کراساوور کامپکت روگ محبوبترین و پرفروشترین محصول نیسان در بازار آمریکای شمالی است و تا همین چند سال پیش از لحاظ فروش، رهبران و مدعیان اصلی این بخش یعنی تویوتا رافور و هوندا CR-V را به چالش میکشید. روگ اما نسبت به رقبای هموطن خود کراساوور سالخوردهای است و به همین دلیل سرانجام بهتازگی نیسان نسل جدید آنرا رسماً رونمایی کرده است؛ اما نسل سوم نیسان روگ در برابر ناوگانی از رقبای مدرن و قدرتمند شامل تویوتا رافور و هوندا CR-V محبوب، شورلت اکوئناکس پرفروش، سوبارو فورستر توانمند، فورد اسکیپ تازهنفس و هیوندای توسان و کیا اسپرتیج ارزانقیمت چه عملکردی خواهد داشت؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، روی کاغذ روگ جدید را با این رقبا مقایسه کردهایم.
قوای محرکه
نسل جدید روگ مثل نسل قبلی با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه میشود که البته با تولید ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور، کمی قویتر از نسل قبلی است؛ بنابراین روگ جدید از لحاظ قدرت موتور بهخوبی توانایی رقابت با پیشرانههای پایهٔ رقبای خود را دارد اما برخی از رقبا پیشرانههای سفارشی قویتری را ارائه میکنند و همچنین تعدادی از آنها از قوای محرکهٔ هیبریدی و پلاگینهیبریدی بسیار کارآمدی هم برخوردار هستند که روگ از هردوی آنها بیبهره است. در بخش انتقال قدرت هم گیربکسهای CVT در این سگمنت عادی هستند و هرچند جذابیت چندانی ندارند اما نیسان در محصولات جدید خود این نوع گیربکس را بسیار بهتر کرده است. سوبارو و هوندا هم از همین نوع گیربکس استفاده میکنند. بااینحال علیرغم همهٔ پیشرفتهایی که گیربکسهای CVT داشتهاند، هنوز هم گاهی اوقات میتوانند احساس گنگ و مبهمی داشته باشند؛ بنابراین کسانی که این احساس را دوست ندارند میتوانند سراغ آمریکاییها، کرهایها و یا تویوتا بروند که همگی از گیربکسهای اتوماتیک معمولی استفاده میکنند. در جدول زیر مقایسهٔ مشخصات فنی روگ را با نسخهٔ پایهٔ رقبا مشاهده میکنید.
پیشرانهٔ پایه | قدرت | گشتاور | گیربکس | مصرف سوخت | |
نیسان روگ | ۲.۵ لیتری I4 | ۱۸۱ اسب بخار | ۲۴۵ نیوتن متر | CVT | ۸.۱ لیتر حدودی |
شورلت اکوئناکس | ۱.۵ لیتری I4 توربو | ۱۷۰ اسب بخار | ۲۷۵ نیوتن متر | ۶ سرعته اتوماتیک | ۸.۴ لیتر ترکیبی |
فورد اسکیپ | ۱.۵ لیتری I3 توربو | ۱۸۱ اسب بخار | ۲۵۷ نیوتن متر | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷.۸ لیتر ترکیبی |
هوندا CR-V | ۱.۵ لیتری I4 توربو | ۱۹۰ اسب بخار | ۲۴۲ نیوتن متر | CVT | ۸.۱ لیتر ترکیبی |
تویوتا رافور | ۲.۵ لیتری I4 | ۲۰۳ اسب بخار | ۲۵۰ نیوتن متر | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷.۸ لیتر ترکیبی |
سوبارو فورستر | ۲.۵ لیتری H4 | ۱۸۲ اسب بخار | ۲۳۸ نیوتن متر | CVT | ۸.۱ لیتر ترکیبی |
