یکی از دستاوردهای برجام که از مدتها پیش انتظار آن میرفت، بازگشت خودروسازان بزرگ جهانی با عرضه محصولات جدید به کشورمان بوده است. با این وجود، این فرآیند کمی بیش از انتظار مردم جامعه به طول انجامیده است و خودروسازان و واردکنندگان هنوز نتوانستهاند آنگونه که بایدوشاید رضایت مردم را در این دوره جلب کنند.
در این میان، یکی از خبرهای خوبی که در روزهای اخیر در میان رسانههای خودرویی به سرعت پخش شد، خبر بازگشت برند خوشنام نیسان به کشورمان بود. نیسان که در گذشته همکاریهای زیادی با پارسخودرو داشت و محصولات آن همواره در زمره محصولات خوشنام و محبوب بازار ما بودهاند، هماکنون تصمیم گرفته است که حداقل برخی از محصولاتش را بهصورت وارداتی در کشورمان عرضه کند.
در واقع به نظر میرسد که اتحادیه رنو-نیسان پس از آزمودن تجربه همکاری با خودروسازان ایرانی، اکنون تصمیم گرفتهاند تا روش جدیدی برای فروش محصولاتشان در ایران را امتحان کنند و محصولات سطح بالایشان را بهصورت مونتاژ شده به ایران بفرستند تا حتیالامکان از گزند داخلی سازی و قیمتگذاری نامناسب خودروسازان ایرانی به دور باشند.
خودرویی که قصد معرفی آن را داریم یک مینی کراس اور با نام جوک (تلفظ جووک و نه جُک) است که یکی از محصولات محبوب نیسان در سراسر جهان به شمار میرود. علاوه بر این، نیسان جوک در مناطق آزاد کشورمان نیز با استقبال به نسبت خوبی مواجه شده است و این امر نشاندهنده ارزشهای بالای این خودرو میباشد.
مهمترین مشخصه نیسان جوک طراحی خاص و منحصربهفرد آن میباشد. این طراحی خاص بهگونهای است که افراد معمولاً یا به شدت آن را میپسندند و یا به شدت از آن انتقاد میکنند و در این میان کمتر افرادی پیدا میشوند که نسبت به این طراحی بیتفاوت باشند.
طراحی نیسان جوک بههیچعنوان رسمی و لوکس نیست، بلکه نیسان تمام تلاش خود را انجام داده است تا خودرویی جوانپسند با چهرهای نهچندان جدی خلق کند و البته در این کار کاملاً موفق بوده است. میتوان بدون اغراق زبان طراحی جوک را متفاوت از هر خودرویی که برندهای شناخته شده در حال حاضر تولید میکنند دانست. نیسان با این طراحی به نوعی ساختارشکنی کرده است و البته جواب این ریسک را هم گرفته است.
عجیبترین بخش طراحی جوک، بخش جلویی آن است. جایی که تقریباً همه بخشهای آن متفاوت با آنچه که در خودروهای فعلی میبینیم است. چراغهای جلوی بزرگ و گرد چندین دهه است که از روی خودروها محو شدهاند، اما نیسان برای جوک دو چراغ گرد و بزرگ قرار داده است تا آن را کاملاً متفاوت با سایر خودروها نماید. در فضای بین دو چراغ، ورودی هوای مشبک سیاه رنگی دیده میشود که آرم نیسان را در مرکز خود احاطه کرده و چهرهای خندان به جوک داده است.
طراحی متفاوت نیسان برای راهنمای جلو نیز ادامه دارد و با ایجاد دو خط کشیده در دو طرف کاپوت، چراغهای راهنما و چراغهای تزئینی را در آن قسمت ایجاد کرده است. خطوط روی کاپوت و جلوپنجره نیز همگی با داشتن فرمی خمیده هماهنگی خوبی را با سایر بخشهای خودرو ایجاد میکنند.
در نهایت، در بخش عقب نیز شاهد همان طراحی سیال با خطوط منحنیوار هستیم که کاملاً در تعادل با سایر بخشهای خودرو قرار دارد و همچنان کاملاً متفاوت با خودروهایی است که عادت به دیدن آنها داریم.
البته لازم به ذکر است که بر اساس اخبار منتشر شده، نیسان برای نسل دوم جوک که در سال ۲۰۱۷ معرفی خواهد شد، ظاهری کاملا جدید و محافظه کار نسبت به نسل فعلی در نظر گرفته است که آن را بیش از پیش شبیه به رنو کپچر خواهد کرد.
