از معدود خودروهایی که در کشورمان بیشتر بهواسطه رنگش شاخص بوده و به همین سبب هم در بین انبوهی از خودروهای ریزودرشت دیگر به سهولت قابلشناسایی است، نیسان جونیور و یا به قولی عامیانه همان آبی خودمان است! این وانتبار نسبتاً بزرگ و عظیمالجثه، نقش دوگانهای را در حیطه حملونقل این سرزمین به یادگار نهاده، نقشی که جنبههای مثبت و منفی را توأمان در خود جمع نموده است. جنبه مثبت ماجرا به توانمندی و حمل هزاران تن بار از سوی این مرکب آهنین باز میگردد و جنبه منفی آن، به خیل بیشماری از تصادفات و احیاناً کشتارهای بیامان!.. این خودروی جنجالی و پرهیاهو که دستکم سه نسل از ما ایرانیان را درگیر خود ساخته از تاریخچه مختصری برخوردار است که در ذیل پیشکش شما عزیزان میشود.
نام جونیور (JUNIOR) به یک سری از پیکاپهای میانسایز کمپانی نیسان اطلاق میشود، پیکاپهایی که از سالهای ۱۹۵۶ الی ۱۹۸۲ میلادی در مدار تولید بودند. درمجموع، تمامی آنها شامل سه نسل متفاوت از یکدیگر هستند که در سریهای متعددی هم به تولید رسیدند، این سریها با کدهای B40،B42 و B140 – سری ۴۰ و ۴۱ – سری ۱۴۰/۱۴۱ روانه بازارهای جهانی شدند. نخستین نسل از جونیور که در سریهای B40،B42 و B140 به تولید رسید، در اکتبر سال ۱۹۵۶ میلادی، روانه بازارهای جهانی شد. این وانتبار که از شباهتهای فراوانی هم با همتایان آمریکایی خود برخوردار بود، از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری نیرو میگرفت. توان این پیشرانه معادل ۵۰ اسب بخار بود و میتوانست سرعتی برابر با ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای این خودرو مهیا کند. خودروهای این نسل از ظرفیت حمل ۱.۷۵ تن بار برخوردار بودند. کمی بعد و در سال ۱۹۵۸ میلادی، سری B42 معرفی شد که از پیشرانهای با توان ۵۷ اسب بخار بهره میبرد (البته دراینبین از طراحی B41 صرفنظر شده بود). در سال ۱۹۶۰ میلادی، سری B140 به بازار معرفی شد که از لحاظ فرم بدنه، هیچ تفاوت بارزی با سری B40 نداشت و تنها تغییراتی هم که در آن روی داده بود، به مواردی همچون تعویض جلوپنجره و نیز افزایش فاصله میان دو محور جلو و عقب، ختم میگردید. این سری، از پیشرانهای ۱.۵ لیتری بنزینی به توان ۷۱ اسب بخار بهره میبرد که قادر بود ماکزیمم سرعتی معادل ۹۵ کیلومتر بر ساعت را برایش فراهم کند. نسل دوم جونیور در ژانویه سال ۱۹۶۲ میلادی، به جهانیان معرفی شد. این نسل در دو سری متفاوت و با کدهای ۴۰ و ۴۱ عرضه شد و از طرح بهمراتب مدرنتری هم نسبت به نسل پیشین خود برخوردار بود. در نمای جلو، بهجای دو چراغ گرد نسل قبلی، از چهار چراغ استفاده شده و گلگیرها هم به میزان بیشتری در درون بدنه ادغام شده بودند. همچنین، هر یک از چرخهای این خودرو از سیستم فنربندی مستقل بهره میبرد. این سری از جونیور، علاوه بر پیشرانه ۱.۵ لیتری سابق، به یک پیشرانه ۱.