هیوندای توسان | ۲.۰ لیتری I4 | ۱۶۱ اسب بخار | ۲۰۳ نیوتن متر | ۶ سرعته اتوماتیک | ۹.۰ لیتر ترکیبی |
کیا اسپرتیج | ۲.۴ لیتری I4 | ۱۸۱ اسب بخار | ۲۳۷ نیوتن متر | ۶ سرعته اتوماتیک | ۹.۴ لیتر ترکیبی |
همانطور که اشاره شد و در جدول بالا هم مشخص است، اعداد قدرت و گشتاور در پیشرانههای استاندارد این کراساوورها بسیار به هم نزدیک است و روگ با پیشرانهٔ تنفس طبیعی خود توانایی رقابت با موتورهای پایهٔ رقبا را دارد و همچنین مصرف سوخت تخمینی آن نیز همسطح رقبا است؛ اما بااینحال تکنولوژی قوای محرکهٔ روگ برای مدل ۲۰۲۱ کمی پایین به نظر میرسد زیرا فورد، شورلت، کیا و هوندا همگی موتورهای توربوشارژ با حجم کمتر را ارائه میکنند اما این ممکن است از لحاظ پویایی رانندگی آشنا و قابلیت اطمینان طولانیمدت به نفع نیسان باشد. در جدول زیر نیز میتوانید پیشرانههای سفارشی رقبا را مشاهده کنید که روگ باید با همان موتور ۲.۵ لیتری خود با آنها رقابت کند. همچنین همانطور که گفته شد، برخی از رقبا شامل فورد، هوندا و تویوتا نسخهٔ هیبریدی هم برای کراساوورهای کامپکت خود ارائه میکنند ولی ما برای مقایسهٔ بهتر، در اینجا فقط موتورهای بنزینی را در نظر گرفتهایم.
پیشرانهٔ سفارشی | قدرت | گشتاور | گیربکس | مصرف سوخت | |
نیسان روگ | ندارد | – | – | – | – |
شورلت اکوئناکس | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲۵۲ اسب بخار | ۳۵۲ نیوتن متر | ۹ سرعته اتوماتیک | ۹.۴ لیتر ترکیبی |
فورد اسکیپ | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲۵۰ اسب بخار | ۳۸۰ نیوتن متر | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹.۰ لیتر ترکیبی |
هوندا CR-V | ندارد | – | – | – | – |
تویوتا رافور | ندارد | – | – | – | – |
سوبارو فورستر | ندارد | – | – | – | – |
هیوندای توسان | ۲.۴ لیتری I4 | ۱۸۱ اسب بخار | ۲۳۷ نیوتن متر | ۶ سرعته اتوماتیک | ۹.۴ لیتر ترکیبی |
کیا اسپرتیج | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲۴۰ اسب بخار | ۳۵۲ نیوتن متر | ۶ سرعته اتوماتیک | ۱۰.۲ لیتر ترکیبی |
کسانی که در این سگمنت خواهان پرفورمنس بالایی از کراساوور خود هستند باید سراغ اسکیپ، اکوئناکس یا اسپرتیج بروند زیرا اینها تنها کراساوورهای کامپکتی هستند که پیشرانهٔ بنزینی قدرتمندی را ارائه میکنند. در بین این سه کراساوور هم اوضاع به نفع اسکیپ است زیرا هرچند ۲ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به اکوئناکس دارد اما گشتاور آن از هر دو رقیب ۲۸ نیوتن متر گشتاور بیشتر است. از سوی دیگر، سوبارو فورستر تنها کراساوور این جمع است که بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه میشود یعنی آپشنی که داشتن آن در دیگر کراساوورهای این مطلب با هزینهٔ اضافی و همینطور افزایش مصرف سوخت همراه است.
