از معدود خودروهایی که در کشورمان بیشتر بهواسطه رنگش شاخص بوده و به همین سبب هم در بین انبوهی از خودروهای ریزودرشت دیگر به سهولت قابلشناسایی است، نیسان جونیور و یا به قولی عامیانه همان آبی خودمان است! این وانتبار نسبتاً بزرگ و عظیمالجثه، نقش دوگانهای را در حیطه حملونقل این سرزمین به یادگار نهاده، نقشی که جنبههای مثبت و منفی را توأمان در خود جمع نموده است. جنبه مثبت ماجرا به توانمندی و حمل هزاران تن بار از سوی این مرکب آهنین باز میگردد و جنبه منفی آن، به خیل بیشماری از تصادفات و احیاناً کشتارهای بیامان!.. این خودروی جنجالی و پرهیاهو که دستکم سه نسل از ما ایرانیان را درگیر خود ساخته از تاریخچه مختصری برخوردار است که در ذیل پیشکش شما عزیزان میشود.
نام جونیور (JUNIOR) به یک سری از پیکاپهای میانسایز کمپانی نیسان اطلاق میشود، پیکاپهایی که از سالهای ۱۹۵۶ الی ۱۹۸۲ میلادی در مدار تولید بودند. درمجموع، تمامی آنها شامل سه نسل متفاوت از یکدیگر هستند که در سریهای متعددی هم به تولید رسیدند، این سریها با کدهای B40،B42 و B140 – سری ۴۰ و ۴۱ – سری ۱۴۰/۱۴۱ روانه بازارهای جهانی شدند. نخستین نسل از جونیور که در سریهای B40،B42 و B140 به تولید رسید، در اکتبر سال ۱۹۵۶ میلادی، روانه بازارهای جهانی شد. این وانتبار که از شباهتهای فراوانی هم با همتایان آمریکایی خود برخوردار بود، از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری نیرو میگرفت. توان این پیشرانه معادل ۵۰ اسب بخار بود و میتوانست سرعتی برابر با ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای این خودرو مهیا کند. خودروهای این نسل از ظرفیت حمل ۱.۷۵ تن بار برخوردار بودند. کمی بعد و در سال ۱۹۵۸ میلادی، سری B42 معرفی شد که از پیشرانهای با توان ۵۷ اسب بخار بهره میبرد (البته دراینبین از طراحی B41 صرفنظر شده بود). در سال ۱۹۶۰ میلادی، سری B140 به بازار معرفی شد که از لحاظ فرم بدنه، هیچ تفاوت بارزی با سری B40 نداشت و تنها تغییراتی هم که در آن روی داده بود، به مواردی همچون تعویض جلوپنجره و نیز افزایش فاصله میان دو محور جلو و عقب، ختم میگردید. این سری، از پیشرانهای ۱.۵ لیتری بنزینی به توان ۷۱ اسب بخار بهره میبرد که قادر بود ماکزیمم سرعتی معادل ۹۵ کیلومتر بر ساعت را برایش فراهم کند. نسل دوم جونیور در ژانویه سال ۱۹۶۲ میلادی، به جهانیان معرفی شد. این نسل در دو سری متفاوت و با کدهای ۴۰ و ۴۱ عرضه شد و از طرح بهمراتب مدرنتری هم نسبت به نسل پیشین خود برخوردار بود. در نمای جلو، بهجای دو چراغ گرد نسل قبلی، از چهار چراغ استفاده شده و گلگیرها هم به میزان بیشتری در درون بدنه ادغام شده بودند. همچنین، هر یک از چرخهای این خودرو از سیستم فنربندی مستقل بهره میبرد. این سری از جونیور، علاوه بر پیشرانه ۱.۵ لیتری سابق، به یک پیشرانه ۱.۹ لیتری بنزینی جدید هم مجهز شده بود. پیشرانهای که از توانی معادل ۸۵ اسب بخار برخوردار بود و سرعت نهایی این وانتبار را به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. چندی بعد، یک پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزلی هم برای این سری معرفی شد که از توانی معادل ۷۰ اسب بخار برخوردار بود. سری ۴۰، نخستین خودروهای تجاری میان سایز ساخت نیسان بود که از ظرفیت حمل باری معادل ۲ تن برخوردار بود. سری ۴۰ تا سال ۱۹۶۶ میلادی در مدار تولید بود و در سال ۱۹۶۶ میلادی جای خود را به سری ۴۱ داد. سری ۴۱ هم از لحاظ فرم بدنه هیچ تفاوت خاصی با سری ۴۰ نداشت و تنها پیشرانه ۱.