی رترو فقط دوج چلنجر
مازیار
۲۶ شهریور ۱۳۹۹جلوش شبیه قورباغست
OMID
۲۶ شهریور ۱۳۹۹از جلو نسبتا خوبه ولی میتونست بهتر باشه مخصوصا اگر اطراف جلوپنجره نرمتر بود و شکل مکعبی نداشت
طرح داخل جلوپنجره هم اگر یه دست بود پایینش بهتر بود
طرح روی کاپوت خیلی باحاله اینجاش و عالی دراوردن و کامل هم شبیه fairlady شده
عقبش خوب نیست
تقریبا میشه گفت افتضاحه
نه زیباست نه شخصیت خاص و روح داره
بیشترش هم به خاطر او چراغ های عقب و خط مشکیه
از نمای جانبی هم بدک نیست ولی نسل قبلی زیبا تر بود
در کل کاشکی توی نسخه تولیدی یه مقدار تعدیلش کنن
MASIHA
۲۶ شهریور ۱۳۹۹اون نرم تر بودن رو که گفتی خیلی قبول دارم.
من داخلش رو دوست دارم
Sina
۲۶ شهریور ۱۳۹۹کاملا جلوش مکعبیه.
به نظرم عیبش کوچک بودن چراغ های جلوش هست
که شباهت چندانی به نسخه های قبلی نداره
اون جلوپنجره مربعی هم بسیار بد از آب دراومده
اصلا زیبا نیست . ولی نمای جانبیش خوبه
و فرم کاپوتش منو یاد سایبرتراک میندازه که اصلا خوب نیست
OMID
۲۶ شهریور ۱۳۹۹فرم کاپوتش رو در اصل از 240z گرفتن و نمیشه به شباهتش به بقیه ماشینا خرده گرفت چون در اصل اون بقیه از fairlady برداشتن این طرحو
رامین
۲۶ شهریور ۱۳۹۹تیونرا الان دارن بال درمیارن :)) نمای جلو می تونست خشن تر یا با جزئیات تر باشه. طراحی داخلیم عالیه مخصوصا سه تا آمپر بالا نمایشگر حس یه ماشین اسپرتو چند برابر کرده. امیدوارم نیسان با این ماشین به روزای خوبش برگرده.
محمد
۲۶ شهریور ۱۳۹۹نسل قبلی بیشتر با هویتش جور در میومد
Malt hill
۲۶ شهریور ۱۳۹۹زشت
AMG_S73///
۲۶ شهریور ۱۳۹۹خوبه ولی میتونست خیلی بهتر باشه
شبیه یه ژاپنیه که داره خمیازه می کشه
مهدی موتورز
۲۶ شهریور ۱۳۹۹????????
AMIR-REZA
۲۶ شهریور ۱۳۹۹جلوش یه جوریه ولی بقیه جاهاش عالیه….
Mad.z.Max
۲۶ شهریور ۱۳۹۹خیلی هم خوب و عالی، مخصوصا که نیسان خالصه، و تا اینجاش که از شرکت دیگه اشتراک فنی توش نبوده که ارزش کار پایین بیاد (منظورم سوپرای جدیده) طراحی بیرونی هم خیلی خوبه، شاید شاااید یذره اگه ماشین رو با یه خط افقی فرضا دو نیمه درنظر بگیریم، نیمه ی پایینی یخورده زیادی پهن و یُقُر هست، اگه مثلا جمع و جور تر میبودن فلاپ ها و سپر و دیفیوزر و ساید اسکرتا تمیز تر درمیومد.
اما درمجموع عالی! کابینشم خیلی شیک و با ماهیت اسپرتیش کاملا همخونی داره.
میمونه قیمت که بعیده از سوپرا گرونتر باشه، که در اون صورت یه انتخاب فوق العادس..
سروش
۲۶ شهریور ۱۳۹۹پست و توش عالی در اومده ولی جلو پنجره رو میتونست بهتر کار کنه مستطیل خشک و خالی یکم ضایع است
Mohammad FM480
۲۶ شهریور ۱۳۹۹سر جلوش میتونست خیلی بهتر باشه.
کل ماشین هم یه حالتی که اصلا گیرا نیست.
احتمالا تو نسخه تولیدی این عیب ها
رفع بشه.