۹ لیتری بنزینی جدید هم مجهز شده بود. پیشرانهای که از توانی معادل ۸۵ اسب بخار برخوردار بود و سرعت نهایی این وانتبار را به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. چندی بعد، یک پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزلی هم برای این سری معرفی شد که از توانی معادل ۷۰ اسب بخار برخوردار بود. سری ۴۰، نخستین خودروهای تجاری میان سایز ساخت نیسان بود که از ظرفیت حمل باری معادل ۲ تن برخوردار بود. سری ۴۰ تا سال ۱۹۶۶ میلادی در مدار تولید بود و در سال ۱۹۶۶ میلادی جای خود را به سری ۴۱ داد. سری ۴۱ هم از لحاظ فرم بدنه هیچ تفاوت خاصی با سری ۴۰ نداشت و تنها پیشرانه ۱.۹ لیتری دیزلی آن دستخوش بهسازی شد، بدین نحو که حجم آن با ۰.۱ لیتر افزایش به ۲ لیتر رسید و توانش نیز از ۸۳ اسب بخار به ۹۲ اسب بخار افزایش یافت که همین امر ماکزیمم سرعت این خودرو را با ده عدد افزایش، به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رساند. و در نهایت، در همین دوره بود که پیشرانههای ۶ سیلندر برای جونیور معرفی شد. و اما سومین نسل و یا آخرین نسل از جونیور که کماکان در کشورمان در حال تولید است، برای نخستین بار، در اکتبر سال ۱۹۷۰ میلادی (مهرماه سال ۱۳۴۹ شمسی) پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو که با نام سری ۱۴۰/۱۴۱ به تولید رسید، نسبت به نسل پیشین خود بهمراتب مدرنتر بود. این نسل از جونیور، در آغاز از سه پیشرانه متفاوت بهره میبرد که دو تای آن بنزینی و یک نسخه آن نیز دیزلی بود. نسخههای بنزینی در احجام ۱.۶ و ۲ لیتری عرضه میشدند. کوچکترین نسخه از این نسل که با کد شاسی N140 روانه بازار شد از ظرفیت حمل باری معادل ۱.۵ تن برخوردار بود ولی نسخه ۲ لیتری بنزینی آن قادر بود تا ۱.۷۵ الی ۲ تن بار را با خود حمل نماید. ناگفته نماند که نسخه ۲ لیتری این خودرو از توانی معادل ۹۹ اسب بخار برخوردار بود و کد شناسایی آن نیز H20 بود. سری ۱۴۰/۱۴۱ جونیور، در وهله اول برای رقابت با تویوتا استات (STOUT) روانه بازار شده بود، خودرویی که در آن روزها از معروفترین وانتبارهای ساخت تویوتا و حتی ژاپن به شمار میآمد و به تعداد نسبتاً زیادی هم وارد کشورمان شده بود. البته نیسان جونیور همواره از لحاظ اهمیت و شهرت در مکانی پایینتر از تویوتا استات جای داشت. در سال ۱۹۷۴ میلادی، تعداد محدودی از این سری، با نام نیسان میلر روانه بازار شد که موفقیت چندانی را هم کسب نکرد. در سال ۱۹۷۵ میلادی، سری ۱۴۱ روانه بازار شد که از لحاظ فرم بدنه کاملاً مشابه سری ۱۴۰ بود و دراینبین، تنها پیشرانههای آن جهت رعایت قوانین مربوط به آلایندگی، اصلاح و بهسازی شده بودند. زیرا در همین سال (۱۹۷۵ میلادی)، مقررات جدیدی برای گازهای خروجی از اگزوز وضع شده بود. در این میان، پیشرانه ضعیف ۱.۶ لیتری از سبد تولیدات نیسان حذف شد و توان خروجی پیشرانه ۲ لیتری هم به نحو معناداری کاهش یافت و از رقم ۹۹ اسب بخار به ۹۲ رسید.