۹ لیتری دیزلی آن دستخوش بهسازی شد، بدین نحو که حجم آن با ۰.۱ لیتر افزایش به ۲ لیتر رسید و توانش نیز از ۸۳ اسب بخار به ۹۲ اسب بخار افزایش یافت که همین امر ماکزیمم سرعت این خودرو را با ده عدد افزایش، به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رساند. و در نهایت، در همین دوره بود که پیشرانههای ۶ سیلندر برای جونیور معرفی شد. و اما سومین نسل و یا آخرین نسل از جونیور که کماکان در کشورمان در حال تولید است، برای نخستین بار، در اکتبر سال ۱۹۷۰ میلادی (مهرماه سال ۱۳۴۹ شمسی) پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو که با نام سری ۱۴۰/۱۴۱ به تولید رسید، نسبت به نسل پیشین خود بهمراتب مدرنتر بود. این نسل از جونیور، در آغاز از سه پیشرانه متفاوت بهره میبرد که دو تای آن بنزینی و یک نسخه آن نیز دیزلی بود. نسخههای بنزینی در احجام ۱.۶ و ۲ لیتری عرضه میشدند. کوچکترین نسخه از این نسل که با کد شاسی N140 روانه بازار شد از ظرفیت حمل باری معادل ۱.۵ تن برخوردار بود ولی نسخه ۲ لیتری بنزینی آن قادر بود تا ۱.۷۵ الی ۲ تن بار را با خود حمل نماید. ناگفته نماند که نسخه ۲ لیتری این خودرو از توانی معادل ۹۹ اسب بخار برخوردار بود و کد شناسایی آن نیز H20 بود. سری ۱۴۰/۱۴۱ جونیور، در وهله اول برای رقابت با تویوتا استات (STOUT) روانه بازار شده بود، خودرویی که در آن روزها از معروفترین وانتبارهای ساخت تویوتا و حتی ژاپن به شمار میآمد و به تعداد نسبتاً زیادی هم وارد کشورمان شده بود. البته نیسان جونیور همواره از لحاظ اهمیت و شهرت در مکانی پایینتر از تویوتا استات جای داشت. در سال ۱۹۷۴ میلادی، تعداد محدودی از این سری، با نام نیسان میلر روانه بازار شد که موفقیت چندانی را هم کسب نکرد. در سال ۱۹۷۵ میلادی، سری ۱۴۱ روانه بازار شد که از لحاظ فرم بدنه کاملاً مشابه سری ۱۴۰ بود و دراینبین، تنها پیشرانههای آن جهت رعایت قوانین مربوط به آلایندگی، اصلاح و بهسازی شده بودند. زیرا در همین سال (۱۹۷۵ میلادی)، مقررات جدیدی برای گازهای خروجی از اگزوز وضع شده بود. در این میان، پیشرانه ضعیف ۱.۶ لیتری از سبد تولیدات نیسان حذف شد و توان خروجی پیشرانه ۲ لیتری هم به نحو معناداری کاهش یافت و از رقم ۹۹ اسب بخار به ۹۲ رسید.فروش خودروهای این سگمنت در اوایل دهه هشتاد میلادی به نحو شایان توجهی کاهش یافته بود و همین امر موجب شد که کمپانی نیسان فکر جایگزینی برای این خودرو را کنار نهد. و مسئله مهمتر هم آن بود که جونیور با تکنولوژی عقب مانده خود، به هیچ وجه توان مقابله با وانتبارهای پیشرفته ساخت تویوتا و دیگر همتایان خود را نداشت. همه این موارد دست در دست هم موجب شد که در سال ۱۹۸۲ میلادی، تولید این خودرو برای همیشه در ژاپن متوقف شود. اما توقف تولید نیسان جونیور در سی و چهار سال پیش موجب نشد که این مرکب ستبر آهنین به تاریخ بپیوندد بلکه همانطور که خودتان بهتر آگاهید، در گوشهای از این عالم سرزمینی وجود دارد که کمابیش پذیرای هر نوع خودروی کهنه و واماندهای است و مشتریانی دستبهنقد بسیاری هم دارد که با آغوش باز مقدم هر چهارچرخهای را گرامی میدارند و سالهای سال نیز به انتظارش مینشینند!…. در همان دورهای که این خودرو از مدار تولید در ژاپن کناره گرفت و وارد وادی بازنشستگی شد، تولید آن تحت لیسانس نیسان در شرکت سایپا آغاز گردید. تاریخ شروع این اقدام نیز ماه فوریه سال ۱۹۸۳ میلادی (بهمن ۱۳۶۱ شمسی) بود، یعنی دقیقاً سی و سه سال پیش. البته پیش از این تاریخ و در سال ۱۳۴۹ شمسی، تولید پیکاپ های بزرگی با نام نیسان جونیور ۲۰۰۰ یا زامیاد ۲۴ در کارخانه زامیاد آغاز شده بود، این پیکاپ ها از ظرفیت حمل باری معادل ۳.