ابعاد و فضای داخلی
نسل جدید روگ از لحاظ ابعاد و اندازه دنبالهروی این بخش است و فاصلهٔ محوری آن در حد دو تا چهار سانتیمتر با رقبا اختلاف دارد؛ بنابراین فضای پای عقب روگ هم تقریباً هماندازهٔ رقبا است هرچند که روی کاغذ از همهٔ آنها فضای پای عقب کمتری دارد. از لحاظ فضای بار اما روگ به همراه CR-V بیشترین ظرفیت را ارائه میکند که این میتواند نقطهٔ قوت مهمی برای آن باشد. همچنین در صورت خواباندن صندلیهای عقب هم ظرفیت بار روگ به نزدیک ۲۱۰۰ لیتر میرسد که تنها CR-V و فورستر فضای بیشتر از این ارائه میکنند. از سوی دیگر، هیچکدام از این رقبا نمیتوانند حریف لیست طولانی ابزارهای الکترونیکی روگ شوند و اگر تکنولوژیهای ایمنی ProPilot نیسان در این کراساوور هم بهاندازهٔ سایر محصولات مدرن این شرکت باشد، روگ طرفداران زیادی را جذب خواهد کرد. همچنین هرچند صفحه آمپر استاندارد روگ از نوع معمولی سنتی و نمایشگر مرکزی آن ۷ اینچی است اما صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و صفحهنمایش بزرگتر ۹ اینچی هم برای آن قابل سفارش است. علاوه بر این، کابین روگ خصوصاً در مدل جدید پلاتینوم از بسیاری از رقبای خود خیلی شیکتر و جذابتر به نظر میرسد.
وزن (کیلوگرم) | فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فضای پای عقب (میلیمتر) | حجم صندوق بار (لیتر) | |
نیسان روگ | ؟ | ۲۷۰۵ | ۴۶۴۸ | ۱۸۳۹ | ۱۶۹۹ | ۹۳۵ | ۱۱۱۳ تا ۲۰۹۸ |
شورلت اکوئناکس | ۱۴۸۵ | ۲۷۲۵ | ۴۶۵۰ | ۱۸۴۴ | ۱۶۶۱ | ۱۰۰۸ | ۸۴۶ تا ۱۷۹۸ |
فورد اسکیپ | ۱۴۹۶ | ۲۷۱۰ | ۴۵۸۵ | ۱۸۸۲ | ۱۷۴۲ | ۹۸۵ | ۹۴۸ تا ۱۸۵۲ |
هوندا CR-V | ۱۵۰۰ | ۲۶۵۹ | ۴۵۸۷ | ۱۸۵۴ | ۱۶۷۹ | ۱۰۲۶ | ۱۱۱۸ تا ۲۱۴۶ |
تویوتا رافور | ۱۵۲۸ | ۲۶۹۰ | ۴۵۹۵ | ۱۸۵۴ | ۱۷۰۲ | ۹۶۰ | ۱۰۶۲ تا ۱۹۷۶ |
سوبارو فورستر | ۱۵۶۴ | ۲۶۶۹ | ۴۶۲۵ | ۱۸۱۶ | ۱۷۳۰ | ۱۰۰۰ | ۱۰۰۲ تا ۲۱۵۵ |
هیوندای توسان | ۱۵۰۰ | ۲۶۶۹ | ۴۴۸۰ | ۱۸۴۹ | ۱۶۴۶ | ۹۷۰ | ۸۷۸ تا ۱۷۵۳ |
کیا اسپرتیج | ۱۵۰۰ | ۲۶۶۹ | ۴۴۸۰ | ۱۸۵۴ | ۱۶۳۶ | ۹۷۰ | ۸۶۹ تا ۱۷۰۲ |
فروش و قیمت
نیسان روگ همواره در بین پرفروشترین کراساوورهای بازار آمریکای شمالی بوده است اما سن بالا و همینطور شیوع ویروس کرونا موجب شده در سهماههٔ نخست سال جاری فروش این کراساوور کامپکت ژاپنی در بازار آمریکا ۳۶ درصد کاهش پیدا کند. البته بااینحال روگ همچنان چهارمین کراساوور پرفروش آمریکای شمالی محسوب میشود. از سوی دیگر درحالیکه شیوع کرونا موجب کاهش فروش اکثر خودروها شده اما فروش تویوتا رافور در سهماههٔ اول امسال افزایش قابلتوجه ۱۶ درصدی داشته و همچنان بااقتدار و بیرقیب عنوان پرفروشترین کراساوور بازار آمریکای شمالی را در اختیار دارد. البته نسل جدید روگ از پاییز امسال به بازار میآید و احتمالاً رقبای اصلی خود در آمار فروش یعنی CR-V، اکوئناکس و رافور را به چالش خواهد کشید. نیسان هنوز قیمت نسل جدید کراساوور کامپکت خود را اعلام نکرده اما در بین رقبا، توسان با قیمت پایهٔ ۲۴,۶۹۰ ارزانترین و رافور با قیمت ۲۶,۵۹۵ دلار گرانترین کراساوورهای این بخش هستند. قیمت پایهٔ دیگر خودروهای این مقایسه هم همگی در حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار دلار بوده و قیمت نسل جدید روگ هم نباید خیلی بیشتر از ۲۵,۳۰۰ دلار نسل کنونی باشد.