فروش خودروهای این سگمنت در اوایل دهه هشتاد میلادی به نحو شایان توجهی کاهش یافته بود و همین امر موجب شد که کمپانی نیسان فکر جایگزینی برای این خودرو را کنار نهد. و مسئله مهمتر هم آن بود که جونیور با تکنولوژی عقب مانده خود، به هیچ وجه توان مقابله با وانتبارهای پیشرفته ساخت تویوتا و دیگر همتایان خود را نداشت. همه این موارد دست در دست هم موجب شد که در سال ۱۹۸۲ میلادی، تولید این خودرو برای همیشه در ژاپن متوقف شود. اما توقف تولید نیسان جونیور در سی و چهار سال پیش موجب نشد که این مرکب ستبر آهنین به تاریخ بپیوندد بلکه همانطور که خودتان بهتر آگاهید، در گوشهای از این عالم سرزمینی وجود دارد که کمابیش پذیرای هر نوع خودروی کهنه و واماندهای است و مشتریانی دستبهنقد بسیاری هم دارد که با آغوش باز مقدم هر چهارچرخهای را گرامی میدارند و سالهای سال نیز به انتظارش مینشینند!…. در همان دورهای که این خودرو از مدار تولید در ژاپن کناره گرفت و وارد وادی بازنشستگی شد، تولید آن تحت لیسانس نیسان در شرکت سایپا آغاز گردید. تاریخ شروع این اقدام نیز ماه فوریه سال ۱۹۸۳ میلادی (بهمن ۱۳۶۱ شمسی) بود، یعنی دقیقاً سی و سه سال پیش. البته پیش از این تاریخ و در سال ۱۳۴۹ شمسی، تولید پیکاپ های بزرگی با نام نیسان جونیور ۲۰۰۰ یا زامیاد ۲۴ در کارخانه زامیاد آغاز شده بود، این پیکاپ ها از ظرفیت حمل باری معادل ۳.۸ تن برخوردار بودند. ناگفته نماند که «زامیاد» نام یک شرکت خصوصی خودروسازی بود که در سال ۱۳۴۲ شمسی احداث گردید و محل آن نیز در سهراه آذری واقع شده بود، البته در سال ۱۳۵۰ شمسی، محل این کارخانه به جاده تهران – کرج انتقال یافت. تا سال ۱۳۷۷ شمسی، نیسان جونیور توسط شرکت سایپا و با موتورهای ۲.۴ لیتری (با کد Z24) تولید و با نام سایپا ۲۴ روانه بازار شد. از آنجایی که در آن دوره، پیشرانههای این خودرو مستقیماً از ژاپن وارد میشد بالطبع از استهلاک اندکی هم برخوردار بود و همین امر نیز رضایت خاطر خریداران آن را تا حد زیادی تأمین میکرد و بر مواردی چون قدیمی بودن طرح، ضعف قوای ایمنی و…. سرپوش مینهاد. در سال ۱۳۷۷ شمسی، تولید این خودرو از شرکت سایپا به زامیاد واگذار شد و نامش هم مجدداً از سایپا ۲۴ به زامیاد ۲۴ تغییر داده شد و روند ایرانیزه شدن آن شتابی دوچندان به خود گرفت و در مقابل، رضایت خریدارانش هم رفتهرفته کمتر شد. نکته جالب اینجاست که پس از طی این همه سال، هنوز هم این خودرو از همان پیشرانه ۲.۴ لیتری نیرو میگیرد، پیشرانهای که تنها از توانی معادل ۱۱۴ اسب بخار برخوردار است. البته از چندی پیش، یک پیشرانه ۲.۸ لیتری ساخت چین هم بر روی این خودرو قابل سفارش است که کد شناسایی آن Z28 ND میباشد و در دو نسخه گازسوز و دیزلی هم عرضه میشود. خروجی توان این پیشرانه، در هر دو نسخه گازسوز و دیزلی معادل ۹۳ اسب بخار و گشتاور آنها ۲۲۵ نیوتن متر است. نیسان جونیور یا زامیاد ۲۴ کماکان با همان طرح اولیه خود در ایران تولید میشود، طرحی که دستکم نزدیک به نیم قرن سابقه دارد و این امر در دنیایی که غالب سازندگانش، بین ۴ و یا حداکثر ۸ سال یک مدل را در خطوط تولید خود نگاه میدارند، بهنوعی یک رکورد بهحساب میآید، البته رکوردی کاملاً منفی!