۸ تن برخوردار بودند. ناگفته نماند که «زامیاد» نام یک شرکت خصوصی خودروسازی بود که در سال ۱۳۴۲ شمسی احداث گردید و محل آن نیز در سهراه آذری واقع شده بود، البته در سال ۱۳۵۰ شمسی، محل این کارخانه به جاده تهران – کرج انتقال یافت. تا سال ۱۳۷۷ شمسی، نیسان جونیور توسط شرکت سایپا و با موتورهای ۲.۴ لیتری (با کد Z24) تولید و با نام سایپا ۲۴ روانه بازار شد. از آنجایی که در آن دوره، پیشرانههای این خودرو مستقیماً از ژاپن وارد میشد بالطبع از استهلاک اندکی هم برخوردار بود و همین امر نیز رضایت خاطر خریداران آن را تا حد زیادی تأمین میکرد و بر مواردی چون قدیمی بودن طرح، ضعف قوای ایمنی و…. سرپوش مینهاد. در سال ۱۳۷۷ شمسی، تولید این خودرو از شرکت سایپا به زامیاد واگذار شد و نامش هم مجدداً از سایپا ۲۴ به زامیاد ۲۴ تغییر داده شد و روند ایرانیزه شدن آن شتابی دوچندان به خود گرفت و در مقابل، رضایت خریدارانش هم رفتهرفته کمتر شد. نکته جالب اینجاست که پس از طی این همه سال، هنوز هم این خودرو از همان پیشرانه ۲.۴ لیتری نیرو میگیرد، پیشرانهای که تنها از توانی معادل ۱۱۴ اسب بخار برخوردار است. البته از چندی پیش، یک پیشرانه ۲.۸ لیتری ساخت چین هم بر روی این خودرو قابل سفارش است که کد شناسایی آن Z28 ND میباشد و در دو نسخه گازسوز و دیزلی هم عرضه میشود. خروجی توان این پیشرانه، در هر دو نسخه گازسوز و دیزلی معادل ۹۳ اسب بخار و گشتاور آنها ۲۲۵ نیوتن متر است. نیسان جونیور یا زامیاد ۲۴ کماکان با همان طرح اولیه خود در ایران تولید میشود، طرحی که دستکم نزدیک به نیم قرن سابقه دارد و این امر در دنیایی که غالب سازندگانش، بین ۴ و یا حداکثر ۸ سال یک مدل را در خطوط تولید خود نگاه میدارند، بهنوعی یک رکورد بهحساب میآید، البته رکوردی کاملاً منفی!… در سالهای اخیر، بر روی همین پلتفرم، مدلهای دیگری همچون شوکا و پادرا نیز عرضه شدند که این مدلها نیز بهرغم تبلیغات فراوانی که پیرامونشان صورت پذیرفته و روبانهای بسیاری هم برای رونمایی و افتتاحشان پاره شده است! کماکان نتوانستهاند اقبال عمومی چندانی را متوجه خود سازند. بیشک این خودرو به دلایل متعددی نیاز به تعویض دارد ولی متأسفانه آنچنان سیستم حملونقل درونشهری و برونشهری کشورمان به وجودش گره خورده است که بهیکباره نمیتوان آن را از این عرصه حذف نمود و از طرفی، کمتر خودروی باری را میتوان در دنیای امروز یافت که بهاندازه نیسان جونیور ترکیبی از توانمندی و ارزانی نسبی را توأمان با خود داشته باشد؛ منظور از ارزانی هم در اینجا، یعنی بهایی که خریدش را برای اکثریت خریداران متوسط و زیر متوسط آن توجیه کند. زیرا همانگونه که خودتان بهتر آگاهید، در حال حاضر بهای وانتبارهای مدرنی که از توان باری نسبتاً مشابهی با این خودرو برخوردارند – حتی بدون عوارض گمرکی و مالیاتها – چندین مرتبه بیشتر است و همین مسئله است که تعویض آن را بهصورت امری بغرنج و پیچیدهای درآورده است. با همه اینها، برای این خودروی قلدر ولی ناامن باید دنبال جانشین درخور و شایستهای بود، جانشینی که از بها و توانایی مشابه یا همسانی با آن برخوردار باشد و درعینحال، الزامات روز ایمنی را هم به حد کفایت پاس نموده باشد. منابع:
WIKIPEDIA.ORG
ZAMYAD.CO.IR
و…..