قیمت پایه | فروش سهماههٔ اول ۲۰۲۰ | افزایش/کاهش | |
تویوتا رافور | ۲۶,۵۹۵ دلار | ۹۷,۶۳۱ دستگاه | +۱۶.۵ |
شورلت اکوئناکس | ۲۴,۹۹۵ دلار | ۷۳,۴۵۳ دستگاه | -۱۷.۰ |
هوندا CR-V | ۲۶,۱۷۰ دلار | ۷۱,۱۸۶ دستگاه | -۱۸.۴ |
نیسان روگ | ؟ | ۵۹,۷۱۶ دستگاه | -۳۶.۳ |
فورد اسکیپ | ۲۶,۱۳۰ دلار | ۴۸,۱۱۷ دستگاه | -۲۰.۷ |
سوبارو فورستر | ۲۵,۵۰۵ دلار | ۳۹,۰۸۰ دستگاه | -۳.۹ |
هیوندای توسان | ۲۴,۶۹۰ دلار | ۲۳,۷۳۵ دستگاه | -۱۷.۶ |
کیا اسپرتیج | ۲۵,۱۱۰ دلار | ۲۰,۰۵۷ دستگاه | +۴.۴ |
فورد
۲ تیر ۱۳۹۹واقعا زیبا شده موتورش هم قدرت خوبی داره از هیوندا و کیا خیلی خیلی سر تره اما با بقیه میتونه رقابت سختی داشته باشه
مزدا
۴ تیر ۱۳۹۹روگ از لحاظ ظاهری و کابین خیلی جذاب شده
فقط گیربکس cvt تو ذوق میزنه
نمیدونیم نیسانکی از دست اینیربکس برمیداره
حسن
۲ تیر ۱۳۹۹راو4 برتری داره.از نظر موتوری جالبه،راو ۴ با موتور ۲/۵ لیتری قویترین و در عین حال کم مصرفترین هست.کلا موتور تنفس طبیعی بهتر است.
meysam
۲ تیر ۱۳۹۹انتخاب من RAV4
مزدا CX5 چرا تو لیست نیست؟
جواد خطر
۲ تیر ۱۳۹۹یادِش بِخیر بِچِ کِ بودَم همیشِ دُمبال مَجَلِ ماشین بودم دَکِ سَرِ خیابونِمون دوشَمبه هر هفته مَجَلِ میوورد مَنَم میخَریدَم
بهنام
۲ تیر ۱۳۹۹حالا چرا برای جمله ها و کلمات ساده اعراب گذاری میکنی برادر؟
♤ANGUS_812♤
۲ تیر ۱۳۹۹جِواد خِطِر خایلا باحال تایپ موکونی
ولی ایجبارت نِکِردون اینجور خودتو عاذاب بادی
NAVID۰۰۹۸
۲ تیر ۱۳۹۹در تمام زمینهها راوفور دست برتر را داشت .
تویوتا راو۴ هم گرونتره ، هم کم مصرفتره ، هم قدرتمندتره ، هم پرفروشتره و در تمام زمینهها برتری مطلق را داره .
اونوقت اینجا طرف میاد جوری از کیا هیوندای تَه جدولی طرفداری میکنه که بابای شرکت کیا هیوندای هم همچین طرفداریای نمیکنه چون خودش میدونه محصولاتش حکم نخودیه هر جمع در هر سگمنتی را دارند ? .
L
۲ تیر ۱۳۹۹گرونتری هم مزیته ؟
NAVID۰۰۹۸
۲ تیر ۱۳۹۹بله
برای خودرویی در سگمنت اقتصادی که قیمت مهم هست ، مهمه که با گرانترین قیمت بیشترین فروش را داری .