… در سالهای اخیر، بر روی همین پلتفرم، مدلهای دیگری همچون شوکا و پادرا نیز عرضه شدند که این مدلها نیز بهرغم تبلیغات فراوانی که پیرامونشان صورت پذیرفته و روبانهای بسیاری هم برای رونمایی و افتتاحشان پاره شده است! کماکان نتوانستهاند اقبال عمومی چندانی را متوجه خود سازند. بیشک این خودرو به دلایل متعددی نیاز به تعویض دارد ولی متأسفانه آنچنان سیستم حملونقل درونشهری و برونشهری کشورمان به وجودش گره خورده است که بهیکباره نمیتوان آن را از این عرصه حذف نمود و از طرفی، کمتر خودروی باری را میتوان در دنیای امروز یافت که بهاندازه نیسان جونیور ترکیبی از توانمندی و ارزانی نسبی را توأمان با خود داشته باشد؛ منظور از ارزانی هم در اینجا، یعنی بهایی که خریدش را برای اکثریت خریداران متوسط و زیر متوسط آن توجیه کند. زیرا همانگونه که خودتان بهتر آگاهید، در حال حاضر بهای وانتبارهای مدرنی که از توان باری نسبتاً مشابهی با این خودرو برخوردارند – حتی بدون عوارض گمرکی و مالیاتها – چندین مرتبه بیشتر است و همین مسئله است که تعویض آن را بهصورت امری بغرنج و پیچیدهای درآورده است. با همه اینها، برای این خودروی قلدر ولی ناامن باید دنبال جانشین درخور و شایستهای بود، جانشینی که از بها و توانایی مشابه یا همسانی با آن برخوردار باشد و درعینحال، الزامات روز ایمنی را هم به حد کفایت پاس نموده باشد. منابع:
WIKIPEDIA.ORG
ZAMYAD.CO.IR
و…..
نوشته: سام کاویانی
رضا
۱۸ بهمن ۱۳۹۴موندم چی بگم بخدا
این گاو آبی اوج تنفر من از گارسازان داخلیه
aston martin
۲۰ بهمن ۱۳۹۴اقا ما اخر نفهمیدیم
بالاخره این و وانت پیکان متوقف شدن یا هنوز در حال تولیدن؟؟ :||||||||
ford
۲۷ خرداد ۱۳۹۸واقعا برند نیسان بعد امریکایی حرف اولو اگه هم مطلبو متوجه شده باشید با 50 اسب بخار یک تن هفت صد ظرفیت داشته این حتی از دست پیکاپ های هم سایز نیسان هم بر نمیومده واقعا ظرفیت بار بالایی داره همین حالاش هم با موتور 2.4 لیتر داره بیشتر از پیکاپ امریکایی 8 لیتر بار میبره ایمنیش هم فوقولادس اما حالا یه سری داستانا پیش امده که جونا یه سری حرکتا میزنن با این ماشین خارج از کارایی این هست این ماشین فوقولادس بی انسافی که بگید بد من خودم پاترول دارم واقعا عالی چه قدرتی چه استحکامی اما اگه بگید ایمنی نداره حرف بیخوده چون این ماشین کلاسیک هست و برا سرعت ویراژ نیست
ناصرین
۲۴ بهمن ۱۳۹۴بنده دبیر بازنشسته آموزش وپرورش هستم . هشت ساله باز نشست شدم والان 56 سالمه تواین هشت سال سراغ چند شغل رفتم . تازگی میخوام وانت پیکانم را بفروشم ویک دستگاه نیسان مدل پایین اما کم کار بخرم . من چه کار دارم که ازمد افتاده ؟ من چه کار دارم که رانندگیش سخته وامکانات رفاهی نداره ؟! برای من آنچه مهمه ارزانی وحمل زیاد باره که ماشاالله کمر خم نمی کنه !من هم می خوام خرج فرزندانم بدم که دوتاشون دانشجوو یکیشون کلاس نهمه . برای من مهم اینه که تا زنده ام کمرم زیر خرج زندگی خم نشه وشرمنده زن وفرزندانم نباشم ! درود بر تولید کنندگان نیسان ! سلام برنیسان سواران ! در ضمن از صمیم قلب میگم اگریک وانت نازک نارنجی مثل پیکاپ و… مجانی به من بدن به شرطی که آن را نفروشم هرگز قبول نخواهم کرد ! حالا گرفتی؟ … نیسان باید تولید بشه فقط محکمتر بسازن وبس!