نوشته: سام کاویانی
alirezadd
۱۶ بهمن ۱۳۹۴خودرویی که دارید معرفی میکنید یک خودروی باری است و یک مسیله مهم گشتاور این خودروهاست که نگارنده متاسفانه انگار چیزی به نام گشتاور برای این خودرو وجود نداره و فقط اسب بخار مهمه.
Hitler
۱۶ بهمن ۱۳۹۴این خودرو گشتاور چندان زیادی تولید نمیکنه،تنها عاملی که باعث میشه بسیار قدرتی باشه،گیربکسش با ضرایب دنده فوق سنگین هست.
فک کنم دنده یک ضریبش نزدیک هفت باشه.
امیر سابق
۱۶ بهمن ۱۳۹۴برای 40 سال پیش خوب بود نه الان تو سال 2016 این ماشین جاده هست واقعا سخته ساعت ها رانندگی با این ماشین تو جاده ایمنی هم که هیچی تو ایران جوکی بیش نیست
ALIUnited
۱۷ بهمن ۱۳۹۴اگه یکم تغییرات بدن واسه الان هم خوبه .
یا دتون نیست که جیمز می چطور تو کوهستان میل گاردان شورلت کلورادو رو شکست . نیسان آبی تو شرایط بدتر از اون هم دوام می آره
Ashkan
۱۶ بهمن ۱۳۹۴این نیسان آبی های امداد خودرو گوشه اتوبان ها خیلی بد میرن
واقعآ من یه بار اگه لاین عوض نمیکردم راننده فریخه ش از روم رد میشد
سعید
۱۶ بهمن ۱۳۹۴مطلب جالب و بامزه ای بود
ممنون
با فرهنگ ما گره خورده اصلا
نمی دونم تا حالا پشتش نشستید یا نه، من یه بار نشستم
خیییییلی کنترلش سخته، بدبخت ها حق دارن بد میرن و حادثه آفرینن.
انقدر هم صدای موتور توش میاد که انگار موتور تو بغلته
محسن96
۱۷ بهمن ۱۳۹۴این ماشین ها به خاطر ضریب دنده ایی که دارن میتونن راحت بار های سنگین ببرن!
من پشت هایلوکس نشستم(هایلوکس موتورش 2700هست) خودمم مزدا تک کابین دارم
اما مزدا و نیسان به خاطر گیربکس قویشون حتی میتونن با دنده 2 شون هم راه بیافتن چه بسا با دنده 3!!!! اره باورش سخته ولی میشه. ولی هایلوکس نمیتونه چون ضریبا قدرت گیربکسش کمه.
ماشین سواری اگه بخواد با دنده دو راه بیافته هی تر تر میکنه و لرزش داره ولی نیسان و مزدا برای دنده سه شون موقع سکون این اتفاق میافته.
من خودم یه چیزی دیدم که باورش سخت بوود توی چارمحال یه خاور که حدود 2 تن هم بار داشت رفته بود توی گل گیر کرده بود ولی من خودم به شخصه دیدم که مزدا خیلی شیک و قشنگ با دنده یکش درش اورد مگه یه ماشین 95 اسب بخاری چقدر قدرت داره که 2 3 تن وزن خود خاور 2 تن هم بارش رو از توی گل در بیاره.
——————————————-
اگه میشه مزدا B2000i یا همون مزدا وانت رو یه تاریخچه مختصری بزارید.
مهدی
۲۷ مهر ۱۳۹۹اره داداش ماهم اینجا یه جونیور مدل 56 داریم کلن حرکتمون با دنده دو هست
mohammad-fm480
۲ شهریور ۱۳۹۵گشتاور موتور بنزینیش190نیوتن متر در2400 دور.گشتاور موتور گازسوز 180نیوتن متردر2400دور.گشتاور موتور دیزل 225 نیوتن متر در 1600تا2600 دور….