عملکرد فنی:
از میان گزینههای مختلف پیشرانهای که برای نیسان جوک وجود دارد، دو پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۱.۶ لیتری توربوشارژر محتملترین گزینههایی هستند که برای ورود به کشور ما و اخذ پلاک ملی انتخاب خواهند شد. این پیشرانهها با جعبهدندههای ۵ سرعته و ۶ سرعته دستی و CVT همراه میشوند و توان موتور به چرخهای جلو منتقل میشود. هر چند که انتخاب چهار چرخ محرک و پیشرانههای متفاوتی نیز برای جوک در کشورهای دیگر وجود دارد، اما این گزینهها محتملترین انتخابهایی هستند که با توجه به شرایط کشورمان موجود هستند. در این میان، پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر به همراه CVT بیشترین شانس را برای حضور در کشورمان خواهد داشت.
این پیشرانه توانایی تولید ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا صد نیسان جوک با این مشخصات در حدود ۸.۵ ثانیه و مصرف سوخت آن حدوداً ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است و بیشینه سرعت آن به ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
ایمنی:
نیسان جوک مدل ۲۰۱۶ در موسسه ایمنی NHTSA آمریکا چهار ستاره را دریافت کرده است. این خودرو در تست برخورد از جلو سه ستاره، در تست برخورد از کنار پنج ستاره و در تست واژگونی چهار ستاره کسب کرده است. همچنین، نیسان جوک در موسسه IIHS در تستهای برخورد از روبرو، کنار، عقب و مقاومت سقف امتیاز “خوب” و در تست همپوشانی کوچک امتیاز “ضعیف” را کسب کرده است.
طبق اعلام نمایندگی نیسان در ایران، فروش محصولات جدید نیسان بهزودی آغاز میگردد و نیسان جوک قیمتی در بازه ۱۲۰-۱۳۰ میلیون تومان خواهد داشت. هرچند که این قیمت چیزی در حدود دو برابر قیمت اصلی این خودرو است و قیمت این خودرو در مناطق آزاد چیزی در حدود نصف این قیمت است، اما با توجه به تعرفههای گمرکی و قیمتگذاری محصولات سایر برندها، شاید بتوان این قیمت را به نوعی توجیه کرد. نیسان جوک در کلاس خود رقبایی چون سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر دارد که مورد دوم از نظر پلتفرم با جوک مشترک است. همچنین پژو ۲۰۰۸ نیز در همین کلاس و با قیمتی در حدود ۸۰ میلیون تومان به زودی به جمع این رقبا افزوده خواهد شد.
نیسان جوک با داشتن ظاهری خاص و متفاوت و برچسب قیمتی نهچندان اقتصادی، مسلماً نمیتواند همه سلایق را به خود جلب کند، اما میتواند برای جوانانی که طالب خودرویی کاملاً متفاوت با سایر خودروهای بازار هستند، گزینه جذابی باشد. فضای نهچندان زیاد این مینی کراس اور و ظاهر اسپرت آن مواردی هستند که میتوانند خانوادهها را از انتخاب این خودرو منصرف سازند، اما ویژگیهای اسپرت و ظاهر جوانپسند نیسان جوک، آن را به خودرویی عالی برای جوانان و افرادی که میخواهند خاص باشند و به چشم بیایند بدل کرده است.
عارف
۲۶ دی ۱۳۹۵سلام
من تازه جوک گرفتم الان تو گمرک دبی هست دقیقه شماری میکنم برسه آبادان .بنظر من ماشین جالبیه .خیلی تعریف ازش شنیدم .
من فول ابشن گرفتم مشکی با آینه بغل زرد خیلی اکتیو هست.
رزا آوا
۱۱ بهمن ۱۳۹۵من عاشق این ماشین شدم چون خیلی سبکه و با قدرت هستش با دوستام باهاش مسابقه گذاشتم که اول شدم یعنی از نظر من ماشین فوق العاده ای هستش.
سیامک
۲۰ بهمن ۱۳۹۵سلام من تقریبا 40 روز پیش ثبت نام کردم و اتفاقا از نمایندگی اصلی تو خیابون ایرانشهر . فروشنده گفت 30 روز تقویمی (نه کاری) ماشینو توی نمایندگی پلاک شده تحویل میدن حتی گفتن شاید 21 روزه بدن متاسفانه بعد از گذشت 40 روز هنوز برای گرفتن مدارک منتظر تماسشون هستم تازه مدارک بدم 10 روز برای پلاک زمان میخواد و گفتن برای پلاک هم باید برم چیتگر . وقتی هم تماس گرفتم و معترض شدم گفتن فروشنده خیلی چیزا میگه شما باور نکن در کل امیدوارم حداقل 60 روزه حاضر بشه
وحيد
۲۷ اسفند ۱۳۹۵سلام بسیار نرم و خوش فرمان هست دید کافی در رانندگی شتاب معقول نصبت به حجم موتور سیستم خوب ترمز وتنها ایراد صدای موتور داخل کابین میاد اونم فقط در زمان استفاده خودرو در حداکثر شتابگیری ان در مجموع بسیار خوب