سام
۱۷ اسفند ۱۳۹۴اگر نویسنده جواب امثال شما رو نده خودش محکوم می شه اگر جواب بده تا چند هفته تحریم می شه و مقالاتش چاپ نمیشه خودت بگو چی کار کنه؟!
mohamad
۱۶ اسفند ۱۳۹۷البته من قصد توهین ندارم ولی تا وقتی ک هموطنانم اینقدر *** فکر میکنن حرفی ندارم دیگه چرا ما باید تو سری خور این سیاست غلط کشور بشیم ک نتونیم بهترین ماشینارو با همین قیمتا سوار بشیم
رضا
۱۵ اسفند ۱۳۹۴آقا شما بگین،اگه این نباشه 2تن بار رو به چی بزنن؟پیکان وانت یا سایپا151؟
اصلا ابهت و قدرت این یه چیزه دیگست.همه جلوش تعظیم میکنن.ههههههههههه
Nissan
۹ شهریور ۱۳۹۵این دو تن ظرفیت حمل بار داره درست
نمی توانند به جای این موتور ۱۰۰ اسب بخاری یه موتور ۱۰۰ اسب بخاری جدید تر و کم مصرف تر بزنند؟؟این به کنار حالا چون ظرفیت بار بالایی داره باید این همه حادثه خلق کنه و این همه بنزین مصرف کنه؟
مهدی
۶ خرداد ۱۳۹۹ببخشین پس چرا این همه جونا پولشونو خرجش میکنن هر کی نیسان داره عاشقشه با ماشینش زندگی میکنه پوله هلال در میاره حتی تزین و تیوتینگ این ماشین خودش یه عشقی توش هس به نزره من نیسان بهترین وانت باریه که تا هالا ساخته شده با همون متوره به قوله شما ضیفش من پنج تن بار بهش زدم روندم اوف نگفت و خرجه پایینش و تعمیر اسانش همه چیزش عالیه ….
جمشید
۲ آذر ۱۳۹۵ماشین کار میخوای ..قدرت میخوای ..نرمی فنربندی ..یا تعادل تو جاده و پیچ ..مصرف کم ..همش تو یه ماشین خلاصه شده داداش فقط تویوتا ..
نیسان که از بنا اشغال درست کرده
فقط چی تویوتا
Jamshid
۲ دی ۱۴۰۱من این جمشیده نیستم
من پاترول بازم😂
شهرام
۱۹ آذر ۱۳۹۵در ایران نیسان وانت 2000 جونیور که کاپوت یا درپوش موتور را بر میداری روی پلاک توضیحات موتورش نوشته 91 اسب بخار در 4800 دور در دقیقه موتور و 157
نیوتن متر
ولی وانت نیسان جونیور 2000 ژاپن با کاربراتور هیتاچی دارای 99 اسب بخار و گشتاور 167 واقعا” که خیلی مسخره میباشد خلایق هر آنچه لایق
پیکان جوانان مدل 1350 تا 1356 دارای 94 اسب بخار و مدلهای 1357 و 1358 به جای اینکه قویتر بشه ضعیفترش کردند ایران ما روز به روز … از قدیم هم همینطور
پیکان جوانان در انگلیس اسمش هیلمن هانتر میباشد که نوع GLS دارای 110 اسب بخار بود که همون موتور مدلهای ایرانی هم از آن موتور بود منتها کاربراتورهای WEBER داشت که قویترش میکرد متاسفانه یک پیکان جوانان هنوزم که هنوزه مثل کشور سازنده اش 110 اسب بخار نبود پس
خلایق هر آنچه لایق
موتور نیسان Z24 در ژاپن 106 اسب بخار میباشد ولی مال مگا موتور ایران 95 اسب بخار هم بزور نمیباشد
چه بگم والله
کسرا
۱۳ دی ۱۴۰۱پیکاپ =فورد اف-۲۵۰ تیون شده
رضا n
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶شاید بهترین ماشینه دنیا باشه که من خودم شخصا میمیرم براش خودمم نیسان دارم هم عاشقه نیسانم بااین به بهش نیاز ندارم باهاش کارنمیکنم ولی عشقمه باهاش همه جای ایران هم رفتم
فداتم نیسان هرکی این ماشینو ساخته هفت نسلش توی بهشته
حجت
۲۸ آذر ۱۳۹۶این بندگان خدا تقصیر ندارن.کسی که خورشید ندیده نور لامپ براش یه دنیا میرزه.خدا باعت و بانی این تاریکی و طلمتو نابود کنه.انشالا
امیر
۱۰ بهمن ۱۳۹۶من خودم مصالح فروشی دارم و از این نیسان تشکر میکنم.کارم رو راه انداخته بنظرم با ید یه ماشین جایگزین نیسان کنند با قیمت پایین و قدرت حمل بار این ماشین و سیستم ترمز خوب با امکانات خوب و رنگ خوب و ظاهر جدید تا هم قشر کم درامد و مرفع بی درد بهره ببرند.