سعید
۱۶ بهمن ۱۳۹۴با تشکر از سام کاویانی عزیز
دوستان ما نباید خودرو های جهانی رو در نظر بگیریم چون برای اینکه خودروهای جهانی رو بیاریم توی عرصه اول باید بازارشو داشته باشیم که ما نداریم ولی خب الان این این وانت یه سری مزایایی هم داره
1:قیمت ارزان
2:دوام بسیار بالا(الیته در مدل های زیر90)
3:ظرفیت حمل بار بالا
4:وجود قطعات و تعمیرات فراوان
5:مصرف سوحت به نسبت خوب
اینا چیزیه که یه خانواده متوسط به پایین میخواد داشته باشه برای کار کردن پول در اوردن من خوذم زیاد زامیاد سوار شدم به نظرم فقط تغییرات ظاهری میخواد چون و شاید باورتون نشه ولی ساشیش و تکون هاش از هایلوکس بلند نرم تره
كاپيتاليسم
۱۶ بهمن ۱۳۹۴اقا سعید تمام مواردی که گفتید درسته به جز مصرف سوخت ، البته جایگزینی هم برای نیسان وجود نداره تو این بازار ، حتی مزدا دوکابین هم مصرف سوخت زیادی داره …
بازار وانت ایران به این زودی ها تغییر نمیکنه به خاطر اینکه حتی اگر فورد ،جی ام یا تویوتا وارد بشند قیمتشون به عنوان یک وانت خیلی بالا خواهد بود و کسی مثلا ۱۵۰ میلیون نمیده که باهاش بارکشی کنه ) پس متاسفانه این نیسان ابی حالا حالاها “سالار” ! باقی میمونه
سام
۱۶ بهمن ۱۳۹۴با سلام
خواهش می کنم سعید عزیز،لطف داری شما
(*مهرداد*)
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ما یک عمر هست بازار جهانی را نادیده میگیریم و از همه جا عقب موندیم ….
CORVETTE Z06
۱۶ بهمن ۱۳۹۴جونیور یا همان نیسان آبی خودمون با اینکه قدیمیه گاهی وقتا به اندازه یک کامیونت میتونه بار حمل کنه و از طرفی نسبت به وانت هایی که همچین توانایی دارن خیلی خیلی خیلی ارزونه به خاطر این دو دلیل با وجود اینکه خیلی قدیمی هستش تو ایران هنوز تولید میشه و همه میخرن
LOOKOUT
۱۶ بهمن ۱۳۹۴از ماست که بر ماست ….
خودمون میخریم بد بخت سایپا چیکار کنه ؟! شما نخرید تا تولید نشه :|
Carbonado Aventador
۱۶ بهمن ۱۳۹۴اخه مشکل اینجاست که فرض کن طرف نیسان ابی نخره…
با قاطر بره بار حمل کنه و نون خانوادشو در بیاره؟؟؟
نمیشه واقعا فقط مشکل سر خریدن یا نخریدن نیست!!!
احسان(احسان)
۱۶ بهمن ۱۳۹۴نیسان گاوی خودمونه.نااگاهترین مردم کسایی هستن که فکر میکنن میتونن حرکات نیسان گاوی رو پیش بینی کنن و ابلهترین مردم کسایی هستن که ماشینشون رو پشت نیسان گاوی پارک میکنن
ax1
۱۶ بهمن ۱۳۹۴این نیسان جونیور، شاسی، موتور و یه سری دیگه از قطعه ها با نیسان پاترول مشترک هست؟
Slamerican and japan
۱۶ بهمن ۱۳۹۴بله همونه موتور زد24 نیسان.البته این آخریا مگامگا موتور هستن به گمونم
ax1
۱۶ بهمن ۱۳۹۴تشکر
tv
۱۶ بهمن ۱۳۹۴مصرف سوختش که اصلا به صرفه نیست…مخصوصا مصرف بنزینش… باز مدل دیزلیش مصرف سوخت معقول تری داره.بخاطر نداشتن نیم کابین رانندگی طولانی باهاش و نداشتن جای استراحت …خسته کننده و ملال اور میشه.
تنها مزیتش اینه که هر جایی خراب بشه حتما تعمیر کاری وجود داره که ازش سردربیاره و قطعاتش همه جا هست .
ولی من بجای این شورلت اس 10 و سیمرغ رو ترجیح میدم…هم امکانات بالاتری دارن و هم مصرف بهتر و همچنین امنیت بیشتر … در صورت رسیدگی واستفاده از قطعات اصل نیازی به تعمیر پیدا نمی کنن.