مهدی موتورز
۲۶ شهریور ۱۳۹۹چراغ عقب گند زد به همه چیز
جلوشم خیلی سادس
ولی نمای بقل خوبه
دارم زور میزنم عکس شو دانلود کنم ولی نمیشه
مهدی موتورز
۲۶ شهریور ۱۳۹۹ولی مطمئنم با رنگهای دیگه خوب میشه
مثل همین قرمز اخر ویدیو
sina
۲۶ شهریور ۱۳۹۹باحاله من خوشم اومد بخصوص عقب و رینگ هاش
♤Angus_812♤
۲۶ شهریور ۱۳۹۹همین که فنی برای خود نیسانه جا شکر داره
ظاهرشم زیادی ساختار شکنه ولی عالیه
منو یاد z300 انداخت که هنوزم توی ژاپن تیونینگ میشه
مطمعنن از سوپرا بیشتر فروش میکنه
چون ۱. سلطان دریفته
۲. مردم خیالشون راحته درونش ماشین دیگه نیست
۳.کابینش عالیه نه مثه بعضیا که کابین نسل قبل شرکتایی دیگرو استفاده میکنن
hadi
۲۶ شهریور ۱۳۹۹بیشتر شبیه به نمونه های کانسپت و ایده ای میده تا خودروی تولید انبوه
چندروز پیش که درباره نسل بعدی میکرا میخوندم به خودم گفتم دمشگرم این نیسان چه طراحی های زیبایی داره که
رسیدم به امروز و
+I
ارشیاsvj
۲۶ شهریور ۱۳۹۹با این که پروتوتایپه
ولی انگار یه بچه چهرساله نشسته نقاشیش کرده!!!!
چراغای جلو و اون مستطیلی که به جای جلوپنجره گذاشتن روش اصلا خوب درنیومدن
نسل قبلی اصلا هنوزم که هنوزه انگار از اینده اومده!!!!
MAHDI
۲۶ شهریور ۱۳۹۹طراحی جلوش حس یه شخصیت کارتونی ژاپنی رو داره که دهنش رو باز کرده. یه حالت عجیبیه طراحی جلوش.اما نمیشه گفت زشته.
در هرصورت بامزه است?
MehdiTurbo
۲۶ شهریور ۱۳۹۹عجب چیزیه چه رنگ باحالی
عاشق اون عکسم که پشتش کلی ماشین چیده شده که میبردت به گذشته سخته از طرحای گذشته یه طرح مدرن دلنشین دراوردن که خوب از پسش براومده
مهدی
۲۶ شهریور ۱۳۹۹طراحیش بدون نقصه
تحت پیگرد
۲۶ شهریور ۱۳۹۹طراحی خارجی خیلی خام و بی روحه.طراحی داخلی خوبه.
SH04
۲۶ شهریور ۱۳۹۹در کل طراحی جذابی داره بجز جلوپنجرش که شبیه دریچه کانال کولره!
یه ذره خطوط اون قسمت زاویه دارتر بشه بنظرم خیلی بهتره (مثلا ذوزنقه ای)
Alireza
۲۶ شهریور ۱۳۹۹خود زنی به سبک نیسان☹️همونطور که قبلا هم از تیزرش پیش بینی کردم با این فرمون لطفا gtr جدید رو نساز!!فک کنم سر طراح نیسان دو دقیقه رفته بوده دستشویی آبدارچی اومده اینو کشیده بلافاصله هم رو نمایی کرده همشم دستور گوسن از تو زندان بوده تا از نیسان انتقام بگیره?آخه رو چه حسابی شرکتی که نسل جدید سنترا رو اینقدر خوب در میاره طراحی داخلی و خارجی این ماشینو با بولدوزر از روش رد میشه?
SS
۲۶ شهریور ۱۳۹۹به نظرم میراث سری زی رو حفظ کرده و دوباره یه طراحی خاص رو ارائه داده. البته این مدل بر خلاف دو نسل گذشته طراحی خاص با چاشنی رترو داره. حرکت جسورانه ای هست اما ممکنه بعضی طرفدارهای طراحی رادیکال زی370 و زی350 از این تغییر استقبال نکنن. موتور و گیربکس دستی هم که عالی هستن. فقط امیدوارم ردپای رنو در این مدل که میراث نیسان هست دیده نشه.
امیر
۲۶ شهریور ۱۳۹۹کابینش بنظرم باید بهتر میشد
عقبش هم احتمالا در نسخه تولیدی کمی بهتر بشه
درکل گزینه بهتری نسبت به سوپرا و زد۴ خواهد بود
حسین
۲۶ شهریور ۱۳۹۹خداییش زیبا شده. من یکی واقعا باهاش حال کردم. چه جلو چه عقب . جلوشم یخلی خیلی زیباست
زیزیگولو
۲۶ شهریور ۱۳۹۹یه ماشین کوپه ی دو نفره جوون پسند با ظاهری اسپرتو شیک که توجه خیلیا رو به خودش جلب کرده
Omid622
۲۶ شهریور ۱۳۹۹طراحی جلوی ماشین خیلی ساده و بی روح است