طبق گزارشها، مدیران ارشد نیسان در حال تسریع طرحی برای جدایی احتمالی از رنو هستند. ظاهراً این طرح از زمان دستگیری رئیس سابق اتحاد رنو-نیسان «کارلوس گوسن» در توکیو به اتهام کمتر اعلام کردن درآمدهایش ایجاد شده است. فایننشال تایمز از قول چندین منبع آگاه از این موضوع گزارش داده است که برنامهٔ نیسان شامل جدایی کامل در مهندسی و تولید از رنو و همینطور تغییرات جدیدی در هیئتمدیرهٔ این شرکت ژاپنی میشود. به نظر میرسد فرار گوسن از ژاپن عامل مهمی برای حرکت نیسان به سمت طرح جدایی احتمالی است و این نشان میدهد تنشها میان نیسان و رنو هنوز به پایان نرسیده است.
هرچند تلاش شده روابط دو طرف بهبود یابد اما به گفتهٔ دو منبع، همکاری نیسان با رنو سمّی شده و بسیاری از مدیران ارشد نیسان معتقدند رنو این شرکت ژاپنی را درگیر مشکلات خود کرده است. بااینحال هنوز مشخص نیست که جدایی این دو شرکت در چه حدی خواهد بود زیرا رنو بزرگترین سهامدار نیسان بوده و در تلاش است تا شراکت خود با نیسان را ترمیم کند. در این رابطه، قرار است رئیس رنو «ژان دومینیک سنارد» طی هفتههای آینده چندین پروژهٔ مشترک را برای اتحاد دو شرکت اعلام کند. سنارد ماه گذشته در مصاحبهای گفت اگر ما اکنون سریع به سمت اشتراکگذاری واقعی حرکت نکنیم نمیتوانیم باقی بمانیم.
در همین حال، منبع دیگری افزوده است که مدیرعامل جدید منصوب نیسان «ماکوتو یوچیدا» برای شروع این پروژههای مشترک همکاری نزدیکی با سنارد داشته است؛ اما انتصاب یوچیدا بهعنوان مدیرعامل نیسان نتوانسته از بیاعتمادی رنو نسبت به شریک ژاپنی کم کند. درهرحال این طرح جدایی فقط روی بخش مهندسی و فناوری شرکتها تمرکز دارد و گفته میشود مدیران نیسان در حال بررسی این موضوع هستند که این شرکت در صورت باقی ماندن در اتحاد چه چیزی به دست خواهد آورد و اگر در مهندسی و تولید از رنو جدا شود از چه مزیتهایی برخوردار خواهد شد.
sina
۲۵ دی ۱۳۹۸جدا نه ولی اگه سهمشون از سهام و تعداد اعضای هیئت مدیره یکی بشه بنظرم اتفاق مثبتی هست.
ارش
۲۵ دی ۱۳۹۸امیدوارم هر چه سریع تر جدا بشن .نیسان خودش به تنهایی سالانه بیشتر از پنج میلیون ماشین می فروشه نیازی به رنو نیست .
datsun
۲۵ دی ۱۳۹۸دقیقا نیسان همیشه جزء ده برند پرفروشه تو مقام پنجم یا ششم
datsun
۲۵ دی ۱۳۹۸از لحاظ تکنولوژی که این چند سال نیسان ساخته رنو ریبیج کرده خوده نیسان هم خسته شده
NAVID۰۰۹۸
۲۵ دی ۱۳۹۸نیسان کارت درسته
هر وقت ماهی را از آب بگیری تازَست
محمد
۲۵ دی ۱۳۹۸نیسان به واسطه شراکت با رنو، یکبار از ورطه ورشکستگی فرار کرد…. اما سالهاست داره هزینه میپردازه…. روح ژاپنی در محصولات رنو دیده میشه،،،، ولی بالعکس نه….. اساسا شاسی بلند سازی رو از نیسان داره… نگید نه که خود بنز هم پیکاپ ایکس کلاس رو با تجربه نیسان ساخته…. به شخصه امیدوارم قطع همکاری بشه،،،، فقط زیر برند خودش اینفینیتی باشه،،،، کافیه
فرزانه
۲۵ دی ۱۳۹۸احساس میکنم اگه رنو شریک پیدا نکنه ب فنا میره با داستان گوسن دور ژاپنی هام باید خط بکشه
مانی
۲۵ دی ۱۳۹۸اون موقع که داشتن ورشکست میشدند رنو خوب بود
اما حالا وقت جفتک زدنه
MOHAMAD.n.r
۲۶ دی ۱۳۹۸به چند نکته توجه کنید:
۱-روز اولی که این اتحاد شکل گرفت رنو ۸درصد از سهام نیسان رو خرید. ولی الان صاحب ۴۴درصد سهام نیسان هست و در مقابل نیسان تنها۱۵درصد از سهام رنو را در اختیار دارد.این نشون میده که خودروساز دولتی فرانسه چی هست و همین اقای کارلوس به نفع کی کار کرده!!!!!!!!!!!!!!!!
۲-فروش جهانی نیسان ۲ برابر(یا بیش از دو برابر)رنو هست و همین امار فروش همه چیز رو نشون میده.
۳-در حال حاظر رنو کاملا داره از اعتبار نیسان استفاده میکنه و خودروهاش رو با این اعتبار که پلتفرم و موتور مشترک با نیسان داره به فروش میرسونه(حداقل در ایران که تلیسمان و کولووس را نگین خودرو با تاکید میگه موتور و پلتفرم مال نیسانه و فلانه و چلانه)
۴-ممکنه فکر کنید که الان رنو تیم فرمول یک داره و… ولی به قول یکی از گزارشگر ها:مسابقه فقط بین چند تیم هست و بقیه فقط هستن که باشن!!!!!!!!!
در کل اگر سهام هم کاملا جدا نشه اشکال نداره. ولی بخش مهندسی کامل باید جدا بشه تا ببینیم رنو بعدش میخوار چکار کنه.