Ahk
۱۶ بهمن ۱۳۹۴مطلب خوبی بود=D>
البته شرکتای خودرروسازی ما وانت ساختن براشون کاری نداره وعاشق این کارن شما سواری تحویل بده وانت تحویل بگیر تازه قیمتشم کمتره نسبت به سواریش
نمونش ایرانخودرو (شترگاو پلنگ خودرو)درتلاشه تا وانت باموتورtu5وجلوپنجره رانا بااتاق206 بده بیرون
البته بگما این ازروبی جنبه گیشونه وبرای همینه هرکمپانی جرعت نمیکنه ماشین برا مونتاژبه اینا بده
mds
۱۶ بهمن ۱۳۹۴http://8pic.ir/images/pcc4nudelb8g0l0edhm5.jpg :!:
error
۱۷ بهمن ۱۳۹۴این نیسانه دو نوع چراغ عقب داره؟!!
mehran jj
۱۶ بهمن ۱۳۹۴خوب نخریم بجاش چی بخریم .خوب 1چیزی بجاش بیارن ملت برن بخرن.هرچی میزنن بدتر از قبلیه. اخه این اریسان چیه ???
mohammad-fm480
۲ شهریور ۱۳۹۵بنظرمن پیکان وانت از آریسان قشنگ تره. اخه این چه ماشینیه؟
Nissan...Japan
۱۶ بهمن ۱۳۹۴واقعا خیلی مردم جالبی هستیم…اول میگیم پراید ارزش خریدن و صرف هزینه نداره بعد از یه مدت پراید میشه بیست ملیون!!!میگیم کدوم احمقی میخواد بیست ملیون بده به پراید؟!!!مگه اینکه عقل از سرش پریده باشه…یهو میگن پراید شد ۱۸ ملیون و دو ملیون افت کرد… ملت مثل لشکر مورچه ها میریزن نمایندگی ها!!!بنظرتون همچین ملتی حقش نیس تا سال ۳۰۰۰ پراید سوار شه؟!!!خیلی راحت میتونن سرمونو شیره بمالن ادعامونم میشه.
Merdad
۱۶ بهمن ۱۳۹۴نه، حقش نیست.
Zonda R
۱۶ بهمن ۱۳۹۴@.F
با تشکر از سام عزیز
از یک طرف عدم وقوع شغل و کارکرد بالای این غول الاینده ی ناامن رو باید در نظر بگیریم
و
از طرفی دیگه بقیه ی جمعیت رو از این خودرو استفاده نمیکنن
و
در طرف دیگه هم مثل همیشه دوستان سودجوی فسیل ساز هستن که با گفتن کلماتی مثل نمیشه منابع نداریم جایگزین کردن هزینش زیاده مردم نیاز دارن نشستن و سودشون رو میبرن خب چی از این بهتر که یه چیزی رو ده ها سال بدون کوچکترین تغییر تولید کرد
و در اخر سوختی که پولش از مالیات ماست و از نفتی که هر چند هزار سال 1 قطرش بوجود میاد رو میسوزونه و الودگی رو که تا دو نسل بعد از ما باید استشمامش کنن رو تقدیممون میکنه
و در نهایت باید ازش ترسید من که این شبه ماشین رو بیشتر شبیه هیولاهای فیلم mad max میبینم
البته عدم موفقیت جایگزیناش هم بی کیفیت بودن از همه نظر و مثل همیشه بی کفایتی خودرو…و بی اهمیتی به مردم هست
سام
۱۶ بهمن ۱۳۹۴با سلام
لطف داری فرزاد عزیز،انجام وظیفه بود.
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۴ی ماشین اشغال به تمام معنا…اوووو50سال پیش
چقدر بدبختیم ما…
جالبه ایران که همیشه توخیلی زمینها کلللللی ادعا داره خودش درطول تاریخ خودرو سازی دنیاهنونتونسته یه ماشین تمام وکمال ایرانی کامل به جهان معرفی کنه!!!چرا؟؟؟؟؟؟
چون پول مفت به سران خوب میچسبه وفقط به فکر جیب خودشون هستن وبس وگرنه هم جونای بااستعدادش رو داریم هم امکانات وهم خیلی راحت میتونیم امکاناتشم داشته باشیم
(*مهرداد*)
۱۶ بهمن ۱۳۹۴این قسمت مطلب خیلی مهم است ،،،توجه کنید ((اما توقف تولید نیسان جونیور در سی و چهار سال پیش موجب نشد که این مرکب ستبر آهنین به تاریخ بپیوندد بلکه همانطور که خودتان بهتر آگاهید، در گوشهای از این عالم سرزمینی وجود دارد که کمابیش پذیرای هر نوع خودروی کهنه و واماندهای است و مشتریانی دستبهنقد بسیاری هم دارد که با آغوش باز مقدم هر چهارچرخهای را گرامی میدارند و سالهای سال نیز به انتظارش مینشینند!…)))
(*مهرداد*)
۱۶ بهمن ۱۳۹۴عالی گفتید آقای کاویانی …
YaShar
۱۶ بهمن ۱۳۹۴با اینکه این خودرو مزایایی داره ولی ادامه تولیدش رو به هیچوجه توجیه نمیکنه…
عارف
۱۶ بهمن ۱۳۹۴خودروی باستانی ایران!این خودرو بسیار پرمصرف و غیر بهینه هستش.رفته بودم کردستان عراق ماشین باری فقط نیسان پیکاپ و تویوتا هایلوکس داشتن.great wall چینی هم بود ولی خیلی کمتر. تو ایران پیکاپ خودروی ثروتمندها هستش اونم مدل کاملا قدیمی و از رده خارجش!