رسول
۲۲ فروردین ۱۳۹۷من یک نیسان 87 دارم چندین ستله باهاش کار میکنم تا حالا تو شهری پنج تن و دویست هم تو شهری بار زدم بیرون شهری سه تن و نیم بیشتر نمیشه خیلی ازش راضیم مرده برای حمل بار ..فقط جای خوابش تو ماشیم خیلی سخته فرمونش را باز میکنم میخوابم و صبح دوباره میبندم بیست ثانیه طول میکشه …موتور ماشینم نه سال حتی سرسیلندرش باز نشده بود پارسال تعمیر کردم
رضاجان
۴ آذر ۱۳۹۹مال منم ۷۸توکرم موتورپاتروله
رضا
۲۹ مرداد ۱۳۹۷تو ایران بهترین خودرو برای حمل باره ولی امنیت نداره
وحیداردبیل
۲۷ آذر ۱۳۹۷آغا میدونید چیه اونایی که این نیسان آبی رانندگی کردن بخونن فقط.. واونایی که بچه پول دارن از این وانت های چینی نمیدونم سسولی سوار میشن بهتر نیست بخونن چون هرگز نمفهمن ..
من نظر همه رو خوندم …بعضی هاشون درست نوشتن بعضی هاشونم مهم نیس اصلا … فقط اخر کلام بگم ..نیسان مرده نیسان شاه کل خودروی های ایران هستش ..هر کی داره قدرشو بدونه دستشون یه نعمت دارن …
Amir
۴ اسفند ۱۳۹۹ما نمیگیم زباله های چینی تو خالی از این بهترن ، بلکه میگیم الان با همین پول میشه یه وانت بهتر و به روز تر ساخت نه پلتفرم ۵۰ سال پیش !
الان آمریکا هم وانت میزنه ما هم وانت میزنیم
اون کجا و ما کجا
امیر
۱۶ بهمن ۱۴۰۲میشه خرید ولی نمیشه ساخت
شهرام ویسی ملکشاهی
۱۱ اسفند ۱۳۹۷با درود
من شهرام هستم که دیدگاه خودم را در 19 آذر سال 1395 هجری شمسی داده بودم ولی اکنون دیدگاه دیگری را برای دوستان گرامی مینویسم
وانت نیسان بنزینی نسبت به وانت مزدا که اکنون با نامهای کارا عرضه میشه خیلی برتریهایی داره
نخست اینکه بار بیشتری را میتواند حمل کند
و دوم اینکه گشتاور بالایی داره
گیربکسش خیلی از مزدای سرعتی بهتره
و سوم اینکه موتور وانت نیسان Z24 دارای زنجیر تایم تک و بعضیها دوبل میباشد ولی وانت مزدا B2000 و کارا دارای تسمه تایم بوده که هر لحظه تنشی را متحمل شده یا دنده رد کند و یا پاره شود و خسارت به بار آورد توجه داشته باشید ارزش وانت نیسان نسبت به کاری که انجام میده خیلی بالاتره ولی مسولان هوای مشتریان را داشته باشند
***
البته من تصمیمگیر خودروسازی زامیاد از زیر مجموعه های سایپا بودم موتور هم خانواده Z24 که KA24DE نام دارد که شبیه همان Z24 با کمی تفاوت بوده استفاده میکردم یعنی موتور KA24DE که هم 16 سوپاپه و هم قویتر و کم مصرفتر بوده و آلایندگی کمتر داشته است استفاده مینمودم .