حسین
۲ تیر ۱۳۹۹و هیوندای هم در تمامی زمینه ها دست پایینترو داره
محمد
۲ تیر ۱۳۹۹راو4 علاوه بر تخفیف های قبلیش اخیرا تو سایتش هزار دلار دیگه تخفیف لحاظ کرده.
علاوه بر تمام اینها دست برتر تویوتا تو موتور HYBRID هست که مصرف پایینی داره و خدماتش هم خوبه.
مهدی
۲ تیر ۱۳۹۹اقا چقد شبیه هیوندا پالیسید هستش خیلی شدید
NAVID۰۰۹۸
۲ تیر ۱۳۹۹جالبه مهدی دشمن ژاپنی و عاشق کرهایه اما همه کاری میکنه که یجوری کرهایها را بچسبونه به ژاپن .
باشه مهدی
اگر خوشحالت میکنه و باعث آرامش روحیت میشه ، تو بگو شبیهه ، ما هم میگیم شبیهه? .
دوست داری .
datsun
۲ تیر ۱۳۹۹این سبک طراحی چراغ با نیسان جوک تو خودروسازی مرسوم شد
Alireza
۲ تیر ۱۳۹۹من که با تست موسی که از شاسی بلندای تویوتا دیدم عمرا سمتشون نمیرم علی دایی هم با پرادو چپ کرد کلا شاسی بلندای تویوتا زود چپ میکنه
NAVID۰۰۹۸
۲ تیر ۱۳۹۹Alireza یادت نره یه موقع اِشتباهی نری بجای بنز و bmw ، تویوتا بخری چپ بکنی .
اون چند میلیون نفری هم که تویوتا میخرند در سال ، فیلم موس ندیدن و اگر نه چنین اشتباهی نمیکردن? .
Hadi
۲ تیر ۱۳۹۹روگ لایک
رافور دیس
Hadi
۲ تیر ۱۳۹۹واقعاً نسل جدید روگ خیلی خوب و کامل شده…
فقط نکته منفیش اینه که دیگه سه ردیفه نیست و کوچک تر شده…
حالا بنظرم وقت اینه که نیسان نسل جدید مورانو و ماکسیما رو معرفی کنه…
NAVID۰۰۹۸
۲ تیر ۱۳۹۹Hadi جان
اینکه میفرمایید نکته منفیش سه ردیفه نبودنش هست ، اتفاقاً خیلی هم مثبته .
میدونید چرا ، چون عملاً ردیف سوم کراساوورها هیچ مزیتی نداره و ضررش هم گرفتن فضای عقب برای مسافرتهاست .
دوست دارم از افرادی که کراساوور سه ردیفه دارند یه آمار بگیرند که در سال چند بار استفاده دارند و کلاً یه هزینه مسخرست چه برای خریدار و چه برای سازنده .
سه ردیفه بودن باید برای suv باشه تا عملاً کارایی داشته باشه مثل پرادو که صندلی ردیف سوم را بزرگسالان هم میتوانند استفاده کنند ولی خودرویی مثل سونتافه به درد یه بچه ۱۰ ساله هم نمیخوره و فقط باعث شده شما پول بیشتر برای آپشن بیکاربرد و وزن حودرو بیشتر و حجم عقب کمتر بشه .
برای همینه که میگم کرهایها فقط آپشن دهن پرکن دارند و اصل قضیه که عملگرایی هست در ژاپنیها معنا پیدا میکنه که یا آپشنی نمیگذارند یا اگر بگذارند ، نهایت استفاده را میشه بُرد .
مثل گرمکن سردکن صندلی کرهایها میمونه که عملاً به هیچ دردی نمیخورند یا دکمه eco , sport و…
آریا ماشین
۶ تیر ۱۳۹۹راوفور و اسکیپ تو همه زمینه ها برتر بودن
موتور ، قدرت ، گیربکس ، مصرف سوخت و …
ولی بهترین انتخاب اسکیپ ۲ لیتری توربو هستش