omid
۱۶ بهمن ۱۳۹۴برای 40 سال پیش خوب بود نه الان تو سال 2016 این ماشین جاده هست واقعا سخته ساعت ها رانندگی با این ماشین تو جاده ایمنی هم که هیچی تو ایران جوکی بیش نیست
احمد باقری
۱۶ بهمن ۱۳۹۴سالهاست که با شماست.
mohsen
۱۶ بهمن ۱۳۹۴با این که دیگه از مد افتاده و قطعاتش چینی شدن ولی چند ویژگی داره
1- امن ترییین خودرو در ایران
2-لامصب با اینکه دیفرانسیل عقب هست و خبری از 4*4 هم نیست ولی خیلی آفرودش معرکس کافیه یه وزنه 200kg پشتش باشه
3-حمل بارش فوق العاده هست
لامصب ژاپنه دیگه ما یه سبز مدل 67 شو داریم هنوزم کارگاه کار میکنه و من خودم در صورت خرابی بهش خیلی زود میرسم و تا درست نشه ول کنش نیستم و از اوراقیا هر جور شده قطعه های اصلشو پیدا میکنم
Hamid
۱۶ بهمن ۱۳۹۴ضریب گیربکسش انقدر بالاست که وقتی بار نداری میشه بجای دنده 1 از دنده 2 شروع به حرکت کنی.
ali ayat
۱۶ بهمن ۱۳۹۴این یه پیج مردونس خخ واقعا سرتیتر رو دیدم ترسیدم
iman95
۱۶ بهمن ۱۳۹۴((( یک پیشرانه 2.8 لیتری ساخت چین هم بر روی این خودرو قابل سفارش است که کد شناسایی آن Z28 ND میباشد و در دو نسخه گازسوز و بنزین سوز هم عرضه میشود. خروجی توان این پیشرانه، در هر دو نسخه گازسوز و دیزلی معادل 93 اسب بخار است)))
Z28NDنسخه دیزلیه لطفا اصلاح شود
http://www.zamyad.co.ir/Products/Details?attid=3#/Glance
Archi KHAN
۱۶ بهمن ۱۳۹۴در گوشهای از این عالم سرزمینی وجود دارد که کمابیش پذیرای هر نوع خودروی کهنه و واماندهای است و مشتریانی دستبهنقد بسیاری هم دارد که با آغوش باز مقدم هر چهارچرخهای را گرامی میدارند و سالهای سال نیز به انتظارش مینشینند!
سام عزیز بهتر بود بجای کنایه به سرزمین و مردم ،
می نوشتی :
در گوشهای از این عالم (( دولتی یا ***)) وجود دارد که کمابیش پذیرای هر نوع خودروی کهنه و واماندهای است .
چرا از مردم مایه میزاری ؟!!!!
سام
۱۷ بهمن ۱۳۹۴با سلام
دوست عزیز (archi KHAN )،بنده در جای خود قبول دارم که سهمی از خرید خودرو های از رده خارج و قدیمی،مربوط به اشخاصی هست که نیاز مبرم و حیانی به آن دارند، ولی در عین حال،خیل انبوهی از خریدها هم بر اساس نیازهای واقعی افراد جامعه نیست و در اینجا فاکتورهایی همچون رقابت،چشم به چشمی،دلالی و….نقش پررنگی را ایفاء می کنند.مطمئن باشید که اگر برای خودرویی خاص در جامعه خریدار چندانی وجود نداشته باشد،کم کم آن خودرو از صحنه خارج می شود نه اینکه احیانا 40 سال و یا بیشتر در خط تولید باقی بماند! و….البته در این مورد بحث بسیار است که شرح تمامی آنها در یک کامنت نمی گنجد و اگر عمری باقی بود در یک مقاله مبسوط آنها را به رشته تحریر در خواهم آورد.