موتور KA24DE در وانت نیسان پیکاپ و رونیز و سرانزا استفاده میشه
حیف … کار را به کاردان و کارشناس نمیدن
شهرام ویسی ملکشاهی
۱۱ اسفند ۱۳۹۷وانت نیسان جونیور و در ایران مدلهای سالهای 1349 تا 1353 موتورش با کد H20 و کاربراتور ژاپنی هیتاچی بیشینه قدرتش 99 اسب بخار و 167 نیوتن متر مونتاژ میشد
و ( وانت نیسان جونیور و آمبولانس ) مدلهای سالهای 1354 تا 1368 موتورش با همان کد H20 ولی کاربراتور ضعیف با بیشینه توان 91اسب بخار و بیشینه گشتاور 157 نیوتن متر عرضه میشد که شوربختانه در هیچ جا این توضیحات ننوشته شده
وانت نیسان سایپا با کد Z24 که مردم آن را موتور Z ( زد ) یا پاترولی مینامند با زنجیر تایم دوبل عرضه میشد که موتورش اصل ژاپن بود و بیشینه توان 103 اسب بخار و بیشینه گشتاور 183 نیوتن متر بود هرچند که انژکتوری آن که هنوز به ایران تشریف نیاورده 106اسب بخار و بیشینه گشتاور 186نیوتن متر بود
مشخصات مگا موتور که تک زنجیر تایم است بر عکس موتور Z که زنجیر تایم دوبل داره اینه
بیشینه توان 95 تا 100 اسب بخار از کاربراتوری تا انژکتوری گرفته
و بیشینه گشتاور 175 تا 190 نیوتن متر نوشته شده که صحت و سقم آن من نمیدانم
مهدی
۲۴ خرداد ۱۴۰۰نیسان سوار ی یک فرهنگ است.
راننده های نیسان وقتی این ماشین را سوار می شوند خود به خود صبوری و متانت را یاد می گیرند. بعد از گذشت 50 سال از تولیدش هنوز جایگزینی براش پیدا نشده.
عارف
۱۸ مهر ۱۴۰۰سلام.داداش ببخشید نیسان ۸۶ کاربراتور یا انژکتور.ممنون میشم راهنماییم کنی.۰۹۰۵۱۷۹۲۲۴۱ اگه هم نیسان تا ۱۶۰تومان سراغ داری سالم که بهم معرفی کنی ممنون میشم.من تهران پرند میشینم
حامدنیسان ابی
۶ آذر ۱۴۰۱نیسان عشق منه شب روزم باهاش میگذره من خانوادمو ماه به ماه نبینم زیاد ناراحت نمیشم ولی ماشینم ۵۰۰ متر از من دور کنن مطمعنم میمیرم نیسان سوار میدونه چی میگم داداشا شما حرفمو تایید کنین منو ماشینم زبون همو میفهمیم ولی منو زنم زبون همو نمیفهمیم ههههههههههه
رها
۱۲ خرداد ۱۴۰۳کسی که نیسان سوار نیست به نیسان توهین میکنه.ماهم ۲۰۶ داریم هم نیسان و هم وانت .هرماشینی برای ی کاری ساخته شده .نیسان درماشینهای بارکش شهری حرف اول میزنه .موتورش قوی و صداش دلنشینه.هرکسی نمیتونه ابهت نیسان درک کنه .باید راننده باشی تا بتونی باهاش عشق کنی..ماشینهای سواری یا برندهای بارکش جدیدوهر ننه قمری بلده برونه.