Archi KHAN
۱۸ بهمن ۱۳۹۴“” فاکتورهایی همچون رقابت،چشم به چشمی،دلالی و….نقش پررنگی را ایفاء می کنند “” ؟؟؟؟!!!!
سام عزیز داریم در مورد نیسان آبی حرف میزنیم آ ؟!!
رقابت ؟
حسادت ؟؟
چشم و هم چشمی ؟!!!
بسم الله …
سام
۱۹ بهمن ۱۳۹۴با سلام
دوست عزیز (archi KHAN )،شاید پیش خودتان اینگونه بیاندیشید که بنده متوجه نوشته های خود نیستم ولی باور کنید که حتی این فاکتورها در مورد این خودرو باری هم صادق است.بنده خودم کسانی در برخی از روستاهای دور و نزدیک می شناسم که هیچ احتیاجی به این خودرو ندارند ولی به خاطر چشم و هم چشمی و مسائلی از این دست،این خودرو را خریداری می کنند و….در برخی از روستاهای ما همچون شهرها رقابت زیادی در مورد خرید خودرو،چه باری و چه سواری و حتی وارداتی! به وجود آمده است که شاید باورش برایتان بسیار سخت باشد..
alireza-r
۱۷ بهمن ۱۳۹۴جناب کاویانی عزیز واقعا دست مریزاد. قلم زیبا، موضوعات جذاب و سبک نگارش منحصر به فرد شما همیشه بنده را وادار می کند که شدیدا پیگیر مطالب شما باشم. بی صبرانه منتظر نوشته های بعدی شما هستم. موفق باشید.
سام
۱۷ بهمن ۱۳۹۴با سلام
لطف داری علیرضا عزیز،توجه و التفاوت دوست بزرگواری مثل شما به این متن،مایه افتخار و خرسندی بنده است.
Sina
۱۷ بهمن ۱۳۹۴اساس داغون وانت داغونم میخواد شما ببینید چه چیزایی رو با وانت اینجا حمل می کنن ، خوب مسلما وقتی فرهنگ استفاده از وانت جا نیافتاده وضع همینه به هر حال وانتا تو همه جای دنیا برا ی حمل وسایل معقولن و معمولا بصورت کارخونه ای اتاق بارش رو طوری میسازن تا با یه کار مخصوص هماهنگ باشه و اونم علتش ثبات شغله پس کسی که امروز اینجا باهاش میوه حمل میکنه فردا باهاش آهن قراضه حمل میکنه و هیچ قانونیم تعریف نشده برای این کار اونوقت یه کسی که فقط تو فکر اینه که بتونه همون روزشو سر کنه و خانوادشو سیر کنه قطعا اهمیتی نمیده ماشین 1970 سوار شه یا 2016 پس قطعا یه چرخه خراب باعث میشه که یه ماشین 34 سال رو خط تولید باشه و تو این مدت حداقل تغییرات رو هم به خودش نبینه پس وقتی طرف شغلش ثابت باشه به طور حتم میشه انتظار داشت که پیشرفت حاصل بشه.
ahmad
۱۷ بهمن ۱۳۹۴“نیسان آبی” خودروی باری ترسناکی که به نظر میرسه تا ابد مهمان جاده های کشور ما خواهد بود!
من همیشه وقتی یک نیسان آبی میبینم سعی میکنم تا بیشترین حد ممکن ازش دور شم و یک فاصله چند صد متری باهاش حفظ کنم.
نیسان جونیور مصداق کامل یک گاو بدترکیب و غیر قابل پیش بینی است!
moein
۱۷ بهمن ۱۳۹۴رکورد داریم دیگه
وطنم
شوت
۱۷ بهمن ۱۳۹۴اما توقف تولید نیسان جونیور در سی و چهار سال پیش موجب نشد که این مرکب ستبر آهنین به تاریخ بپیوندد بلکه همانطور که خودتان بهتر آگاهید، در گوشهای از این عالم سرزمینی وجود دارد که کمابیش پذیرای هر نوع خودروی کهنه و واماندهای است و مشتریانی دستبهنقد بسیاری هم دارد که با آغوش باز مقدم هر چهارچرخهای را گرامی میدارند و سالهای سال نیز به انتظارش مینشینند!….
hamed ferrari
۱۷ بهمن ۱۳۹۴مگه این ماشین پیشرانه هم داره؟ وقتی گاز رو تا آخر فشار میدی صدای ایرباس 380 شنیده میشه ولی بعد 10 ثانیه به سرعت 5 کیلومتر در ساعت میرسه